Ulkomaalaisten suhtautuminen treenaamiseen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
42
Olen ollut matkassa nyt melkeen 7 viikkoa ja olen nahnyt paljon erilaisia saleja Thaimaassa, Malesiassa ja täällä Austaraliassa. On ollut mielenkiintoista huomata miten kovaa treenaavaan naiseen suhtaudutaan esimerkiksi Aasiassa. Siella ollessani sai pitkia tuijotuksia ja melkein aina kun otin vahan suuremmat painot kayttoon. Sitten siihen ymparille tuli muutama jatka aina tuijottamaan ja naureskelmaan ja he olivat kauhean kiinnostuneita mita harrastan kun olen niin vahva (en nyt oikeesti kylla oo). Malesiassa olin yhdella salilla ja salin omistaja tuli sanomaan etta mun pitas osallistua Olympia kisoihin. Niin hauskoja juttuja on kylla kuullut ja nahnyt saleilla taman matkan aikana, etta se itsestaan on ollut ikimuistoista.

Nyt haluaisinkin kysya teilta etta miten teihin on suhtauduttu ulkomailla kun olette treenanneet kovaa salilla? Ja miten myos sitten muut paikalliset ovat ottaneet sen? Ootteko saaneet ihastuneita vai kauhistuneita katseita? Taalla Sydneyssa olin pari viikkoa yhdella naisten salilla ja sekin oli kylla kokemus. Painoja ei ollut tarpeeksi ja kaikki hinkkasivat vaan cardiolaitteitta ja tietysti katosivat mua vahan sillai etta mitakohan tuo oikeen tekee. Taalla nama mun kaverit ei oikeen ymmarra tata mun reenaamista ja varsinkaan sita etta haluan kasvattaa lihaksia. Ne pitaa mua hulluna ja sellasia kommenttia saan kuulla koko ajan etta ei kai susta vaan tu sellasta bodarin nakosta..

Sorry kirjotusvirheet ja huono suomenkielen ulosanti. On vahan kiire kirjottaa kun pitas lahtee pelaamaan tennista. Meen muuten sunnuntaina kattomaan paikalista fitness ja bodauskisaa.

Mutta laittakaa ajatuksia tulemaan...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jännä ja mielenkiintoinen aihe kyllä. Itselläni ei ole valitettavasti kokemusta ulkomailla treenaamisesta, mutta mielenkiintoista ois kyllä kuulla lisää tarinoita. Mitenkähän ne suhtautuu esim. Jenkkilässä kovaa treenaavaan mimmiin? Faidra? :D

asuskelin thaimaalla chalongissa puolisen vuotta ja kävin chalong gymilla. ja ihan samat huomaukset kuin sulla... mua katottiin kuin sirkusesintyjää kun vetin hauiskääntöja 15kilolla :))))

Itse tapaan käydä lomamatkoilla varsinkin pidemmillä sellaisilla aina jollain salilla ja tosiaan Thaimaan ja Intian lomakohteissa sain kummeksuvia katseita. Myös niin on tupannut käymään, että miehet tulee pullistelemaan ja esittelemään omaa hauistaan ja pyytää näyttämään hauberia, mutta koska treenaamme molemmat avokkini kanssa niin usein häntä käydään "haastamassa" leikkimielisiin nyrkkeilymatseihin jne. huvittavaa.

Elkku82, ota kisoista kuvia ja kirjoita raportti vaikka tuonne vippipuolelle :) Muutamat muutkin ovat näitä sinne tehneet...

Itse asiaan en osaa vastata mitään :jahas: eli offtopiccia tämä viesti.

Mulla on yksi intialainen työkaveri ja tuli joskus puheeksi salitreenit ja mainitsin jotenkin ohimennen, että lihasta mä siellä yritän kasvattaa. Se oli ensin ihan haavi auki ja sitten totesi vaan, että "Finnish women...".

Viimeksi kun asuin ulkomailla, kävin salilla pikkuisen pyllistelemässä, (kun on tottunut aina jotain tekemään) sain näitä samanlaisia tuijotuksia, hekotteluja, päänpyörityksiä osakseni, vaikkakin olin ihan perus treenari:david: .
Mutta onneksi salin työntekijät olivat aivan loistavia ja olivat kovin kannustavia (siis asiallisesti).
Kyllä välillä pisti vituttamaan ankarasti, mutta hei ehkä sä oot vieny jotain uutta ajattelemisen aihetta niille:D

:) itse en ole treenannut ulkomailla muualla kuin Saksassa Mannheimissa. Ja no, en tietty nyt niin kamalan kovaa treenaakaan, mutta vois todeta, että siellä oli siinäkin suhteessa - kuten yllättävän monessa muussakin - ihan niin kuin olis Suomessa ollut. Mutta Mannheim on vähän eri juttu kuin vaikka Rangoon :D

Naiset saleilla muissa maissa

Terkut Belgiasta :kippis1:

Taalla olen kaynyt muutamalla eri salilla ja noin keskimaarin naiset kayvat enimmakseen ohjatuilla tunneilla ja saleilla nakyy aika vahan. Yhtaan naista en ole viela nahnyt itseni lisaksi esim. jalkaprassin tai penkin aarella. Olen kayttanyt kohtuullisen normaaleja painoja, mutta silti jonkin verran tuntuu herattavan uteliaisuutta miehissa. Minahan olen pessyt ne meikit pois ja jopa hikoilen, oho! Yks kerran kommentoi tyyliin, etta 'ootko sa aerobic:aaja'... miks lie.

Etta jos tulis tanne joku nainen oikeen kunnolla rautaa vaantaa noille saleilla niin varmasti sais huomiota.
Toisaalta, mietin tassa etta ehka Suomessakin on saleja, joissa kay vahemman kunnon puntti-mimmeja? Voi siis johtua vaan saleista minne oon eksynyt...(halpoja)

Terkkuja Belgiasta myöskin. Missäspäin Fesses oleilet :) ? Täällä ei tosiaan salilla näe tosissaan treenaavia niin paljoa kuin Suomessa. Itse kylläkin treenaan yliopiston salilla, joka on ns. fitnesssali eli täynnä laitteita. Puntteja löytyy 4kg-22kg kahden kilon välein ja yksi smith on nurkkaan isketty. Siinä se. Toi tankojen puuttuminen rajoittaa kyllä treeniä eli saattaa olla syy siihen miksi tosissaan treenaavat (sekä miehet että naiset) puuttuu. Jotenkin tuntuu, että ihmiset harrastavat enemmän aerobisia lajeja kuin punttia. Suurin osa saliporukasta treenaa ohjelmalappusta tavaillen ja laitteessa tehdään sarjaa ilmekään värähtämättä. Juu ja lähentäjät+loitontajalaitteet on suuressa suosiossa sekä miesten että naisten keskuudessa. Itse päädyin tuonne halvan hinnan vuoksi ja tällä hetkellä treenaan pitkää sarjaa pienillä painoilla tavoitteena kestävyyden parantaminen, ja treenin pystyn kyllä tuolla tekemään. Mutta kyllä silti välillä tuntee katseet niskassa, kun esim. tekee suorin jaloin maastavetoa smithissä.
Kävin tutustumassa myös yhteen kaupalliseen saliin, mutta ei sen kummoisempi ollut. Ilmeisesti salikulttuuri on täälläpäin vaan niin erilaista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Smith joka ei ole pultattu maahan kiinni...

No 'Rysalassahan' (Brysselissa) mina, sa Wippe naemma Leuvenissa? (Koetin tossa lahetta privaattiviestia, muttei jostain syysta onnistunut, ehka siksi etta olen vasta liittynyt).
"Mun" saleilla on kyl tankoja, ja erilaisia laitteita. Myos Smith, jonka kanssa yhdella kaverilla meinas kayda huonosti kun se kaatu isoilla painoilla paalle kun sita ei oltu pultattu kiinni. Sittemmin olen kiinnittanyt huomiota, ettei noi laitteet taalla yleisestikaan oo. Etta kaikille niille tiedoks, jotka luulee etta vois onnistuu saamaan ne nurin...
Totta todella toi ohjelmalappujen tavailu! Yhdella hienolla salilla on kyl oikeen sellainen siru-systeemi, johon voi tallentaa ohjelman (Aspria-keskusta) yms. Ne laitteet kans kertoo millaisella nopeudella ja laajuudella liikkeita pitaa tehda! Mielenkiintoista, eikos... hinta kyl sit tietty ei ole yhta kiva tollaiselle salille... noita kalliita salejehan ainakin Rysalassa riittaa, ja pitaa sitoutua vuodeksi tosi moniin, tai maksella jotain 'vakuutusmaksui' tms.
Tasta tuli nyt tallainen Belgia- tietopaketti... taisin vahan innostua :)
Hauskaa viikonloppua kaikille :)

Leuvenissahan minä. Brysselistä kävin Optimumin protskuja hakemassa viime viikonloppuna, kun täältä en löytänyt sopuhintaan... Muutenkin toi lisäravinnepuoli tuntuu olevan vähän heikosti edustettu täällä. Vetoremmejä olen myös etsiny kissojen ja koirien kanssa ympäri Brysseliä ja Leuvenia.
En ole muuten katsonutkaan onko smith pultattu kiinni, huomasin kyllä että se tuntui heiveröiselle verrattuna suomalaisen "koti"salin vastaavaan. Tosin mun painoilla ei tällä hetkellä smithiä kaadeta :D Niin joo, sun pitää olla vippi, että pystyy privaviestejä laittaa.

Itse asun Espanjan Aurinkorannikolla, ja olen taalla myos kuntosalilla toissa. Suomessa en ole koskaan kaynyt salilla, mutta aika vahva kuvitelma siita "teidan" salikulttuurista on kehittynyt jo Pakkiksen kautta.

Olen kaynyt taalla monillakin saleilla, ja yhdessakaan en ole kohdannut kovaa treenaavaan naiseen. Itse asiassa naiset kayvat stepissa ja spinningissa, ja jattavat salin miehille.

Kuitenkin salilla, jossa olen toissa, on toisenlainen maine siksi, etta pomoni on varsin kuuluisa kehonrakentaja taallapain, ja tanne on eksynyt muutama nainen joka todellakin kay salin puolella. Silti espanjalaisten kasitys naisten treenista on hieman erilainen; jalkoja enemman kuin ylakroppaa, vahintaan 3 x 20 sarjoja, pienilla painoilla... Ja melkein unohdin: rintalihaksia EI tehda, silla tissit haviaa. Edes pomoni vaimo ei ole ikina tehnyt rintaa!

Salillani kay yksi entinen fitness -kilpailija, ja toinen nainen joka on aikoinaan opiskellut liikunnanohjaajaksi, joista huomaa, etta he ovat kayneet salilla. Tosin molemmat ovat juuttuneet siihen omaan rutiiniinsa, ja tekevat pitkaa sarjaa aina samoilla painoilla, ja samat liikkeet ovat olleet kaytossa ainakin vuoden. Minkaanlaista muutosta en ole huomannut kummankaan vartalossa, ja toisella ainakin olisi varaa kiristella, ellei enempaa lihaksia tahdo.

Itse yleensa kaytan hieman suurempia painoja ja teen lyhyempaa sarjaa, hikoilen, ja treenaan jopa rintaa! :eek: Heratan kylla aina valilla hammastysta, suurin osa miehista on todella kannustavia ja tulevat varmistamaan jne. mielellaan. Muutamasta onkin tullut tosi hyvia kavereitani, joiden kanssa treenaan valilla yhdessa. Siina sita vasta onkin muilla ihmettelemista, kun treenaan 95 kg:sen hormoonihirvion kanssa (vaikka tietenkin "hieman" eri painoilla ;) ).

Naisilta saan taas vinkkeja treeniin: ala tee noin, ota pienemmat painot, enemman toistoja, lihakset on rumia, jne. jne.

Eli taalla ei juurikaan punttimimmeja ole... Luultavasti juuri siksi, etta espanjalaiset naiset ovat yleensa todella siroja ja laihoja, ja pelkaavat "rumia" lihaksia jotka kasvavat hetkessa kuntosalilla :D

Treenailin suomalaisen ystäväni kanssa yliopiston salilla kun olin USAssa vaihdossa. Meillä ei ollut mitenkään mahdottomia painoja edes - treenattiin silleen tehokkaasti ehkä 3x10-12 sarjoja. Miehet tuli kovasti neuvomaan ja sanomaan, kuinka loistavaa on, että naiset osaa treenata tosissaan. :)

Usalaiset tytöt sen sijaan heilutteli kilon painoja ja vilkuili miehiä (jälkimmäistähän me ei KOSKAAN tehty ;) ) Muualta maailmasta (Ranska, Korea jne) tulleet vaihtokaverit ei taas ymmärtäneet meidän punttitreeniä ollenkaan.

Tällästä oli siis meno pikkukaupungin campuksella. Isommista paikoista USAssa en tiedä. Ihan salista kai se riippuu.

Itse asun Espanjan Aurinkorannikolla, ja olen taalla myos kuntosalilla toissa. Suomessa en ole koskaan kaynyt salilla, mutta aika vahva kuvitelma siita "teidan" salikulttuurista on kehittynyt jo Pakkiksen kautta.

Olen kaynyt taalla monillakin saleilla, ja yhdessakaan en ole kohdannut kovaa treenaavaan naiseen. Itse asiassa naiset kayvat stepissa ja spinningissa, ja jattavat salin miehille.

Kuitenkin salilla, jossa olen toissa, on toisenlainen maine siksi, etta pomoni on varsin kuuluisa kehonrakentaja taallapain, ja tanne on eksynyt muutama nainen joka todellakin kay salin puolella. Silti espanjalaisten kasitys naisten treenista on hieman erilainen; jalkoja enemman kuin ylakroppaa, vahintaan 3 x 20 sarjoja, pienilla painoilla... Ja melkein unohdin: rintalihaksia EI tehda, silla tissit haviaa. Edes pomoni vaimo ei ole ikina tehnyt rintaa!

Salillani kay yksi entinen fitness -kilpailija, ja toinen nainen joka on aikoinaan opiskellut liikunnanohjaajaksi, joista huomaa, etta he ovat kayneet salilla. Tosin molemmat ovat juuttuneet siihen omaan rutiiniinsa, ja tekevat pitkaa sarjaa aina samoilla painoilla, ja samat liikkeet ovat olleet kaytossa ainakin vuoden. Minkaanlaista muutosta en ole huomannut kummankaan vartalossa, ja toisella ainakin olisi varaa kiristella, ellei enempaa lihaksia tahdo.

Itse yleensa kaytan hieman suurempia painoja ja teen lyhyempaa sarjaa, hikoilen, ja treenaan jopa rintaa! :eek: Heratan kylla aina valilla hammastysta, suurin osa miehista on todella kannustavia ja tulevat varmistamaan jne. mielellaan. Muutamasta onkin tullut tosi hyvia kavereitani, joiden kanssa treenaan valilla yhdessa. Siina sita vasta onkin muilla ihmettelemista, kun treenaan 95 kg:sen hormoonihirvion kanssa (vaikka tietenkin "hieman" eri painoilla ;) ).

Naisilta saan taas vinkkeja treeniin: ala tee noin, ota pienemmat painot, enemman toistoja, lihakset on rumia, jne. jne.

Eli taalla ei juurikaan punttimimmeja ole... Luultavasti juuri siksi, etta espanjalaiset naiset ovat yleensa todella siroja ja laihoja, ja pelkaavat "rumia" lihaksia jotka kasvavat hetkessa kuntosalilla :D

Hehhee, kuullostaa tutulta...hehehee.:lol2:
Mutta hei kuten itse mainitsit:"...we create our bodies as we create the experience of our world"

Hehhee, kuullostaa tutulta...hehehee.:lol2:

Kuinka niin kuulostaa tutulta? Sulla on samanlaisia kokemuksia vai tiedat jopa mista salista on kyse?? Taalla Pakkiksellakin olen tormannyt jo tuttuihin, jotka ovat tuolla salilla kayneet, niin ilmoittaudu jos kuulut niihin!

Unohdin viela mainita tuossa ylempana, etta aika usein olen esitellyt tyokavereilleni netissa ihailemieni fitness-kilpailijoiden kuvia, ja jopa joidenkin Pakkiksen punttimimmien kuvia. Yleensa saan naisilta sellaisia kommentteja, etta "kauniit kasvot mutta liian miehinen vartalo" jne. :jahas: Ainot, joka on oikeasti kiinnostunut suomalaisesta fitnessista ja body fitness-kisoista, on eras miespuolinen (entinen) kehonrakentaja, joka on salillamme myos toissa. Hanelle olen esitellyt satoja kuvia ja han aina arvostelee niita taysin realistisesti, eika todellakaan kommentoi, etta "onpa miehinen"... Tietty hanen vaimonsa on se ainot entinen fitness-kisaaja joka salillamme kay, josta mainitsin aiemmin. Ja han jopa tunsi muutamia suomalaisia nimia, kuten Krishin, ennen kuin tapasi minut ;)

Yhtena paivana sitten katseltiin Better Bodies- katalogia ja kommentoin, etta Linda Fodor on kylla ihanan nakoinen. Tyokaverini (nainen) sanoi siihen sitten, etta kyllahan se on kaunis, mutta mieti minka verran hormooneja sen on taytynyt syoda saadakseen tuollaiset rintalihakset. Olin ihan :eek: ; johan nyt on aikoihin eletty, jos fitness-kroppaan tarvitaan hormooneja! Ja mielestani tuossa kuvastossa Fodor on viela aika off-season kunnossa, eika rintalihakset todellakaan nayta liian miehisilta. Kylla mielestani sellaisen voi saada kovalla tyolla, talla palstalla on siita monta esimerkkia...

Tosin kun taalla kukaan ei treenaa niita rintalihaksia, niin ehka ihan pienikin erottuvuus on naiden mielesta jo liikaa. Mullekin on muuten sanottu, etta tasta en enaa saisi kasvaa, vaan nyt pitaisi vain dieetata hieman ja sitten pysytella siina kunnossa. Mitenkas motivoit itsesi treenaamaan, jos ei saa kehittya?

Itse asun Espanjan Aurinkorannikolla, ja olen taalla myos kuntosalilla toissa.

Mä olin Salamancassa, Espanjassa vaihdossa viime syyslukukauden. Siellä tosiaan tytöt kävi jumpissa mutta sanoisin, että liikuntaa ei kuitenkaan siinä määrin harrasteta kuin Suomessa. Yks tyttö kävi salilla aina napapaidassa, meikeissä ja vikitteli siellä olevia miehiä. Mua ne vähän kattoi mutta ihan ystävällisiä oli kaikki ja yhden kanarialaisen pojan kanssa moikkasin ja jonkin verran juttelin. Kukaan ei tehnyt jalkoja. :david: Olin oikeastaan salin vahvin ihminen, mukaanluettuna miehet.:hyper: :rock: Välillä siellä kävi sitten pari isompaa kaveria, joilla oli pattia ihan hyvin. Naisia ei tosiaan pahemmin punttien kimpussa ollut, taisi olla n. 10 vakkarikävijää naisissa, ei ketään kovin hyväkuntoista.

Neuvomaan ei kukaan tullut, salilla oli ohjaaja kyllä, mutta jotenkin se taisi ymmärtää, että tiedän mitä teen. Hyvin se kyllä neuvoi muita ja oli ihan ok kunnossa(tosin jalat siltä tais puuttua.. :))

Salin laitteet oli suht ok ja hinta sen 32 euroa/kk. Parasta siinä oli se, että asuin sen vieressä. Jos unohtui juomapullo kotiin, niin ei harmittanut.

Mä treenailin puoli vuotta Jenkeissä myöskin yliopistosalilla. Yliopisto oli suhkot iso ja menoa riitti, myös salin puolellakin. Tyypilliset jenkkitytöt tuli salille treenaamaan tissit pystyssä ja pienissä shortseissa heiluttelemaan niitä pieniä painoja. Ja toinen suosittu juttu, jota myös itse harrastin oli, juoksumatoilla juokseminen. Joskus sai jonottaa niihin lukuisiin juoksumattoihin, kun porukka tuki tekemään niihin vain juoksutreenin, eikä esim. alkulämppäriä.
Sen ajan, kun jenkeissä asuin, treenasin varmaan koviten ikinä. Miehet kyllä tuijotti, mutta kukaan ei tullut neuvomaan tms. Tosin juttelemaan olisi monikin ollut kiinnostunut kesken treenin: "mistä olet", "mitä opiskelet" jne. Itselle tuli ainakin sellanen mielikuva, että kovaa treenaava nainen herätti niissä miehissä jonkin asteen kiinnostuksen. En sitten tiedä minkälaisen (?), koska lähempää tuttavuutta en niiden kanssa tehnyt koko aikana tehnyt(oma mies treenasi mukana).

Olin vaihtarina Itävallassa

ja siellä oli kans aika yleistä toi jaottelu et miehet käy puntilla ja naiset tekee aerobista. Esim kun mä ekan kerran painelin puntille niin nolon oloinen nuorimies tuli sanomaan mulle et niin anteeks neiti et ne jumppasalit on tuolla kakkoskerroksessa. Mä katoin sitä ihan pihalla silleen et juu tiedän, kiitos vaan huolenpidosta ja ihmettelin et mit vit? Kunnes katoin ympärilleni ja tajusin et ne kaikki muut punttaajat oli miehiä. Kyllä ne sit muhun tottui ja heittivät herjaa suomalaisista naisista.

Mun kämppiksen asenne oli kans aika kiva. Sandra 100 kiloa uteli multa että miksi mä käyn urheilemassa kun mun ei tarvitse kun mä en ole lihava?

Zone-sarja -42%
Jenkeissä kun olin teininä vaihdossa, niin ohjelman minulle tehnyt saliohjaaja oli ihan ymmällään, kun menin alkutestauksen aerobisessa kuntotestissä kaikkien taulukoiden yli :) Sanoi ettei oo koskaan nähnyt noin hyvää testitulosta - kertoo ehkä kuitenkin enemmän siitä, että jenkeissä on ihan omat, väen keskimääräiseen kuntojakaumaan suhteutetut taulukot kuin siitä, että olisin ollut maailmanluokan aerobinen ihme. Joo mutta siel salilla missä kävin oli hyvin tyypillisesti silleen, että naiset hinkkas juoksumattoa tai laitteita, miehet vaparipuolta. Host-isäni tarjoutui kyllä entisenä penkkauskisojakin kiertäneenä kehoilijana opettamaan vapaapainotreeniä, mutta kieltäydyin *tyhmä*. Jälkikäteen ajateltuna olis ollut tosi hyvä ja halpa sali siihen tarkoitukseen - vaparipuolta ja tekemisen meininki olis löytynyt.

Pieni kuriositeetti tämäkin, eräs läheiseni käy ihan suomessa salilla it-alan yrityksen tiloissa ja lanseerasi uuden treenailijakäsitteen: intialainen treenari-insinörtti. Yksi intialainen treenaaja-insinörttimies treenaa siellä ihan kunnolla, mutta treenivaatteet ovat unohtuneet. Mies siis vetää ihan normaaleissa toimisto-smartcasual -vaatteissa. Toinen intialainen treenari-insinörtti taas on panostanut huolella treenivaatetukseen ja sillä on myös esim. vyö (jonka laittaa päälle jo kuntopyörä-alkulämppään) mutta kun treenaa vain laitetreeniä pienillä painoilla niin mitähän hyötyä siitä vyöstäkin muka on... Ja nämä molemmat tapaukset tämä läheiseni spottasi ihan yhden treenikerran aikana. ;)

Latest posts

Back
Ylös Bottom