Uusi suuronnettomuus lähellä!

Liittynyt
12.11.2003
Viestejä
2 321
Nuorten tanssimatkabussissa koettiin kauhun hetkiä kuljettajan saatua sairauskohtauksen Laihialla eilen illalla. Täpötäysi linja-auto jatkoi matkaansa jäisellä pellolla liki 300 metriä. Vain 15-vuotiaan matkustajan ripeä toiminta pelasti sen joutumasta jokeen sekä törmäämästä rivitaloon.

Tilausbussi oli matkalla Vaasasta nuorten suosimaan tanssipaikkaan Kurikan Mietaalle. Kyydissä oli 62 matkustajaa, kun kuljettaja lyyhistyi yllättäen Laihian keskustassa ennen t-risteystä ohjauspyörän päälle ja auto jatkoi matkaansa hallitsemattomana, kerrotaan Kyrönmaan poliisista.

Bussi eteni pellolla kaikkiaan noin 300 metriä. Ensimmäiset 200 metriä se kulki mutkitellen kohti Laihianjokea, kunnes noin 25 metriä ennen jokea 15-vuotias poika käänsi bussin kulkemaan rannan suuntaisesti.

Poika yritti sammuttaa moottoria monin tavoin, mutta ei onnistunut. Bussi kulkeutui vielä ojan yli ja läheltä rivitalon päätyä, ennen kuin se pysähtyi toisen rivitalon vaiheilla, vain seitsemän metriä jokirannasta.

Matkustajat olivat 14-17-vuotiaita. Kukaan heistä ei loukkaantunut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No johan nyt tapahtuu... Toinen bussi onnettomuus olisikin ollut sitten jo turhan erikoinen yhteensattuma. Hieno juttu ettei mitään sattunut. :thumbs:
 
Mitenkähän noiden kuljettajien terveysjutut hoidetaan, onko niillä usein tarkastuksia, meinaan massakulkukuvälineiden kuskien pitäis olla hyvässä kondiksessa, ettei iske mikään epilepsiakohtaus kesken matkan.

Eikös se raitikkakolari viime kesänä johtunut jonkinasteisesta kohtauksesta?
 
Ainakin mitä tunnen/tuntenut bussikuskeja ja rekkakuskeja niin ei heillä ole mitään vaatimuksia terveyden suhteen. Ainoa vaatimus on, että teet pitkää päivää paskalla palkalla kuunnellen monesti epäkiitollisia asikkaita. Eikä kannata odottaa liikoja eläkepäivistä. Esim. eräässä Suomen isoimmassa kaupungissa, paikallisliikennettä hoitava yritys potkii pihalle kaikki tietyn aikaa olleet työntekijät pihalle, ettei yrityksen tarvitse maksaa suht hyvää palkanlisäystä joka on heille määritelty työvuosien perusteella. Eikä ole mitään huhupuhetta.
 
aapeli

Ikäviä tapahtumia nämä ovat, ahdistavia tapauksia. Noista kohtauksista sen verran, että kelle tahansa täysin tähän saakka täysin terveelle ja oireettomalle ihmiselle saattaa yllättäen tulla jonkinlainen sairaskohtaus. Näiltä osin liikenneonnettomuuksia ei voida koskaan täysin estää, niin kauan kun erinäköisiä kulkuneuvoja ajavat ihmiset. Kuka haluaa linja-auton kyytiin Helsingistä Ouluun, jota ajaa robotti ?, - ei varmaan kovin moni.

Suomessa terveysvaateet ovat tiukat. Esim. yksi ainoa epiliepsiakohtaus elämässäsi -> et koskaan saa ajaa esim linja- tai kuorma-autoa tai vastaavia, lentokonetta? - ei edes unelmissa.
 
Mitähän sille kuskille lopulta kävi? Minkälainen kohtaus? Noh, nuoret saivat ainakin villiä kerrottavaa tuleville jälkipolvilleen...
 
Anonymous sanoi:
Poika yritti sammuttaa moottoria monin tavoin, mutta ei onnistunut. Bussi kulkeutui vielä ojan yli ja läheltä rivitalon päätyä, ennen kuin se pysähtyi toisen rivitalon vaiheilla, vain seitsemän metriä jokirannasta.

Missä tää uutinen julkaistiin? Enivei, elämä ei mee tilastojen mukaan ja aina joskus jotain sattuu. On kuitenkin todistettu että joukkoliikenne on joka tapauksessa henkilöautoja turvallisempi tapa matkustaa. Muistaakseni bussit ja rautatiellä matkustaminen on kaikista vähiten onnettomuuksia aiheuttavia.

Kuinka moni vähensi junalla matkustamista kun oli se 10 kuolonuhria vaatinut onnettomuus vajaa 10 vuotta sitten? Entä jäikö lentäminen pois WTC:n katastrofin jälkeen? Samalla tavalla nyt varmasti kaikki linja-autoihin liittyvät läheltä piti tapaukset otsikoidaan mutta on se kuitenkin turvallista.

:david:
 
aapeli sanoi:
Ikäviä tapahtumia nämä ovat, ahdistavia tapauksia. Noista kohtauksista sen verran, että kelle tahansa täysin tähän saakka täysin terveelle ja oireettomalle ihmiselle saattaa yllättäen tulla jonkinlainen sairaskohtaus. Näiltä osin liikenneonnettomuuksia ei voida koskaan täysin estää, niin kauan kun erinäköisiä kulkuneuvoja ajavat ihmiset. Kuka haluaa linja-auton kyytiin Helsingistä Ouluun, jota ajaa robotti ?, - ei varmaan kovin moni.
Voi tapahtua kelle tahansa... tietysti... mutta mikäli henkilöllä on sairaus, joka saattaa vaarantaa usean ihmisen hengen uusiutuessaan (esim. epilepsia), on kyseisen henkilön työssä pitäminen järjetöntä. Tällöin kyseinen kaveri täytyy laittaa muihin hommiin, missä mahdollinen kohtaus ei aiheuta vaaraa muille ihmisille. On selvää että kyseisellä henkilöllä on suurempi todennäköisyys saada sairaskohtaus kuin terveellä ihmisellä... tästä ei liene erimielisyyksiä?

Liikenneonnettomuuksien täydellinen estäminen ei ole tietenkään mahdollista koska ihminen on mikä on, mutta onnettomuuksien vähentämiseen kannattaa panostaa.

Suomessa terveysvaateet ovat tiukat. Esim. yksi ainoa epiliepsiakohtaus elämässäsi -> et koskaan saa ajaa esim linja- tai kuorma-autoa tai vastaavia, lentokonetta? - ei edes unelmissa.
Paska homma, mutta näin se menee... Yhteisön etu menee yksilön edelle.

Kumpi pahempi:
1.Kuskilla paha mieli koska ei saa ajaa autoa.
2.Kuski saa ajaa autoa ja mahdollisesti vaarantaa usean ulkopuolisen hengen.

Unelmissaan saa tehdä mitä tykkää... suosittelen lucid-unia joissa voi vaikka lentää ilman konetta! :thumbs:
 
Mike sanoi:
Mitenkähän noiden kuljettajien terveysjutut hoidetaan, onko niillä usein tarkastuksia, meinaan massakulkukuvälineiden kuskien pitäis olla hyvässä kondiksessa, ettei iske mikään epilepsiakohtaus kesken matkan.

Eikös se raitikkakolari viime kesänä johtunut jonkinasteisesta kohtauksesta?

Tuntuu että ainakaan kunnostaan ei kovin suuri prosentti huolehdi, kun ainakin mun näkemät bussikuskit on yleensä melkolailla lihavia, polttavat yleensä tupakkaa ja vetävät kahvilassa jonkun sämpylän, hampparin tai vastaavaa. Ehkä yleistämistä, mutta tältä ainakin mun silmiin näyttä. Aika riskipeliltä tuntuu...
 
Timba79 sanoi:
bussikuskit on yleensä melkolailla lihavia, polttavat yleensä tupakkaa ja vetävät kahvilassa jonkun sämpylän, hampparin tai vastaavaa...

Totta, mutta niin ovat taksikuskitkin ja junankuljettajat. Lentäjistä en tiedä että kuinka on heillä tuon fitnessin laita.
 
Mike sanoi:
Mitenkähän noiden kuljettajien terveysjutut hoidetaan, onko niillä usein tarkastuksia, meinaan massakulkukuvälineiden kuskien pitäis olla hyvässä kondiksessa, ettei iske mikään epilepsiakohtaus kesken matkan.

"ajo-oikeuden haltijan on toimitettava asuinpaikkansa poliisille lääkärin tai optikon antama todistus näkökyvystään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun hän on täyttänyt 45 vuotta. Kuorma-auton tai linja-auton ajo-oikeuden haltijan tai henkilöauton ammattiajoluvan haltijan on toimitettava lääkärintodistus asuinpaikkansa poliisille kahden kuukauden kuluessa siitä, kun hän täyttää 50, 55, 60 tai 65 vuotta, ja muun ajo-oikeuden haltijan kahden kuukauden kuluessa siitä, kun hän täyttää 60 vuotta. "

(http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp/1997sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,19971242.sd))


Noin sanoo laki, että kyllä tota ainakin periaatteessa valvotaan. Mutta jos ajatellaan, että oot ajanut kortin parikymppisenä ja eka kontrolli on neljävitosena, niin kyllä siinä ehtii terveydessä tapahtua yhtä sun toista. Samoin kun 5 vuoden aikana esim. välillä 55-60.
 
Timba79 sanoi:
Tuntuu että ainakaan kunnostaan ei kovin suuri prosentti huolehdi, kun ainakin mun näkemät bussikuskit on yleensä melkolailla lihavia, polttavat yleensä tupakkaa ja vetävät kahvilassa jonkun sämpylän, hampparin tai vastaavaa. Ehkä yleistämistä, mutta tältä ainakin mun silmiin näyttä. Aika riskipeliltä tuntuu...

Pahalta tuntuu minustakin. Voi näitä nykyajan bussikuskeja. Pitäs säätää semmonen laki, jonka mukaan bussikuski

-treenaa (yhteistulos-, lihasmassa- ja rasvaprosenttivaatimus)
-ei polta
-ei syö sämpylöitä(vain hitaita hiilareita, joka aterialla n. 30 grammaa proteiiniä ja loraus rypsiöljyä)

Johan liikenteen riskit vähenisivät! :)
 
kekexx sanoi:
Pahalta tuntuu minustakin. Voi näitä nykyajan bussikuskeja. Pitäs säätää semmonen laki, jonka mukaan bussikuski

Jos kuljettajien työolosuhteet olisi paremmat palkkaa myöten olisi siellä varmasti erilaista väkeä töissä kuin nyt.

Nytkin touhu voi olla sitä, että oot eka töissä 12 tuntia ja työvuoro loppuu klo 02 ja seuraava työvuoro alkaa 06 ja uusi 10 tunnin putki edessä.

On suoranainen ihme, ettei niitä onnettomuuksia tapahdu enemmän.
 
Bulldozer sanoi:
Noin sanoo laki, että kyllä tota ainakin periaatteessa valvotaan. Mutta jos ajatellaan, että oot ajanut kortin parikymppisenä ja eka kontrolli on neljävitosena, niin kyllä siinä ehtii terveydessä tapahtua yhtä sun toista. Samoin kun 5 vuoden aikana esim. välillä 55-60.

Ja valitettavasti noiden lääkärintodistusten hankkiminen on suurimmalle osalle suht helppoa vaikka kunto olisikin huonompi kuin mitä laki vaatisi. No Suomessa kuitenkin on yleensä jonkinlaista etiikkaa ja lahjomattomuutta ilmassa, monessa muussa maassa tilanne on 100x pahempi niin kaluston kuin kuin sitä ajavien tasossa.
Että kaikki kunnioitus vain niille, jotka jaksaa tuotakin duunia (ammattikuski) painaa :kippis1:
 
Anonymous sanoi:
Nuorten tanssimatkabussissa koettiin kauhun hetkiä kuljettajan saatua sairauskohtauksen Laihialla eilen illalla. Täpötäysi linja-auto jatkoi matkaansa jäisellä pellolla liki 300 metriä. Vain 15-vuotiaan matkustajan ripeä toiminta pelasti sen joutumasta jokeen sekä törmäämästä rivitaloon.

.

En halua tässä väheksyä pojan toimintaa, mutta kuinka ripeää se toiminta oikein oli jos linja-auto kerkeää kulkea 300m pitkin peltoja?
 
Hippa sanoi:
Jos kuljettajien työolosuhteet olisi paremmat palkkaa myöten olisi siellä varmasti erilaista väkeä töissä kuin nyt.

Nytkin touhu voi olla sitä, että oot eka töissä 12 tuntia ja työvuoro loppuu klo 02 ja seuraava työvuoro alkaa 06 ja uusi 10 tunnin putki edessä.

Perhana, eipä tullut taas tätäkään vaihtoehtoa ajatelleeksi. Jos siis kuskit olisivat enemmän vapaalla Mäkkärin aukioloaikojen mukaan ja lisäksi saisivat parempaa palkkaa kuin nyt, heillä olisi mahdollisuus syödä enemmän hampurilaisia ja lorautella rypsiöljyä enemmän sekaan. Melkoisen varmasti siellä olisi myös töissä täysin erinäköistä väkeä kuin nyt ja tämän seurauksena kuskin penkki olisi siirretty keskelle ohjaamoa. Saattaisi muuten lähempänä vasenta eturengasta istuessaan ryhävalaalta pilkottaa sivuikkunasta muukin kuin se legendaarinen KOVA LUU.
:worship:
 
Wildemar sanoi:
Mitähän sille kuskille lopulta kävi? Minkälainen kohtaus? Noh, nuoret saivat ainakin villiä kerrottavaa tuleville jälkipolvilleen...

Ilmeisesti jonkinlainen sydänkohtaus. Oli tuotu Vaasan sairaalaan samaan aikaan kun isä oli odottanut pääsyä lääkärille. Oli kuulemma saanut ambulanssissa sähköä ja ollut hengittämättä tuotaessa... Saatu tokenemaan, mutta kuinka kauan lääkärit pitävät keinotekoisessa koomassa/nukutuksessa aivopaineen pienentämiseksi/estämiseksi...
 
protsku sanoi:
Lentäjistä en tiedä että kuinka on heillä tuon fitnessin laita.

Tähän vois Lentoemo varmaan kommentoida asiantuntevammin, mutta ainakin ne joita mä tunnen on aika fit, pieni otos tosin. Ehkä vanhemmiten sitä mahaa alkaa kertyä ja terveelliset elämäntavat saattaa jäädä taustalle. Ja täähän oli täysin :offtopic:
 
aapeli sanoi:
Suomessa terveysvaateet ovat tiukat. Esim. yksi ainoa epiliepsiakohtaus elämässäsi -> et koskaan saa ajaa esim linja- tai kuorma-autoa tai vastaavia, lentokonetta? - ei edes unelmissa.


Pieni korjaus, kaveri ajoi kortin tossa viime syksynä. Heti ekana päivänä sai epilepsia kohtauksen(johtui jännityksen laukeamisesta tms.). Sen oli tarkoitus ajaa kuorma-auto kortti, mutta sai kuulla, että saisi ajaa kuorma-autoa/jotain isompaakin mikäli olisi kortti, mutta ei työkseen. Eli huvikseen saisi ajella.....
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom