Urbaanilegendoja

Tomi sanoi:
Hohoho, uskomatonta, mutta yläasteen maantiedon opettaja väitti samaa! Piti tarkistaa Snopesista asia, eikä se todella ole totta! http://www.snopes.com/science/coriolis.htm
Meillä väitti samaa vielä lukio maantiedon opettaja. Oli kuulemma itse käynyt Afrikassakin katsomassa tuon veden pyörimisjutun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
4.Jos salama iskee autoon niin matkustajat näkevät valonvälähdyksen mutta heille ei käy muuten mitenkään.
Pitää paikkansa, auton metallikori muodostaa faradayn häkin eikä sisällä olijoilla ole mitään vaaraa. Kumirenkaiden kerrotaan usein suojaavan mutta ei niillä ole mitään tekoa asian kanssa.

7.Jos sattuu olemaan suihkussa ukonilmalla ja salama iskee vesijohtoon niin kuolee hirvittävän kuoleman silmänräpäyksessä.

Millainen on silmänräpäyksessä tapahtuva hirvittävä kuolema :) Minä ainakin haluan kuolla silmänräpäyksessä, ei kituminen varmaan kivaa ole ;)

protsku sanoi:
7.Jos sattuu olemaan suihkussa ukonilmalla ja salama iskee vesijohtoon niin kuolee hirvittävän kuoleman silmänräpäyksessä.

Tämä taitaa pitää paikkansa ja sama pätee puhelimeen. Tosin maadotusta on pitänyt sorkkia jotta tämä saadaan aikaan.

Ja tieto on peräisin Mythbusterssista.

Muistan kun olin toukka, niin Lahdessa liikkui "urbaanilegenda" Hintti-Kapasta a.k.a. Kilju-Kapasta joka tarjosi pikkupojille kiljua, röökiä ja karkkia....toki pieniä palveluksia vastaan. No nyt tämä kaveri sai muistaakseni 5 vuotta linnaa pedofiliasta. Eli se siitä "urbaanilegendasta".

btw, oisin laittanut herran koko nimen tähän esiin, mutta enpä löytänyt tähän hätään. Kari jotain se oli. Eli pistäkääs terveiset eteenpäin Riksuun, Kakolaan ym. taloihin.

Turisas sanoi:
Kuinka suurelle alueelle salama tosiasiassa vaikuttaa, jos se iskisi järveen?

Sitä minäkin, on se kuitenkin aikamoinen voima ja vesi hyvä välikäsi. Eipä silti, en ole koskaan kuullut että salama osuisi järveen, joita kuitenkin maapallo on valloillaan, ja että kaikenmaailman kalat ja scubadaiverit olisivat kuolleet sähköiskuun.

lej sanoi:
Meillä väitti samaa vielä lukio maantiedon opettaja. Oli kuulemma itse käynyt Afrikassakin katsomassa tuon veden pyörimisjutun.

Empiirisen kokeen paikka, kun kerran satun olemaa täällä Afrikassa päiväntasaajan alapuolella.

...

Palasin juuri vessasta. Paskapöntössä vesi ei kierrä mihinkään suuntaan vaan menee voimalla suoraan alas. Käsienpesualtaassa vesi valui kymmenen kertaa kymmenestä vastapäivään (eli vasemmalle). Koe tehtiin laskemalla allas puolilleen ja vetämällä tulppa irti kun veden liike on pysähtynyt. Pari kertaa hämmensin vettä altaassa myötäpäivään ja suurin osa vedestä pyörikin alas myötäpäivään, mutta katos pirua, kun veden pinta oli niin alhaalla että käteni aiheuttama liike-energia loppui, vesipyörre oikaisi itsensä vastapäivään ja loput liruivat siis taas vasemmalle. :eek:

Empiirinen koe osoitti että eteläisellä pallonpuoliskolla vesi valuu vasemmalle. En tiedä mitä tiedesaitit ja -miehet siitä sanovat, mutta näin on närhen munat.

Haastan jonkun pakkislaisen tekemään saman kokeen omassa vessassaan siellä Suomessa. Tämä asiahan on siis niin monumentaalisen tärkeä kaikille voimailun harrastajille että pakko selvittää pohjia myöten.

Nyt on testattu Suomessakin ja vesi kiersi myötäpäivään. OMG !!11!!1 :eek:

Enhän mä muuten olis viitsinyt testata, mutta teen mitä vaan, jotta ei tarvitsisi tehdä gradua, kun ei huvita yhtään. :rolleyes:

Naene sanoi:
Sitä minäkin, on se kuitenkin aikamoinen voima ja vesi hyvä välikäsi. Eipä silti, en ole koskaan kuullut että salama osuisi järveen, joita kuitenkin maapallo on valloillaan, ja että kaikenmaailman kalat ja scubadaiverit olisivat kuolleet sähköiskuun.
Mahtaakohan se kuolema tulla siitä, kun pää voisi laajalla vesialueella olla ainoa vähän korkeampi kohta, johon salama sitten osuisi. Tai sitten ei. Muutenhan ukkosen jälkeen pitäisi olla vähnitään puolet kaloista hengettömiä.

lej sanoi:
Nyt on testattu Suomessakin ja vesi kiersi myötäpäivään. OMG !!11!!1 :eek:

Enhän mä muuten olis viitsinyt testata, mutta teen mitä vaan, jotta ei tarvitsisi tehdä gradua, kun ei huvita yhtään. :rolleyes:

Viittaan jälleen siihen Ihmemieheen, eli jos siinä on sanottu et se vesi menee noin, ni se menee noin. Piste. :rock:

Lateee sanoi:
Muistan kun olin toukka, niin Lahdessa liikkui "urbaanilegenda" Hintti-Kapasta a.k.a. Kilju-Kapasta joka tarjosi pikkupojille kiljua, röökiä ja karkkia....toki pieniä palveluksia vastaan. No nyt tämä kaveri sai muistaakseni 5 vuotta linnaa pedofiliasta. Eli se siitä "urbaanilegendasta".

btw, oisin laittanut herran koko nimen tähän esiin, mutta enpä löytänyt tähän hätään. Kari jotain se oli. Eli pistäkääs terveiset eteenpäin Riksuun, Kakolaan ym. taloihin.
Eihän se mikää urbaanilegenda missää vaiheessa ollukaan ;) Pari kaverii oli nähny sen ku se oli tullu niille ehdottelemaan.

Lateee sanoi:

Itse asiassa toi äijä sai 7 vuotta kakkua. Tuomiossa oli mukana mm. 27 lapsiin kohdistunutta hyväksikäyttöä. Oon joskus 15 kesäsenä kanssa käyny OSTAMASSA(en tarjoomassa persettä) viinaksia tolta äijältä,täys hintti, jengi kävi hiilenä ku se yritti aina antaa pusuja kaupan päälle,hyi saatana :curs: . Kari Lehtinen on muuten nimi a.k.a hintti-kapa. :whip:
Ekan kerran toi äijä sai tuomion -87 murhapoltosta.

joskus iltalehdestä luin jutun, jossa ukko oli vittuuntunut talon kukkoon ja mennyt kalsareissaan lyömään siltä pään pois kirveellä. mies oli pistänyt kukon pään pölkylle ja huitaissut. yhtäkkiä mies huomasikin lyöneensä oman vehkeensä poikki.

tässä vaiheessa tuli jo repeäminen, mutta kun jutussa lukikin vielä että ennen kuin mies oli ehtinyt pistää vehkeensä pätkän talteen, koira oli tullut ja syönyt sen.
millainen vertti miehellä lie ollut kun ei kukosta erota :D .... :rolleyes:

Kparta sanoi:
Itse asiassa toi äijä sai 7 vuotta kakkua. Tuomiossa oli mukana mm. 27 lapsiin kohdistunutta hyväksikäyttöä. Oon joskus 15 kesäsenä kanssa käyny OSTAMASSA(en tarjoomassa persettä) viinaksia tolta äijältä,täys hintti, jengi kävi hiilenä ku se yritti aina antaa pusuja kaupan päälle,hyi saatana :curs: . Kari Lehtinen on muuten nimi a.k.a hintti-kapa. :whip:
Ekan kerran toi äijä sai tuomion -87 murhapoltosta.

Tossakin on 20 vuotta liian vähän tuomiota...toinen vastaava runkkari oli nimeltään Ehrukainen ja vaikutti myöskin Lahden suunnalla(Hollolassa). Varmaan delannut jo... :kippis1:

Ameriikassa kuulemma lukee pakkopaidoissa, että "autolla ajaminen kielletty pakkopaita päällä". Koska jos tätä kieltoa ei olisi ja joku ajaisi auton pakkopaita päällä paskaksi niin pakkopaitoja valmistava yritys joutuisi korvausvastuuseen.

Sellanen legenda liikku joskus ala-asteen aikaan, että Ray:N pokereista voi selvittää sen tuplauskaavan. Yksi vähemmän fiksu sankari parin kaverinsa kanssa sitten vähän ajan päästä innoissaan esitteli ruutuvihkoaan, jossa hirveät merkinnät, että oliko tuplatessa tullut iso vai pieni kortti ja mikä oli vielä maakin. Sitten he rikastuisivat, kun vain saavat selville sen kaavan. Sen verran tyhmä ihminen oli kyseessä, että selvittää sitä vielä varmaan nykyäänkin.

lej sanoi:
Sellanen legenda liikku joskus ala-asteen aikaan, että Ray:N pokereista voi selvittää sen tuplauskaavan. Yksi vähemmän fiksu sankari parin kaverinsa kanssa sitten vähän ajan päästä innoissaan esitteli ruutuvihkoaan, jossa hirveät merkinnät, että oliko tuplatessa tullut iso vai pieni kortti ja mikä oli vielä maakin. Sitten he rikastuisivat, kun vain saavat selville sen kaavan. Sen verran tyhmä ihminen oli kyseessä, että selvittää sitä vielä varmaan nykyäänkin.

Vanhassa pokerissa näki tuplauksessa tuleeko iso vai pieni, niistä tuplausvalojen vilkkumis tahdista...nopea rytmi tiesi pientä, hitaanpi isoa...Siis ihan oikeesti!!! :D

Noista ameerikan varoitusteksteistä ei aina tiedä, onko ne legendaa vai ei. Esim. autojen peileissä on varoitustekstejä tyyliin "Älä usko peiliä, se voi huijata."
Sattu vaan joskus silmään, kun jossain autolehdessä esiteltiin jotain chrysleriä :eek:

Lateee sanoi:
Vanhassa pokerissa näki tuplauksessa tuleeko iso vai pieni, niistä tuplausvalojen vilkkumis tahdista...nopea rytmi tiesi pientä, hitaanpi isoa...Siis ihan oikeesti!!! :D

Eli jos oli suurempi tuplaus meneillään, oli aina iso. Kun rytmi muuttui potin kasvaessa. Vittu mä oisin miljonääri jos oisin tienny ton :itku:

Andree sanoi:
Eli jos oli suurempi tuplaus meneillään, oli aina iso. Kun rytmi muuttui potin kasvaessa. Vittu mä oisin miljonääri jos oisin tienny ton :itku:

Eiku sä oisit persaukinen, ku se tuplausvalo syttyi aina ekana siinä isossa ja jos vaihtui nopeesti pieneen valoon, ni tuli pieni, jos hitaasti ni tuli iso...tosin vaati harjaantunutta pelurin silmää tuo...Oonksmä paska selittää tätä juttua? Käsi ylös joka tajusi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom