Ulkosyrjä kivut jalassa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siggy
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on jostain kummasta kuluu kengät ulkosyrjästä ja jalka kipeytyy jos viiikossa vetelee lenkkejä jokapäivä.Voisiko asiaa korjata jollain pienellä asialla ?Pohjalliset tms ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Väärät kengät?
Mulla oli ulkosyrjä kipeenä, niin että olisi naula jalassa. Syynä liian löysäpohjaiset kengät ja siitä johtunut rasitusvamma. Vaihdoin kenkiä ja loppui siihen.

Periaatteessa tuon varmaan saisi korjattua pohjallisilla, mutta ongelmana on, etten tiedä yhtäkään lenkkarimallia jota varten pohjallisia varta vasten tehtäisiin. Mitä tahansa pohjallisia en taas lähtisi juoksukenkään tunkemaan. Mars askelklinikalle, siellä osataan varmastikin auttaa sopivan kengän valitsemisessa. 10 minuutin panostuksella saa ilmaiseksi kullan tai mahdollisesti polven arvoisia neuvoja. Kerran käyneenä olen todennut, että suositeltu Asicsin 2000-mallisto toimii vuodesta toiseen mainiosti.

Pjuus sanoi:
Väärät kengät?
Mulla oli ulkosyrjä kipeenä, niin että olisi naula jalassa. Syynä liian löysäpohjaiset kengät ja siitä johtunut rasitusvamma. Vaihdoin kenkiä ja loppui siihen.

Kuulostaa tutulta.Ostin vielä asicsen lenkkarit,jotka maksoivat 100e.Taisi mennä 100e kaivoon.Ei taida auttaa kun käydä ostamassa uudet lenkkarit.

tuleeko kipu jalkapohjasi ulkoreunaan??,ostin vasta uudet kengät ja muutamaan päivään en ole voinut lenkillä käydä kipu jalapohjassa ja siinä ulkoreunassa!!kenäg tovat adidaksen adistar..pääaisassa olen vielä juossut maantiellä varmaan vaikuttaa kova alustakin siihen

henkkas sanoi:
tuleeko kipu jalkapohjasi ulkoreunaan??,ostin vasta uudet kengät ja muutamaan päivään en ole voinut lenkillä käydä kipu jalapohjassa ja siinä ulkoreunassa!!kenäg tovat adidaksen adistar..pääaisassa olen vielä juossut maantiellä varmaan vaikuttaa kova alustakin siihen

Joo sama vaiva ollut pidempään.Vaikka kuinka yrittäisi lenkillä keskittää kävelyä/juoksua päkiälle niin kivut vaan tulevat.Minullakin tuota elopainoa on sen verran,että koitin ostaa hyvät kengät,mutta ei tunnu olevan niistäkään apua.

Siggy sanoi:
Joo sama vaiva ollut pidempään.Vaikka kuinka yrittäisi lenkillä keskittää kävelyä/juoksua päkiälle niin kivut vaan tulevat.Minullakin tuota elopainoa on sen verran,että koitin ostaa hyvät kengät,mutta ei tunnu olevan niistäkään apua.

Ennen ei ole ollut mitään kipua jalassa mutta uusien kenkien oston myötä on tuli vasempaan jalkaan kipua eikä pysyty juoksemaan...normaali kävelykin tuntuu jalassa!!kannattaisiko käydä jossakin askel testeissä ja ostaa jalalle oikeat lenkkarit??onko tietoa millaselle jalalle adidaksen adistar competition kengät on oikein tarkotettu?

Sulla on luultavasti ylipronatoiva askellus. eli pronaatiotuollinen- tai normaali kenkä ei sovi sun jalalle. Sun pitäs hommata kenkä just nimenomaan ton tyyppiselle askellukselle. Kannattais käydä askelklinikalla ni saat tiedot et minkälainen askellus sul on ja minkälainen kenkä sul pitäs olla.

Sitten vielä sellane homma et asicsen lenkkarit on kyl täl hetkel huomattavasti paremmat ku adidaksen kengät. Adidas on jääny vähä jälkeen juoksukengissä.

pumppujake sanoi:
Sitten vielä sellane homma et asicsen lenkkarit on kyl täl hetkel huomattavasti paremmat ku adidaksen kengät. Adidas on jääny vähä jälkeen juoksukengissä.

millanen kenkä se adidaksen adistar competition kengät sitten on??onko se pronaatiotuellinen vai mikä??mitä asicsen kenkää suosittelet??löytyykö niitä askel klinikoita ihan hyvin varustetuista urheiluliikkeistä oulusta vaikka intersportista tai rintamäeltä, tietääkö kukaan??

henkkas sanoi:
millanen kenkä se adidaksen adistar competition kengät sitten on??onko se pronaatiotuellinen vai mikä??mitä asicsen kenkää suosittelet??löytyykö niitä askel klinikoita ihan hyvin varustetuista urheiluliikkeistä oulusta vaikka intersportista tai rintamäeltä, tietääkö kukaan??

En nyt näin ulkoa muista minkälainen kenkä se on, mutta huomenna olen ehkä hieman viisaampi ja voin kertoa sitten. Kannattaa käydä askelklinikalla selvittämässä varmuudella minkälainen askellus sul on ja sitä kautta sitten saat ehdotuksia sopivasta juoksukengästä. Askelklinikoita ainakaan täällä helsingissä päin ei intersporteissa ole kokoajan vaan niillä on sellaisia kampanjapäiviä jolloin sellanen löytyy heiltä.

pumppujake sanoi:
Sulla on luultavasti ylipronatoiva askellus. eli pronaatiotuollinen- tai normaali kenkä ei sovi sun jalalle.
Pronaatiotuollinen = pronaatiotuellinen. Jos näin on niin puhut paskaa. Pronaatiotuellinen kenkä tukee juuri ylipronatoivaa jalkaa. Alipronatoivaan/supinoivaan jalkaan se ei auta.

Ulkosyrjä kivut kuulostaisiva kyllä alipronatoivalta/supinoivalta vaivalta. Lisäksi kenkien kuluminen sivulta varmistaa sitä arvausta. Tätä voi hieman katsella itsekin: ota sukat pois jalasta ja vedät lahkeet korkealle. Tämän jälkeen yritä arvioida onko jalkapohjasi kuinka syvä ja korkea. Supinoivassa jalassa on yleensä hieman korkea jalkaholvi. Vertaile vaikka jonkun toisen jalkaan ;). Takaa katsottaesa pitäisi myös nilkan olla pystysuora.

Yksi testi on myös jalan kuvio testi eli kastele jalat ja kävele jollain lattialla mihin jää jalan jäljet. Normaali jalan jälkeen verrattuna alipronatoivasta jalasta jää ohuempi jälki kantapäiden ja varpaiden välille. Ylipronatoivassa jalassa jää paksumpi. Ehkä hieman vaikea testi toteuttaa kotioloissa :( .

Yksi mitä voisi kokeilla olisi paksumpi lestiset kengät, jotka estävät jalan kiertymisen, myös kiertojäykkiä kenkiä kannattaa kokeilla. Helsingissä on yksi erittäin hyvä juoksu liike jossa saa kokeilla kenkiä juoksumatolla ennen ostoa. Ei muuta kuin sinne. En kyllä millään muista sen liikkeen nimeä :nolo: Toivottavasti joku hieman avittaa ;)

Mulla on ylipronaatiota. Määräys tuli lääkäriltä hankkia normaaliaskeltavan kengät, mutta erona onkin se, että mulla on pohjalliset, jolla korjataan se askellusvirhe.

Hommahan menee niin, että aina molemmat jalta eivät ole identtiset eli toiseen jalkaan apu saattaa löytyä kengästä, mutta toiseen ei ilman tarkempaa tutkimusta.

Lightweight sanoi:
Pronaatiotuollinen = pronaatiotuellinen. Jos näin on niin puhut paskaa. Pronaatiotuellinen kenkä tukee juuri ylipronatoivaa jalkaa. Alipronatoivaan/supinoivaan jalkaan se ei auta.

Ulkosyrjä kivut kuulostaisiva kyllä alipronatoivalta/supinoivalta vaivalta. Lisäksi kenkien kuluminen sivulta varmistaa sitä arvausta.

:nolo: Taidat olla oikeassa. Tais mennä mulla noi termit vähä väärinpäin. Tota pointtia kuitenkin hain. Asicsen Gel-Nimbus taitaa olla just tollaseen alipronatoivaan jalkaan.. en mee kyl vannomaan.

Lightweight sanoi:
Helsingissä on yksi erittäin hyvä juoksu liike jossa saa kokeilla kenkiä juoksumatolla ennen ostoa

Oisko ollu joku megasport

On ainakin Mikonkadun Intersportissa myös tuollainen askeleenmittauslaitteisto. Ja keväällähän eri urheiluliikkeissä järjestetään noita askelklinoikoita, joiden aikataulut löytyy mm. urheilukauppojen nettisivuilta. Supinoiva eli alipronatoiva juoksija tarvitsee nimenomaan erittäin hyvin vaimennetun kengän, koska jalan pronaatio on liian vähäistä, eikä näin vaimenna iskua yhtä paljon kuin normaalisti askeltavalla tai ylipronatoivalla juoksijalla.

lej sanoi:
Mulla on ylipronaatiota. Määräys tuli lääkäriltä hankkia normaaliaskeltavan kengät, mutta erona onkin se, että mulla on pohjalliset, jolla korjataan se askellusvirhe.

Hommahan menee niin, että aina molemmat jalta eivät ole identtiset eli toiseen jalkaan apu saattaa löytyä kengästä, mutta toiseen ei ilman tarkempaa tutkimusta.
Noissa askelklinikoissa tuo askel nimenomaan voidaan tarkasti selvittää. Jos käyttää erikoispohjallisia, niin silloin se askel pitää mitata nimenomaan sen pohjallisen kanssa.

Askelklinikalta mun pohjalliset onkin. Täällä saa itse kukin ties kuinka useasti niistä askelklinikoista ja vastaavista kertoa.

Pitäisi varmaan olla joku faq jalkavaivoista ja penikkataudista, niin paljon siitä täälläkin puhutaan.

Ne urheilukauppojen mittaukset eivät aina ole ihan Askelklinikan tai vastaavan tasoisia. Niiden vaivojen selvittämiseen, kun voi mennä enemmänkin aikaa ja pohjalliset ovat usein aika yksilöllisiä ja erilaiset eri jalalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom