Unkari -- Budapest

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi vakionähtävyys Budapestissä on Statue Park, johon on kerätty neuvostoajalta erilaisia patsaita. Ei tosin ite tullu käytyä tuolla huonon kelin takia, mutta voipi olla ihan mielekiintoinen. Sinne on tosin hiukan matkaa.
Et viitsis vihjaa miten tuonne pääsee? Toki joku muukin saa vastata.

Nostetaan ylös.

Tarkoitus mennä miehissä tuonne Budapestiin kahden viikon päästä.
Kertokaahan lisää hyviä vinkkejä ja yökerhoja.

Tissibaarit taidamme jättää suosiolla väliin. Paljonkohan kannattaa varata to-su reissulle rahaa, kun tarkoituksena ei ole ostaa mitään erityistä kotiin tuotavaa. Tarkoituksena länträtä kuitenkin alkoholilla, mutta se taitaa olla kohtuullisen halpaa.

Budapestiin matkani käypi ensi lauantaina.

Finskin pisteillä päätin sinne hurauttaa ja sukulaisen omistamassa yksityisasunnossa elelen la-to, Pestin puolella.

Mitä haen? Rauhaa sielulle, irtiottoa omasta elämästäni, riittävän repäisevää lomanalkua irti arjesta, kuumaa aurinkoa, arkkitehtuuria, hitaita haaveilevia päiväkävelyjä kaduilla ja kujilla, antiikkimarkkinioita, kirppiksiä, taidetta ja kulttuuria, kylpylöitä. Ja tietysti sitten myös salitreeniä.

Mitä en halua? Yöelämää, ravintolaruokaa (dieetti pitää ja asun yksityisasunnossa, joten kokkaan perusruoat myös lomalla), shoppailua, krääsää.

Tämä ketju on jo aika vanha. Olisiko mitään hyviä kokemuksia tekemisestä/näkemisestä/kokemisesta yllä kertomiani tarpeita vastaten? Kaikki vinkit markkinoista, kirppiksistä, museoista, kävelyretkikohteista, jokiristeilyistä tms. kelpaa. Myös metro- ja bussikortit, siirtymiset lentokentältä Pestiin (lähden rinkan kanssa) jne.

Ja tietysti se, että missä olisi mukava ja kiva sali? Kaksi treeniä vähintään siis olisi tehtävänä reissun aikana. Lenkit ja aamuaerobiset hoitunevat kaduilla ja puistoissa.

Suosittelen käymään lillumassa kylpylässä jos aiot rentoutua. Lisätietoa esim. Tästä. Kävin viime vuonna Budapestin reissulla tuolla Széchenyi-kylpylässä ja oli varmaan rentouttavin päivä ikinä. Kylpylä on todella kivasti puiston vieressä ja puiston vierellä on portaat joista pääsee metropysäkille.Tässä vähän kartan tynkää myös. Tuossa on lähes vastapäätä eläintarha ja jonkunlaista huvipuiston tynkää eli jos lilluminen alkaa ottaa kupoliin niin sinne voi myös mennä. Puiston lähellä oli myös jonkinlaista arkkitehtuuria.

Liikkuminen kannattaa hoitaa paikallisliikenteen päivä- tai viikkolipulla, joka toimii metrossa, sporassa ja busseissa. Näitä menee muuten hyvin, paitsi että yöaikaan ei viikolla mene sporia ja metroja kovin hyvin. Tällöin voi toki mennä bussilla, kunhan tietää miten ne menevät.

Jos haluaa taksejä vältellä niin bussi+metro yhdistelmällä pääsee myös lentokentältä mestoille. Eli kentällä hyppii bussiin ja ostaa kertalipun metroasemalle, josta ostaa viikkolipun tmv. niin pääsee ihan minnevaan.

no tossahan olikin jo aika paljon just mitä olen vailla. toi kylpyläsivusto pitää lukea tarkempaan, bookmarkkasin sen. vielä jos löytyis joku kiva antiikkimarkkinamesta tms...

kiitos miki!

Lentokentältä kannattaa ottaa lentokenttäminibussi, firmalla on tiski aika näkyvällä paikalla. Halvempi kuin taksi, lähes yhtä nopea ja varmasti luotettava. Tiskillä ilmoitetaan osoite, odotellaan hetki että porukkaa tulee riittävästi, ja minibussi pudottelee porukan sopivassa järjestyksessä keskustaan suoraan ilmoitettuihin osoitteisiin. Takaisinpäin pääsee tietty myös.

Pestin puolella joukkoliikennekortteja saa ainakin Nyugatin rautatieaseman yhteydessä olevalta metroasemalta. Eri puolilla kaupunkia on jaossa viikottain ilmestyvää lehtistä, josta löytyy elokuva- sun muu kulttuuritarjonta.

Kerepesi temetö on pirun hieno ja iso hautausmaa ihan keskustan kupeessa. Isoja hautamonumentteja, patsaita ja historian lehtien havinaa. Kevyestä kuntoilusta käy kipuaminen Budan kukkulalle, sinne missä on jonkinlainen linnoitus. Muuten ei mitään ihmeellistä, mutta sieltä on hienot näkymät Tonavalle. Aiemmin jo mainittu Margit-saari on myös mukava paikka kävellä.

Unkaria kannattaa opetella ainakin yksi sana, "Köszönöm" (Kiitos, laus. kössönöm, ihan suomalaisilla painoilla). Siis oluen lisäksi: sör (laus. shör). Unkarilaiset on usein oikeasti tosi otettuja kun ulkomaalainen edes hiukan yrittää.

Antiiikkimarkkinoista en tiedä eikä kiinnosta, mutta suosittelen käyntiä Hungaroringilla valokuvauttamassa itsensä Keken ja Mika Häkkisen patsaiden vierellä... ;)

Automatkustajille vinkki: http://www.hungaroring.hu/en/open-days-for-cars

Tässä joku mun vanha selonteko...

BUDAPEST, UNKARI

Eli Unkarin Budapestissa tuli lomailtua 4-8.2.2008. Budapest on kaupunki, joka muodostuu Budan ja Pestin puolista ja jotka Tonava tänä päivänä yhdistää kaupungiksi. Itse kuvailisin kaupunkia "rähjäisen kauniiksi". Rähjäisellä tarkoitan sitä, että kaupungin ilmansaasteet, aika sekä mahdollisesti aikoinaan vallalla ollut kommunismi sekä köyhyys ovat aiheuttaneet sen, että kaupunki ei kukoista vielä ihan niin, kuin sen pitäisi. Rakennukset ovat osittain harmaantuneita ja sieltä täältä rikkinäisiä. Toisaalta taas harvoin tai oikeastaan ikinä en ole nähnyt niin kauniita rakennuksia, kuin mitä siellä on. Luulen myös, että rakennuksia saneerataan kovaa vauhtia ja uusia rakennetaan, sillä ainakin rakennustyömaita on yhdessä jos toisessa paikassa. Lisäksi vielä pilvinen sää ja talvinen vierailuajankohta eivät olleet mitä parhaimmat kaupungin ihasteluun. Luulen, että kesällä Budapest näyttää kauniimman puolensa.

Joka tapauksessa kaupunki on rento perusilmeeltään sekä ihmisiltään. Ehkä jopa rennompi kuin Helsinki. Ihmiset ovat ystävällisimpiä, joita olen tähän mennessä missään tavannut (en edes Thaimaassa). He tulivat moneen otteeseen oma-aloitteisesti ja pyyteettömästi auttamaan, jos näkivät että olimme pulassa. Meitä varten pysäytettiin mm. bussi, kun olimme vähän sekoilleet pysäkkien kanssa. Ja mikä parasta, unkarilaiset miehet olivat yleistäen komeita...

Olin kuullut jo aiemmin, että Budapestissa on hyvät shoppailumahdollisuudet ja tämä piti paikkansa, vaikka en sieltä mitään ihmeitä ostanutkaan. Minun ongelmani on se, että olen aivan liian iso enkä siksi löydä ulkomailla helposti kenkiä tai vaatteita. Vaatteita, kenkiä, laukkuja ja vaikka mitä oli joka lähtöön. Väittäisin, että tarjonta oli Helsinkiä parempi. Isommissa ja hienoimmissa kauppakeskuksissa hinnat eivät ole merkkivaatteiden osalta kovin paljoa Suomen hintoja alempana, mutta ovat kuitenkin jonkun verran. Tavaraa sai kuitenkin ostaa edullisemminkin, kunhan vain löysi oikeat paikat. Ruoka-annos oli perushyvässä ravintolassa noin 5-8 euron luokkaa. Itse unkarilainen ruoka ei ollut mitään järin hääviä, mutta kaupunki oli kyllä erilaisia ravintolavaihtoehtoja täynnä.

Nähtävyydet olivat kauniita ja kylpylät suosittelemisen arvoisia. Näiden lisäksi Budapestissa voi tehdä yhtä sun toista, kunhan vain etsii itseä kiinnostavat vaihtoehdot. Kulkeminen julkisilla oli erittäin helppoa (esim. metro) ja sitä varten kannattaa hankkia turistilippu, jolla saa kulkea julkisilla niin paljon kuin sielu sietää tietyn ajan. Jos aikoo käydä katsomassa nähtävyyksiä, kannattaa ostaa Budapest -kortti, jolla pääsee ilmaisen matkustamisen lisäksi alennuksella tai ilmaiseksi erilaisiin paikkoihin.

Budapest jäi mieleen sellaisena paikkana, johon voisi mennä uudestaan kesäaikaan. Seuraavalla kerralla olisi kiva päästä katsomaan maaseutua sekä testaamaan uusia kylpylöitä. Lisäksi Kaupunginpuisto jäi tällä kertaa vähän vähemmälle huomiolle, mutta siihen olisi kiva päästä tutustumaan paremmin. Yövyimme Budapestissa City Hotel Matyas –hotellissa Pestin puolella. Hotelli oli ihan hyvä ja sijainti erinomainen. Jos en olisi ostanut mitään tuliaisia, olisin selvinnyt viidestä päivästä 250 eurolla. Tähän sisältyi yksi ravintola-ilta mukavassa Old Man's Pubissa, jossa esiintyi tuolloin unkarilainen nimekäs Crystal –bändi: http://www.youtube.com/watch?v=bK2Q7uGFJL4

Täytyy sanoa, että Budapest oli minulle positiivinen yllätys. Suosittelen sitä matkakohteeksi joko keväällä tai kesällä. Ja seuraavalla kerralla haluaisin ehdottomasti lähteä käymään maaseudulla.

SUOSITUKSIA:

• Váci Utcán –kävelykatu
• Ketjusilta
• Vapauden –silta
• Sankarten aukio
• Margit –silta ja -saari
• Parlamenttitalo (en käynyt sisällä)
• St Stephen's Basilican kirkko (en käynyt sisällä)
• Unkarilaisten viinien talo, jossa pääsi sisäänpääsymaksua vastaan maistelemaan yli 70 erilaista viiniä. Sisäänpääsyyn sai alennusta Budapest –kortilla
• Pálin laakson –tippukiviluola
• Okay –niminen italialainen ravintola
• Kalastajalinnake Linnavuorella
• Matiaksen kirkko
• Köysiratahissi Sikló, jolla pääsee Linnavuorelle
• Budan linna Linnavuorella
• ”Luolakirkko" Gellért –kukkulalla
• Gellért –kukkulan näköalapaikka
• Kaupunginpuisto ja siellä oleva eläintarha (en käynyt eläintarhassa)
• Gellertin –kylpylä
• Szechenyin kylpylä (täällä en käynyt itse)
• Ecserin kirpputori (jonne pääsee bussilla, http://travel.nytimes.com/travel/gu...28828/ecseri-flea-market/shopping-detail.html)
• Suuri kauppahalli, jossa on ihania ruoka-, viini-, tekstiili- ja matkamuistokojuja unkarilainen Fakanál -ravintola ja jossa on mahdollisuus osallistua kokkauskurssille
• Old Man's Pub (http://www.oldmans.hu/), jossa soittaa eläviä bändejä

Voin laittaa tänne muutamia kuvia jossain vaiheessa, kun kerkeän. Tai sit niitä FB:ssäkin mun profiilissa sekä yhdessä mun perustamassa ryhmässä. Jos oot kiinnostunut katsomaan niitä sitä kautta, niin laita meiliä: anonymity@suomi24.fi

Suositut

Back
Ylös Bottom