Väärennettyä rahaa liikkeellä kolminkertainen määrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
Uutisissa kerrottiin että alkuvuoden aikana on löydetty jo melkein 400 väärennettyä euroseteliä. Kauppiaat arvelevat ylimääräisten kustannusten olevan vuositasolla tuollaiset 500,000 euroa. Tämä luku pitänee sisällään myös ne kustannukset mitä tulee kassatyöskentelyn hidastumisesta ja rahantunnistukseen tarvittavien laitteiden hankkimisesta.

Mitä tekisitte jos jälkikäteen paljastuisi että vaikkapa pankkiautomaatista saatu seteli onkin väärennös? On meinaan vähän vaikea näyttää toteen että mistä se seteli on saatu jne.

Uutisissa vaan kerrottiin että kukaan ei sitten korvaa rahallista menetystä vaan väärennetyn rahan saanut menetti tasan tarkkaan saamansa summan. Pitäisikö suosia pieniä seteleitä niin ei tule ainakaan 200 tai 500 euron yllätyksiä omalle kohdalle?

:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Mitä tekisitte jos jälkikäteen paljastuisi että vaikkapa pankkiautomaatista saatu seteli onkin väärennös?

Pankkiautomaatista ei voi saada väärää rahaa (näin sanoo pankissa työskentelevä lähisukulaiseni). Vaikka voisi kuvitella että tarpeeksi hyvä väärennös saattaa päästä, jolloin tosin sitä ei luultavasti kukaan muukaan erota aidosta :).

Gradient sanoi:
Pankkiautomaatista ei voi saada väärää rahaa (näin sanoo pankissa työskentelevä lähisukulaiseni). Vaikka voisi kuvitella että tarpeeksi hyvä väärennös saattaa päästä, jolloin tosin sitä ei luultavasti kukaan muukaan erota aidosta :).

Hyvä! :) Muuten, mitä jos kaikki alkaisivat käyttää maksuvälineenä luottokorttia? Rahanväärennöshän loppuisi siihen.....

protsku sanoi:
Hyvä! :) Muuten, mitä jos kaikki alkaisivat käyttää maksuvälineenä luottokorttia? Rahanväärennöshän loppuisi siihen.....

Näin juuri.. Itse en käytä käteistä juuri ollenkaan.. maksan aina pankkikortilla, enkä käytä luottokorttiosastoakaan..

Net Virgin sanoi:
Näin juuri.. Itse en käytä käteistä juuri ollenkaan.. maksan aina pankkikortilla, enkä käytä luottokorttiosastoakaan..

Joo siis tarkoitin tosiaankin pankkikorttia. Jeps.

Tuli hauska juttu mieleen noista rahantunnistimista. Ei oo ikinä semmosta käytetty kun oon ollu maksamassa, mut kun tässä n. kuukausi sitten leikkasin kaljun ja menin lähikauppaan ostoksille niin myyjä ihan pokkana roudaa mun setelin johonkin tunnistusvehkeeseen. Tuli vähän semmonen olo et WTF. KAi sit oon pahan rikollisen näkönen. :rolleyes:

PorinKarhu sanoi:
Tuli hauska juttu mieleen noista rahantunnistimista. Ei oo ikinä semmosta käytetty kun oon ollu maksamassa, mut kun tässä n. kuukausi sitten leikkasin kaljun ja menin lähikauppaan ostoksille niin myyjä ihan pokkana roudaa mun setelin johonkin tunnistusvehkeeseen. Tuli vähän semmonen olo et WTF. KAi sit oon pahan rikollisen näkönen. :rolleyes:
Ainaki meijä duunis kaikki 50 ja sen yli tarkastetaan.. Eli ei välttämättä ollu pärtsäkertoimesta kiinni

Jonu sanoi:
Ainaki meijä duunis kaikki 50 ja sen yli tarkastetaan.. Eli ei välttämättä ollu pärtsäkertoimesta kiinni

Oli kyllä 20 euron seteli, eikä oo mun mielest ennen tarkistanu. No, pikkuvikoja.

Mitä mahtaa maksaa 50e pimeillä markkinoilla

Harmi kun ei ole liikkunut omaan käyttöön, olisi tarvetta rahalle.
Käyttäjälle on yhdentekevää onko raha väärää vai ei.

protsku sanoi:
Mitä tekisitte jos jälkikäteen paljastuisi että vaikkapa pankkiautomaatista saatu seteli onkin väärennös? On meinaan vähän vaikea näyttää toteen että mistä se seteli on saatu jne.

En varmasti edes huomaisi saaneenni väärennystä, kun en paljoa niistä kattele kun numeroita. Eli väärennös paljastuisi vasta käytettäessä sitä. Siinä mä en varmaan paljoa sitten tekisi. Soitetaan kuulemma polliisi paikalle ja ne sitten vähän kyselee ennen kuin pääsee lähtemään veke. Ei siitä sen kummempaa seuraa. Rahan tietysti menettää, se kirvelee tietysti.

kyllä se jurppii kiikuttaa kiireessä pankin tiskille 2-3 tonnia ku pyörittelevät puoli tuntia yhtä seteliä kasissä. :) Ja mun on oikeesti pakko viedä kerran viikossa rahat tiskille,tässä vaiheessa

PorinKarhu sanoi:
Oli kyllä 20 euron seteli, eikä oo mun mielest ennen tarkistanu. No, pikkuvikoja.

Ainakin S-marketissa ja Prismassa kattovat 20 euron setelit. Tai ainakin aina silloin, kun minä ostan jotain.

Taisteluahven sanoi:
En maksa korteilla yhtään mitään. Kaikki käteisellä, nyt ja aina :)

Marssit pankkiin, nostat seteleitä, kannat ne kauppaan, josta ne maksusi jälkeen kannetaan takaisin pankkiin. Pankkikortilla tämä sujuu kaikille osapuolille edullisemmin, tehokkaammin ja turvallisemmin.

Täytyy myöntää, että joskus ennen vanhaan tein samaa hommaa, tosin kantamalla omaa rahaani automaatista kauppaan, kunnes mietin onko tässä logistisesti mitään järkeä... Nyt käytän korttia aina, jos ei ostos ole tosi pieni, pari euroa tms.

Minun käsien läpi kulkee noin. 3000-5000e per pvä ja kertaakaan en ole kytännyt niitä seteleitä. Kyllä ne sieltä pankista sitten ilmoittavat jos niitä löytyy tilityksistä. Aika monessa paikassa niitä kassatytöt kyttäävät joka sinällään hidastaa aika lailla kassajonoja.

En viitsinyt aloittaa uutta threadia, mutta ajattelin kysyä, että onko euroseteleissä eroja? Siis, kun sain ylioppilaslahjaksi äidiltä kaksi 500 euron seteliä ja ne ovat hieman eri näköisiä. Tarkalleen ottaen setelin etupuolella olevat "nimikirjoitukset" ovat erilaiset. Toisessa on se perus "sykerö", jonka löydän kaikista muista seteleistäni ja toisessa "nimikirjoitus" on eräänlainen "J", jota seuraavat "u":n näköinen koukero ja kaksi puolentoista sentin mittaista viivaa, joiden välissä yksi hieman lyhyempi katkoviiva. Google antaa hakutuloksena vaikka minkälaisia seteleitä, joten sieltä en 100% selvyyttä saanut. Onko siis mahdollista, että yhtä arvokkaat setelit ovat yksilötasolla erilaisia?

edit: Äitini kävi siis vaihtamassa setelit pankissa.
:david: -edit: Taitaa olla EKP:n pääjohtaja vaihtunut ja täten myös setelissä oleva nimikirjoitus. Nyt, kun vielä joku varmistaa, että johtaja on jossain välissä vaihtunut niin hyvä.

Elcaco sanoi:
Taitaa olla EKP:n pääjohtaja vaihtunut ja täten myös setelissä oleva nimikirjoitus. Nyt, kun vielä joku varmistaa, että johtaja on jossain välissä vaihtunut niin hyvä.

Jep, vaihtunut on. Wim Duisenberg -> Jean-Claude Trichet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom