Uusi koira

Status
Viestiketju on suljettu.
tiny_tinman sanoi:
infoa omistamistanne koirista, tyyliin hyvät ja huonot

Ei ole koiraa karvoihin katsominen. Muistakaa hyvät ihmiset että se on sitten noin 12-16 vuoden kakku koirasta riippuen - kannattaa nukkua useamman kuin yhden yön yli päätöstä tehdessänne.

:david:

P.S. Ja totta tosiaan, koiran paikka ei ole kerrostalossa. Eikä rivitalossa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike sanoi:
No en ainakaan tommoista Michelin ukon näköistä karvakasaa kuin sulla. Olisko jotain dobberi/pitti/rotikka/cuscus linjaa.

Öh, en kuvittelutkaan että sammaria ottaisit. Ihan muuten vaan uteliaisuudesta kysäisin. :jahas:

Mike sanoi:
Veikkaan että tommoisesta otuksesta lähtevät metrin pituiset valkoiset karvoitukset eivät oikein stemmaa mun mustan saatananpalvojalookin ja teuraslampaan kanssa.

:lol2: .. Ei muuten lähde karvaa kunnolla kun pariin otteeseen vuodessa, kun on turkin lähtöaika. Mutta se siitä sitten... Koirat on eniveis kaikki ihania

protsku sanoi:
Ei ole koiraa karvoihin katsominen. Muistakaa hyvät ihmiset että se on sitten noin 12-16 vuoden kakku koirasta riippuen - kannattaa nukkua useamman kuin yhden yön yli päätöstä tehdessänne.

:david:

P.S. Ja totta tosiaan, koiran paikka ei ole kerrostalossa. Eikä rivitalossa!

Totta, koiraa kannattaa harkita kunnolla ja tutustua ihan livenäkin eri yksilöihin. Ja ulkonäkö ei saa olla ainoa kriteeri, vaan koiran luonnepuolta ja kokoa miettiessä on listattava omat kyvyt, jaksaminen aika jne.

Perusteletko, Protksu, miksi koiran paikka ei ole rivarissa tai kerrostalossa?

Ihmetyttää sellainen hyvin yleinen piirre, että koiraa hankkiessa katotaan lähes yksin omaan sitä ulkonäköä. Luonne tulee kuitenkin sieltä käyttötarkoituksesta, ja monet ei tunnu ollenkaan hahmottavan, mitä paimen/vahti/metsästys -tyyliset etuliitteet tarkoittavat. Olen törmännty monta kertaan sellaiseen, että otetaan joku rotu sen takia, koska se EDUSTAA jotakin. Eli on mietitty lähinnä kysymystä "Miltä minä näytän ulkopuolisten silmiin juuri tämän rodun vierellä?" Usein tämä on kombinaatio vahtikoira + itsetunnoton alistajakusipää. Eläinlääkärissä just vähän aikaa sitten oli puupää, joka suureen ääneen kailotti kaikille "tämä on muuten koirasusi tämä mun koira, amerikasta asti kävin sen hakemassa!" Ainoa asia mikä sitä äijää kiinnosti oli, että miten viileältä se näyttääkään koirasuden rinnalla. Raukan takalonkat olivat lähes toimintakyvyttömät. Mutta niinhän kauan näitä koirasusia menee kaupaksi, kun tuon tapasia äijiä olemassa. En sitten tiedä, että mitä threadin aloittaja on saanut ketjusta, jossa joka ikinen suosittelee juuri omaa koiraansa parhaana mahdollisena. Ei kovin "yllättävä" lopputulos.

Asiasta sadanteen: Mä olen joskus miettinyt, että mitä ihmisen suhtautuminen koiriin kertoo? Meillä on tollasia pieniä paimeneksi jalostettuja pystykorvia. Söpöjä ja seurallisia. Mulla on pari kaveria, jotka ilmoittavat, että heillä ei ole minkäänlaista koirafobiaa. Samalla he ovat kertoneet, että eivät pidä koirista. He eivät oikein osaa selittää tätä tunnetta. Tullessaan meille, he käyttäytyvät ikäänkuin koirat olisivat jotenkin "bakteerisia" - yritetään muodollisesti viedä kättä koiran lähelle, mutta ollaan samalla vetämässä sitä pois...tää on vähän vaikeeta selittää, mutta koiranomistajat varmaan tietää, mitä mä tarkoitan.

Toinen huomio, minkä olen tehnyt, niin noi nartut selkeästi diggaa isoista, testosteronipitoisista jätkistä. Tää voi kyllä kuulostaa tosi kummalliselta. Jos kaveri on tällainen, joka on kova laittamaan lihaa piloon, fyysinen, ei pelkää kamppailutilanteita, niin meidän nartut on ihan pähkinöinä. Mulla on sellainen teoria, että ne haistaa teston ja pitää sen tuoksusta. Toisaalta ne mun frendit, jotka on tälleen perinteisemmällä tavalla "maskuliinisia", on yleensä itse ihan hirveän hyviä koirien kanssa. Suhtautuu niihin luontevasti. Tästä mä olen myöskin tehnyt jatkohuomion: Jos on edellisellä tavalla äijämäinen/maskuliininen kundi, joka on koirarakas, niin ne on yleensä helvetin hyviä lasten kanssa. Koirien ja lasten kanssa on tietenkin sama asia: mitä enemmän miettii, että miten niihin pitäisi suhtautua, sitä enemmän menee vituiksi. Ei kumpiinkaan tarvi mitenkään "suhtautua" - kunhan on oma itsensä ja juttelee luontevasti. Ja ehkä juuri "perinteisellä tavalla miehekkäät miehet" eivät viitsi yleensäkään elämässä koko ajan kelata, että "miten mun nyt pitäisi tähän suhtautua".

Niin ja meidän nartut asuu kerrostalossa. Ne saa joka päivä kaksi pitkää lenkkiä ja viikottaisia agilitytreenejä. Ne varmaan kärsii ihan vitusti...

ringside sanoi:
Ihmetyttää sellainen hyvin yleinen piirre, että koiraa hankkiessa katotaan lähes yksin omaan sitä ulkonäköä. Luonne tulee kuitenkin sieltä käyttötarkoituksesta, ja monet ei tunnu ollenkaan...

Mua ihmetyttää suunnattomasti taas koiranomistajien kaikkitietävyys. Minullekin suositeltiin dobermannin sijaan EKAKSI koiraksi jotain vitun puudelia. Eli koiranomistajan mielestä Miken pitäisi ostaa ensiksi joku helppo koira jolla harjoitella. Harjoitella nyt sitten 15 vuotta jonkin rotan kanssa ja sitten ostetaan dobberi, haloo!

Jengi ei oikein taida ymmärtää että koira on jumalauta koira, ei se ole mikään ihminen. Tuolla on perheitä jotka tekevät lapsia liukuhihnalla ja komeesti lapsukaiset pärjää perheessä, on se nyt perkele jos jonkun koiran pitäminen on niin ylitsepääsemättömän hankalaa.

Yksikin täällä mainosti, että suree vieläkin 5 vuotta sitten kuollutta koiraa. Voi hellanlestas sentään, kuoliko pikku musti, niitä saa perkele kaupasta uusia. Ootas kun kuolee joku lähimmäinen tai joku oma lapsi, alkaa tuntumaan koira kärpäsen paskalta siinä tuskassa.

Ilmeisesti joidenkin mielestä on väärin, kun toinen haluaa koiran, joka näyttää tältä.
doberman.jpg

Ja sitten tämännäköisen koiran omistaja on niin paljon parempi ihminen.
chihuahua.jpg

Saako nyt nauraa?

Mikään koira ei saa olla harjoituskappale, mutta totta se on, että helpommalla koiralla kannattaa "harjoitella" ennen vaativamman ottamista. Koira on koira, mutta tasan tarkkaan kokematon koiranomistaja on helisemässä, jos murkkuikäinen -otetaan nyt sitten vaikka se helvatan- rottisuros alkaa temppuaan. Tunnen monta rottista, jotka ovat ihan kainaloisia, mutta myös muutaman, joita omistaja on jossain vaiheessa pelännyt, koska ei ole ollut tietoa/taitoa käsitellä koiraa. -Puhumattakaan, mikä tikittävä aikapommi esim. iso uros voi olla kokemattomissa käsissä. Ja tässä täytyy ajatella jo muitakin ihmisiä eikä vain sitä, miltä näyttää oman koiransa kanssa. Noissa pelkotapauksissa koira on otettu pelkän ulkonäön perusteella ja kun kasvattajiakin löytyy joka lähtöön, myydään koiria katsomatta pennun tai omistajan luonnetta.

Jos tiedät jostain asiasta enemmän siksi, että tämä asia on elämäntapasi tai harrastuksesi, eikö silloin ole ihan normaalia, että voi neuvoa aloittelijoita? Ihan samalla tavalla kuntosali- kuin koirapuolellakin.

Varmasti suren sitten tulevaisuudessa kuollutta koiraani pitkään, onhan se ollut suuri osa elämääni hyvällä lykyllä yli 15 vuotta. Vanhin on meillä kohta 14 ja välillä tuntuu kuin sydäntä revittäisiin rinnasta, kun ajattelee, että yhteinen aika käy vähiin. Toisaalta ymmärrän, että ihminen, jolla ei ole koiraa/lemmikkiä koskaan ollut, ei voi ymmärtää kiintymyksen astetta. Mutta se ei oikeuta vähättelemään toisen surua.

Tämä ei ollut kohdistettu ilkeilynä Mikelle, kunhan vastailin melko kokeneen koiranomistajan äänellä.

Heh joo. Pakko se on myöntää että Miken kokoiselle ja näköiselle ehkä sopii paremmin rottis ku joku räksyttävä perhoskoira :lol2: mutta ei sillä että pikkukoirissakaan mitään vikaa ole.

On muuten tää keskustelu menny vähä raiteiltaan. Alunperinhan thread tehtiin sen takia että aloittaja halus tietoa eri koiraroduista nyt tää menny siihen että väitellään mikä koira sopis Mikelle :jahas: . Mä taidan lopettaa threadin kommentoimisen tähän. Eiköhän Mike ole sen verran iso mies että osaa itse päättää millasen koirun ottaa jos ottaa...

En minä ainakaan ole väitellyt, mikä koira Mikelle sopii, vaan ihan käyttökelpoisia ohjeita yritin jakaa myös aiheen aloittajan käytettäväksi. :)

hani sanoi:
Mikään koira ei saa olla harjoituskappale, mutta totta se on, että helpommalla koiralla kannattaa "harjoitella" ennen vaativamman ottamista. Koira on koira, mutta tasan tarkkaan kokematon koiranomistaja on helisemässä, jos murkkuikäinen -otetaan nyt sitten vaikka se helvatan- rottisuros alkaa temppuaan. Tunnen monta rottista, jotka ovat ihan kainaloisia, mutta myös muutaman, joita omistaja on jossain vaiheessa pelännyt, koska ei ole ollut tietoa/taitoa käsitellä koiraa. -Puhumattakaan, mikä tikittävä aikapommi esim. iso uros voi olla kokemattomissa käsissä. Ja tässä täytyy ajatella jo muitakin ihmisiä eikä vain sitä, miltä näyttää oman koiransa kanssa. Noissa pelkotapauksissa koira on otettu pelkän ulkonäön perusteella ja kun kasvattajiakin löytyy joka lähtöön, myydään koiria katsomatta pennun tai omistajan luonnetta.

Jos tiedät jostain asiasta enemmän siksi, että tämä asia on elämäntapasi tai harrastuksesi, eikö silloin ole ihan normaalia, että voi neuvoa aloittelijoita? Ihan samalla tavalla kuntosali- kuin koirapuolellakin.

Varmasti suren sitten tulevaisuudessa kuollutta koiraani pitkään, onhan se ollut suuri osa elämääni hyvällä lykyllä yli 15 vuotta. Vanhin on meillä kohta 14 ja välillä tuntuu kuin sydäntä revittäisiin rinnasta, kun ajattelee, että yhteinen aika käy vähiin. Toisaalta ymmärrän, että ihminen, jolla ei ole koiraa/lemmikkiä koskaan ollut, ei voi ymmärtää kiintymyksen astetta. Mutta se ei oikeuta vähättelemään toisen surua.

Tämä ei ollut kohdistettu ilkeilynä Mikelle, kunhan vastailin melko kokeneen koiranomistajan äänellä.

Jos joku on niin vätys, ettei osaa koiraansa koulutta, eikä tajua sitä viedä koulutukseen, niin se ei meinaa että kaikki muutkin olisivat vätyksiä. Et sinä ole ainoa maailmassa joka osaa koiransa kouluttaa ja tehdä siitä hyvän perheenjäsenen.

Typerää aliarvioimista. Meetkö sä sanomaan Ferrarin ostajalle, että "hei kuules, mä olen kokenut kuljettaja ja neuvon sua ostamaan eka Ladan, harjoittele sillä ja osta sitten Ferrari"? Jokainen koirarotu on oma rotunsa joilla on omat luonteenpiirteensä ja viettinsä, ei voi verrata jotain pittiä puudeliin ja sanoa että osaan kouluttaa pitin kun olen kouluttanut puudelinkin.

Mikä teitä koiranomistajia vaivaa?

Olenko sanonutkaan, että vain minä osaan koirani kouluttaa? Kun niitä vätyksiä kerta on olemassa, miksi ei saisi neuvoa, ettei ongelmakoiria tulisi lisää? Vitun typerä vertaus tuo Lada-Ferrari, kun puhutaan koirista, joita ei todellakaan voi arvioida samoin perustein kuin halpaa ja kallista autoa.

Lueppa tuo kuvia sisältävä triidisi. Varmaan kirjoitit sen puolitosissasi, mutta kun tuolla tavalla ajattelevia on oikeasti olemassa paljon, ajattelin vastata asiallisesti, kun en sinua tunne. Näköjään tiedät, että koirilla on viettejä ja ehkä tiedät koirista enemmänkin. Moni koiranomistajakaan ei moisia asioita tiedä. Oikeasti.

Mua vaivaa mm. huonosti kohdellut koirat plus typerät ja itsepäiset omistajat. Ihmettelen reaktiotasi moiseen. Höh. :(

Ja kuten sanoin, mikään koira ei saisi olla harjoituskappale eli tietoa tarvitaan ennen koiran ottamista, oli se koira bichoni tai dobberi. Kyllähän sen jokainen tajuaa, että isommalla koiralla ne kasvatusvirheet näkyy vaan "isommin". Paskanhailee minulle, onko eka koira vaativa pk-rotuinen tai muu, kunhan tutustutaan myös koiran luonteeseen eikä pelkkään ulkonäköön.

Rottweiler on aivan loistava rotu, kannattaa pistää VAKAVAAN harkintaan. Minun ensimmäinen koirani oli Rotikka, josta tuli toimiva -> FIN KVA :) On tosiaankin tyhmää puhua, että kannattaa ensimmäiseksi ottaa joku ns. pikku karvakasa. Ei nää karvakasat oo sen helpompia yleensä ku muutkaan koirat. Ja tärkeintä koiraa hankkiessa on se, että ottaa selvää asioista ja rodusta sekä lähtee liikkeelle oikealla asenteella,rodulla ei ole siten väliä. Sama homma oli mulla ku otin ekaa koiraa, niin kaikki muka kokeneet suositteli mulle jotain vitun kultaista noutajaa tai mäyräkoiraa helppoina rotuina. Olin kuitenkin ihastunut rotikan luonteeseen, ulkonäköön jne jne. Ja en halunnut muuta rotua. Otin rotikan, eikä sen kanssa tuohuaminen ja kouluttaminen ollut sen vaikeampaa kuin minkään muunkaan rodun kanssa. Jokaikinen koira on oma yksilönsä, ja se voi olla ns "vaikea", oli se sitten bordeauxindoggi tai bichon frise. Annan siis vinkiksi että ota se rotu, mihin olet itse ihastunut. Saat siitä loistavan ja toimivan rodun, kun otat itse asioista selvää ja koulutat siitä mieleisesi. Siitä ensimmäisestä rotikan ottamisesta on nyt kulunut kymmenisen vuotta ja kolme pentuetta kasvattaneena, en enää ikinä vaihda rotua. :)

hani sanoi:
Vitun typerä vertaus tuo Lada-Ferrari, kun puhutaan koirista, joita ei todellakaan voi arvioida samoin perustein kuin halpaa ja kallista autoa.
(

Ei tuo ole typerä vertaus, vaan osoitus, ettei se ole todellakaan sama asia vaikka kummatkin ovat autoja. Vaikka olet hyvä ajamaan Ladalla, ei se meinaa että osaat ajaa 400 heppasella urheiluautolla tosta vain. Kaksi aivan eri asiaa.

Mua ärsyttää toi että koiranomistajat luulevat ettei toinen kykene koiraa kouluttamaan. Jos en sitä ite saa koulutettua, vien sen ammattilaiselle, jos sitä ei saada ammattilaisen avustuksellakaan koulutettua kunnolliseksi, niin se on sitten mielenvikainen ja se lopetetaan.

Oletus, että jokainen ekan koiran hankkija on täysin pihalla kaikesta on sun omassa päässäs, on myös meitä jotka ottavat asiasta selvää ja miettivät vuosia oikeata tilaisuutta hankkia koiran. Mä en ota mitään seinähullua rotikkaa tai dobberia juoksentelemaan pitkin asuntoa, se uskoo kun sille sanotaan ja se on myös rakastettu perheenjäsen, mutta se on kuitenkin koira ja sen paikka on siellä missä käsketään, jos ei usko niin laitetaan uskomaan. Laumaeläin kun on, niin silloin toimitaan sen vaistojen mukaan.

Minen suosittele kenellekään mitään tiettyä rotua, koska koirat on yksilöitä. Nuorin meillä on ongelmallinen kultsu-uros, vaikka onkin kultsu, joita lapsiperheet ottaa sohvakoiriksi. Tuo koira on vaikea, vaikka onkin vitun kultsu ja vaikka mulla on koirakokemusta.

Edelleenkään en ymmärrä, miksi ei saisi neuvoa? Ei se mun syytä ole, jos sinusta tuntuu tyhmältä, kun saat neuvoja asiassa, josta mielestäsi jo tiedät. Koiruudet kuitenkin on eläviä luontokappaleita, toisin kuin autot ja itsepäisenä narttuna pidän vertaustasi yhä tyhmänä. :evil: Jos ei ajatella nyt sinua, Mike, koska kerta osoittauduit tietoa hankkivaksi ja aivoillasi ajattelevaksi, tulevaksi koiranomistajaksi, niin eikö sinustakin kuitenkin ole parempi, että on ihmisiä, jotka neuvovat ennen kuin tapahtuu peruuttamatonta?

Ehkä tämä paasaus olisi voitu typistää lyhyeen eli tiedonhankintaan ja eri rotujen puntarointiin. Koira-asioissa kiihdyn nollasta sataan sekunnissa, joten pahoittelen paasaustani. *keskisormihymiö*

hani sanoi:
Vitun typerä vertaus tuo Lada-Ferrari

Kyllä siinä on helvetinmoinen ero, mitä osaamattomissa käsissä voi saada aikaan, oli kyseessä sitten Vladivostokin laama tahi Maranellon ori. :)

Noniin nyt saatiin jo tappelu aikaan koirista. Pistäkää lukkoon tämä keskustelu se on jo tarkoituksensa ajanut; minä hommaan howavartin ja sillä selvä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom