Urheilujuomat?

Mikä idea on urheilujuomilla? Mihin niiden teho perustuu? Onko niillä kofeiinin tapainen virkistävä vaikutus vai onko niissä hyvät ravintoarvot vai mitä ne tekevät? Ja ennen kaikkea, onko niissä sitä tehoa vai ovatko ne yhtä tyhjän kanssa, salitreeniä ajatellen?`

Lidlistä saa 6-packin jotain punaista tai sinistä urheilujuomaa 3 eurolla. Onko tuollaisista pökäleen vertaa hyötyä missään koskaan ikinä?

Talakanpinskeli sanoi:
Mikä idea on urheilujuomilla? Mihin niiden teho perustuu? Onko niillä kofeiinin tapainen virkistävä vaikutus vai onko niissä hyvät ravintoarvot vai mitä ne tekevät? Ja ennen kaikkea, onko niissä sitä tehoa vai ovatko ne yhtä tyhjän kanssa, salitreeniä ajatellen?`

Lidlistä saa 6-packin jotain punaista tai sinistä urheilujuomaa 3 eurolla. Onko tuollaisista pökäleen vertaa hyötyä missään koskaan ikinä?

1. Ottaa rahat pois urheilijoilta
2. Sokeriin ja kofeiiniin
3. Joissain on kofeiiniä joissain guaranaa joissain vaan sokeria...
4. Katso edellinen
5. Ei yleensä ole hyviä ravintoarvoja (katso kohta 2)
6. Lihottavat
7. Ota mielummin kofeiinitabletti ja vettä
8. Ei ole, paitsi hammaslääkäreille :D

uzbatah sanoi:
Eikö niissä yleensä oo sitä maltoa joku surkea 1g/dl ja loput sokeria ?

Kato siit purkin kyljestä. Muistaakseni esim. gatoradessa oli 12g hiilareit sadassa gramaasa josta 6g maltoo ja toiset puol dextroa.

Halvimman "urheilujuoman" saat kestävyyssuorituksen aikana nautittavaksi sekoittamalla maltoa veteen 5-10% hiilihydraattiliuokseksi.
Edellisiä palstalaisia mukaillen; nykytietämys on ohjaamassa perinteisistä urheilujuomista pois kohti sekä hiilareita, että protskuja sisältäviin juomiin. :rock:

Talakanpinskeli sanoi:

Hih, ostin kokeeksi tuollaisen.
5dl sis 200kcal, hiilaria 39.5gr josta sokereita 36.5gr.

Reenin jälkeen olen napsinut aina puolikkaan prodepatukan, jossa on prodea 25gr, hiilaria 5gr josta sokeria 4gr. Jos sen lisäksi ottaa tuollaisen juoman, korvaisiko näillä lähellekään palkkaria?

Silti toivon että messuilla löytäisin palkkarin/prodejauheen mitä saisin kurkusta alas, mutta ennen sitä olen valmis maksamaan enemmän mistä vain korvikkeista, kunhan tiedän pystyväni niitä säännöllisesti kurkkuun laittamaan.. Tiedän että tuo prodepatukka on parempi kuin ei mitään, mutta miten on tuon litkun laita?

oupa sanoi:
Hanki Mass Blastia niin ei pitäis olla ongelmia kurkusta alas saamisen kanssa. Jos se on liian makeaa voi siihen lisätä maustamatonta heraa tms. Halpaa ja hyvää.

Tarvii kokeilla.. Mulla on oikeesti yökkäämisrefleksin kanssa vaikeuksia kun eri jauhoja oon maistellut.. Ja uskokaa pois, kaikki vinkin Funlightista, mehukeiton kanssa ottamisesta ym on kokeiltu.. Katon jos messuilla saisi jotain maistiaisia, jos ei niin sitten tarvii vaan ostaa säkällä, ja tehdä taas kasa prodepannereita jos ei maistu. :)

Edit: Heh, mitenkähän tää reply tähän yläpuolelle tuli?

Hanki Mass Blastia niin ei pitäis olla ongelmia kurkusta alas saamisen kanssa. Jos se on liian makeaa voi siihen lisätä maustamatonta heraa tms. Halpaa ja hyvää.

No siis kaikki urheiljuomat on pelkkää paskaa. Niillä vaan otetaan rahat hyväuskosilta, jotka katsoessaan mainoksia näkevät urheilijoiden suorituskyvyn nousevan nollasta sataan heti juotuaan paskaa, vaikkei se ole edes mahalaukkuun kerennyt.

Itse ainakin sekoitan ennen ja jälkeen treenin palkkariin urheilujuomaa... eli Dexalia, Hartsportia, Maximia tms. Eli siis ns. elektrolyyttejä sisältävää juomaa, joissa ei käsittääkseni kovin korkea sokeripitoisuus ole, ainakaan Light-versiossa. Pitää ainakin nesteet paremmin elimistössä treenin aikana ja jälkeen.
Noista Lidlin yms. urheilujuomista en kummemmin perusta, kofeiinia ainakin saa apteekista halvalla jos tarve, mutta olen ymmärtänyt sitä olevan lähinnä energiajuomissa...

Punttitreenin kannalta urheilujuomien hyöty on ehkä kyseenalainen, mutta yli 1,5-tuntisissa kestävyyssuorituksissa niistä on kyllä hyötyä. Urheilujuoman tarkoituksena on a) pyrkiä säilyttämään kehon nestetasapainoa ja b) hidastaa verensokerin laskua. Sopivalla sokeripitoisuudella nesteen imeytyminen mahalaukusta (vai suolesta?) paranee pelkkään veteen verrattuna ja juoman elektrolyytit auttavat ehkäisemään kramppeja.

Onhan ne kaupan valmiit urheilujuomat kyllä törkeän hintaisia, ja itse otan pitkille lenkeille evääksi yleensä ihan tavallista mehua johon saatan joskus lisätä maltodekstriiniä. Tai jos tavoitteena on kehittää rasvanpolttokykyä niin sitten pelkkää vettä. Mutta esim. maratoneilla tai laturetkillä pitää kyllä hyödyntää tapahtuman järjestäjän tarjoamiset ja juoda huoltopisteillä urheilujuomaa.

Back
Ylös Bottom