Ulkomaalaisten suhtautuminen treenaamiseen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Pieni kuriositeetti tämäkin, eräs läheiseni käy ihan suomessa salilla it-alan yrityksen tiloissa ja lanseerasi uuden treenailijakäsitteen: intialainen treenari-insinörtti. Yksi intialainen treenaaja-insinörttimies treenaa siellä ihan kunnolla, mutta treenivaatteet ovat unohtuneet. Mies siis vetää ihan normaaleissa toimisto-smartcasual -vaatteissa. Toinen intialainen treenari-insinörtti taas on panostanut huolella treenivaatetukseen ja sillä on myös esim. vyö (jonka laittaa päälle jo kuntopyörä-alkulämppään) mutta kun treenaa vain laitetreeniä pienillä painoilla niin mitähän hyötyä siitä vyöstäkin muka on... Ja nämä molemmat tapaukset tämä läheiseni spottasi ihan yhden treenikerran aikana. ;)

:D Kuulostaa tutulta. Mä käyn myös työpaikan salilla (kyseessä it-firma) ja siellä noita kauluspaidassa treenaajia välillä näkee. Yleisesti niiden treeni-intensiteetti ei tosin ole mikään kovin korkea ja jopa mäkin nostelen isommilla painoilla kuin ne miehet :eek: .

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse tapaan käydä lomamatkoilla varsinkin pidemmillä sellaisilla aina jollain salilla ja tosiaan Thaimaan ja Intian lomakohteissa sain kummeksuvia katseita.

Missä päin Intiaa olit? Goalla? :) Ite oon menossa Goalle tossa joulun aikoihin kolmeks viikoks ja se on kyllä jo niin pitkä aika, että on pakko päästä treenaamaan. Jos olit Goalla, niin olisiko sulla jotain salia jota voisit suositella siellä?

Olen huomannut, että riippuu pitkälti myös maan alueesta, jossa on käymässä. Esimerkiksi Etelä-Italiassa Apulian alueella salin etsiskely on kuin neulan heinäsuovasta (yhtäkään en muuten löytänyt). Lisäksi vain satunnaisiin lenkkeilijöihin tuli törmättyä siellä. Lähinnä vastaankävelijät ihmettelivät hedelmäostoksiltaan tullessa, että juokseeko toi tosissaan täällä?

....mikä toisaalta oli ihme, ettei sillä seudulla Italiaa liikuntamaailma oikein inspannut. Rantaa oli silmän kantamattomiin, tiet ok -kunnossa, eikä aamulla mitenkään ylikuuma ollut juosta. Luonnollisesti kolmesta eteenpäin asia oli toinen. :rolleyes: Itselläni kun on Italialaisista liikkujina aivan toisenlainen käsitys! Mutta luulen suosion olevan paljon suurempaa suurimmissa Italian kaupungeissa.

Espanjassa taas huomasin, kuinka sali on enemmän miesten juttu ja jumpat selkeesti tyttöjen ja naisten sosialisointia. Nuoret tytöt saattoivat hengata koko päivän salilla ja käydä läpi jokaisen tunnin, mitä jumppasaleissa pidettiin. Sanomattakin on selvää, että mistään teholiikunnasta ei ollut kyse. :lol2: Lähinnä juoksut ja liikkeet oli sellaista jolkotusta, pääasia lienee ollut nimenomaan jumppien sosiaalinen aspekti.

Spinning siellä oli varsinainen näky! Jengi tuli suoraan biitsiltä mikrohousut jalassa ja pikkutoppi päällä, biksut päällysvaatteiden alla, läpsyttimet jalassa ja rantapussukka kädessä. Siinä sitten istahdettiin pyörän päälle säätöjä sen enempää katsomatta (satula vaan kohdilleen), rantapussukka pyörän viereen tai ohjaustangon sarveen, läpsyttimet polkimmiin (joko polkimien päälle, mihin kuuluisi glossikengät, tai sitten jalka häkkiin, mutta ei puhettakaan glossikengistä saatika häkkien nyörien kiristämisestä). Siinä sitten poljeskeltiin omaa tahtia alaselkä notkolla ilman vastusta. :D Voi kuvitella, mitä katseita saivat pari suomalaista spinningsalin takarivissä hikipannat otsalla ja treenauasenne päällä! :evil: Lähinnä saatiin kyllä isoja hymyjä. Hirveän mukava tunnelma saleilla.

Punttiksen puolella tytöt kävivät lähinnä tekemässä vatsoja (ilman painoja ja niitä noin tuhat-toistoa-päivässä -venkutuksia) ja vanhemmat naiset tekivät aerobista (crossarit ja juoksumatto). Salilla olin ainut tyttö vääntämässä vapailla painoilla mitään, tai taljassa. Jossain vaiheessa miesten katseet alkoivat häiritä, ihan jo senkin takia, että itselleen tuli mieleen se perusajatus: "Mitäköhän noikin ajattelevat? Varmaan, että onpa mulla pienet painot". :david: Toisaalta, ilmasto siellä on mitä on, nestehukkaa jo valmiiksi vähän kropassa, ilmastointia ei ole ja kuuma on, joten on itse tiedostettava rajansa ja tehdä kevyemmin jos on tarvis, muiden katseista viis. Omaa treeniähän sinne tullaan tekemään, ja jos joku kyylää, niin kyylätköön.:piis:

Englannissa taas pienemmissä kaupungeissa (esim. Gosport) törmäsi tosi usein lenkkeilijöihin/kävelijöihin. Myös salilla riitti kansaa ja treenailijat, miehet ja naiset, hikoilivat kaikki tyyni. Siellä jutustelu ja sosiaalinen puoli hoidettiin sitten treenin jälkeen.

Missä päin Intiaa olit? Goalla? :) Ite oon menossa Goalle tossa joulun aikoihin kolmeks viikoks ja se on kyllä jo niin pitkä aika, että on pakko päästä treenaamaan. Jos olit Goalla, niin olisiko sulla jotain salia jota voisit suositella siellä?

Joo Goalla olin. Me treenattiin hotellin "salilla" siis joka käsitti muutaman taljan ja käsipainot. En nähnyt siellä mitään yleistä salia, jonka takia tyydyttiin tohon hotellin saliin. Kunnon treeniksi sitä ei voinut kutsua, enemmän pumppailua, mutta kun täydensi etunojapunnerruksilla jne. niin kyllä siinä lämmön sai päälle.

kattelin kanssa ihmseissäni Thaimaassa ja Malesiassa kun sinne eksy pari miesta aina silloin tällöin mustat suorahousut ja kauluspaitapäällä:david: Ei kauheen mukava vaatetus tehdä treenejä...

Mutta sitten taas Kuala Lumpurissa löysin yhen salin sattumalta kun mentiin kattomaan Twintowelia. Mulla oli muuten ihan ok vaatetus mutta läpsyt jalassa. Aattelin hoitaa salikeikan samalla kertaa pois alta, kun hostelli oli niin kaukana tästä salista ja en ollut löytanyt sitä ennen yhtään salia mihin oisin voinut mennä treenaamaan. Kyseinen sali oli kuitenkin vahan astetta hienompi ja ne ei antanut tulla sinne koska mulla oli flipflopit jalassa. Ite oisin niillä pystynyt vetämään rinta/hauis treenin mutta säännöt on sääntöjä..Tulin kuitenkin sitten illalla uudestaan tälle salille ja olin vielä pilates tunnillakin.

ja siellä oli kans aika yleistä toi jaottelu et miehet käy puntilla ja naiset tekee aerobista. Esim kun mä ekan kerran painelin puntille niin nolon oloinen nuorimies tuli sanomaan mulle et niin anteeks neiti et ne jumppasalit on tuolla kakkoskerroksessa. Mä katoin sitä ihan pihalla silleen et juu tiedän, kiitos vaan huolenpidosta ja ihmettelin et mit vit? Kunnes katoin ympärilleni ja tajusin et ne kaikki muut punttaajat oli miehiä. Kyllä ne sit muhun tottui ja heittivät herjaa suomalaisista naisista.

Mun kämppiksen asenne oli kans aika kiva. Sandra 100 kiloa uteli multa että miksi mä käyn urheilemassa kun mun ei tarvitse kun mä en ole lihava?

Missäpäin Itävaltaa olit? Ite oon lähössä keväällä puoleksi vuodeksi Salzburgiin.

Tutustuitko Itävallan lisäravinnetarjontaan?

Kiinalainen juttu

Mä oon asunut Kiinassa, Hangzhoussa nyt reilun vuoden ja toinen on vielä edessä. Mun käyttämää salia kutsutaan kai kaupungin parhaaksi, tinkaaminen on näköjään kaikessa in ja pop, vuosikortti maksoi 2000RMB, eli parisataa euroa. Ei siis mikään paha diili, listahinta kun oli ihan jotain muuta. :) Täällä saleilla ei silti näe kuin ns. tosirikkaita, koska harrastus on aika kallista hommaa, vaikkei se sitä Suomen hintoihin verrattuna olekaan. Monilla tuntuu olevan treenaamisen pääasia näyttäytyminen, eikä niinkään tulosten tavoittelu. Jotkut toki treenaavat kunnollakin, mutta etenkin naisilla ei koskaan ole hiki ja juoksumatolla vauhtia on useimmiten joku 4 km / h ja siinä sitten katsellaan telkkaria tunnin verran, kun PT kerran niin määrää.

Painoilla eivät pääasiassa treenaa kuin miehet. Cardiolaitteet ovat AINA ihan tupaten täynnä. Toisaalta tajuan sen kyllä, koska ulkona ei ole mahdollista lenkkeillä ja ilma on kaikesta töhnästä niin järkyttävän harmaa, ettei kyllä ulkona haluaisikaan keuhkojaan pilata.

Mä käyn yhden toisen suomalaisnaisen kanssa kolmisen kertaa viikossa treenaamassa ja joka kerta saadaan PALJON katseita. Naisia kun ei etenkään vapaiden painojen puolella näe. Jos nainen sattuu painoilla treenaamaan, niin liike on H-I-D-A-S ja painoja aivan käsittämättömän vähän. Hyvä esimerkki on joku rohkea nainen, joka joskus uskaltautuu ylätaljaa kiskomaan. Liike ylhäältä alas kestää vähintään 5 sekuntia, alhaalla muutaman sekuntin pito ja takaisin ylös. Painoa niin vähän kuin mahdollista ja useimmiten joku PT vielä "varmistamassa" liikettä, että varmasti menee kaikki kohdalleen. :rolleyes: :D Toinen variaatio on se, että tehdään esim. kulmasoutua käsipainolla, mutta käsipaino on about 2 lbs, eli ehkä kilon luokkaa. Näitä tulee joka kerta naureskeltua...

Muutama mies tuolla tietääkin jotain trenaamisesta, mutta jokainen heistä on salilla personal trainerina töissä. Yleisesti ottaen jalkoja EI treenata ollenkaan, rinta-hauispellejä riittää. Meidän treenivihkoihin ja vääntämiseen yleisesti suhtaudutaan ihmetellen, mutta hyvin näyttää laitteita vapautuvan, jos tulee kysymään, että pääseekö tähän millä aikataululla.

Kännykkä pitää olla salilla jokaisella kiinalaisella mukana, kuten kaikissa muissakin paikoissa. Prässiä tehdessä siihen on hirveän näpsäkkä puhua. :)

Enää tämä ei jaksa ihmetyttää, mutta alussa jäin muutaman kerran tuijottamaan suu auki. Pukuhuoneessa vilkaisin jotain viereisellä kaapilla touhuavaa naista ohimennen, mutta sitten katsoinkin vähän pidempään. Täällä nimittäin naisen pitää olla laiha (senpä takia painoharjoittelukin on tosi off), joten tytskät vetävät ympärilleen elmukelmua, jotta hiki lentää paremmin. :D Keskivartaloon muutama kierros, pohkeisiin ja käsivarsiin myös. Sitten päälle joku tuulipuvun tapainen viritys ja eikun stepperiin katsomaan telkkaa tai kirjoittamaan tekstiviestiä. :)

Zone-sarja -42%
Enää tämä ei jaksa ihmetyttää, mutta alussa jäin muutaman kerran tuijottamaan suu auki. Pukuhuoneessa vilkaisin jotain viereisellä kaapilla touhuavaa naista ohimennen, mutta sitten katsoinkin vähän pidempään. Täällä nimittäin naisen pitää olla laiha (senpä takia painoharjoittelukin on tosi off), joten tytskät vetävät ympärilleen elmukelmua, jotta hiki lentää paremmin. :D Keskivartaloon muutama kierros, pohkeisiin ja käsivarsiin myös. Sitten päälle joku tuulipuvun tapainen viritys ja eikun stepperiin katsomaan telkkaa tai kirjoittamaan tekstiviestiä. :)

Nyt kyllä vähän repesin :lol2: :lol2: :lol2:

ai, mulla on kylla taalta epsanjasta (malagan ja fuengirolan saleilta) aika toisenlaisia kokemuksia...

meidan salilla kay muutamia fitnesskisaajia ja itse kun aloitin taalla treenit nelisen vuotta sitten niin tunsin itseni hyvinhyvin pieneksi, tosin sillon kylla painoinkin huomattavasti vahemman,
mutta koska nama fitnesstypyt (menee enemman sinne bodyfitneksen puolelle) meidan salilla ainakin ihan rehellisesti myontaa olleensa "kuurilla" etta vahan on muutakin tullut vedettya kun sita aamupuuroa... ;)
niin etta itse kun aloin kehittya niin heti ihan vilpittomasti kysyttiin etta olenko kuurilla ja mita vedan, vaikka en isossa kunnossa olekaan.

vaikka se on kylla totta etta suurin osa naisista taalla kay ainoastaan ohjatuilla tunneilla; tanssi, spinning, aerobic...
mutta ne jotka treenaa niin kylla niista ainakin puolet on ihan reilussa kuosissa :D

musta lahinna suurimman osan miesten treenaaminen on taalla ihan "lastenkengissa"...
liikkeet on todella epapuhtaita, painoilla vemputetaan ihan kummia liikkeita ja varmistajat usein tuntuu tekevan puolet itse treenaajan tyosta,
niin etta kun toinen punnertaa penkkia niin varmistaja vetaa pystysoutua siina samalla :lol2:
onhan taalla tietenkin osa miehista jotka on todella hyvassa kuosissa :D
mutta kylla taalla huomattavasti enemman kaytetaan myos niita laakeaineita kuin suomessa ja se myos nakyy salikuvassa.

laji on taalla kieltamatta miespainotteinen.

Ma asun Englannissa ja mun salilla en oo toista naista ns freeweights puolella nahny. Siella jalkojen levitys ja supistus koneilla on sit se jono ja naiset puhuu puhelimeen ja heiluttelee jalkojaan. Edellisella salilla missa kavin oli enemman naisia ja ne on taalla yleisesti tosi terveys-fitness friikkeja (puheitten mukaan) ma-to ja sit pe-su ne vetaa VickyPollardkuteet (karikatyyrihahmo sarjasta LittleBritain http://www.stonewalldemocrats.org/trailmix/vicky_pollard.jpg ) niskaan ja lahtee clubbaamaan ja vetaan kauheet perseet.

Sali kokemusta on kans Karibialta jossa asuin ennen tanne tuloa ja vielakin pidan ns kolmatta kotia. Mut siellakin se meni enemman sinne aija osastolle kun siippa pelas maajoukkueessa siella ni nain vaan niiden tiimin salia. Joskin tiedan etta siella naisetki treenaa silla kyseisen maan naisia on top kolmosessa monessa erisarjassa naisten MM nyrkkeilyssa, ni totta ne jossain treenaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom