Ukkonen kaupungissa

Kova ukonilma Helsingissä (ja varmaan muuallakin). Tuli tässä mieleen, että pitääkö kerrostalossa asuessakin myös repiä sähkölaitteet pois seinästä (tv, tietokone, modeemi yms.) vai onko eri juttu, kun asuu esim. taajamassa omakotitalossa tai rivarissa? Ei jaksaisi olla ilman tietokonetta ja telkkaria :rolleyes: Otatteko kamat irti seinästä ja onko hajonnut vehkeitä tms? UPS olisi varmaan kova sana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä nykyisillä ukkosenjohdattimilla ja muilla systeemeillä tarvii kerrostalossa repiä mitään seinästä. Jos vanhanliiton modeemi viel jollain on niin se on tietty herkempi näille kun muut ja saattaa sitä kautta rikkoa tietokoneen.

Ok good to know, mulla vaan jotenkin lapsuudenajan tavat lihasmuistissa, eli heti kun alkaa ukkonen lähestymään, niin sitä automaattisesti repii seinästä irti kaiken viihde-elektroniikan :)

Eipä sulle o kukaan siellä nauramassakaan, vaikka vetäisitkin ne johdot seinästä. ;)

UPS:ia halvempi on sellainen jatkojohto, jossa on monta pistorasiaa (mikä tän oikea nimi nyt on) ja siinä ylijännitesuoja. Kaupunkioloissakin voi tulla mystisiä virtapiikkejä, jotka ei tee hyvää esim. tietokoneelle.

UPS tietysti sitten, jos sulla on koneella pyörimässä kriittisiä sovelluksia, jotka eivät saa kaatua missään olosuhteissa, taikka Lontoon pörssi romahtaa. :)

Kyllä täälläkin ukkostaa jossain lähistöllä, mutta enpä viitsi repiä johtoja seinästä.
Jos lähemmäs alkaa tulemaan, niin sitten kyllä. Esim.tietokone on kuitenkin arvokas laite.

Mitäköhän muuten ylijännite suoja maksaa?

Ps.En sitten ollutkaan vielä tänä kesänä kastunut kunnolla. Nyt on sekin hoidettu :)

Itse olen kyllä kiltisti repinyt piuhat seinästä ukkosen tultua sen jälkeen kun kaverilta kärähti pari kuukautta vanha tietokone täysin piloille. Ainoat toimivat osat tärskyn jälkeen oli näppis, hiiri, näyttö ja korppuasema. Ilmeisesti vakuutuksetkaan ei oikein korvaa nuita ukkosvahinkoja, joten siitä vaan piuhoja nykimään. Verkkopiuha nyt ainaski.

KYllä mullakin oli ainaki päivällä tietokone irti seinästä...

Niin ja täällä turunsuunnilla ukkosti myös reippaasti...

Eskimo sanoi:
Mitäköhän muuten ylijännite suoja maksaa?

Pikaguuglauksella 17-35 e.

Kannattaa suojata laitteensa, varsinkin jos asuu jossain tolpissa kulkevien johtojen päässä, maahan kavetut piuhat ei ole ihan yhtä herkkiä.

Täällä juuri oli sähköt poikki 3h.Maaseudulla kun asun olen suojannut adsl-purkin APC:lla ja verkkojännitepiuhan APC:lla eikä ole mitään hajonnut.

Pika guuglauksella 17-35 e.

Kiitos vaan! Olishan voinut itsekkin etsiä, mutta keskustelun takia tuli kysyttyä :)
Itse asun kerrostalossa ja kaapelit on maassa. Joskus valot saattaa välkähtää,ei muuta.

Ylijännite suojaa ei vielä ole. Ostos listalla kylläkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom