Uusi nostovyö voimahommiin

Tässähän nyt ei olisi mitään järkeä. Sama kun sanoisi että kannattaa välillä ajella ilman turvavyötä niin ei totu liikaa.
Ei se kyllä niinkään mene että ilman varusteita treenaava hajottaa itsensä nopeammin kuin varusteita käyttävä. Yksipuolinen kuormitus ne paikat rikkoo aikaa myöten. On ihan fiksua treenata myös ilman varusteita. Tukilihakset eivät vahvistu kunnolla jos ukko on aina varusteilla sidottu ympäri kroppaa. Ehkä joku 250kg penkkaaja tarvitsee rannesiteet oikeasti kokoajan. Mutta ne ovat niitä marginaali ääripäitä. Eipä ole itselläkään ollut koskaan ranne tai kyynärpää vaivoja koskaan vaikka en ole tukia käyttänyt. Rannesiteistä saan vain henkisen tuen. Eivät vaikuta suoritukseen mitenkään.

Ei se kyllä niinkään mene että ilman varusteita treenaava hajottaa itsensä nopeammin kuin varusteita käyttävä. Yksipuolinen kuormitus ne paikat rikkoo aikaa myöten. On ihan fiksua treenata myös ilman varusteita. Tukilihakset eivät vahvistu kunnolla jos ukko on aina varusteilla sidottu ympäri kroppaa. Ehkä joku 250kg penkkaaja tarvitsee rannesiteet oikeasti kokoajan. Mutta ne ovat niitä marginaali ääripäitä. Eipä ole itselläkään ollut koskaan ranne tai kyynärpää vaivoja koskaan vaikka en ole tukia käyttänyt. Rannesiteistä saan vain henkisen tuen. Eivät vaikuta suoritukseen mitenkään.
Pointtini ei ole että kaikkien pitää käyttää ko. välineitä koska muuten kuolee vaan että ''tukilihasten heikentyminen'' yms. sonta on huono syy jättää käyttämättä. Enkä väitäkään että kaikilla automaattisesti paikat pettää jos vetää nakuna mutta sitä ei voi kieltää että ne lämppärit ja rannesiteen hyvällä todennäköisyydellä auttaa, haittaa niistä ei ainakaan ole oikein käytettynä. Enemmän tietysti vaikuttaa itse tekeminen ja geenit yms. että miten altis on millekin vaivoille. Sekin riittää syyksi että on mukavampi treenata, siitä ei saa mitään lisäpisteitä jos ei käytä esim. rannesiteitä. Ranne on muutenkin se heikoin kohta niin miksipä ei jeesata vähän. Kuntosali ja 29mm paksun karhennetun suoran terästangon nostelu on muutenkin ihmisen luomaa toimintaa niin en osta mitään selitystä että ''no ethän sinä lunta kolatessakaan tai kauppakasseja kantaessa lämppäreitä, vyötä tai siteitä käytä''. Joka urheilulajissa käytetään jotain apuvälineitä niin en ymmärrä miksi ne voimailussa ja bodailussa aiheuttaa niin paljon tunnontuskia.

En tiedä miten ranteet heikkenisi jos käyttää siteitä punnertaessa kun kyllä sitä tankoa pitää silti puristaa kaikin voimin. Pitäisi sitten olla ihan kipsissä käsi ettei tarvitse kannatella kyynärpäästä ylöspäin ollenkaan vaan kädet on ihan rentona.

Vyö ei mahda paljoa turvallisuutta edistää, varsinkin kun sitä ei moni osaa edes käyttää vaan sillä pidetään maha piilossa.

Se, että joku penkkaa ilman rannesiteitä tai kyykkää ilman polvilämmittimiä ei kiinnosta minua vittuakaan. Itse käytän näitä varusteita, koska ovat salittuja ja antavat nostoon tukea ja täten myös turvaavat mahdollisia vammakohtia. Haluan, että paikat pysyy ehjinä pitkään ja oman kokemukseni mukaan nämä auttavat suuresti. Pitkään purin hammasta ja olin käyttämättä, koska se olisi ollut tietenkin heikkouden merkki. Lopulta nöyrryin ja pikku hiljaa kivut lähtivät ranteista ja polvista.

Kuntosali ja 29mm paksun karhennetun suoran terästangon nostelu on muutenkin ihmisen luomaa toimintaa niin en osta mitään selitystä että ''no ethän sinä lunta kolatessakaan tai kauppakasseja kantaessa lämppäreitä, vyötä tai siteitä käytä''. Joka urheilulajissa käytetään jotain apuvälineitä niin en ymmärrä miksi ne voimailussa ja bodailussa aiheuttaa niin paljon tunnontuskia.

En tiedä miten ranteet heikkenisi jos käyttää siteitä punnertaessa kun kyllä sitä tankoa pitää silti puristaa kaikin voimin. Pitäisi sitten olla ihan kipsissä käsi ettei tarvitse kannatella kyynärpäästä ylöspäin ollenkaan vaan kädet on ihan rentona.

En tiedä onko muilla samaa motiivia, mutta ite haluan olla vahva ilman varusteita. Ei siinä sen kummempaa. Sit haluan myös siirtää voimaa kolaamiseen, kauppakassien ja pesukoneen kantamiseen ja niissä en käytä varusteita.

Eihä se puristaminen liity siihen vaan ranteen kääntymisen estäminen.

Se, että joku penkkaa ilman rannesiteitä tai kyykkää ilman polvilämmittimiä ei kiinnosta minua vittuakaan. Itse käytän näitä varusteita, koska ovat salittuja ja antavat nostoon tukea ja täten myös turvaavat mahdollisia vammakohtia. Haluan, että paikat pysyy ehjinä pitkään ja oman kokemukseni mukaan nämä auttavat suuresti. Pitkään purin hammasta ja olin käyttämättä, koska se olisi ollut tietenkin heikkouden merkki. Lopulta nöyrryin ja pikku hiljaa kivut lähtivät ranteista ja polvista.
Tärkein funktio lämmittimillä on ehkäistä kulumia ja vaivoja. Se on sitten myöhäistä kun ongelmat on jatkuvia. Samaten siteiden. Aloitteijan kuormilla ei tule käyttää ja vahvistaa jänteitä/niveliä siinä määrin kuin se on kenenkin kohdalla mahdollista. Tarpeeks isoilla kuormilla kun jatkuvasti treenaa, niin niitä käyttämällä turvaa myös mahdollisuuden normaaliin treenifrekvenssiin. Omat ranteet kestäisi kyllä penkata jonkun treenin yli 200kg kuormilla ilman siteitä, mutta sen jälkeen ne olisivat viikon paskana - > järkeä. Ranteet ovat hieman väljät jo. Pyörii pro-siteiden kanssakin herkästi jos rautaa pitkälti yli 200kg tangossa. Ranteita koukistavia ja ojentavia kääntöjä teen vahvistavana ja huoltavana monta kertaa viikossa. Samaten polvet ei nykyään kestä esim. hackia ilman lämppäreitä.

Parikymppisestä asti olen kangas-/neopreenilämmittimiä käyttänyt raskaissa punnerruksissa kyynärpäissä ja polvissa kyykkyliikkeissä. Nykyään sitten voimatreeneihin läträän yläkehon nivelet ja lihakset vielä voimakkaalla linimentillä ja käytän montaa vaatekertaa päällekkäin, että pystyy suht kivuttomasti punnertamaan. Huolellisella lämmittelyprotokollalla ja lämmittimien/siteiden käytöllä pääsi reilu 3-kymppiseksi, ennenkuin nivelterveys on jo ehtoopuolella. Luulen että omalla kohdalla muuten olis voimailut loppuneet jo nuorena jatkuviin vaivoihin ja varhaisiin kulumiin.

Back
Ylös Bottom