Ulkosen kovon kanssa ongelmia

Ostin eilen tämmösen LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche
Hi-Speed USB 2.0 250GB ulkosen kovon paikalliselta kirpparilta. Kovo ei ollut laatikossa, ja siitä puuttu tietysti käyttöohjeet(kuitin kyllä sain).
Nyt jostain syystä kone ei tunnista levyä oman tietokoneen kautta, mutta kun menee levynhallintaan, sieltä kovo löytyy. Tiedostojärjestelmä on FAT32, ja ilmeisesti se pitäis saada NTFS:ksi, mutta miten?Koneen oma kovo on myös muotoa FAT32.Levynhallinnassa kun menee aseman päälle, ja painaa oikeaa hiirennäppäintä, ei tule muita vaihtoehtoja kuin pelkkä "Ohje"
Käyttiksenä siis XP.

Vai pitääkö tuohon kovolle olla vielä erillinen virtapiuha tuon USB piuhan lisäksi???Käsitin että sitä ei tarvittaisi, vai oonko väärillä jäljillä?

Joten mitäs tässä seuraavaksi kannattaisi kokeilla...On tullut jokunen tunti taisteltua...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kovalevy iso vai pieni? Siis lähinnä tiiliskiven vai tupakka-askin kokoinen. Jos vastaus on tupakkiaski, niin silloin ei tarvita erillistä virtalähdettä. Tosin joillain emolevyillä USB-väylään ei tarjoilla tarpeeksi virtaa, joten kovo ei jaksa herätä. Tällöin pitäisi hankkia ulkopuolinen aktiivinen (virtalähteellä varustettu) USB-hubi, jonka jälkeen levyn pitäisi toimia.

Toisaalta kirppikseltä ostettuna mistään ei voi oikein mennä takuuseen...... :( Käyttöohjeita ja ajureita yms apuohjelmia löydät lacien kotisivuilta. LaCie

Tiedostojärjestelmä on FAT32, ja ilmeisesti se pitäis saada NTFS:ksi, mutta miten?

Näin: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb456984.aspx

Vai pitääkö tuohon kovolle olla vielä erillinen virtapiuha tuon USB piuhan lisäksi???Käsitin että sitä ei tarvittaisi, vai oonko väärillä jäljillä?

No mitä jos silmäilisit sitä kovoa joka puolelta, onko siellä reikä virtapiuhaa varten? Sillähän tuo selviää 10 sekunnissa.

Mulla lötköttelee tossa tuon kovon pikkuveli ja kyllä siinä ainakin on erillinen virtapiuha.

Jep, virtapiuha kuuluu olla tuossa. XP:n kyllä pitäisi tunnistaa tuo automaattisesti. Mulla on täsmälleen sama laite ja olen sen jo kolmeen koneeseen kytkenyt, jossa käyttiksenä XP -> ei ongelmia. Siinä pitäisi myös olla virtakatkaisin. Kun laite on lepotilassa, niin punertava merkkivalo palaa. Kun virta on päällä niin vihreän merkkivalon pitäisi palaa ja kovon pitää sellaista mukavaa hurinaa, joten erehtymisen pelkoa ei ole etteikö kovossa olisi virrat päällä.

Kiitoksia rasvarille neuvomisesta virtaongelmasta! Nyt joutuu tekemään sellasen kotispatentin, että ottaa 12 volttia muuntajasta ja alkaa kohtapuoleen leikkimään sähkömiestä...
Jos siitä sellasen hätäpätentin sais aikaseks....

Juu, kyylä siinä on oma muuntaja virralle ja sitten sitten itse kovo tulee kiinni usb:lla. Itsellä juuri samanlainen paketti käytössä ja tyytyväinen olen ollut.

Palataas tuohon kovo asiaan...Eli näinhän siinä olisi pitänyt toimia:marssia elektroniikkakauppaan ja ostaa kaikki muut osat paitsi itse kovo 35 eskoon.
MUTTA! Jos jollekin sattuu samanlainen tilanne kun mulle, niin tuohon on pieni sävellys mikä ajaa täysin saman tilanteen...

Tarvitaan vähän sähköaskartelutaitoja, mutta kaikki on kotiin päin; Eli mennään osottees: http://www.saunalahti.fi/elepal/vahvistin/atx-liitin.html.
Eli tuossahan näkyy powerilta emolle menevän kaapelin ja liittimen paikat.
Jostain nurkasta kaivaakaa joku vanha koneen koneen rötiskö ja otttaa siitä poweri irti. Ja siinähän se virtalähde sitten jo onkin valmiina. Ainakin oma Hitachin Superstar vaatii USBILTA 5V 530mA, 12V 580mA,eli päästään aika lähelle ihannevaatimusta.
Tuohon joutuu tekemään vielä pientä hienosäätöä, kuten laittamaan pinnojen 14 ja 15 väliin sadan ohmin vastuksen, mutta ei tuo silti vie kuin maksimissaan kolme tuntia(edellyttäen että kamat on ostettu valmiiksi...?

Ja sitten se rakennusvaiheen ehkä vaikein homma oli virtalähteen kiinnittäminen kovoon. Itsellä ainakin virtalähteeksi olis pitäny olla semmonen vekotin, joka antaa 12V, ja kovon päässä oli s-video kaaapelille sopiva hole. Kolvasin sen sitten irti ja pitää jonkinlainen adapteri siihen tänään laitella...Ja
Yksinäiset piuhat saa kätevästi piiloon kutistesukalla, ja voi teettää vielä sellasen kotelon mikä näyttää itseltä eikä ellaselta mikä kaikilla jo on. Yritän tänään saada tänne kuvia valmiista laitoksesta...
Että jos joku tykkää askarrella ja löytää jostain kovon mistä puuttuu vaikkapa virtalähde, tutustu sivuihin ja osotteeseen:

Täältä lisää speksejä: ftp://download.intel.com/support/motherboards/microatx/SFX_PS.PDF

Toimii näköjään parhaiten IE:selaimella.

Nuo mainitut jännitemääräthän ei sitten pidä paikkaansa jos tuota käytetään virtalähteenä ulkoiseen kovoon. Ilmeisesti jännitteet on GND(eli maa).+5VDC,+12VDC.Joten kysykää viisammalta jos jollan on intressejä ryhtyä projektiin. Eikä tuohon suoraan sanottuna edes kannata ryhtyä, ellei käy niinkuin mulla, että löydät sikahalvan mutta vähän puutteellisen yksiön
kirpparilta...

Ja asiasta OIKEASTI enemmän tietävät asiasta , tai teksissä on asiavirheitä niin kipin kapin niitä korjaamaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom