Unettomuus - liian nopea aineenvaihdunta?

Monelta heräät aamuisin? Käytkö töissä? Nukutko päiväunet?

Noi asiat ensin kuntoon, sitten voi alkaa miettiä muita syitä.

Ja nukahtaminen vaan vaikeutuu, kun pitää sitä itselleen ongelmallisena ja menee "nukkumaan" ennen kun edes väsyttää..
Sitä alkaa vaan miettimään, että "tästä ei tuu vittu taas mitää"..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Okei...vedin eilen bioteekin silica tabseja koska ne sisältää magnesiumsuoloja niin nukahdin kyllä vaikkakin heräsin aikasin. Tänään käväsin hakemassa marketista Magnex merkkistä magnesiumvalmistetta. Toivottavasti tää nyt auttais, koska unilääkkeitä en viittis millään käyttää ne kun vie kaikki voimat. Ja pahoittelen edellisiä avautumisia, mut minkäs teet ku kolmena yönä peräkkäin valvonu nii tulee burnoutti.

Noi Magnex tabletit on ihan perkeleen isoja mielestäni, tai ainakin vaikeasti nieltäviä. Yleensä otan kaikki pillerit ilman mitään vettä, mut niiden kanssa tarvitti kyllä kunnolla vettä...

Itse olen kärsinyt unihäiriöstä jo 2000 alusta lähtien. Ennätykseni on 8kk valvomista. Itselläni todettiin sitten stressihäiriö ja lekuri suositteli muuttamaan ruokavaliota ja olemaan pelkäämättä rasvoja.
Tietty sain ens hätään myös unilääkkeitä, mutta sehän ei ole se ratkaisu tähän asiaan.

Ehdottaisin testaileen ketoosia, eli runsasrasvaista ruokavaliota. Aivot tarvitsevat rasvaa, joten ne toimivat paremmin jos niille antaa oikeaa ravintoa.
Ketoosia käytetään myös masennuksen hoitoon, koska ketoosilla on taipumus nostaa mielialaa - totta! Itseäni ainakin ketolla väsyttää iltaisin niin helvetisti,
että itsestäni ei ole nukkumatille vastusta.

Suosittelen ruumiin lämmöllä. :D

sama homma ollu ittellä reilu pari vuotta, plus tuohon vielä lisäks järkyttävä hikoilu ja satunnaisia rytmihäiriöitä. Tuntuu kyllä että aineenvaihdunta on ihan käsittämättömän nopea, eikä painoa saa nostettua kovin helpolla vaikka syö ku norsu.. Mirtazapin auttaa tuohon aineenvaihdunnan hidastumiseen, ja nukkumiseen, mutta sit sitä on seuraavan päivänkin ihan puolikuollut.

Mulla sama ongelma unen,hikoilun ja "rytmihäiriöiden" suhteen :kippis1:

Oon kyllä käyny rytmihäiriötesteissä eli verikokeissa sun muussa, ei ollut mitään vakavaa, mutta kuitenkin satunnaisesti sydämmessä tuntuu jotain rytmihäiriöiden tapaisia pompahduksia.

Itse olen kärsinyt unihäiriöstä jo 2000 alusta lähtien. Ennätykseni on 8kk valvomista. Itselläni todettiin sitten stressihäiriö ja lekuri suositteli muuttamaan ruokavaliota ja olemaan pelkäämättä rasvoja.
Tietty sain ens hätään myös unilääkkeitä, mutta sehän ei ole se ratkaisu tähän asiaan.

Ehdottaisin testaileen ketoosia, eli runsasrasvaista ruokavaliota. Aivot tarvitsevat rasvaa, joten ne toimivat paremmin jos niille antaa oikeaa ravintoa.
Ketoosia käytetään myös masennuksen hoitoon, koska ketoosilla on taipumus nostaa mielialaa - totta! Itseäni ainakin ketolla väsyttää iltaisin niin helvetisti,
että itsestäni ei ole nukkumatille vastusta.

Suosittelen ruumiin lämmöllä. :D

Jos ihmisellä on tällainen stressiperäinen unettomuus, kuten luultavasti suurimmalla osalla unettomista on itseni mukaan lukien niin miten sitä voisi oppia hallitsemaan? Kuinka siitä voi päästä eroon?

Lääkäriin ekaksi puhumaan asiasta. Kokonaisuudessaan lekurin ohjeet itselleni olivat: Piristävät aineet pois, kuten kahvi, tee, energiajuomat + muut kofeiinia ja muita piristeitä sisältävät juomat.
Lekuri suositteli myös kokeilemaan ruokavalion muuttamista. Stressaavasta asiasta pois pääseminen. Itselläni aikoinaan tarkoitti opiskelutahdin löysäämistä.

Alkoholi on muuten yks pahimmista unettomuuden aiheuttajista. Itse en enää hirveästi kännejä vetele. Joillakin pieni määrä voi jo aiheuttaa unihäiriöitä.
Oli joskus tapana viikonloppuisin kävästä kiskaseen muutama tuoppi ohrasta, että sais unen päästä kiinni, eli tämähän on sitten päin persettä - ei näin :D

Varaa ensin lekurille aika. Ruokavaliota suosittelisin kans muuttamaan, koska se on aika helppo tapa aloittaa hoitaan unihäiriötä. Unilääkkeitä en suosittele käyttään kovin pitkään,
koska ne menettävät tehonsa nopeasti ja joutuu siirtymään suurempiin milligrammoihin.

Noi Magnex tabletit on ihan perkeleen isoja mielestäni, tai ainakin vaikeasti nieltäviä. Yleensä otan kaikki pillerit ilman mitään vettä, mut niiden kanssa tarvitti kyllä kunnolla vettä...

Muistaakseni Magnex on mangesiumoksidia, eli lähes hyödytöntä paskaa (ei vitsailua). Magnesiumoksidi ei imeydy, ostakaa kelatoituja mineraaleja (esim magnesiumkelaatti). Sama juttu sinkin kanssa.

Kandee huomata myös että monissa purkeissa mainitun päiväannoksen saaminen vaatii tyyliin 4 tabletin nappaamista. Menee hintalaatusuhteet vituilleen monissa tuotteissa vaikka alkuun näyttääkin että halvalla lähtee.

no mitäs suosittelet ja mistä saa :)

Tilaan itse ulkomailta, mutta on noita varmasti lisäravinnekaupoissa ihan. Sokokselta oon joskus ostanu mut ne oli just noita 4 tabuu et saa 350mg magnesiumia, en muista merkkiä. Tykkään ottaa semmosen gramman päivässä about (1000mg), magnesium on sen verran tärkeetä kamaa.

Kunhan katsoo että magnesium-sana loppuu "-aatti" päätteeseen :)

Noniin..johtopäätös että unettomuuteni johtuu liian nopeasta aineenvaihdunnasta on paikkansa pitävä sillä nyt kun olen jättänyt kasvirasvat/öljyt pois ja käyttänyt vain meijerivoita ruoanlaitossa sekä leivän päällä muutaman päivän ajan niin olen nukkunut paremmin. Olen myös lopettanut runsaan veden juomisen ja pitkät juoksulenkit. Mutta koska en ole aineenvaihdunnan asijantuntija niin kysyisin sitä, että kuinka muuten voin hidastaa aineenvaihduntaa kuin syömällä enemmän tyydyttyneitä rasvahappoja ja jättämällä tyydyttymättömät pois? Esim. Kuinka monta kertaa päivässä kannattaa syödä? Mitä useammin syön niin sitä tehokkaammin olettaisin aineenvaihdunnan toimivan. Rajoitanko syömistä aamupalaan välipaloihin ja illalliseen. Aamupala ja illallinen kunon aterioita, paljon proteiineja, rasvaa ja hitaita hh:teja ja välipaloilla vain hitaita hiilihydraatteja?

Perusaineenvaihduntaan vaikuttaa siis paino, ikä, sukupuoli, perimä ja lihaskudoksen määrä. Perusaineenvaihduntaa ei oikein kannata muuttaa hitaammaksi laihduttamalla koska maskulaarinen attraktio vähenee. Se ei siis ole optio.
Aineenvaihduntaa säätelevät erilaiset aktivaattorit, muun muassa hivenaineet, vitamiinit, hormonit ja hermosto. Mitä enemmän saat hivenaineita ja vitamiineja sitä nopeammin aineenvaihdunta workkii. Siispä sellaisen ihmisen joka haluaa hidastaa aineenvaihduntaansa kannattaa olla käyttämättä lisävitamiineja ja hivenaineita ja puolestaan käyttää jos haluaa nopeuttaa. Samoin kasvirasvat sekä kalaöljyt nopeuttavat solujen aineenvaihduntaa. Olen kyllä pannut merkille että jos vedän monivitamiinin niin nukahtaminen vaikeutuu kummasti sama kalaöljyillä ja kasvirasvoilla.

Lainaan vähäsen tätä ketjua. Mulla on sellanen probleema, et en saa nukuttua kunnolla jalkatreenin jälkeisenä yönä. Nukahtaminen on vaikeeta, kun reidet on kyykkyjen jäljiltä niinkuin tulessa, kuumottaa jne. Muutoin nukun kuin tukki. Nytkin mua väsyttää ihan kauheesti ja haukottelen koko ajan, mut kun meen tonne sänkyyn niin sielläpä pyörin vaan kun uni ei tule. En mä viittis jalkoja treenaamattakaan jättää. Treenin ajankohtakaan ei tota ongelmaa aiheuttaa, koska tänäänkin treenasin jo päivällä.

Tulin tässä taas pohtineeksi tilannettani. Oireet kuten unihäiriöt, väsymys, flunssainen olo ja voimattomuus viittaisivat kaikki ylikuntoon. Itse en osannut ajatella tätä vaihtoehtoa koska minulla on ollut sellainen käsitys että se on vain huippu-uhreilijoiden vaiva mutta ilmaisesti näin ei ole. Ylikuntoon voi joutua jos elimistö ei palaudu rasituksesta ja minullahan on ollut se vaiva että olen treenannut pikajuoksua koko kesän ja käynyt puntilla, mutta en ole nukkunut kunnolla ja näin ollen olen joutunut ylikuntoon koska olen treenannut enemmän palautumiseeni nähden. Minun täytyy nyt vaan levätä pari kuukautta ja katsoa rauhoittuuko tilanne.
Tässä asiasta kiinnostuneille löytämäni linkki ylikunnosta.
http://kiloklubi.fi/artikkelit/Ylikunto-voi-vaivata-tavallistakin-liikkujaa/789/

Lainaan vähäsen tätä ketjua. Mulla on sellanen probleema, et en saa nukuttua kunnolla jalkatreenin jälkeisenä yönä. Nukahtaminen on vaikeeta, kun reidet on kyykkyjen jäljiltä niinkuin tulessa, kuumottaa jne. Muutoin nukun kuin tukki. Nytkin mua väsyttää ihan kauheesti ja haukottelen koko ajan, mut kun meen tonne sänkyyn niin sielläpä pyörin vaan kun uni ei tule. En mä viittis jalkoja treenaamattakaan jättää. Treenin ajankohtakaan ei tota ongelmaa aiheuttaa, koska tänäänkin treenasin jo päivällä.

Veivaat vissii jollain monijakoisella ohjelmalla eli kintuille vain yks päivä viikossa? Jos näin on niin koita jotain tiheempää jakoa esmes ihan perus 1-jakoista. Ei tuu hakattua kinttuja kerralla niin paskaks, niin luulis unenkin tulevan sitten helpommin. Monijakoisissa ohjelmissa nyt on muitakin vikoja, mutta niistä voi lukea muilta osastoilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom