Olen huomannut, että riippuu pitkälti myös maan alueesta, jossa on käymässä. Esimerkiksi Etelä-Italiassa Apulian alueella salin etsiskely on kuin neulan heinäsuovasta (yhtäkään en muuten löytänyt). Lisäksi vain satunnaisiin lenkkeilijöihin tuli törmättyä siellä. Lähinnä vastaankävelijät ihmettelivät hedelmäostoksiltaan tullessa, että juokseeko toi tosissaan täällä?
....mikä toisaalta oli ihme, ettei sillä seudulla Italiaa liikuntamaailma oikein inspannut. Rantaa oli silmän kantamattomiin, tiet ok -kunnossa, eikä aamulla mitenkään ylikuuma ollut juosta. Luonnollisesti kolmesta eteenpäin asia oli toinen.
Itselläni kun on Italialaisista liikkujina aivan toisenlainen käsitys! Mutta luulen suosion olevan paljon suurempaa suurimmissa Italian kaupungeissa.
Espanjassa taas huomasin, kuinka sali on enemmän miesten juttu ja jumpat selkeesti tyttöjen ja naisten sosialisointia. Nuoret tytöt saattoivat hengata koko päivän salilla ja käydä läpi jokaisen tunnin, mitä jumppasaleissa pidettiin. Sanomattakin on selvää, että mistään teholiikunnasta ei ollut kyse. :lol2: Lähinnä juoksut ja liikkeet oli sellaista jolkotusta, pääasia lienee ollut nimenomaan jumppien sosiaalinen aspekti.
Spinning siellä oli varsinainen näky! Jengi tuli suoraan biitsiltä mikrohousut jalassa ja pikkutoppi päällä, biksut päällysvaatteiden alla, läpsyttimet jalassa ja rantapussukka kädessä. Siinä sitten istahdettiin pyörän päälle säätöjä sen enempää katsomatta (satula vaan kohdilleen), rantapussukka pyörän viereen tai ohjaustangon sarveen, läpsyttimet polkimmiin (joko polkimien päälle, mihin kuuluisi glossikengät, tai sitten jalka häkkiin, mutta ei puhettakaan glossikengistä saatika häkkien nyörien kiristämisestä). Siinä sitten poljeskeltiin omaa tahtia alaselkä notkolla ilman vastusta. :D Voi kuvitella, mitä katseita saivat pari suomalaista spinningsalin takarivissä hikipannat otsalla ja treenauasenne päällä! :evil: Lähinnä saatiin kyllä isoja hymyjä. Hirveän mukava tunnelma saleilla.
Punttiksen puolella tytöt kävivät lähinnä tekemässä vatsoja (ilman painoja ja niitä noin tuhat-toistoa-päivässä -venkutuksia) ja vanhemmat naiset tekivät aerobista (crossarit ja juoksumatto). Salilla olin ainut tyttö vääntämässä vapailla painoilla mitään, tai taljassa. Jossain vaiheessa miesten katseet alkoivat häiritä, ihan jo senkin takia, että itselleen tuli mieleen se perusajatus: "Mitäköhän noikin ajattelevat? Varmaan, että onpa mulla pienet painot".
Toisaalta, ilmasto siellä on mitä on, nestehukkaa jo valmiiksi vähän kropassa, ilmastointia ei ole ja kuuma on, joten on itse tiedostettava rajansa ja tehdä kevyemmin jos on tarvis, muiden katseista viis. Omaa treeniähän sinne tullaan tekemään, ja jos joku kyylää, niin kyylätköön.:piis:
Englannissa taas pienemmissä kaupungeissa (esim. Gosport) törmäsi tosi usein lenkkeilijöihin/kävelijöihin. Myös salilla riitti kansaa ja treenailijat, miehet ja naiset, hikoilivat kaikki tyyni. Siellä jutustelu ja sosiaalinen puoli hoidettiin sitten treenin jälkeen.