Univaikeudet ja ylinopea pulssi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä keskustelussa on tullut esiin aika klassisia ahdistuneisuuden oireita, jos näin psykologin näkövinkkelistä asiaa katsoo. Ahdistuneisuuteen taas liittyy masennusoireilu hyvin usein, ensisijaisesti voi olla kyse ahdistuksesta, jonka takia alkaa tulemaan masentuneita fiiliksiä, ei välttämättä ole aina helppoa erottaa, että mistä on kyse. Minkään ei tarvitse olla vakavaa vaan oireilu voi olla lievää ja elämäntilanteesta riippuvaa. Aloituspostista veikkaisin, että se jalkaleikkaus voi kuitenkin pelottaa.

Näin siis ainakin itsellä, joka stressaan helposti. Ylikunnosta ei mun kohdalla ole koskaan ollut kysymys. :)

Mäkin kyl uskon siihen, että ruokavaliolla ja elämäntavoilla on merkitystä näissä asioissa paljonkin. Liikuntahan auttaa varmaan oikeasti kaikkeen vaivaan. :D

Heräilyt yön aikana ja huonontunut unenlaatu ovat merkkejä stressistä/ahdistuneisuudesta. :) Itse en tosin ikinä ole nukkunut niin sikeästi, että vetäisin yön putkeen. Kaveri kertoo heräväänsä joka yö 5-10 kertaa, vaikka hänen kohdallaan lienee kyseessä olevan vain ominaisuus.

Mä nukuin viime yönä n. 6h putkeen! Tällasta ei oo tapahtunut sitten toukokuun. Oli kivaa herätä, kun tajusi ettei ole siinä välillä valvonut kertaakaan =)
Mä nyt kokeilen tätä 2-3 x viikossa salilla käymistä, tällä viikolla teen lyhyet treenit raskailla perusliikkeillä. Rauhallisesti siis tunnustelen mitä kroppa sanoo. Aikaisemminhan mun ongelma oli juurikin se, etten osannut levätä. Koko ajan piti olla tekemässä jotain, olla menossa johonkin ja stressasin siinä ohessa vielä kaikista tekemättömistä hommista ja mietin suunnilleen, että "sitten kun saan tehtyä tämän niin pitää muistaa tehdä sitä tätä ja tota". Liikunnan kanssa ongelma oli sama. Salille piti mennä vaikka väsyttikin, koska treeniohjelma oli 5-jakoinen.. Olen ollut lomalla kesäkuun alusta asti ja vasta nyt oon älynnyt rauhoittua ja ottaa rennosti loman kannalta. Alkuloma meni siis ihan päin persettä uniongelmista kärsien, koko ajan uutta tekemistä miettien ja kuntoillen + huonosti syöden, väsymyksen kanssa painiessa ruokavalio menee väkisinkin hiilarivoittoiseksi, kun sitä ajattelee piristyvänsä pussillisella karkkia ja kun on kerta lomakin.

Tän pariviikkoisen aikana oon opetellut olemaan tekemättä mitään ja sehän on ihan helppoa! Koitan jatkossakin olla stressaamatta ja rauhoittua vaan sohvalle nettiin tai lukemaan.

Soppaluu: Yes tässä jutussa on kyse paljolti myös psyykkisistä jutuista, kuten ahdistuksesta ja masennuksesta jne. Mutta lukemani perusteella ne eivät ole syy, vaan oire. Ja tän takia jos menet valittamaan näistä nk. ylikunnon vaivoista lääkäriin, niin yleensä saat masennus diagnoosin ja siihen pillereitä.
Todellista ylikuntoa on olemassa, mutta sitä tulee vain jos treenaan 7 päivää viikossa kuukausia. Mistä tässä on kyse on enemmänkin ylirasittumisesta jota kuntoilu pahentaa, koska se rasittaa lisämunuaisia jne. (Terveellä henkilöllä treenien aiheuttama "rasitus" lisämunaisille on ok, koska se palauttuu treeneistä, mutta sairalla henkilölllä näin ei ole, koska sillä lisämunuaiset toimvat joko yli- tai aliteholla ja siksi jatkuva kuntoilu pahentaa oireilua.) Ja esim läheisen kuolema, avioero, autokolari, leikkaus jne. saattaa pistää lisämunaiset/hormonit sekasin, joten sen ei tarvi jotua pitkäaikasesta stressistä.

Joidenkin arvion mukaan jopa 80% ihmisistä jossain vaiheessa kärsivät tästä oireyhtymästä. Tämä on nykyään tapetilla etenkin USA.ssa aika paljon ja eiköhän sieltä valu tietoa myös suomaan pikkuhiljaa. Tämä oireyhtymä selittää monia sairauksia joita on ennen pidetty vain psyykkisinä.

Koska kyse on hormoneista ja niistä kun ei vielä tiedetä kaikkea, se tekee tästä niin haastavan selvittää ja hoitaa.
Mutta parasta on lepo, lepo ja lisää lepoa. Stressin hoito, kunnon terve ruokavalio (ei mitään diettejä) lisäravinteet jne.

Yö heräilyyn saattaa myös vaikuttaa se että sokeritaso putoaa... joten laita yöpöydälle esim pari omenan siivua tai joku kuiva hedelmä ja syö se kun heräät. Saattaa auttaa? Jotku ovat myös saaneet avun siitä, että syövät jotain sokerista kuten pienen omenan ja jotain suolasta juuri ennen nukkumaan menoa. Sokeri auttaa sokeritaspainoa pysymään kunnossa yönyli ja suola pitää lisämunaiset hiljaisina yöllä.
Monissa läheteissä nimenomaan suostellaan ottamaan merisuolaa 1/4 -1/5 TL muutaman kerran päivässä lasillisessa vettä. Suolan puute sekoittaa lisämunaiaset.

Lisäisin vielä, että kahvi ja KAIKKI piristeet on lisämunaisille myrkkyä, eli tsekkaan lisäravinteesi että niissä ei ole mitään piristeitä. Ja jos tulee kova krapula viinasta (ennen ei ole tullut) ja tai jos viina vaikuttaa eirlailla kehoon ja mieleen kun mitä se ennen teki, eli se ei tunnu enää sopivan, eli se aiheuttaa jotain uusia outoja oireita, tämä on yleensä merkki siitä että lisämunuaiset on sekasin. Myös tupakka on pahasta.

Yöunen laatu on erittäin tärkeää tämän ongelman hoidissa, joten sen laatuun kannataa satsata ja kokeilla kaikkea mitä vaan voi jotta se paranee. Eli ei TV:tä myöhään yöllä, ei kahvia, nukkumaan aikasin jne.

Sehän noissa hormoneissa on just vänkää, kun jos jonkin hormonin taso nousee tai laskee niin vastaavasti muut hormonit kompensoivat näitä heilahduksia. Pitkään jatkunut hormoniepätasapaino voi saada elimistön kunnolla tukkoon. Mua harmittaa, etten aiemmin älynnyt kuunnella oman kropan viestejä. Ihmettelin vaan, kun väsyttää, mahaa turvottaa, uni ei tule.. No, onneks tajuan nyt. Pitää kuitenkin varautua pitkäänkin toipumisaikaan, että kroppa taas pelittää. Nyt oon kaks viikkoa panostanut lepoon, terveelliseen ruokaan, vitamiinien ja mineraalien saantiin ja stressittömään eloon. Alussa ollan, mutta fiilis on hyvä.

Tässä keskustelussa on tullut esiin aika klassisia ahdistuneisuuden oireita, jos näin psykologin näkövinkkelistä asiaa katsoo. Ahdistuneisuuteen taas liittyy masennusoireilu hyvin usein, ensisijaisesti voi olla kyse ahdistuksesta, jonka takia alkaa tulemaan masentuneita fiiliksiä, ei välttämättä ole aina helppoa erottaa, että mistä on kyse. Minkään ei tarvitse olla vakavaa vaan oireilu voi olla lievää ja elämäntilanteesta riippuvaa. Aloituspostista veikkaisin, että se jalkaleikkaus voi kuitenkin pelottaa.

Joo, korvien välistähän kaikki aina lähtee. Itselläni on se ongelma, että kun elämässä on muuten ahdistusta/masennusta ja epävarmuutta, niin salista mudostuu itsetunnon kannalta vähän turhankin iso juttu. Se on elämässä yksi niistä asioista, josta saa onnistumisen kokemuksia, kun tuntuu, että kaikki muu menee päin jorpakkoa. Tämä taas johtaa siihen, että vähän aikaa, yleensä n. 3-4 viikkoa kerrallaan, motivaatio ja tarve saada kehitystä aikaan EDES tällä yhdellä elämän osa-alueella, on niin kova, että vaikka tulokset nousevat, niin kroppa ja pää menevät totaaliseen jumiin. Avainsana taitaa tosin tässäkin tapauksessa olla, että nimenomaan PÄÄ menee jumiin, koska tavoitteellinen treeni jos mikä kysyy todella kovaa motivaatiota.

Nyt ei tosin ole hirveästi aihetta valittaa, koska tulokset kuitenkin nousivat, ja vaikka paikat ovatkin vähän tukossa tällä hetkellä, niin reilun 4 vuoden salilla käymisen jälkeen ei voi muuta kuin olla tyytyväinen, että kehitystä edelleen tulee. Jalkaleikkauksesta on muuten aikaa 2 kk, ja se todellakin auttoi. Jatkuva kipuilu on ihan hanurista, eikä sellaisessa tilassa ole mielekästä treenata, oli sitten miten kova jätkä tai muija tahansa. Olen onnekas, kun pääsin niin helpolla leikkauksen suhteen, jalka parani muutamassa viikossa.

Mulla on ollut kanssa tosi pahoja univaikeuksia jo pitkään. Oikeastaan ne ovat alkaneet nyt vasta vähentyä, kun sain tosi veemäiset asuinolot vaihdettua inhimillisiin, vähensin dokaamista paljon ja olen siirtynyt lähes täysin vähähiilariselle ruokavaliolle, joka sisältää paljon kasviksia, prodea ja hyviä rasvoja. Se kaikkein vittumaisin tekijä, eli ala, joka ei kiinnosta pätkääkään, on kuitenkin edelleen taustalla vaikuttamassa. Alanvaihto ei ole ottanut onnistuakseen ns. tavallisempien vaihtoehtojen piirissä. Tämäkin on alkanut helpottaa, kun olen alkanut miettiä vähän radikaalimpia uramuutoksia ja tajunnut, että kyllä tuostakin pois pääsee. Mutta joo, ylikunnon kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä, vaan liikaa stressitekijöitä sattui kasaantumaan samaan aikaan, jonka lisäksi tuo työvitutus on jatkunut jo pitkään.

Tässä hyvää infoa asiasta: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/adrenal_fatigue_101

Ja SivariKingille: Lisämunuaisten uupuminen aiheuttaa masenusta ja muita psyykkisiä ongelmia kuten pinnan kireyttä, ei tule toimee ihmisten kanssa, ahdistusta ja paniikkioireilua. Eli tässä ei ole kyse niinkään psyykkisestä ongelmasta, vaan fyysisestä joka aiheuttaa psyykkisiä oireta.
Vaikkakin, onhan pelko, stressi jotka aiheuttaa lisämunaisen uupumista tavalaan psyykkisä. Mutta mitä yritän sanoa, on että tämä ei ole tyypillistä masennusta jota voi hoitaa terapialla tai masennuslääkkeillä, vaikkakin jos menee lääkäriin valittamaan näitä oireita, niin yleensä tarjotaaan ensimmäiseksi masennuskääkeitä. Tavalliset lääkärit ei tiedä vielä tästä yhtään mitään. Joten tän hoitaminen on kokaisen omalla vastuulla.

Ja pistän tähän vielä linkin toiseen ketjuun jossa on paljon linkejä asiasta: http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/101075-ylikunto-uutta-infoa/

Ja SivariKingille: Lisämunuaisten uupuminen aiheuttaa masenusta ja muita psyykkisiä ongelmia kuten pinnan kireyttä, ei tule toimee ihmisten kanssa, ahdistusta ja paniikkioireilua. Eli tässä ei ole kyse niinkään psyykkisestä ongelmasta, vaan fyysisestä joka aiheuttaa psyykkisiä oireta.
Vaikkakin, onhan pelko, stressi jotka aiheuttaa lisämunaisen uupumista tavalaan psyykkisä. Mutta mitä yritän sanoa, on että tämä ei ole tyypillistä masennusta jota voi hoitaa terapialla tai masennuslääkkeillä, vaikkakin jos menee lääkäriin valittamaan näitä oireita, niin yleensä tarjotaaan ensimmäiseksi masennuskääkeitä. Tavalliset lääkärit ei tiedä vielä tästä yhtään mitään. Joten tän hoitaminen on kokaisen omalla vastuulla.

No niin, kumpi oli ensin, muna vai kana? Eli jos pelko, stressi ja ahdistus aiheuttavat lisämunuaisen uupumista, joka puolestaan aiheuttaa lisää pelkoa ja stressiä, niin lopputulos on kuitenkin sama. Minulla oli näitä ns. henkisen puolen ongelmia jo kauan, ennenkuin aloin harrastamaan mitään liikuntaa. Sanoisin pikemminkin, että liikunta on parempaa masennus- ja stressilääkettä, kuin oikeastaan mikään muu. Tietty mistä tahansa asiasta voi tehdä itselleen vaikeaa ja stressaavaa, ja jos salitreeniin asennoituu tyyliin "tulosta on pakko tulla x-liikkeessä, tai olen paska", niin tottakai siitäkin muodostuu ahdistavaa.

Olen huomannut, että juuri tuollainen äärimmäisen tavoitehakuinen treenityyli on pitkällä tähtäimellä tosi rasittavaa henkisesti, ja siinä on loppuunpalamisen riski aika iso. Treenistä voi tehdä itselleen myös hauskaa, eikä se silti tarkoita, että se olisi pelkkää löysäilyä. Vaihtelu virkistää.

Mä sanoisin kyllä tähän, että syyt voi olla sekä somaattisessa terveydessä että psyykkisessä. En allekirjoita tosiaankaan Timotan esittämää ajatusta, että taustalla olisi aina somaattisen terveyden heikentyminen ja sitä kautta psyykkiset oireilut.

Ruumis ja mieli toimii yhtä aikaa ja yhdessä, niitä ei oo helppoa erottaa eikä se aina ole mielekästäkään. Omaan päivyriini tästä kirjoitin hieman kun vähän aiheesta poikkesin mutta mieli on vahva, pelkällä uskolla placebolääkkeet voivat toimia ja pelkällä pelolla ja ahdistuneisuudella saadaan aikaan psyykkisiä oireita, joille ei lääketieeteellistä perustaa kuitenkaan löydy. :) Aina voi tutkia lääketieteellisesti onko jokin pielessä ja korjata, jos sellaista on mutta voi myös lähteä liikkeelle siitä, että parantaa psyykkistä jaksamista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pakko kommentoida vanhaa keskustelua itselleni tutusta aiheesta.Itse kärsin lisämunuaisten "uupumuksesta" ja voin todellakin sanoa,että kyseessä ei ole mikään pikkuasia.Itselläni tämä pysäytti elämän aivan täysin ja voin sanoa että pysäyttää luultavasti ihmisen kuin ihmisen. Hoitamattomana oireet uusivat helposti ja voi viedä nopeasti sairaalaan/pöpilään hoitoon. Itse sairaus kehittyy pikkuhiljaa,mutta voi pahentua hoitamattomana nopeasti. Niin koviksi oireet menevät, että on pakko hakeutua lääkäriin.
Liikunta vaikeuttaa oireita niin, ettei puhettakaan,että huvittaisi treenata.Itselläni sairauden aiheutti luultavasti pitkäaikainen fyysinen ja psyykkinen stressi,hoitamaton testosteronin ja kilpirauhasen vajaatoiminta sekä uniapnea.

Hydrokortisonihoidolla oireiden eteneminen pysähtyi ja paraneminen alkoi käänteisessä mutta nopeutetussa tahdissa kuten oli tullutkin.

Itselläni oli oikeastaan kaikki oireet mitä kysyinen sairaus voi aiheuttaa, niin psyykkiset kuin ruumiilliset.Pahimpana psyykkiset ongelmat mm paniikkiolo koko ajan. Pelkotila oli päällä koko ajan sekä todella epätodellinen olo koko ajan. Jo toisena päivänä hoidon aloituksesta oireet alkoivat helpottaa.

ylikunto?

Jatketaan nyt vanhaa keskustelua. Ite jäin työttömäksi 6 vk sitte, jonka seurauksena alotin todella tiiviin kuntosaliharjoittelun. Käyn salilla päivittäin, useasti kaksikin kertaa pv:ssä. Nyt kuitenkin viimeisen viikon aikana on alkanut huimata, ja väsynyt olo. Mutta uneen ei vaan pääse, ilman lääkettä en saa nukutuksi. Ja tietenki mahtis ystävät ahistus ja masennuski tulleet kylään. Onko tämä nyt sitä ylikuntoa, vai perus syysmasista, tietty raskauskaan ei oo pois sulettu??????????? Perseestä tämmönen, nimittäin, mä niin rakastan salilla käyntiä!:rock:

Melatoniini(apteekin 3mg)kyllä auttaa unensaannissa, toki sekään ei koko yötä välttämättä kestä se uni, mutta ainakin nukahtamisessa auttaa.
Olen näitä reseptivapaitakin kokeillut, ja niistä ei ole mitään hyötyä ollut, eli lekurille ja reseptiä pyytämään.
Minulla on fibromyalgia ja vitun pahat uniongelmat, saatan nukahtaa mutta herään 3-4 tunnin unien jälkeen ja sit pyörin sängyssä sen kolme tuntia ja nousen ylös, tosin ei joka yö ole tälläistä, mutta melko usein, kesällä kuumuus lisää tätä vielä entisestään.
Mitä viileämpi paikka nukkua, sen paremmin uni tulee, ja kofeiinia tottakai pitää välttää jos univaikeuksia on, jos pakko kaffee saada, niin ei ehkä enää iltapäivällä kolmen jälkeen kannata kuppiakaan juoda.

Back
Ylös Bottom