Uusi treeniohjelma!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bdR
  • Aloitettu Aloitettu

bdR

Tällä hetkellä on käytössä tälläinen treeni ohjelma.

1.päivä:rinta, hauikset

2.päivä:jalat

3.päivä:olkapäät, hartiat,

4.päivä:selkä, ojentajat

Oon tehny tolla nyt vuoden päivät ja vastaavan tyylisellä vuoden ennen tota.
Tuntuu, että en saa tolla tarpeeksi tehoja irti.

Tekis mieli vaihtaa ihan kokonaan eri tyyppiseen. Ideoita?
Mikälaisia ohjelmia käytette? Vinkkejä johonkin ihan muuhun kuin yllä olevaan?

2-jakoinen ohjelma peliin.

Tyyliin vaikkapa vetävät vs. työntävät tai jalat, reidet vs. rinta, selkä, olkapäät, pohkeet tai yläkroppa vs. alakroppa.

Tällä hetkellä on käytössä tälläinen treeni ohjelma.

1.päivä:rinta, hauikset

2.päivä:jalat

3.päivä:olkapäät, hartiat,

4.päivä:selkä, ojentajat

Oon tehny tolla nyt vuoden päivät ja vastaavan tyylisellä vuoden ennen tota.
Tuntuu, että en saa tolla tarpeeksi tehoja irti.

Tekis mieli vaihtaa ihan kokonaan eri tyyppiseen. Ideoita?
Mikälaisia ohjelmia käytette? Vinkkejä johonkin ihan muuhun kuin yllä olevaan?

Syy miksi et saa tehoja irti tuosta ohjelmasta on se, että olet tahkonut samantyyppisellä ohjelmalla AIVAN LIIAN KAUAN!!!!! Vaihtelu ja nousujohteisuus ovat avain kehitykseen. Sinuna vaihtaisin ohjelmaa nyt eikä heti koko kroppa kerralla läpi 3 krt viikossa systeemiin. Raskaat perusliikkeet kunniaan n.6 liikettä per treenikerta, 2-3 sarjaa ja toistot voivat vaihdella päivästä riippuen 5,10,15.

Huonopuoli noissa jaetuissa ohjelmissa on se, että keho oppii siihen että sen ei tarvitse palautua nopeammin kuin viikossa. Mitä useammin harjoitellaan, sitä nopeammin kroppa oppii palautumaan ja sitä useammin pystytään sille antamaan uusi ärsyke lihasmassan ja voimien kasvuun. Tietenkin volyymia ja intensiteettiä pitää kasvattaa pikkuhiljaa ylikunnon välttämiseksi.

Mielestäni nuo jaotellut ohjelmat ovat huonointa mitä on tapahtunut voimaharjoittelualalla. Tietenkin nekin toimivat oikein tehtynä jonkin aikaa, mutta eivät tosiaankaan ole avain kehitykseen.

Ma: Rinta, hauis

Ti: Jalat, pohkeet

To: Ojentajat,hauis

Pe: Selkä,Olkapäät

Nyt ehkä tulen typeräksi ja vaihdan DoggCrappiin... Mitä mieltä ootte että kannattaako vaihtaa kun on treenannu tuollaisilla 4.5.6 jakoisilla 3 vuotta?
Mutta ne perkele syö puolta kiloa proteiinia joka päivä jos siihen vaihdan..

Mites on ku joku coleman ja ruhl ja kumppanit treenaa 5-6 jakoisilla ohjelmilla?
Kukaan huippu siellä ei treenaa jollain 2 jakoisella..

Okei ne käyttää dopingia ja kehittyy helposti mutta kai nekin nyt käyttää sitä itselle optimaalista treenitapaa ja aika outo homma jos ne ei käyttäs kakkosta tai ykköstä jos se kerta on niin hyvä.

Nyt ehkä tulen typeräksi ja vaihdan DoggCrappiin... Mitä mieltä ootte että kannattaako vaihtaa kun on treenannu tuollaisilla 4.5.6 jakoisilla 3 vuotta?

Ehdottomasti kannattaa. Nuo lyhyemmät jaot on mielestäni selvästi tehokkaampia kuin pitemmät jaot. Noissa 4, 5 ja 6 -jakoisissa lihaksille tulee tolkuttoman pitkiä treenitaukoja, vaikka kuormitus olisi määrällisesti sama viikkoa kohden kuin 1 ja 2 -jakoisissa. Ero on vain siinä, että lyhyemmät jaot on tehokkaampia perusliikkeiden kehityksen kannalta.

Minulla oli pitkään 4 ja 5 -jakoisia, mutta nyt olen vähän yli puoli vuotta veivannut lyhyempiä jakoja, ja tuskin olen vaihtamassa pitempiin, ellen ala diettailemaan tai muuta sellaista, joka vaatisi kevyempää punttia. Kehitystä tulee niin hyvää tahtia, niin treenipainoissa, kuin elopainossa.

On niitä olemassa lyhyitä jakoja, jotka ovat varsin toimivia ilman tuommoista hifistelyä. Tarkistappa esimerkiksi Treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle.

hyvä kompromissi 2 ja 4-5 jakosen välistä on 3-jakoinen 6 päivän kierrolla. Eli esim.tällä viisiin:

Ma rinta, olkapäät, ojentajat
ti lepo
ke jalat, vatsat, forkut
to lepo
pe selkä, hauis, epäkkäät
la lepo
su rinta, olkapäät, ojentajat

Ma: Rinta, hauis

Ti: Jalat, pohkeet

To: Ojentajat,hauis

Pe: Selkä,Olkapäät

Mites on ku joku coleman ja ruhl ja kumppanit treenaa 5-6 jakoisilla ohjelmilla?
Kukaan huippu siellä ei treenaa jollain 2 jakoisella..

Okei ne käyttää dopingia ja kehittyy helposti mutta kai nekin nyt käyttää sitä itselle optimaalista treenitapaa ja aika outo homma jos ne ei käyttäs kakkosta tai ykköstä jos se kerta on niin hyvä.

Tavallista pulliaista on ihan turhaa verrata johonkin ammattilaisbodariin jolla on geenit miljoona kertaa paremmat kun itellä. Monet heistä ovat kertomansa mukaan saaneet ekana treenivuotena 25-35 kg lihasmassaa!!! Kun vielä tähän lisätään kymmenien, ellei jopa parin sadantuhannen taalan edestä käytettävät lääkeaineet vuodessa ja mahdollisuus vain treenata, nukkua ja syödä....Toisekseen se, että olet ammattilaisbodauksen huipulla ei tee susta mitään treenigurua. Tämän jo osoittaa se, että monet näistä huipuista suosittelee aloittelijoillekin 3 tai 4 jakoista ohjelmaa:david:

Jos kerta tämä kaikkien bodauslehtien viljelemä systeemi, eli nelijakoinen ohjelma 3-4 sarjaa, 8-12 toistoa ja viikko lepoa per lihasryhmä on paras, ni miksi niin aniharva tosissaankin treenaava kehittyy kunnolla..kysynpä vaan :wall:

Tämän olen omienkin asiakkaidenikin kohdalla todennut todeksi...Tuossa viime keväänä pari kokenutta treenaria otti yhteyttä ja valitti kun ei vuoteen ole tullut oikein mitään kehitystä nelijakoisella ohjelmalla..vaikka liikkeitä ja sarja/toistomääriä oli vaihdeltu..

Sitten tehtiin täyskäännös treenissä...koko kroppa aluksi 3 nyt syksyllä 4 kertaa viikossa läpi. Raskaat perusliikkeet kunniaan ja kaikki konevemputukset pois. Toistomäärät 1-15 päivästä riippuen ja sarjat per liike 2-4. Tämän 6 kk:n aikana kaverit kehitty yhtäpaljon kuin olivat kehittyneet ekan viiden vuoden aikana:rock:

Ja lopuksi.. sanoohan sen jo järkikin,että mitä useammin pystyt antamaan sen ärsykkeen lihaksille ni sitä nopeampaa on kehitys.

Mikäs siitä nelijakoisesta tekee niin huonon?
Saahan siinäkin lihakset ärsykkeitä muinakin päivinä kuin niinä varsinaisina treenipäivinä, jolloin on tarkoitus treenata kyseistä lihasta.
Esimerkiksi selkäpäivänä saa takareidetkin ärsykettä ja jne.
Toki pitää välillä muuttaa treeniä, mutta sen voi tehdä vaikka muuttamalla liikkeitä, sarjojen pituuksia, lisäämällä painoja ja vaihtelemalla palautumisaikoja sarjojen välissä.

Minä en lähtisi tuomitsemaaan nelijakoista paremmaksi kuin kaksijakoinen. Enkä myöskään toisinpäin. Kuka nyt tykkää milläkin treenata, pääasia että treenaa ja kehittyy.

Mikäs siitä nelijakoisesta tekee niin huonon?
...
Minä en lähtisi tuomitsemaaan nelijakoista paremmaksi kuin kaksijakoinen. Enkä myöskään toisinpäin. Kuka nyt tykkää milläkin treenata, pääasia että treenaa ja kehittyy.

Oletko itse kokeillut noita lyhyitä jakoja? Tuommoinen kysymys vain kuulostaisi, ettet ole.

Oikeassa muuten olet, kaikille sopii eri treenitavat. Ehkäpä noita lyhyempiä jakoja on hehkutettu siksi, että ne on suuremmalle osalle tehokkaammat, kun lihas saa (suoraa) ärsykettä useammin. Treenipainoissa kehittyy myös kun ärsykettä tulee enemmän, erityisesti perusliikkeissä. Johtunee ihan hermoston toiminnasta.

Tai sitten lyhyet jaot ovat vaan samanlainen muoti-ilmiö, joka pitkistä jaoista aikoinaan tuli.

Ryhydyn kokeilemaan 5x5 systeemiä.
Sittenhän sen tietää, että kumpi sopii mulle paremmin. Kun oon nyt tehnyt nelijakoista muutaman vuoden.

En ymmärrä miksi jengi väittää ettei 4-jakoinen passaa tavikselle. Itsellä ainakin paikat ei palaudu silleen että voisin esim. vetää 2-3krt /vko saman lihasryhmän. Esim. maanantaina reenasin etureiskat ja takareiskat. Nyt keskiviikkona on vieläkin reidet niin hajalla että hyvä ku paskalle taipuu :D Voi tietenkin johtua dietistä, mutta kokeiltu on ettei plussa kaloreillakaan palaudu nopeammin.

En ymmärrä miksi jengi väittää ettei 4-jakoinen passaa tavikselle. Itsellä ainakin paikat ei palaudu silleen että voisin esim. vetää 2-3krt /vko saman lihasryhmän. Esim. maanantaina reenasin etureiskat ja takareiskat. Nyt keskiviikkona on vieläkin reidet niin hajalla että hyvä ku paskalle taipuu :D Voi tietenkin johtua dietistä, mutta kokeiltu on ettei plussa kaloreillakaan palaudu nopeammin.

Kyllä ne lihakset siihen tottuu kun tekee muutaman viikon. Uskon ainakin vahvasti niin.

Syy miksi et palaudu johtuu ihan siitä että, kehosi on aikojen kuluessa oppinut siihen että sillä on viikko aikaa palautua, jos treenaat esim nelijakoisella!? Jokaisen ihmisen palautumiskyky nopeutuu kun alkaa tekemään koko kroppa kerralla läpi systeemillä. Ekaksi vaik pari kertaa viikossa. Pikkuhiljaa volyymia, intensiteettiä ja treenikertoja lisäämällä. Kun tämän tekee oikein niin voi vaikka treenata 5 kertaa viikossa kropan läpi ilman että menee ylikuntoon.

TÄMÄ NÄHTY JA KOETTU NIIN MONELLA IHMISELLÄ :thumbs:

Tiedät varmaan itsekin tilanteen, jos olet ollut kipeänä tai muuten vaan joutunut pitämään pidemmän tauon ni paikathan tulee tosi kipeiksi vaikka ottais ihan kevyenkin treenin.

Niinkuin sanoin... Jokainen hyvin suunniteltu ohjelma toimii tiettyyn pisteeseen saakka...Mutta esim nelijakoisella kehitys tyssää ennemmin tai myöhemmin.

Kukkua että kehitys tyssää nelijakoisella. Avain siihen että kehitys ei pysähdy on treenin vaihtelu ja nousujohteisuus.
Se on varmaa että kehitys tyssää, jos treenataan samalla painolla, samoilla sarjoilla vuodesta toiseen.

Kukkua että kehitys tyssää nelijakoisella. Avain siihen että kehitys ei pysähdy on treenin vaihtelu ja nousujohteisuus.
Se on varmaa että kehitys tyssää, jos treenataan samalla painolla, samoilla sarjoilla vuodesta toiseen.

Tolla kehityksen tyssäämisellä tarkoitin, että kehitys hidastuu niin paljon ettei sitä kehitystä loppupeleissä enää huomaa ollenkaan. Tai se on aivan marginaalista....kukapa tätä haluaisi :eek: Siinä olet kyllä oikeassa että avain kehitykseen on treenin vaihtelu ja nousujohteisuus. Siihen kehittymiseen vaikuttaa myös niin moni muukin asia.

Noissa jaotelluissa ohjelmissa on vaan se huono puoli, että se nousujohteisuus hidastuu älyttömästi vuosien varrella, koska treenikierrot ovat niin pitkiä. Ja keho tottuu siihen että sillä on niin monta päivää aikaa palautua.

Lopuksi: Niin kun olen sanonut..jokainen hyvin suunniteltu treeniohjelma toimii tiettyyn pisteeseen saakka. Ja sen ohjelman pitää olla rakennettu jokaiselle yksilöllisesti.

Sen sanon sulle, että ihan vapaasti voit mun puolesta treenata vaik kymmenjakoisella ohjelmalla seuraavat viisi vuotta ja katotaan sit miten olet kehittynyt. ;)

Tolla kehityksen tyssäämisellä tarkoitin, että kehitys hidastuu niin paljon ettei sitä kehitystä loppupeleissä enää huomaa ollenkaan. Tai se on aivan marginaalista....kukapa tätä haluaisi :eek: Siinä olet kyllä oikeassa että avain kehitykseen on treenin vaihtelu ja nousujohteisuus. Siihen kehittymiseen vaikuttaa myös niin moni muukin asia.

Noissa jaotelluissa ohjelmissa on vaan se huono puoli, että se nousujohteisuus hidastuu älyttömästi vuosien varrella, koska treenikierrot ovat niin pitkiä. Ja keho tottuu siihen että sillä on niin monta päivää aikaa palautua.

Lopuksi: Niin kun olen sanonut..jokainen hyvin suunniteltu treeniohjelma toimii tiettyyn pisteeseen saakka. Ja sen ohjelman pitää olla rakennettu jokaiselle yksilöllisesti.

Sen sanon sulle, että ihan vapaasti voit mun puolesta treenata vaik kymmenjakoisella ohjelmalla seuraavat viisi vuotta ja katotaan sit miten olet kehittynyt. ;)

Allekirjoitan tämän täysin! Ja vasinkin tuon progression osalta samat huomioit. Treenipainot nousee aluksi kaikilla ekat 1-2 vuotta vaikka tekis sillä 10 jakoisella. Mutta jossainvaiheessa tulee rajat vastaa kun on ne helpot kehitykset otettu irti. Tän jälkeen ainakin itse olen saanut ehdottomasti parhaat kehitykset treenipainoissa 2-jakoisessa ohjelmassa. Koko kroppa kerralla toimisi varmasti yhtä hyvin, jalkojen osalta en vain siihen pysty selkävammani takia.

Katsellaan vaan 5 vuoden päästä miten on kehitystä tullut. ;)

Treenaapa sitten millä jaolla tahansa on ravinnolla iso merkitys, kuinka kehittyy.
Minulla kehittyminen riippuu suurimmaksi osaksi siitä miten tulee syötyä. Plussakaloreilla kehitystä tulee ja mitä lähemmäksi +-0 tilannetta mennään, sitä hitaampaa on kehitys.
On myös huomioitava, että kehitys ei 12 treenivuoden jälkeen kulje samanlaisin harppauksin kuin alussa. Ei vaikka kuinka tekisi kaksijakoisella tai 100 jakoisella. Se on luonnollista, että kehitys hidastuu jossain vaiheessa.

Katsellaan vaan 5 vuoden päästä miten on kehitystä tullut. ;)

Treenaapa sitten millä jaolla tahansa on ravinnolla iso merkitys, kuinka kehittyy.
Minulla kehittyminen riippuu suurimmaksi osaksi siitä miten tulee syötyä. Plussakaloreilla kehitystä tulee ja mitä lähemmäksi +-0 tilannetta mennään, sitä hitaampaa on kehitys.
On myös huomioitava, että kehitys ei 12 treenivuoden jälkeen kulje samanlaisin harppauksin kuin alussa. Ei vaikka kuinka tekisi kaksijakoisella tai 100 jakoisella. Se on luonnollista, että kehitys hidastuu jossain vaiheessa.

Tämä selvä!! Jep, sehän on selvää et kalorit vaikuttaa paljon kehitykseen myös. Olisihan se kivaa jos kehittyisi kokoajan yhtä nopeasti kuin silloin ekana vuonna kun aloitti treenauksen...Ja luonnonlakihan se on, että kehitys hidastuu vuosien saatossa :(

Sen kuitenkin sanon, että KEHITYS EI HIDASTU LÄHESKÄÄN NIIN PALJON JOS KÄYTTÄÄ ESIM YKSIJAKOISTA OHJELMAA. MITÄ USEAMMIN SEN ÄRSYKKEEN PYSTYY ANTAMAAN JA MITÄ USEAMPIA MOTORISIA YKSIKÖITÄ SAADAAN AKTIVOITUA, SITÄ NOPEAMPAA ON KEHITYS :kippis1:

Back
Ylös Bottom