Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
Riittääkö Sonata II mukana tullut 450W virtalähde noille? Onko väliä minkä valmistajan radeonin ottaa?
En tiedä hirveästi noista virtalähteistä, mutta luulis riittävän. Valmistajall ei hirveästi ole väliä. Suurimmat erot ovat takuussa, valmiissa ylikellotteiluissa ja jäähdytysratkaisuissa, jotka kuitenkin ovat suurimmalla osalla samat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riittääkö Sonata II mukana tullut 450W virtalähde noille? Onko väliä minkä valmistajan radeonin ottaa?
Tuo Sonata II:n virtalähde oli muistaakseni hieman aikapommimallia, mutta jos se nyt sinulla on kestänyt, niin..

Radeonin valmistajalla ei sinänsä ole väliä, jos et tarvitse jotain spesiaalimpaa cooleria korttiisi. Jos pääkriteerinä on hinta, niin osta halvin löytämäsi. Et todennäköisesti astu paskaan.

Muistin määrä on yksi pointti, on tarjolla 512mt- ja 1024mt-mallia. Suuremmasta muistista on hyötyä vain isoilla resoilla pelatessa, joten jos niille ei ole tarvetta, suosittelen taas sitä halvinta.

Eräs ero eri valmistajien korttien välillä löytyy liitännöistä. Osassa on esim. 2 x dvi ja toisissa dvi ja hdmi. Adaptereita löytyy toki molempiin suuntiin, mutta jos on tiedossa, mitä koneeseen kytkee ja miten, kannattaa valita jo valmiiksi itselle sopiva. Toinen ero on korttien tuottama melu. Omista mieltymyksistä riippuen tuo voi olla jopa ratkaiseva kohta korttia valitessa.
Korttien nopeuksissa on myös pieniä eroja. Eri valmistajat käyttävät erilaisia muisteja, joiden nopeudet poikkeavat toisistaan. Myöskin grafiikkapiirien kellotaajuudet vaihtelevat, vaikka piiri itsessään onkin kaikilla valmistajilla sama. Jos haluaa rahalleen parhaan vastineen kannattaa noihinkin tutustua.

Pistetääs nyt tänne eli tarkoitus olis lähiaikoina kenties ostaa uusi kone. Päätarkoitus olis pelaaminen ja muu viihdekäyttö. Eli uusimmat pelit pitäis pyöriä ongelmitta. Oon nyt katellu noita valmiita paketteja ja mielenkiintosin tähänmennessä olis tällanen: http://www.gigantti.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-gigantti-Site/fi_FI/-/EUR/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=D6ez6oZKCVlSR0EjF5FBwx1q0000V8eoCqXb?ProductID=.TjD4QFHv8UAAAEaIYFtzKCH&CatalogCategoryID=WdjD4QFHpM0AAAEOW1g03xil

Tuossa tuntuis olevan kaikki aika kohdillaan mm. Blu-Ray asema ym.

Oisko jollain tiedossa hintalaatusuhteeltaan jotain parempaa valmista pakettia tai tulisko halvemmaks ostaa ite osat ja kasata?

Pistetääs nyt tänne eli tarkoitus olis lähiaikoina kenties ostaa uusi kone. Päätarkoitus olis pelaaminen ja muu viihdekäyttö. Eli uusimmat pelit pitäis pyöriä ongelmitta. Oon nyt katellu noita valmiita paketteja ja mielenkiintosin tähänmennessä olis tällanen: http://www.gigantti.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-gigantti-Site/fi_FI/-/EUR/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=D6ez6oZKCVlSR0EjF5FBwx1q0000V8eoCqXb?ProductID=.TjD4QFHv8UAAAEaIYFtzKCH&CatalogCategoryID=WdjD4QFHpM0AAAEOW1g03xil

Tuossa tuntuis olevan kaikki aika kohdillaan mm. Blu-Ray asema ym.

Oisko jollain tiedossa hintalaatusuhteeltaan jotain parempaa valmista pakettia tai tulisko halvemmaks ostaa ite osat ja kasata?
Suht kämänen näytönohjain pelikäyttöön. Aina tulee halvemmaksi kasata kone itse. Blu-ray-asemien hinnat alkavat n. 100€, joten kannattaa todella miettiä tarvitseeko moista tietokoneessaan. Tuon hintaluokan pelikoneeseen ottaisin mieluummin tehokkaan tuplaytimisen prossun halvahkon Quadin sijaan. Valmispakettien näppis, hiiri ja koppa ovat yleensä sitä halvinta laatua, joka ei välttämättä sovi joka käteen, silmään ja korvaan.

Tuo edellisellä sivulla Kyöpelille postaamani setti on aika jees pelikäyttöön. Sen ympärille on hyvä kasata kojetta. Ellei halua itse koota kojetta, saanee tietyistä kaupoista ostettua kootuun kojeen omista osista. Riippuu toki vähän palvelun tasosta. Suht simppeliä se kokoaminen silti on. "työnnä ruskea johto A ruskeaan koloon B" jne.

edit. Tuollapas onkin nätti tarjouskone 2. Tuosta näytöt ja muut härpäkkeet pois mikäli et tarvitse niin on halvempi ja tehokkaampi kuin Gigantin vastaava. Näyttäisi siinä olevan pelkän keskusyksikönkin hinta. BPC-Solutionsilla on lisäksi aivan huippu palvelu. Sen verran kivasti on kaupat menneet, että pitää vähän mainostaa ;) http://www.bpcsolutions.fi/laskuri.php

Tuo Sonata II:n virtalähde oli muistaakseni hieman aikapommimallia, mutta jos se nyt sinulla on kestänyt, niin..

430W malli oli uutena risa, 500W on parempi kestoltaan mutta ilmeisesti paljon hattiwatteja.

Vaihdoin Nexuksen 600W malliin ja ero oli ihan käsin kosketeltavissa. Radeon 3870HD pyöri yhtäkkiä reippaammin ja ilman katkoja/pätkimisiä.

Eli jos Sonataa ostaa niin kannattaa varata budjettiin 100€ extraa kunnon poweriin tai suosiolla ottaa heti joku toinen koppa. Ei se niin ihmeellinen koppa loppujen lopuksi ole, ellei ole tiukka budjetti,

Corsair HX520W on kuulemma aika pätevä peli, varsinkin kun otetaan huomioon että se on sellainen 100€. Modulaarinen ja hiljainen.

grillside.jpg

Jimm's PC-Store

Verkkökäyppä

Edit. Anandtechin artikkeli siitä kuinka ison virtalähteen juuri sinä tarvitset (22.9.2008).

Thermaltake on toki hyvä valmistaja, mutta tuo mötikkä on täysin ylimitoitettu valtaosan tarpeisiin. Turhasta maksaa jos tuollaisen ostaa peli- yms. koneeseen.

Thermaltake on toki hyvä valmistaja, mutta tuo mötikkä on täysin ylimitoitettu valtaosan tarpeisiin. Turhasta maksaa jos tuollaisen ostaa peli- yms. koneeseen.

En sanoisi niinkään, uusimmat näytönohjaimet (varsinkin ATI:n) vievät melkoisesti virtaa. Siinä eivät monet 500W powerit enää pysy mukana, kun niistä ei sitä 500W kuitenkaan ulos tule.
Tietysti, jos ei ihan uusinta korttia sinne lykkää niin sitten riittää pienempikin teho.

Niin ja toki tuon saman mötikän saa myös esim. 750W tai 850W versiona.

edit:
itse olen aina hankkinut aavistuksen ylimitoitetun virtalähteen siksi, että jos se virtalähde hakkaa kokoajan ihan maksimissa niin tokihan se lyhentää virtalähteen elinikää.
Peruskoneeseen laittaisin vähintään 450W powerin, vähän tehokkaampaan sitten 600-1000W.

Jep joku 600-750w poweri riittää kyllä esim 4870X2:n kaveriksi joka taitaa tällä hetkellä olla isoimpia tehosyöppöjä; erikseen sitten ne höpelöt joiden on pakko saada nVidian uusimmat kortit 3-way SLI:nä yms. :D

Jep joku 600-750w poweri riittää kyllä esim 4870X2:n kaveriksi joka taitaa tällä hetkellä olla isoimpia tehosyöppöjä; erikseen sitten ne höpelöt joiden on pakko saada nVidian uusimmat kortit 3-way SLI:nä yms. :D

Juu, mulla oli itsellä aiemmi 2kpl 3870x2 kortteja (joiden kanssa tuli myös tuo 1000W poweri hommattua), nyt mulla on "vaan" yksi 4870x2 kortti. No, eipä lopu powerista vääntö ihan heti kesken vaikka vähän kovempaakin rasitusta tulisi koneelle ;)

Voi kuulkas. Niitä powereita on niin erilaatuisia että ihan pyörryttää ja oksettaa. Hattiwatteja on puolella valmistajista enemmän kuin saisi.

Jep, kannattaa tietysti mennä valmistajan mukaan eikä tuijotella vaan wattimääriä. Laatumerkkejä kannattaa suosia, mutta nämäkin taitaa vähän tapauskohtaisesti mennä sikäli, että yhden nimen takaa voi löytyä montakin eri valmistajaa.

Eihän noista oikein muuten ota selvää kuin itse tutkimalla, lueskelemalla netistä arvosteluita, keskusteluita/kokemuksia yms. Oma vaivansa sekin, mutta halpa hinta sille ettei haksahda johonkin kiinalaiseen purkkaviritykseen joka sitten sanoo poks jo vuoden päästä.

Voi kuulkas. Niitä powereita on niin erilaatuisia että ihan pyörryttää ja oksettaa. Hattiwatteja on puolella valmistajista enemmän kuin saisi.

Niinpä, siksi sanoinkin tuossa ylempänä, että monet 500W powerit eivät enää riitä uusimpien näyttisten kanssa. Jos esim. tästä mun Thermaltakesta luvataan, että se antaa ulos vähintään 87% ilmoitetusta tehosta jatkuvasti, niin jokainen voi miettiä, että minkä verran antaa joku halpispaskapoweri.

Suht kämänen näytönohjain pelikäyttöön. Aina tulee halvemmaksi kasata kone itse. Blu-ray-asemien hinnat alkavat n. 100€, joten kannattaa todella miettiä tarvitseeko moista tietokoneessaan. Tuon hintaluokan pelikoneeseen ottaisin mieluummin tehokkaan tuplaytimisen prossun halvahkon Quadin sijaan. Valmispakettien näppis, hiiri ja koppa ovat yleensä sitä halvinta laatua, joka ei välttämättä sovi joka käteen, silmään ja korvaan.

Tuo edellisellä sivulla Kyöpelille postaamani setti on aika jees pelikäyttöön. Sen ympärille on hyvä kasata kojetta. Ellei halua itse koota kojetta, saanee tietyistä kaupoista ostettua kootuun kojeen omista osista. Riippuu toki vähän palvelun tasosta. Suht simppeliä se kokoaminen silti on. "työnnä ruskea johto A ruskeaan koloon B" jne.

edit. Tuollapas onkin nätti tarjouskone 2. Tuosta näytöt ja muut härpäkkeet pois mikäli et tarvitse niin on halvempi ja tehokkaampi kuin Gigantin vastaava. Näyttäisi siinä olevan pelkän keskusyksikönkin hinta. BPC-Solutionsilla on lisäksi aivan huippu palvelu. Sen verran kivasti on kaupat menneet, että pitää vähän mainostaa ;) http://www.bpcsolutions.fi/laskuri.php

Kiitos vastauksesta. Hienoa kun joku viitti opastaa tällaista tietämätöntä. Taidanpa todella harkita tota "itse kasaamista" eli ostan osat ja annan jonkun osaavan tutun kasata sen.

Eikä kyllä huonolta vaikuta toi sun linkittämä sivusto ja toi konepakettikaan. Ehkä joo täytyy miettiä tota Blu-ray asemaakin, sillä saahan sen sitten jälkikäteenkin ostettua kun hinnat tulevat alaspäin.

Apua! Omaa konetta suunnitelen, mutten tajua hölkäsen pöläystä näistä komponenttien omasta kulttuurista. Jotain oon selaillu multitronicista ja verkkokauppa.comista, muttei avaudu ollenkaan kun on näin paljon eri vaihtoehtoja ja välistä tuntuu että tietoa alkaa tursuta korvista ja nenästä. Pelikäyttöön pitäisi olla, ja vielä opiskelija budjetilla. Onnistuuko?

Tuo opiskelijabudjetti voi taas tarkoittaa mitä tahansa, joku rahamääräinen raja olis hyvä tietää. Tarviiko näyttöä, hiirtä, näppistä, kaiuttimia jne?

Joo, oisin voinu tarkentaa. 1000€ korkeintaan, mutta 800 euroakin on enemmän kuin tarpeeksi. Tohon sisältys näppis ja kaiuttimet. Hiiri ja näyttö löytyy jo.

Kotelo: Antec Sonata III Silent ATX-kotelo (500W) 104€
Emolevy: Asus P5Q, ATX, s775, IP45, DDR2, GBLan, 8-ch audio 111€
Prosessori: Intel CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 1333MHz 6M S775 173€
Muistit: A-Data 4GT Dual-kit DDR2 800MHz (PC-6400), Vitesta, 240-pin DIMM 56€
Kovalevy: Samsung SpinPoint 3.5" 750GB SATAII 32MB 7200rpm 76€
Näytönohjain: Leadtek GeForce GTX 260 Extreme+ 896MB, PCI-E, Dual DVI 286€
DVD-Asema: Samsung DVD+-RW Dual Layer, SH-S223F/BEBN, 22x8x48x, SATA, musta, bulk 26€
Kauttimet: Logitech X-230 2.1 kaiuttimet, 32W RMS 42€
Näppäimistö: Logitech ULTRAX PREMIUM NÄPPÄIMISTÖ 23€

Kokoonpano 50€, jos et hallitse kokoamista :P

Koottu osoitteesta http://www.jimmspc-store.fi/

Yhteensä kokoonpanon kanssa 947€+postit. Emolevystä voi ottaa P5Q Pro version, jos aiot tulevaisuudessa ostaa toisen näyttiksen vielä emolle, maksaa 23€ lisää. Jotain tollasta kuitenkin, muut saa kommentoida :P

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom