CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Oletko kuullut koskaan tyhjistä hiilihydraateista?

Oho tosi nopeeta. No heitetäämpä uus. Ootko lukenu Antti Heikkilän kirjan ravinto ja terveys ja jos olet lukenu niin mitä mieltä olet kirjasta?

Lol, hyviä kysymyksiä bsodilta:D.

Miksi et tee voima ja hypertrofia treenejä "sekaisin"?
Esim.
JALAT-A
mave 5x5 + reisiojennus 3x10
JALAT-B
kyykky5x5 + reisikoukistus 3x10
Eikö toi auttaisi keskittymään raskaisiin liikkeisiin? Tulisiko treenien toistoaluekohtaisesta volyymista liian matala vai onko sillä mitään väliä?

Miksi et tee voima ja hypertrofia treenejä "sekaisin"?
Esim.
JALAT-A
mave 5x5 + reisiojennus 3x10
JALAT-B
kyykky5x5 + reisikoukistus 3x10
Eikö toi auttaisi keskittymään raskaisiin liikkeisiin? Tulisiko treenien toistoaluekohtaisesta volyymista liian matala vai onko sillä mitään väliä?
Tuolla tavalla joutuisin tekemään raskaita sarjoja kaikissa treeneissä, eivätkä nivelet todellakaan tykkäisi hyvää. Nyt, kun teen raskaat sarjat pelkissä voimapainotteisissa treeneissä alkuviikosta, ja loppuviikosta pidempää sarjaa ja pumppia hypertrofiapainotteisissa treeneissä, saa kroppa suurimman osan viikosta lepoa raskaista sarjoista. Ainakin meikäläisellä nivelet tarvitsevat tuon pitköhkön levon.

Onko Hulkki sun mielestä mitään järkeä muutella makrojakaumaa pitkin viikkoa dietillä?

ELI ajattelin tiettyjen edullisten seikkojen vuoksi että voisin perinteisen runsas hiilarisen päivän lisäksi pitää viikottain matala hiilarisia päiviä 1-2. Eli ei ihan sentään millään keto-makroilla, mutta melkein. Onko susta mitään järkeä tehdä näin? Itselläni on oma teoria, jota en viitsi tähän kirjoittaa. :D

Ps, ajattelin näinä päivinä että voisi kaloritkin olla hieman alhaisemmat. Pikkusen vaihtelua. ;)

Miten kroppasi on sopeutunut tuollaisiin kolmen päivän peräkkäisiin treeniputkiin? Monestihan suositellaan 2 treeniä ja sitten lepoa. Itse ajattelin tosiaan, ainakin alussa, kokeilla niin, että teen kolmijakoisella kolme treeniä peräkkäin sitten lepo ja homma alusta. Jos vaatii lepoa lisää, niin sitten pidetään. En tiedä olisiko järkevämpi aloittaa suosiolla 2on-1off systeemillä...

Tuosta happoemästasapainoilusta. Eli kiinnitätkö siihen jotenkin huomiota normaalisti? Siis eikö se ollut melko humpuukiksi leimattu jo? Jotain pientä vaikutusta muistaakseni oli Hulmin mukaan ennen treeniä suurella protskumäärällä ja sitä kautta suorituskykyyn...

Kumminkin aika tehokkaasti se pH pysyy paikallaan tai muuten ollaan sairaalassa.

Onko Hulkki sun mielestä mitään järkeä muutella makrojakaumaa pitkin viikkoa dietillä?
Makrojahan nimenomaan pitäisi muutella, eihän ole mitään järkeä syödä esim. lepopäivinä ja treenipäivinä samoja kalori- ja makroravinnemääriä. Esim. itse olen muutellut makroja ja kaloreita päiväkohtaisesti sekä bulkilla että dieetillä jo vuosikaudet.

Lisäksi on tiedetty jo ties kuinka kauan, että dieetillä kaloreiden vaihtelulla (esim. 3 matalahiilarista ja -kalorista päivää, joiden jälkeen 1 korkeahiilarinen ja -kalorinen päivä) saadaan rasvanpolttoa ja painonpudotusta tehostettua ilman kalorikeskiarvon tiputtamista.
Miten kroppasi on sopeutunut tuollaisiin kolmen päivän peräkkäisiin treeniputkiin?
Ei noissa mitään ongelmaa ole. Meikäläisellä alkaa vasta neljän päivän treeniputki tuntua treenitehoissa.
Tuosta happoemästasapainoilusta. Eli kiinnitätkö siihen jotenkin huomiota normaalisti? Siis eikö se ollut melko humpuukiksi leimattu jo?
Pyrin syömään vähintään jotakin vihanneksia joka päivä, mutta koska tuo jää bulkilla aika vähäiseksi, olen joskus käyttänyt ennen treeniä ruokasoodaa. En mitenkään erityisen tarkkaan pH-tasapainosta jaksa huolehtia, tiedostan vain että terveyden kannalta olisi parasta syödä mahdollisimman paljon vihanneksia ja hedelmiä.

Onko tuon ph:n kannalta väliä, vetääkö pakastettuja vai tuoreita vihanneksia? Toisinsanoen häviääkö pakastuksen aikana alkalisuus niistä?

Mahdatko tietää, että esim. kun nyt itse olen nyrkkeilysäkkiä salilla aina hakannut ja kovaa noin 15-20 min ennenkuin alan treenaamaan, että voiko tämä jotenkin sitten vetristää olkapäitä, koska venyttelyllä en saa mitään aikaiseksi? Olen hiljattain kärsinyt etuolka kivuista, ja nyt nämäkin ovat hävinneet.
Mahtaisiko tuolla huitomisella olla asiaa tähän hommeliin...:rolleyes:

Mahdatko tietää, että esim. kun nyt itse olen nyrkkeilysäkkiä salilla aina hakannut ja kovaa noin 15-20 min ennenkuin alan treenaamaan, että voiko tämä jotenkin sitten vetristää olkapäitä, koska venyttelyllä en saa mitään aikaiseksi? Olen hiljattain kärsinyt etuolka kivuista, ja nyt nämäkin ovat hävinneet.
Mahtaisiko tuolla huitomisella olla asiaa tähän hommeliin...:rolleyes:
Omakohtaista kokemusta tai kirjatietoa asiasta ei ole, mutta onhan tuo nyt selvä, että olkapäät lämpenevät varsin hyvin jos ennen treeniä hakkaat säkkiä 15-20 minuuttia.

PS. Mikään ei ole yhtä ärsyttävää kuin kovaääninen säkin hakkaaminen/potkiminen kuntosalilla. :arvi:

Kuvitteletko Klausuuli todella, että yhden treenaajan kehitys tai kehittymättömyys kertoo yleisellä tasolla paljoakaan siitä, kuinka hyvin kyseisen henkilön käyttämät menetelmät sopivat treenaajille keskimäärin?

Sanoit lisäksi, etten ota vastaa mitään kritiikiä omia harjoistemenetelmiäni koskien. Antaisitko esimerkin tilanteesta, jossa olen tyrmännyt kaikki olosuhteet huomioon ottavan, loogisesti perustellun kritiikin ilman loogista vastaperustelua?
QUOTE] Kyllä, pidän yhden treenaajan henkilökohtaisia kokemuksia kehittymisestä pitkälti yleispätevinä. No, jos käännetään tuo itsesi tyyli vastata kritiikkiin, niin kerrotko tilanteen, jossa olet muuttanut harjoitteluasi jonkun muun ohjeiden perusteella? Uskon, että olet saanut melkoisesti ohjeita harjoittelusi muuttamista koskien, mutta en muista lukeneeni, että muiden ohjeiden perusteella olisit muuttanut harjoitteluasi. Tapasi kirjoittaa tuo pitkälti mieleen Suomen lain, jossa periaatteessa mistä tahansa rikoksesta voi lain perusteella johtaa tuomion, kun pykälien lopussa on määritelty "kohtuullisen avoin" rikosta vastaava kuvaus.

Kyllä, pidän yhden treenaajan henkilökohtaisia kokemuksia kehittymisestä pitkälti yleispätevinä.
Et voi olla tosissasi. Mielestäsi siis treeniohjelma on yleispätevästi toimiva, jos se sattuu toimimaan yhdelläkin treenaajalla? Ja vastaavasti ohjelma on toimimaton, jos se ei toimi yhdellä treenaajalla?
kerrotko tilanteen, jossa olet muuttanut harjoitteluasi jonkun muun ohjeiden perusteella? Uskon, että olet saanut melkoisesti ohjeita harjoittelusi muuttamista koskien, mutta en muista lukeneeni, että muiden ohjeiden perusteella olisit muuttanut harjoitteluasi.
Kuinka tämä vastaa kysymykseeni väittämästäsi, etten muka ota vastaan mitään kritiikkiä harjoitusmenetelmiäni koskien?

Mitä tulee tuohon kysymykseesi, en ikinä muuta harjoitteluani tuosta vain. Teen päätökset muuttaa harjoitteluani aina kaikessa rauhassa eri asianhaarat (kuten minulle tehdy PERUSTELLUT ehdotukset) huomioon ottaen, ja ennen harjoitusohjelman muutosta vien vähintään senhetkisen treeniblokkini päätökseen ennen kuin muutan yhtään mitään. Päätön ja välitön treeniohjelman muuttelu kesken kaiken on nimittäin ehkä typerimpiä asioita mihin salitreenaaja voi ryhtyä.

Et voi olla tosissasi. Mielestäsi siis treeniohjelma on yleispätevästi toimiva, jos se sattuu toimimaan yhdelläkin treenaajalla? Ja vastaavasti ohjelma on toimimaton, jos se ei toimi yhdellä treenaajalla?Kuinka tämä vastaa kysymykseeni väittämästäsi, etten muka ota vastaan mitään kritiikkiä harjoitusmenetelmiäni koskien?

Mitä tulee tuohon kysymykseesi, en ikinä muuta harjoitteluani tuosta vain. Teen päätökset muuttaa harjoitteluani aina kaikessa rauhassa eri asianhaarat (kuten minulle tehdy PERUSTELLUT ehdotukset) huomioon ottaen, ja ennen harjoitusohjelman muutosta vien vähintään senhetkisen treeniblokkini päätökseen ennen kuin muutan yhtään mitään. Päätön ja välitön treeniohjelman muuttelu kesken kaiken on nimittäin ehkä typerimpiä asioita mihin salitreenaaja voi ryhtyä.

En ole täysin varma, mitä itse treeniohjelmalla tarkoitat, itse tarkoitan sillä monien vuosien ohjelmaa, enkä mitään lyhytkestoista ohjelmaa aloittelevalle, mitään harjoituspohjaa omaamattomalle keijolle, joten saattaa olla että puhumme eri asioista. Pitkän tähtäimen harjoitusohjelmaa koskien uskon todellakin, että yhdelle henkilölle toimiva ohjelma on pitkälti yleispätevä. Et kyllä lopun kirjoituksessasi vastannut todellakaan kysymykseeni, vaan siirryit taas itsellesi turvallisempaan alueeseen, eli suoran kymysyksen l. kysymyksen välttelyyn noita yleispäteviä jauhontojasi toistaen.

Pitkän tähtäimen harjoitusohjelmaa koskien uskon todellakin, että yhdelle henkilölle toimiva ohjelma on pitkälti yleispätevä.
Ok, tuossa käsitteet menevät ristiin koska itse käsitän treeniohjelman lähinnä useamman kuukauden pituisena ohjelmana, jossa treenipäivät, liikevalikoima ja treenikohtaiset parametrit eivät olennaisesti muutu. Tuota pidemmät suunnitelmat ovat mielestäni sitten nimenomaan harjoitussuunnitelmia eikä -ohjelmia.

Jos jokin monivuotinen harjoitussuunnitelma toimii hyvin yhdelle henkilölle, on sen toimivuus todennäköisesti melko hyvä myös muilla treenaajilla (ellei kyseessä ole sitten ollut geneettisesti poikkeuksellisen lahjakas yksilö). Sen sijaan varsinaisten muutaman kuukauden mittaisten treeniohjelmien toimivuutta ei voida mielestäni todellakaan yleistää pelkästään yhden treenaajan tulosten perusteella. Lisäksi monivuotisten suunnitelmien toimivuus on sitäkin kautta todennäköisesti parempi, että niitä tekevät useimmiten lähinnä treenistä oikeasti jotakin tietävät ihmiset, kun taas normaaleja muutaman kuukauden treeniohjelmia voi kuka tahansa aloittelijakin lukea vaikka suoraan viimeisimmästä Flexistä.
Et kyllä lopun kirjoituksessasi vastannut todellakaan kysymykseeni, vaan siirryit taas itsellesi turvallisempaan alueeseen, eli suoran kymysyksen l. kysymyksen välttelyyn noita yleispäteviä jauhontojasi toistaen.
Nimenomaanhan tuossa vastasin, että otan muiden perustellut ehdotukset huomioon miettiessäni muutoksia harjoitteluuni. Tätä tapahtuu ympäri vuoden, tasaisin väliajoin.

Back
Ylös Bottom