Uutta pyörää hankkimassa.

Liittynyt
19.7.2007
Viestejä
5
Eli olisin ostamas pyörää n. 400€ budjetilla. Ajeltua sillä tulis lähes joka päivä, kouluun ja takas ja kavereitten kans kylällä. Vähän metikössä ja sorateillä, mut pääasias asfaltilla. Jousitettu keula ja levyjarrut ois kivat. Semmosesta dirtti mallista tykkään. Ite oon aatellu tommosta Insera Renoa http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/product_info.php?manufacturers_id=11&products_id=1349. Kauanko tommonen kestäs? Oon n.160cm pitkä ja 50kg.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
oha toi ulkonäöltään ja kaikkineen ihan näppärän näkönen vempele. mut silti pinnat voi olla heikkoa siinä samassa missä vanteetkin ja inseeran tuntien se jousitus alkaa reistailee hyvin pian, ja jotain ihme mömmöö alkaa pursuu ulos (ei välttämättä kaikis). vaihteisto on suht perus mut se on suuri luokkaa 24 noi yleens kestä niin ja ton hintasesta kokonaisuudesta ku 400e en juurikaan luottaisi levyjarrujen tulevaan kestävyyteen. mut tosissaan jos se on tollast vapaa-ajan kulkuu ettet ala tosi olosuhteis niinku dirtil oikeestii vetelee niin varmasti hyvin kestää :)
 
tunturi saint.

huntti alle budjetin, kevyt polkea asfaltilla ja hiekkatietkään ei ole mikään ongelma kun renkaat ei ole mitkään ohuet.

polkupyörien vaihteita ei ole suunniteltu kuin hajoamaan, joten jos on paljon käyttöä, tuollaiselle pyörälle kannattaa laskea aika paljon rahaa korjauksiin per vuos.

saati sit mitään jousituksia tai levyjarruja.... kyllähän noilla ainakin huoltoliikkeet nettoaa ihan hyvin.
 
En ymmärrä miten joku sanoo että "vaihteet tehty hajoamaan". Tyyliin hobbyhall-pyöränkin saa kestään, kun jaksaa huoltaa sitä. Jos tollanen 400€ pyörä ei kestä, niin se johtuu vai itsestä. Jos ei oo taitoo eikä kiinnostusta tai aikaa korjata/huoltaa itse pyörää, eli rasvata ketjuja, puhdistaa vaihteisto rätillä vähän purkaen ja muuta. Niin kannattaa suoraan etsiä jostain "mummopyörä" :)

Keula taas on vähän siinä ja siinä tuon hintaluokan pyörissä...
 
Ihan keskitason vaihteet pyörästä löytyy, mutta onko tosiaan käyttöä tuollaisella mallilla. Ettei vaan asfaltilla rupeaisi syömään miestä? Olen pyöräliikkeessä töissä, enkä antaisi Inseralle mitään hyvää arvosanaa. Yleensä halvimmat pyörät on paskassa kunnossa, koska niitä ei omistajat jaksa huoltaa. Jos et nyt niin hirveästi taiteile metsässä, niin osta hybridi tai maastopyörä. Etujousitusta kannattaa harkita, jos se tuntuu hyvältä. Osa pumpuista on vaan minun mielestä aivan liaan löysiä, jolloin ylämäet tuntuvat vittumaisilta. Paras on jos pumpun jäykkyyttä saa säädettyä tai sen saa kokonaan pois päältä. On myös 300e pyöriä joihin saa levyjarruja, mutta ne ovat enemmän koristeita. V-jarrut on jees tuossa hintaluokassa.

Kaikki ratasvaihteet hajoavat helposti, mutta jos haluaa täsmällistä vaihtamista, niin kalliimmat on paremmasta materiaalista tehty. Varmaan 30% käyttää ratasvaihteita oikein. Ei niissä ole mitään 21-vaihdetta, vaan noin 10 tai vähän yli. Ketjun tulee kulkea mahdollisimman suoraan koko ajan. Jos ei näin tee, niin rattaat ja ketjut kuluvat nopeasti ja sen jälkeen vaihteisto raksuu. Eli jos edessä ketju kulkee keskimmäisellä rattaalla, niin takana sen tulisi kulkea pakan keskivaiheilla.
 
En ymmärrä miten joku sanoo että "vaihteet tehty hajoamaan". Tyyliin hobbyhall-pyöränkin saa kestään, kun jaksaa huoltaa sitä. Jos tollanen 400€ pyörä ei kestä, niin se johtuu vai itsestä. Jos ei oo taitoo eikä kiinnostusta tai aikaa korjata/huoltaa itse pyörää, eli rasvata ketjuja, puhdistaa vaihteisto rätillä vähän purkaen ja muuta. Niin kannattaa suoraan etsiä jostain "mummopyörä" :)

Keula taas on vähän siinä ja siinä tuon hintaluokan pyörissä...

no tuo mun ehdottama on mummopyörä. 1 vaihde eteenpäin, renkaat ja jalkajarru.

joo tuossa on toi "jaksaa huoltaa sitä" - pointti. mieluummin ainakin ite ajan pyörällä, en huolla sitä. kerran vuodessa käyttää huollossa ja thats it, lopun aikaa voi vaan huolettomasti ajella.

ja tuo lausahdus on omasta mielestäni aika hyvin kuvaava näin kun on kunnossapitoa ja luotettavuutta opiskellut vähäsen. jokainen osa jolle ei voida taata sitä, että se kestää esimerkiks 10 vuotta, nostaa todennäköisyyttä millä pyörä jää välille joka reissulla. ja mitä enemmän ajaa, sitä useammin sattuu niitä reissuja millon pyörä jättää välille....
 
joo tuossa on toi "jaksaa huoltaa sitä" - pointti. mieluummin ainakin ite ajan pyörällä, en huolla sitä. kerran vuodessa käyttää huollossa ja thats it, lopun aikaa voi vaan huolettomasti ajella.

Kerran vuodessa huollossa käyttäminen on jo varsin hyvää "huoltoa".

Ei nyt 50kg kuskilla pinnat/vanteet hajoa oli millainen pyörä tahansa.
 
Kokeilemallahan se selviää. Itse fillarointia harrastavana voin kertoa että porukka saa hulluja summia menemään noihin pyöriinsä silloin kun harrastus vakavoituu enemmän. Tuohon summaan voisin melkein suositella käytetyn fillarin hankintaa. Voit hyvinkin saada kelpo vekottimen laadukkailla osilla tuohon 400€. Muutama linkki:

Kasattu vekotin
Spessu

Jopo vois olla myös aika kova luu, luottoa ja kestoa riittää. :)

En usko että sinulle tulee ongelmia tuonkaan fillarin kanssa sen suuremmin, mutta itse lähtisin kuitenkin mielummin katselemaan noita käytettyjä vekottimia. Dirtin harrastajat valistakoon halutessaan lisää.

-edit. Mikä siinä muuten on, että Helsingin kaduilla näkee niin paljon halpoja maastureita? Ei täällä nyt tiet niin huonossa kunnossa kuitenkaan ole. Onhan noista toki hauska huidella maantiepyörällä ohi, mutta omasta näkökulmastani kaupunkiajoon ostettu maasturi on silkkaa järjettömyyttä.

tääketjju on kylväli merkkien ja kirjotustadon hiemo näytös,niiqy äidin kielen loistokkkuutta ....
 
Kerran vuodessa huollossa käyttäminen on jo varsin hyvää "huoltoa".

Ei nyt 50kg kuskilla pinnat/vanteet hajoa oli millainen pyörä tahansa.

Tärkein hulto melkein mitä pyörälle pitää tehdä on ensihuolto. Siinä oikaistaan vanteet, kiristetään vaijerit, kammet, säädetään vaihteet/jarrut. Ei tarvitse olla kuin 50 kiloinen, mutta jos näitä alumiinisia vanteita ei jossain vaiheessa oikaista/pinnoja kiristetä, niin väljyyttä tulee ja vanteet menee soikeiksi. Eli siis uuden pyörän pinnat ja vaijerit hakee paikkaansa ja venyvät. Noin 300km jälkeen on hyvä suorittaa ensihuolto.
 
Tärkein hulto melkein mitä pyörälle pitää tehdä on ensihuolto. Siinä oikaistaan vanteet, kiristetään vaijerit, kammet, säädetään vaihteet/jarrut. Ei tarvitse olla kuin 50 kiloinen, mutta jos näitä alumiinisia vanteita ei jossain vaiheessa oikaista/pinnoja kiristetä, niin väljyyttä tulee ja vanteet menee soikeiksi. Eli siis uuden pyörän pinnat ja vaijerit hakee paikkaansa ja venyvät. Noin 300km jälkeen on hyvä suorittaa ensihuolto.

Näin ne urheiluliikkeessä sanoivat kun käytiin vaimolle katsomassa uutta fillaria. Täytyy seuraavan pyörän kanssa muistaa toi. Ilmeisesti mitä halvempi fillari, niin sitä tärkeämpi tuo on.
 
En ymmärrä miten joku sanoo että "vaihteet tehty hajoamaan". Tyyliin hobbyhall-pyöränkin saa kestään, kun jaksaa huoltaa sitä. Jos tollanen 400€ pyörä ei kestä, niin se johtuu vai itsestä. Jos ei oo taitoo eikä kiinnostusta tai aikaa korjata/huoltaa itse pyörää, eli rasvata ketjuja, puhdistaa vaihteisto rätillä vähän purkaen ja muuta. Niin kannattaa suoraan etsiä jostain "mummopyörä" :)

Keula taas on vähän siinä ja siinä tuon hintaluokan pyörissä...

Minä kyllä ymmärrän. Ei se huoltaminen osista tee parempia, vain ehkäisee hajoamisen vauhtia.

On vaan kylmä fakta, että halvoissa pyörissä on halvalla kasatut vanteet. Pinnat löystyy ja vanteet soikenee ennen aikojaan, jos vähänkin huonommalla alustalla pyörällä polkee.

Tarkoittamasi huolto, jolla saadaan halvasta pyörästä kestävä pyörä, tarkoittaa yleensä rahanmenoa. Miksi ei sijoittaisi samantien tuplahintaa pyörään, jolloin alkaa jo saamaan hyvälaatuisia peruspyöriä.
 
Minä kyllä ymmärrän. Ei se huoltaminen osista tee parempia, vain ehkäisee hajoamisen vauhtia.

On vaan kylmä fakta, että halvoissa pyörissä on halvalla kasatut vanteet. Pinnat löystyy ja vanteet soikenee ennen aikojaan, jos vähänkin huonommalla alustalla pyörällä polkee.

Tarkoittamasi huolto, jolla saadaan halvasta pyörästä kestävä pyörä, tarkoittaa yleensä rahanmenoa. Miksi ei sijoittaisi samantien tuplahintaa pyörään, jolloin alkaa jo saamaan hyvälaatuisia peruspyöriä.

Kyllä kai se ensihuolto niihin kalliimpiin pyöriinkin on syytä suorittaa, kaveri osti viime syksynä hiukan päälle tonnin marinin ja myyjä sanoi, että jos yhtään sijoitustaan arvostaa niin tuo se huoltoon, tosin se ensimmäinen huolto kuului siihen pyörän hintaan. Siihen hintaan oli kyllä syytä kuuluakin:D Jos halvalla jotain hyvää haluaa, niin itse katselisin käytettyjä, "laadukkaampia" fillareita
 
http://www.keltainenporssi.fi/show_ilmo.jsp?o_id=7736385#<= mitä sanoisitte tosta? Tuo varmaan ainaki kestäis ja hintakaan ei ole paha. Mitähän alkuhuoltoa tuohon tarvis? Paljonko tulis maksamaan? <= siis toi alkuhuolto?
 
Riippuu millainen historia tuolla on. Jos omistaja on sitä aktiivisesti huoltanut / huollattanut niin tuskin sitä tarvitsee ns. alkuhuoltoon viedä. Joku tuommoinen vuosihuolto maksanee 50-100€ huitteilla. Tuosta mallista tai merkistä en sano mitään, ei ole minkäänlaista kokemusta tai käsitystä.
 
Voi sen itsekin tehdä jos vain taidot, työkalut ja hermot riittää. Tietyt toimenpiteet vain vaativat erikoistyökaluja ja esimerkiksi jarrujen kanssa mutu-meiningillä sähläämällä saa alleen helposti tappokoneen. Vaikea sitä on fillaria huoltaa, jos ei tiedä kuinka minkäkin pitäisi toimia. Noissa on nykyään enemmän liikkuvia osia kuin mummon aikaan. Tässä listaa, pöllitty Greenbikeltä.

Vuosihuolto sisältää seuraavat työt:

1. Pyörä puhdistetaan
2. Kaikki toiminnot tarkistetaan
3. Vaihteet ja jarrut säädetään
4. Keskiö ja ohjauslaakeristo säädetään
5. Navat ja puolaukset, tarkistetaan ja säädetään
6. Ketjut säädetään. voidellaan tai vaihdetaan tarvittaessa
7. Ulkovaihteet puhdistetaan
8. Vaijerit voidellaan
9. Ruuvit ja mutterit kiristetään

Pistetään nyt vielä "täyshuollon" työlistakin.

1. Pyörä puhdistetaan tai pestään
2. Keskiö puretaan ja puhdistetaan
3. Ohjauslaakeristo puretaan ja puhdistetaan
4. Navat puretaan ja puhdistetaan
5. Vaihteistot puhdistetaan
6. Takarattaat ja ketjut vaihdetaan tarvittaessa
7. Vaijerit voidellaan
8. Puolaukset tarkistetaan
9. Vioittuneet osat vaihdetaan
10. Rasvausta tarvitsevat osat rasvataan
11. Ruuvit ja mutterit kiristetään
12. Vaihteistot ja jarrut säädetään
13. Kaikki toiminnot tarkistetaan
 
Osta pois se tunturi jos noin kovasti miellyttää. Fakta kuitenkin on että mitään oikeasti laadukasta fillaria et saa sillä 400eurolla.

Sen verran tarvii kuitenkin sanoa, että vaikka nuo dirttirungot (jollainen siis tuo tunturikin kovasti yrittää olla) ovat varsin matalia ja täten yletyt niillä lyhyestä pituudestasi huolimatta ajamaan, ovat ne kuitenkin todella pitkiä (matka satulaputkesta emäputkeen, eli vaakaputki). Tämän takia ei varmasti ole normaaliajossa kovin mukavia laitteita. Joudut kurottelemaan jotta yletyt tankoon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom