Ajattelin lisätä uinnin viikko ohjelmaani (kiekkoa, salia ja juoksua).
Tavoitteena siis lisätä lihasmassaa vähän ja rasvaa pois. Rasva% 20. 186cm ja 94kg.
Minkälaista uintia kannattaa harrastaa? Rintaa tai sit perhostyyliä olen aina tehnyt kun joskus olen käynyt.
Ongelmani on etten tiedä kuinka pitkää kannattaa uida ja monta sataa metriä että se "riittää"?
Kannattaako tuijottaa kellonaikaa vai metrejä? Viimeks uin 25min ja 1000m. Ja olin aika zippi.
Neuvoja?
Jos tavoitteena on lihasmassan lisäys ja rasvojen tiristely, niin jättäisin kyllä suosiolla uimisen vähemmälle ja keskittyisin tosissani salilla pumppaamiseen. Jos taas uiminen kiinnostaa muuten ja haluaa panostaa jonkin verran myös kestävyysominaisuuksiin, niin uiminen on oikein hyvä lisä treeniohjelmaan.
Ensinnäkin uinti on tekniikkalaji ja järkevien treenien läpiviemiseen vaaditaan ainakin etäisesti oikeanlainen tekniikka ja/tai halu kehittää omaa teknistä osaamista. Oikea tekniikka takaa sen, että paikat pysyvät ehjänä, vauhti lisääntyy ja rasitus menee sinne minne sen kuuluukin mennä. Suosittelen erittäin lämpimästi erilaisia uimakursseja, mutta toki tekniikkaa voi opiskella myös youtube-videoiden ja eri uimaorganisaatioiden kirjoitettujen ohjeiden avulla.
Itse uin triathlon-harjoituksissani luonnollisesti vapaauintia. Treenit on yleensä jaettu lyhyempiin osa-alueisiin (esimerkkinä vaikkapa 15*100m). Uskoisin, että tapa jakaa uimatreeni osiin johtuu voimakkaasti tekniikkapainotuksesta. Tekniikka ei kovinkaan monella harrastajalla pysy kasassa jos vedellään reipasta vauhtia kilometritolkulla. Intervalli-ajattelussa kroppa saa pieniä lepohetkiä ja paketti pysyy paremmin kasassa. Palautukset on toki lyhyitä verrattuna esimerkiksi punttiharjoitteluun. Ja intervalli-sanaa ei kannata ajatella siinä mielessä, että vedoissa otetaan "kaikki irti". Vetojen vauhti/tahti/sykkeet valitaan harjoitettavan ominaisuuden mukaan ja pääasiassa suurin osa ajasta vietetään matalilla sykealueilla kun puhutaan kestävyysominaisuuksien harjoittamisesta.
Eli uimatreeni kannattaa koostaa erilaisista tekniikkaharjoituksista (potkut, kylkiuinnit sekä esim. liukua, käsivetoa ja vartalon asentoa parantavat drillit), eripituisista vedoista (esim. 25-1000m per veto) ja verryttelyosioista. Kokeile eri vauhdeilla, mutta muista pitää pääpaino rauhallisessa ja teknisesti sujuvassa matkauinnissa. Voimaominaisuuksien lisäämiseksi voit ostaa lättärit ja koittaa niiden avulla saada jerkkua yläkroppaan. Kilometrin treeni on aloittelijalle ihan kohtalaisen hyvä startti, mutta tekniikan ja kestävyysominaisuuksien parantuessa treenejä voi pidentään esim. 2-4 kilometriin. Mäkelänrinteellä kun kuuntelee kovempien uimarien juttuja, niin treenit saattaa olla jopa esim. 11*1000m tai 100*100m. ;)
Uimalla tuskin lihaksia saat juurikaan kasvamaan, mutta muuten se on erittäin hyvää kuntoilua ja loistavaa vaihtelua pumppaamiselle.