Ukkosta ilmassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Ukkonen tietää aina töissä keikkaa, kun se vähän murahtaa. Kaikki paikat ja laitteet vinkuu pää punaisena... :down:

Muuten ukonen on kyllä komeeta katseltavaa, enkä sitä ole koskaan pelännyt. Pikkupoikana, lähellä asuinpaikkaani iski salama aivan uimarannan rantaviivaan. Siihen tuli sellainen 2m X 3 m "kraateri", joka olisi varmasti vieläkin siellä, jos katsomassa kävisi (iski siis loivaan rinteeseen).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Willie sanoi:
Taitaa johtua siitä että salama kuumentaa ilman plasmaksi, tuo kuuma plasma sitten laajenee rikkoen äänivallin. En ole kuitenkaan aivan varma tuosta.
Juu,kyllä olen itsekkii lukenu asiasta ja noin se menee.

Timba79 sanoi:
Onko täällä porukoilla millasia kokemuksia ukonilmata, sitten hyvässä tai pahassa mielessä?

Onhan noita maalla muutama salama iskenyt torpan lähistölle puihin, päivällä on sitten löytynyt näitä komeasti haljenneita puita. Yksi iski sähkö-/puhelintolppaan ja tuli siitä johtoa myöten kärväröimään seinää - onneksi oli porukkaa tuolloin paikalla nuotion alkua sammuttamassa, muuten olisi mennyt varmasti koko talo.

Toinen hyvin mieleen jäänyt on kun ajeltiin autolla kaatosateessa sellasessa letkassa, niin salama löi tien vieressä olevaan sähköpylvääseen: hieno iso valopallo räiskähti kipunoiden saattelemana ja jotain sälää lensi letkassa ensimmäisenä ajaneen tuulilasiin, jolloin kuski pisti paniikkijarruttaen ja koko letka hajaantui jarrut lukossa kuka millekin tien pientareelle. Muutama sai kuprua koslaansa, mutta meidän seurue onneksi säästyi kun säkällä mentiin ~metrin ohi edellä olevan auton persiistä ja liu'uttiin siististi pientareen nurmikolle.

Reaktioaika ei meikäläisellä kyllä ollut kovin hyvä, kun rauhassa köröttelee muun porukan vetäessä tirsaa ja sitten yht'äkkiä näyttää kuin joku olisi ampunut raketilla pylvääseen ja roipetta sinkoilee pitkin mantuja. Varmasti sekunti meni sellaisessa pöllämystyneessä mitä-vittuu-ilmeessä, ennenkuin alkoi jarrujalka potkia.

Matsku sanoi:
Kuinka moni on kuullut näistä... minä olen kuullut eräältä tuttavaltani
joka on pienestä asti pelännyt näitä..koska joskus heillä olisi mökin savupiipun kautta tullut tälläinen mökin sisään ja kiertänyt koko kämpän

vastaavaa ???

Onhan näitä varmasti tapahtunutkin, mutta taitavat olla taas näitä urbaanilegendajuttuja. On nimittäin myös minun mummoni tällaista jutellut ja myös on muualtakin näitä juttuja kuullut.

Matsku sanoi:
Kuinka moni on kuullut näistä... minä olen kuullut eräältä tuttavaltani
joka on pienestä asti pelännyt näitä..koska joskus heillä olisi mökin savupiipun kautta tullut tälläinen mökin sisään ja kiertänyt koko kämpän

vastaavaa ???

Lähes aina kun tulee juttua jossain porukassa ukkosesta ja salamoista, niin aina löytyy joku jonka mummon, papan, kaverin veljen siskon jätkäkamun tai lähikaupan myyjän siskonmakkara-myyjän velipuolen makuu- tai olohuoneessa on kikkaillu joskus semmonen pill... pallosalama. Liekö totta vai paskapuhetta..

Aina kun on ukkonen niin meikäläinen pällistelee pihalla taivaalle ja kuuntelee kun taivas jyrisee. :hyper: Tänään töissä piti jättää vesille meno väliin kun alko pään päällä jyrähdellä ja oli kohtuullisen mustia pilviä, ei vaan uskaltanu lähteä alumiiniveneellä mihinkään.

Timba79 sanoi:
Merellä olen useesti ollut, mutta en koskaan ole osunut olemaan ukonilmalla...sen mä vielä haluun kyllä kokea... :evil:

Tosin eno sanoi, että on pikkusen paskamainen tunne olla avomerellä ja tietää olevansa se ainut korkeampi kohta kilometrin säteellä, syytä olla ukkosenjohdattimet tai tulee äitiä ikävä. Vai auttaako ne veneessä edes mitään? vai onko menoa jos salama iskee....

Mitenkähän tuo ukkosenjohdatin veneessä...
Salamassa miljoonia voltteja ja virtaa pirusti, saattaa vaatia melkoista kaapelia, että siististi menee sitä pitkin nuo määrät hönkää läpi.. :rolleyes:
Toivompa vain, etten tänäkään kesänä osu merellä veneillessäni kunnon ukkosmyrskyyn, kerran olin jonkinlaisessa myräkässä 6m pitkällä puisella perämoottoriveneellä, eteenpäin ei nähnyt kaummemmaksi kuin vaimon, joka hytisi peloissaan keulapenkillä ja vettä satoi isoina pisaroina niin kovaa että kipeää teki. Sitten kauempaa oli sitäkin ukonilmaa kiva katsella, pimeää melkein kuin yöllä, vaikka oli heinäkuu ja keskipäivä, salamat lyövät kilometrejä leveällä alueella.

Masa76 sanoi:
Toivompa vain, etten tänäkään kesänä osu merellä veneillessäni kunnon ukkosmyrskyyn, kerran olin jonkinlaisessa myräkässä 6m pitkällä puisella perämoottoriveneellä, eteenpäin ei nähnyt kaummemmaksi kuin vaimon, joka hytisi peloissaan keulapenkillä ja vettä satoi isoina pisaroina niin kovaa että kipeää teki. Sitten kauempaa oli sitäkin ukonilmaa kiva katsella, pimeää melkein kuin yöllä, vaikka oli heinäkuu ja keskipäivä, salamat lyövät kilometrejä leveällä alueella.

Pari vuotta sitten olimme uistelemassa merellä, ilma oli kaunis kuin morsian ja kala vielä söi hyvin. Pikku hiljaa taivaan rantaan alkoi kohota vähän uhkaavia pilviä. Itse en niihin olisi pahemmin reagoinut, mutta frendi sanoi, että nyt kaasu pohjaan ja kokka kohti "kotisatamaa". Ihmettelin vähän moista kiirettä, omasta mielestä oli vaan kaunis kesäiltapäivä ja taivaan rannassa vähän tummaa pilveä. Siinä kun ajeltiin kotia kohti, niin nämä tummat pilvet laajentuivat silmissä valtaviksi tummaksi uhkaavaksi seinämäksi ja lähestyivät meitä takaapäin todella vauhdilla. Oli epätodellinen tunne, kun eteenpäin kuin katsoi niin kaunista ja pilvetöntä, taakse kun katsoi niin pimeää kuin yöllä ja valtava ukkosrintama hönki kolmea neljää repale salamaa yhtäaikaa todella laajalla leveydellä. Rintama saavutti meidät vähän ennen kuin oltiin perillä ja voi sitä veden määrää, oli jopa "vaikeuksia" hengittää, kun kaasu pohjassa ajoimme keskellä rankkasadetta + tuuli oli lähes myrskylukemissa, salamoita tuli kuin liukuhihnalta (ukkosen pauke vielä meriolosuhteissa älyttömän kova). Päästiin kuitenkin onnellisesti perille ja oli kiva mennä saunan terassille istumaan, korkata oluet ja katsoa mieltöntä myräkkää. Tosi jännä juttu miten keli voikin muuttua niin nopasti paratiisista helvetiksi.

Ukonilmat ovat joskus tosi mahtavia. Ainahan niitä salamoita tulee kytättyä. Joskus pienempänä mä pelkäsin ukkosta kauheasti, asuttiin talossa missä oli peltikatto ja se rämisi muutenkin.. Yläkerrassa oli mukava nukkua, kun sade piiskasi kattoa ja kuului kovaa jyrinää..

Kaikkein hienoimpia ovat tietysti yölliset ukonilmat, kun yhtäkkiä pimeässä leiskahtaa salama ja sitten heti perään jyrisee kunnolla. :hyper:

Pelottavin ukonilmaan liittyvä kokemus oli, kun salama iski about 50 metrin päähän muuntajaan. Siinä tunsi, että on sähköä ilmassa!

valiojogurtti sanoi:
maahan osumisesta.syssyllä näkee joskus sellasta salamointia missä salamat ei lyö maahan, ni eipä tuu silloin ääntäkään.

Joo näitä äänettömiä salamia on tullut usein havaittua ulkomailla ollessani. Suomessa en tosin muista havainneeni koskaan sellasia.

Mutta jos ääni johtuu jostain "kuumasta plasma räjähdyksestä", niin kai kaikkien salamien pitäs pitää meteliä riippumatta osuvatko ne maahan? Vai mikä onkaan sitten äänettömien salamien syy?

Miten muuten ukkosen johdattimet kerrostalossa? Toimiiko? vai pitääkö tietokone ottaa irti kun jytäjää?
Ainakin olen kuullut jutun että kerrostalossa olisi paukahdellut pistorasiat ukkosella niin että pistorasian lähellä makaillut kissakin olisi saannut paskahalvauksen.

Ukkonen on kyllä suomessa esiintyvistä luonnonilmiöistä ehdottomasti hienoin. Se on niin hienoa katsella jossain ulkona kun lähellä iskee salamoita niin perkeleesti ja pieni tai isompi sade ei haittaa yhtään.

AKT sanoi:
Ukkonen on kyllä suomessa esiintyvistä luonnonilmiöistä ehdottomasti hienoin. Se on niin hienoa katsella jossain ulkona kun lähellä iskee salamoita niin perkeleesti ja pieni tai isompi sade ei haittaa yhtään.

Kyllä..Aina kun ukkostaa tai on luvattu ukkosta, niin toivon aina, että tulee kunnon myrsky..Silleen että vettä sataa ihan saatanasti ja salamoi ja jyrisee.

Nuorenpana sitä tuli aina laskettuaa kuinka kaukana ukkonen ja salama on ja toivoo, että se tulisi lähemmäs, koska siinä ukkosessa on todella sitä jotakin..Kelatkaa nyt jos olisitte vaikka jossain landella mikä sijaitsee meren lähellä tai lähes pellon keskellä..Siinä tuntee itsensä niin pieneksi luonnon kanssa.

Toivottavasti tänä kesänä tulee kunnon ukkoset siellä missä ikinä olenkin.

Niitä äänettömiä salamoita kutsutaan elosalamoiksi. Esiintyy syksyisin (elo=elokuu) kun on öisin pimeää. Ja kun on pimeää niin ne salamat näkyy hyvin kauaksi. Niin kauaksi ettei se ukkosen jyly kuulu enää. Muuten on kyseessä ihan normaali ukonilma.

Tuli mieleen vielä eräs hauska tapahtuma, kun oltiin jenkeissä yhessä toisessa paikassa michiganissa (traverse cityssä)

Tää meiän tuttava perheen isä on rakentanu sinne niitten mökille semmosen ulkosuihkun ja käyttää sitä aktiivisesti... No sattupa sitte tulemaa ihan karsee ukonilma ja pappa kävi sinäki aikana kaks kertaa siellä ulkosuihkussa ja kaikki muut ihan kauhuissaan ihmetteli moista touhua.... :eek:

Kuvitelkaa, että vettä sataa ulkona ihan sikana ni mitä siellä enää suihkua tarvitsee ja muutenkin ukonilmalla rautaputken alla:hyper: No kaverilla on vähän dementtiaa.. joten menee sen piikkiin. :kippis1: Tehkääpäs pojat sama (viis kertaa pahemmalla ukonilmalla, ku mitä meillä suomessa on)...lol..

Itse en varsinaisesti toivo kovia ukkosia päälle möyryämään. En pelkää ukkosia, mutta ymmärrän niiden voiman ja paskalla säkällä voi sattuakin jotain. Kuitenkin ukkosen tullessa vahtaan salamoita ikkunassa tai parvekkeelta. Pienenä poikana lähdimme välillä isän kanssa ajelemaan autolla ukkosen aikaan. Ennen muinoin alkoi aina lankapuhelin soimaan, mikäli salama iski oikein lähelle. Nyttemmin sitä ei ole enää tapahtunut. Lienevätkö järjestelmät parantuneet.

Viime kesänä olimme kavereiden kanssa saaressa yötä. Kaukana meren yllä oli laaja ukkosrintama ja näky oli kyllä upea. Vähän jännitti tuleeko se päälle. Teltoissa kun on melko kehnot ukkosenjohdattimet ja saattaapa käydä kehnosti, jos johonkin viereiseen puuhun iskee.

japa sanoi:
Miten muuten ukkosen johdattimet kerrostalossa? Toimiiko? vai pitääkö tietokone ottaa irti kun jytäjää?
Ainakin olen kuullut jutun että kerrostalossa olisi paukahdellut pistorasiat ukkosella niin että pistorasian lähellä makaillut kissakin olisi saannut paskahalvauksen.

Tähän ois kiva tietää ihan oikea totuus! Mulla on sellanen käsitys, että ne sähköt ois ehkä suojattu mutta sen antennin kautta vois se laitteen hajottava virtapiikki tulla helpommin tai puhelinpistokkeen kautta. Eli tulee otettua ne antennipiuhat kyllä irti ja kone pois puhelinpistokkeesta jos kunnolla paukkuu, mutta onko tämä sitten ihan turhaa?

Eilen oli täällä tän kesän ensimmäinen ukkonen. Vettä ja rakeita sato ku esterin perseestä. Kiva kattoa ikkunasta ulos heinäkuussa ku joka paikka oli valkosena.

ps. aika kämäsiä kuvia, mutta kai ne ajaa asian.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom