CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Miettikääs ku Hulkki oli tollasessa kunnossa nyt..niin mikä se kunto olisi ollut EM:ssä, kun olisi saanut kiristellä vielä 1kk enemmän.

Blogista:
Tiesin tasan tarkalleen, että Kultsan lavalla pitää esittää EM-kisapaikkaan riittävä fysiikka, ja siihen tähtäsin mitään säästelemättä. EM-kisapaikan arvoisen fysiikan marssittaminen Kultsan lavalle oli meikäläisen tehtävä urheilijana, ja epäonnistuin siinä.

Eli nyt ei tainnut olla se tilanne, että olisi säästelty, niin kuin viime syksynä.

Vaikka tämä, jos joku, on oikea paikka nillittää tuosta toistamiseen tapahtuneesta kisavalinnan "oikeusmurhatapauksesta", niin itse olen ainakin Hulkin tapauksessa suunnannut katseen tulevaan Sandefjord Openiin ja ennen kaikkea sitä seuraavaan, "ennaltamääräämättömän pituiseen off-seasoniin". Mielenkiintoista nähdä millä metodeilla uuttaa pihviä lähdetään hankkimaan ja kuinka hyvin se onnistuu kun esim. pari-kolme vuotta (mahdollisia välikiristelyjä lukuun ottamatta) pääsee keskittymään itse asiaan, eli lihaksen kasvattamiseen. Bodaukseen siirtymistä väläytelty ja sitä itsekin varmaan toivoisin JOS Wilenius ei olis sitä siirtoa vuosi sitten tehnyt, koska nyt näkee jo yhden muodonmuutoksen CBB --> BB, eikä toista IMO tarvita. Eri asia on sitten, jos Hulkilla ei kehitystä tässä ennaltamääräämättömän pituisessa off-seasonissa tapahtuis, mutta itellä ainaki vahva usko, että kyllä sieltä vielä on tuoretta natulihaa tarjolla. Ton off-seasonin jälkeisen kisailun jälkeen onki sitte jo toinen juttu, mutta se on liikaa asioiden edelle menemistä.

Metodeista puheenollen; porukka sanoo, että "pitäiskö siirtyä takasin perus 4-5-jakoseen ohjelmaan, suorin sarjoin", niin käsittääkseni pääpaino tekemisessä se on ollut? Erikoistekniikoita on toki viljelty lähinnä treenijaksojen loppuun ennen kevennystä. Se onko frekvenssi ja/tai volyymi ollut liiallista, on vaikea sanoa, mutta niinkuin on moneen kertaan mainittu, Utti analysoi tekemisiään varmasti todella paljon ja luulisi tietävän rajansa. Näkemys kisavalintaan on mieheltä kuultu, mutta olis mukava kyllä myös tuosta paljon parjatusta treenimäärästä -metodeista itse asianosaiselta.

Viiminen kappale uusiks (editointiaika umpeutu):
Metodeista puheenollen; porukka sanoo, että "pitäiskö siirtyä takasin perus 4-5-jakoseen ohjelmaan, suorin sarjoin", niin käsittääkseni pääpaino tekemisessä se on ollut? Erikoistekniikoita ja epäinhimillistä volyymia on toki viljelty, mutta harkitusti, kuten treenijaksojen loppuun ennen kevennystä. Se tais olla tilanne Savolaisen mainitsemassa ylimääräsessä touhuumisessa Milosin leirilläki. Se onko tollanen ylimääränen tekeminen ja frekvenssi ja/tai volyymi ylipäätään ollut liiallista, on vaikea sanoa, mutta niinkuin on moneen kertaan mainittu, Utti analysoi tekemisiään varmasti todella paljon ja luulisi tietävän rajansa. Näkemys kisavalintaan on mieheltä kuultu, mutta olis mukava kyllä myös tuosta paljon parjatusta treenimäärästä -metodeista itse asianosaiselta.

Totaalinen OFF-TOPIC: Mitä vittua?? :wtf:

Minä myös veikkaan, että Hulkkia tuskin kiinnostaa tulla tänne Pakkikselle analysoimaan omaa uraansa. Miksi pitäisi tulla? Vaikka mies onkin viime vuosien yksi kenties menestyneimmistä CBB-ukoista, niin ainahan se tekee kaiken väärin eikä se mitään osaa. Tällaiseen käsitykseen olen itse tullut, kun tätä keskustelua oon lukenut. Ei silti... kyllä minä miehen EM-kisoihin olisin lähettänyt. Siinä tosin olen itsekin samaa mieltä usean muun kanssa, että mielestäni Hulkki treenaa pikkuisen liikaa. Ainakin itse oon tuijottanut joskus huuli pyöreänä sen blogiteksteihin ilmestyneitä sarjamääriä yms. Toisaalta tässä pitää muistaa sekin, että tuo treenimäärän nousu lienee progressiivista. Omalla kohdalla tosin rupeaisi hälytyskellot soimaan, jos ilmaantuisi samanlaisia oireita kuin mitä Hulkille on tullut (polvivaivat, hermostolliset oireet jne.).
Ei ne pelkät hurjat sarjamäärät kaikkea siitä treenistä kerro. Itseäni ainakin pohdituttaa eniten Hulkin treeneissä kaikki se ylimääräinen mitä hän viljelee sinne normi treenien sekaan. Vaikka ne menisi aerobisen treenin puolelle painojen takia niin silti epäilen vahvasti että niillä on pelkästään positiivinen vaikutus palautumiseen.
Noi polvivaivat nyt voivat johtua puhtaasti siitä että kun yritetään panostaa heikkoihin lihasryhmiin (etureidet) niin ne vastakkaiset lihakset jäävät pienemmälle huomiolle (takareidet) ja näin ollen syntyy lihasepätasapaino sinne polvia tukeviin lihaksiin. Vaikka bodaus näkökulmasta ne etureidet olisivatkin heikot niin sitä ne eivät välttämättä ole voimapuolelle joka vaikuttaa lihasepätasapainoon.

Eikös tämä kuntojuttu nyt vain ollut kireydestä tms kiinni, ei lihasmassasta? Vai pitääkö Hulkin kuihduttaa esim. selkää ja kasvattaa käsiä? Kuitenkin painorajan tuntumassa on kireä kuntonsa. Kuka tietää, ehkä Hulkki olisi voinut viedä EM-voiton selällä. Eli "selätysvoitto". Muilla on enemmän rhp-lihaksia.

Eikös tämä kuntojuttu nyt vain ollut kireydestä tms kiinni, ei lihasmassasta? Vai pitääkö Hulkin kuihduttaa esim. selkää ja kasvattaa käsiä? Kuitenkin painorajan tuntumassa on kireä kuntonsa. Kuka tietää, ehkä Hulkki olisi voinut viedä EM-voiton selällä. Eli "selätysvoitto". Muilla on enemmän rhp-lihaksia.

Pari kolme kiloa 'kuivemmaksi' kisakunto ja syntynyt vaje paikataan lisäpihvillä etureisissä ja rhp-osastolla/sivuolkapäissä niin hyvä tulee :D

Tuota vielä viilaisin, että paras kehitys tulee mielestäni, kun mennään lähelle ylikuntoa ja sitten kevennellään, mutta ei mielestäni kannata päästää missään nimessä ylikunnon puolelle.
Taitaa olla terminologiaeroista vain kyse. Hulkkikin kirjoittaa overreaching / ylirasituksesta, eli treenimääristä, jotka johtaisivat ylikuntoon, ellei rasitustasoa vähennettäisi ajoissa.

Hyvää tekstiä oli kyllä hulkin analyysi blogissa. Hyvin jaksoi koko setin lukea läpi ja kovin tuntui loogiselta ja järkeenkäyvältä hulkin analyysi. Etenkin tuo, että kisaa kisan perään ja ei riittävää palautumista välissä kävi järkeen. Hienoa oli myös kuulla, että ei ole närää KP:n suuntaan. Ehkä nettikansa on tässä "hieman" lähtenyt liikaa keulimaan ilman parempaa tietoa.

Tosin edelleen en tajua päätöstä jättää hulkki pois kisoista viime syksynä ja nyt keväällä. Kunto ei huono ollut vaikka ei parhaasta hulkista ehkä ollut kyse. Toivottavasti se paras mahdollinen hulkki nähdään vaikkapa 3v päästä lavalla.

Offtopikkina voi pohtia myös iän ja laskevien hormonitasojen vaikutusta naturaalibodarin mahdolliseen potentiaalin. Jossain kohtaa luonto tekee tehtävänsä. Illuusio yhä paremmasta lavakunnosta on haettava muualta kuin isommasta lihasmassasta.

edit. ja tsemppiä hulkille, jos satut lukemaan tätä threadia. Blogia seurataan innolla ja ollaan menossa mukana kotisohvalta. Toivottavasti jatkat blogin päivittämistä ja treenijutuista kirjoittamista vaikka off seasoni olisi pitkänlainen.

Hyvää matskua Hulkilta. Tuon värihomman muuten moni varmaan unohtaa huomioida, kun vertailee eri kisoissa nähtyjä kuntoja sekä kehitystä. Yksi muuttuja, minkä vaikutuksen Hulkki unohti mainita oli ikä. Sitäkin on tullut jonkin verran lisää sieltä 2008 vuodesta ;)

Miten muuten noita kisavalmisteluita voi "treenata" jos mitenkään. Hulkki on blogissaan maininnut mm. 2011 SM-kisan yhteydessä, että teki valmistelut kuten ennenkin, mutta kroppa reagoi eri tavalla. Ja nyt myös tässä viimeisessä päivityksessä sivuaa samaa aihetta. Onko homma täysin tuuripeliä? Joskus toimii ja joskus ei? On siinä meinaan pakko olla melkoinen vitutus, kun näkee nälkää ja on kuutamolla puoli vuotta ja sitten nuo valmistelut kusee :wtf:

edit.

Hyvää tekstiä oli kyllä hulkin analyysi blogissa. Hyvin jaksoi koko setin lukea läpi ja kovin tuntui loogiselta ja järkeenkäyvältä hulkin analyysi. Etenkin tuo, että kisaa kisan perään ja ei riittävää palautumista välissä kävi järkeen. Hienoa oli myös kuulla, että ei ole närää KP:n suuntaan. Ehkä nettikansa on tässä "hieman" lähtenyt liikaa keulimaan ilman parempaa tietoa.

Kuten mainitsin tuossa aiemmin, niin ei tuo lehdissä aiemmin ollut juttu ja tuo yksi tuore kirjoittelu ole ollut omiaan tätä keulimista ja harhaluuloa vähentämään. Positiivista on, että Maken ja Utin blogeihinkin saatiin hieman uutta juttua :D

Tosin edelleen en tajua päätöstä jättää hulkki pois kisoista viime syksynä ja nyt keväällä. Kunto ei huono ollut vaikka ei parhaasta hulkista ehkä ollut kyse. Toivottavasti se paras mahdollinen hulkki nähdään vaikkapa 3v päästä lavalla.

Offtopikkina voi pohtia myös iän ja laskevien hormonitasojen vaikutusta naturaalibodarin mahdolliseen potentiaalin. Jossain kohtaa luonto tekee tehtävänsä. Illuusio yhä paremmasta lavakunnosta on haettava muualta kuin isommasta lihasmassasta.

edit. ja tsemppiä hulkille, jos satut lukemaan tätä threadia. Blogia seurataan innolla ja ollaan menossa mukana kotisohvalta. Toivottavasti jatkat blogin päivittämistä ja treenijutuista kirjoittamista vaikka off seasoni olisi pitkänlainen.

Joo tosi hyvä teksti. Isodinoille vähän selvennystä asioihin.

Miten muuten noita kisavalmisteluita voi "treenata" jos mitenkään. Hulkki on blogissaan maininnut mm. 2011 SM-kisan yhteydessä, että teki valmistelut kuten ennenkin, mutta kroppa reagoi eri tavalla. Ja nyt myös tässä viimeisessä päivityksessä sivuaa samaa aihetta. Onko homma täysin tuuripeliä? Joskus toimii ja joskus ei? On siinä meinaan pakko olla melkoinen vitutus, kun näkee nälkää ja on kuutamolla puoli vuotta ja sitten nuo valmistelut kusee D

No tietyt fysiologiset tekijät ovat vakiot. Samoin tekijät jotka vaikuttavat solujen nestetasapainoon, elektrolyytit jne. tietyt lainalaisuudet siis pätee kyllä ja tietyt jutut toimii varmasti kaikille. kyllä sen hyvänkin kunnon voi Kusta vikallavkolla. Tosin usein on kyse jo siitä ettei olla tarpeeksi ripped ennen kisaa.

Hulkin kannattais lopettaa se treenipäivyrin päivittäminen ja sanoa vaan, että tekee tästä eteen päin sitä perus 4-jakoista niin kaikki olis tyytyväisiä. Todellisuudessa siis jatkaisi edelleen omalla tavallaan.

Totaalinen OFF-TOPIC: Mitä vittua?? :wtf:

Minä myös veikkaan, että Hulkkia tuskin kiinnostaa tulla tänne Pakkikselle analysoimaan omaa uraansa. Miksi pitäisi tulla? Vaikka mies onkin viime vuosien yksi kenties menestyneimmistä CBB-ukoista, niin ainahan se tekee kaiken väärin eikä se mitään osaa. Tällaiseen käsitykseen olen itse tullut, kun tätä keskustelua oon lukenut. Ei silti... kyllä minä miehen EM-kisoihin olisin lähettänyt. Siinä tosin olen itsekin samaa mieltä usean muun kanssa, että mielestäni Hulkki treenaa pikkuisen liikaa. Ainakin itse oon tuijottanut joskus huuli pyöreänä sen blogiteksteihin ilmestyneitä sarjamääriä yms. Toisaalta tässä pitää muistaa sekin, että tuo treenimäärän nousu lienee progressiivista. Omalla kohdalla tosin rupeaisi hälytyskellot soimaan, jos ilmaantuisi samanlaisia oireita kuin mitä Hulkille on tullut (polvivaivat, hermostolliset oireet jne.).

joo sorge mun moka :D tää yks kaveri kysy et tiedättekö vastaavaa tilannetta muissa lajeissa mutta unohdin "vastata lainaten" nii näytti vähän kehitysvammaselta kommentilta

Hulkin kannattais lopettaa se treenipäivyrin päivittäminen ja sanoa vaan, että tekee tästä eteen päin sitä perus 4-jakoista niin kaikki olis tyytyväisiä. Todellisuudessa siis jatkaisi edelleen omalla tavallaan.

FAST:in liikevaihto tipahtaisi 50%, jos Hulkki lopettais päivyrin.

joo sorge mun moka :D tää yks kaveri kysy et tiedättekö vastaavaa tilannetta muissa lajeissa mutta unohdin "vastata lainaten" nii näytti vähän kehitysvammaselta kommentilta
En mä sitä sillä tarkoittanut. Tarkoitin vaan, että kaks sadasosaa erotti pikajuoksijan urheilijatuesta, kun taas kenttälajien miehet, joiden parhaat päivät on jääneet taakse vuosikausia sitten, saa tukea. Sen takia tuli tuommoinen wtf-reaktio.

Jännä tosiaan ,että miksi FAST ei otaa närää tästä kun heidän ykkösmiestään ei valita kisoihin! Esim kisoihin pääsi Passilan Juho, joka oli mielestäni todella rumassa kunnossa Uttii verrattuna. Ajatellaanpa vaikka sitten näin päin , että miten Hulkilla voi olla edes Fastin sponssi noin hirveällä kunnolla jolla ei edes em kisoihin valita. Muta no joo...onhan Tony Vierikollaki Fastin sponssi mikä ei käy yhtää järkeen :D Hulkille zemppiä ja KP.lle kiviä!!!

Fiksua tekstiä Hulkilta tuossa blogissa. Näkee, että mies tajuaa oikeasti harjoittelusta jotain eikä tee asioita tietyllä tavalla vain koska bodauksessa on aina tehty niin.

Back
Ylös Bottom