CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Et saisi kokovideota laitettua jonnekkin? :)
Mielenkiintoista katottavaa.

Tuo digikamerallani kuvattu video vie alkuperäisessä koossaan 2 megaa sekunti, joten koko tilaisuus olisi vienyt yli 10 gigaa tilaa, eli ei olisi aivan digikameran muistikortti riittänyt :) Tuosta puuttuu ainoastaan ne kuvaamani videot, joissa esiintyi Faidra ja Janne Käyhty ja niitä oli yhteensä vain kaksi lyhyttä pätkää.

Onhan Hulkki livenä ihan iso tyyppi, ei siinä mitään. Pitkä mies ja paksu niska. Ei se noissa videoissa kyllä isolta näyttänyt.

Toi penkkijuttu nauratti kyllä, mutta ainakin myönsi että osa syistä ihan periaatteellisia, ei käytäntöön liittyviä.

Tuossa FTA-pätkässä tuntuu, että puhetta vaan tulee loputtomasti jostain.:D
Juu, kyllä tuota shittiä olisi riittänyt vaikka kuuden tunnin yhtämittaiseen monologiin, mutta Janne ja Olli (Suominen) antoivat aina 15-20 minuutin yhtäjaksoisen paasaamiseni jälkeen pientä valo/äänimerkkiä että siirrytäänpäs taas seuraavaan aiheeseen ja puhujaan. :D
On neutraalilla pointti siinä, että järkyttävän isot äijät on ehkä vähän eri kalibeerin miehiä. Mutta silti tommoset kommentit vois ehkä pitää sisällään. Jos joku luo hyvää henkeä termiksen tyyliin niin tarviiko sitä heti tulla sanomaan jotain latistavaa? ei tarvi.
Neutraali on suomalainen äijä. Kun joku sanoo jotain positiivista, suomalaisen äijän vaistomainen reaktio on lytätä posiitivisuus heti alkuunsa, jotta normaalitila (tuijotellaan maahan ja muutaman minuutin välein öristään jotain epäselvää) palautuisi. ;)
Toi penkkijuttu nauratti kyllä, mutta ainakin myönsi että osa syistä ihan periaatteellisia, ei käytäntöön liittyviä.
Olen maininnut useaan otteeseen tuon penkkivastaisuuteni olevan osittain periaatteellista, mm. tässä samassa threadissa.

siis ei ollut tarkoitus lannistaa/mollata/vittuilla millään tavalla, ihan rehellinen kysymys vain. itse en vain tuossa videolla mitään isoa miestä nähnyt. ilman vaatteita hulkki onkin sitten lihaksikas ja sehän on ilmeisesti potauksen tarkoituskin :D
heheeh olipas hauska heitto. Mietitkö pitkään ennen kun kirjoitit?

vituttaako? HYVÄ!!!!

muita harmittaa nää mun heitot enemmän kuin itse hulkkia :S:lol2:. ilmeisesti joillakin kasvaa se kuuluisa kyrpä oikeasti otsassa kun viestejä luetaan :). en kommentoi enään yhtään mitään tähän trediin niin pysyy hulkin pikku soturitkin aisoissa;)

Mistä olet saanut tuon huikean tietomäärän mikä sinulla on treenaamisesta.

Tarkoitan lähinnä sitä että minkälaista kirjallisuutta olet lukenut, (muu kuin Massaa, Voimaa kirja) ja mitä muita nettisivuja kanttaisi selata. Itse en tiedä muita järkeviä voimailuun liittyvää foorumeita kuin pakkotoiston ja t-nation sivuston.

Neutraali on suomalainen äijä. Kun joku sanoo jotain positiivista, suomalaisen äijän vaistomainen reaktio on lytätä posiitivisuus heti alkuunsa, jotta normaalitila (tuijotellaan maahan ja muutaman minuutin välein öristään jotain epäselvää) palautuisi. ;)Olen maininnut useaan otteeseen tuon penkkivastaisuuteni olevan osittain periaatteellista, mm. tässä samassa threadissa.

Voi se noinkin olla. Neutraali on rehellinen, vaikka ulosanti on suoraa. Hulkilla näkyy niskan/olkapäiden lihasmassa hyvin tuossa FTA-pätkässä.

Mistä olet saanut tuon huikean tietomäärän mikä sinulla on treenaamisesta.
Mitään aiheeseen liittyviä opintoja minulla ei ole, vaan olen yksinkertaisesti viimeisen 9 vuoden (varsinkin syksyn 1999 jälkeen) aikana käyttänyt paljon enemmän aikaa treeni-, ravinto- ja muun kehonrakennustietouden tutkimiseen kuin mihinkään kouluhommiin. Voinkin aivan rehellisesti sanoa, että tiedän paljon enemmän kehonrakennuksesta kuin esimerkiksi mistään koulussa opiskelemastani aiheesta.
Tarkoitan lähinnä sitä että minkälaista kirjallisuutta olet lukenut, (muu kuin Massaa, Voimaa kirja) ja mitä muita nettisivuja kanttaisi selata. Itse en tiedä muita järkeviä voimailuun liittyvää foorumeita kuin pakkotoiston ja t-nation sivuston.
Aikoinaan luin ensinnäkin useampaankin otteeseen kaikki kirjastosta löytyvät kehonrakennusopukset läpi, niistä ei tosin ollut IMO paskaakaan hyötyä. KP Ouraman Mega Duty taisi olla noista kirjaston kirjoista ainoa, josta oppi edes jotakin hyödyllistä.

USA:ssa vaihto-oppilaana ollessani rupesin lukemaan todella paljon Hardgainer- ja HIT-artikkeleita (mm. Cyberpump! ja Hardgainer.com), ja jossain vaiheessa tilasin ja luin useaan kertaan läpi Stuart McRobertin Beyond Brawn -teoksen. Vaikka kyseisessä kirjassa onkin joitain puutteita (mm. hieman yltiönegatiivinen asenne siitä, mitä voidaan tavisgeeneillä ilman roinaa saavuttaa), loi se aika suuren osan treenifilosofiastani ja ohjasi ehdottomasti "oikeaan" suuntaan. Luin nimittäin samaan aikaan Arnoldin Encyclopedia of Modern Bodybuilding -kirjan läpi, eikä Arskan treeniohjeista ole IMO hyötyä melkeinpä kenellekään. Hyvä katsaus kehonrakennukseen lajina tuo tiiliskivi kuitenkin on.

Vuosien varrella olen hommannut käsiini ja lukenut suuren määrän eri kirjoja aihealueelta treeni-ravinto-kehonrakennus. Suurin osa näistä on ollut kohtalaisen hyödytöntä bullshittiä tai korkeintaan yksinkertaisimpien perusasioiden toistoa, mutta silloin tällöin on löytynyt helmi, josta on saanut oikeasti jotain irtikin. Parhaita lukemiani teoksia ovat mm:

Stuart McRobert: Beyond Brawn - järkevän ja pitkällä tähtäimellä tuloksekkaan kuntosaliharjoittelun kaikki perusteet käytännön toteutusta myöten.
John McCallum: Keys To Progress - varsin viihdyttävä paketti wanhaa kunnon old school -asennetta, painottaa koko ajan perusliikkeiden, pitkäjänteisyyden ja kovan työn merkitystä.
Timo Erämetsä & Peter Grönfors: Massaa! Voimaa! - yllättävän kokonaisvaltainen paketti tutkimustietoon ja käytäntöön perustuvista löydöksistä ja toimivista tavoista treenata. Miinusta paikoittain ylihypettävä asenne ja tarkkojen lähdeviittausten puute.
Lyle McDonald: The Ketogenic Diet - vaikka käsitteleekin ketodieettausta, antaa varsin kattavan kuvan ruokavalion vaikutuksesta kehon toimintamekanismeihin.
Skip LaCour: Thinking Big ja Thinking Big II - Vaikka Mike ja kumppanit nauraisivatkin räkäisesti jo Skip LaCourin nimen mainitsemiselle, ovat Skipin Thinking Big -teokset avanneet huomattavasti omaa ajatusmaailmaani siitä, mitä naturaalina voidaan saavuttaa ja miksi itselleen ei kannata asettaa rajoja. Motivaation kannalta ehkä parhaimmat teokset mitä olen lukenut.

Muita lukemisen arvoisia teoksia:
KP Ourama: Mega Duty - Suomessa varsin suosituksi tullut tehokas tapa treenata, turhan moni vain on jäänyt jumittamaan tähän samaan ajatusmaailmaan vaikka toimivia treenitapoja on lukemattomia.
Dorian Yates: Blood & Guts - Varsinkin kuvaukset Yatesin alkuaikojen 2-jakoisesta treenistä, jolla Dorian kasvatti perusmassansa, ovat mielenkiintoista luettavaa.
Chris Aceto: Everything You Need to Know About Fat Loss - taviksille suunnattu ja varsin yksinkertaisesti kirjoitettu perusteos ruokavaliosta ja dieettaamisesta.

Tuossa siis noita hieman parempi kirjoja. Suurin osa lukemistani teksteistä on tosin yksittäisiä lehti- tai nettiartikkeleita. Parhaimpia yksittäisiä kirjoittajia ovat IMO:
- Charles Poliquin
- Doggcrapp-Dante
- Layne Norton (artikkelit, tekstit ja treenipäiväkirjat ympäri nettiä)

Huh. olipa meikäläisen silmään iso kaveri hulkki tossa videolla. Varohan et susta ei tuu liian patti.

No voi lollo:hyper: :rolleyes: . Puhutaan sentään kehonrakentajasta. Ois aika helmi ku tuomarit antais palautetta jollekin kilpailijoista:"Joo muuten ihan jees, mut lihasta on kyl jo vähän liikaa.:jahas:

Hulkki, vaikka Skip mitä suurimmalla todennäköisyydellä onkin roinaperseinen kaksinaismoralistinen huijari, niin sen teokset ovat varmasti todella hyviä ja lukemattakin voisin suositella niitä kelle vain.

Rug07.jpg

img_1285.jpg

POM_DVD_Cover_large.gif

Kelasin pariin kertaa edestakasin kohtaa, missä näkys Käyhty ja Hulkki... Ei niil nyt kauheesti kokoeroa oo.

Mitään aiheeseen liittyviä opintoja minulla ei ole, vaan olen yksinkertaisesti viimeisen 9 vuoden (varsinkin syksyn 1999 jälkeen) aikana käyttänyt paljon enemmän aikaa treeni-, ravinto- ja muun kehonrakennustietouden tutkimiseen kuin mihinkään kouluhommiin. Voinkin aivan rehellisesti sanoa, että tiedän paljon enemmän kehonrakennuksesta kuin esimerkiksi mistään koulussa opiskelemastani aiheesta.

...mistä seuraakin luonteva jatkokysymys, että onko koskaan käynyt mielessä tehdä hommasta ammattia tai ylipäätään hankkia esim. liikuntatieteellinen koulutus, sullahan on varsin tieteellinen lähestymistapa ko. hommaa ja ilmeinen motivaatiokin tutkia asioita vähän syvemmin? Tietysti tähänkin olet jo vastannut, mutta tyhmä ei löydä söörtsilläkään...

siis ei ollut tarkoitus lannistaa/mollata/vittuilla millään tavalla, ihan rehellinen kysymys vain. itse en vain tuossa videolla mitään isoa miestä nähnyt. ilman vaatteita hulkki onkin sitten lihaksikas ja sehän on ilmeisesti potauksen tarkoituskin :D

Jep on lihaksikas.Ja suurinosa jotka näyttää vaatteet päällä isoilta ovat todellisuudessa vain lihavia:) .

Jep saa olla jokunen file poikineen lihasta, että näyttäis vaatteet päällä isolta. Mutta kyllä se hulkki vain näyttää jo pikku hiljaa myös vaatteet yllä bodarilta.

Oot kertonu käyväs saunassa treenin jälkeen aina kun mahdollista... Muistaakseni oon lukenu jonku treadin tästä aiheesta treenipuolelta, mutta mitä mieltä itse oot saunan vaikutuksesta palautumiseen? ja onko aiheesta tehty mitään tutkimuksia?

onko koskaan käynyt mielessä tehdä hommasta ammattia
Tokihan olisi todella hienoa jos kykenisi ansaitsemaan leipänsä harrastuksensa tiimoilta, mutta valitettavasti meikäläisellä ei satu olemaan pienintäkään muodollista pätevyyttä (esim. yliopistotason tutkintoa) alalle, joten tuo ei ole mahdollista.
tai ylipäätään hankkia esim. liikuntatieteellinen koulutus, sullahan on varsin tieteellinen lähestymistapa ko. hommaa ja ilmeinen motivaatiokin tutkia asioita vähän syvemmin?
Tässä vaiheessa, kun olen jo suorittanut 80% tuotantotalouden DI-tutkinnosta, ja about puolet kauppatieteen kandista, olisi järjetön homma lähteä taas nollasta koulun penkille ja käyttää seuraavat 5+ vuotta jotta vihdoinkin saisin sen "itselleni oikean" paperin kouraan.

Olisi pitänyt valita paremmin ensimmäisellä kerralla silloin 5 vuotta sitten. Nyt on käytännössä jo liian myöhäistä.
Oot kertonu käyväs saunassa treenin jälkeen aina kun mahdollista... Muistaakseni oon lukenu jonku treadin tästä aiheesta treenipuolelta, mutta mitä mieltä itse oot saunan vaikutuksesta palautumiseen? ja onko aiheesta tehty mitään tutkimuksia?
Saunominen treenin jälkeen on kaksipiippuinen juttu, eli miinusta tulee siitä, että saunominen pahentaa entisestään treenin aikana syntynyttä neste- ja elektrolyyttivajetta, sekä mahdollisesti pahentaa treenin aikana syntyneitä tulehdus/turvotustiloja lihaksissa, jänteissä yms. Toisaalta sauna rentouttaa sekä lihaksia että hermostoa varsin tehokkaasti.

Ratkaisuni onkin ensin käyttää kylmähoitoa suihkussa treenatuille lihasryhmille, minkä jälkeen käydä ihan vain parin minuutin ajan istumassa ja rauhoittumassa saunassa.

Tokihan olisi todella hienoa jos kykenisi ansaitsemaan leipänsä harrastuksensa tiimoilta, mutta valitettavasti meikäläisellä ei satu olemaan pienintäkään muodollista pätevyyttä (esim. yliopistotason tutkintoa) alalle, joten tuo ei ole mahdollista.

Tuohon "ei ole mahdollista" kommenttiin sen verran, että mikäli bisneksen pyörittäminen kiinnostaa niin ei yrittäjäksi ryhtyminen edellytä muodollisia pätevyyksiä. Ajatustasolla esim. oman kuntosalin pyörittäminen kaikkine oheispalveluineen voisi olla aika leppoisaa puuhaa (jos unohdetaan itse yrittäjän arjen mahd. negatiiviset puolet).

Back
Ylös Bottom