Uinti kiinteyttävänä ja rasvaa polttavana treeninä punttisaliharjoittelun lisäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ceesar
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkäs on porukalla kokemuksia uinnista treenin yhteydessä? Jos tavoitteena on lihasmassan kasvu, onko uinti liian raskasta lihaksille välipäivinä?

Esimerkki viikko. Punttisaliharjoitteluna Arskan kuusijakoinen pienin päiväkohtaisin muutoksin, eli käytännössä yksijakoinen kuntosaliohjelma, jossa tavoitteena lihasmassan ja voiman kasvattaminen:

Ma: Puntti
Ti: 45 min uinti
Ke: Puntti
To: 45 min uinti
Pe: Puntti
La-Su: Lepo

Tarkoitus olisi uida vapaauintia ripeällä temmolla. Sellaisella, että keskivartalon lihaksisto joutuu töihin. Jos menisin vain semi-rauhallista rintauintia uimaan, lenkkipolku olisi yhtä hyvä vaihtoehto. :jahas:

Kokemuksia, jos löytyy niin olisi ilo kuulla :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkäs on porukalla kokemuksia uinnista treenin yhteydessä? Jos tavoitteena on lihasmassan kasvu, onko uinti liian raskasta lihaksille välipäivinä?

Mä kävin tämän vuoden alkupuolella kerran viikkoon uimassa viikoittain ja yleensä sunnuntaiaamuisin.
Punttipäivät maanantaista torstaihin ja pari päivää lepoa välissä.

Rintaa kuin uin sen 1,5 - 3 km kerrallaan, keskinopeus aikalailla 1km / 30 min - kieltämättä maanantaina ei rintatreeni kulkenut. Uintiin taas se viikon punttitreeni ei enää niin vaikuttanut, joskus meni hitusen pidempään että paikat lämpeni. Epäilen että jos olisi rintatreeniä/yläkroppaa tehnyt edellisenä päivänä, voisi olla melkoisen takkuista menoa ennenkuin paikat lämpenee kunnolla.

En kuitenkaan itse jaksanut säätää treenejä sen kummemmin uuteen järjestykseen kun olen jo 2,5 v aikana niin kaavoihin kangistunut tuon treenijaon suhteen.

En tiedä miten tehokasta rasvanpolttoa tuollainen pidemmän matkan uinti on, syke pysyy aika rauhallisena ja tuon 3 km jälkeenkään en ole väsynyt - ainoastaan tylsäksi käy ja siksi noustaan vedestä :)

Mutta kivaa vaihtelua se on. Tarkempaa analyysia en osaa antaa. :)

Ite kävin tossa jonkun aikaa uimassa joka toinen päivä ja joka toinen puntilla. Ei mielestäni liian raskasta ollut sitten kun siihen tottu. Ja puntilla käytössä 2-jakonen ohjelma.

Aikaa käytin uintiin 1-2h. Välillä kovalla sykkeellä ja välillä rauhallisesti. Yleensä vedin 500m rintaa nopeella temmolla ja sit 200m vapaalla ja taas alusta. Vapaauinnilla niin nopeasti kuin jakso ja pysy pinnalla eikä tyyli kärsiny. Ja kyllä sen huomas muutaman viikon jälkeen että on joutunu keskivartalo töihin. Oli tullu lihaksiin "ryhtiä" jos sen niin voi sanoa.

Kyllä toi ainakin omasta mielestäni on hyvä lisä punttisaliin ja jos haluaa kiinteyttää samalla.

Ite kävin tossa jonkun aikaa uimassa joka toinen päivä ja joka toinen puntilla. Ei mielestäni liian raskasta ollut sitten kun siihen tottu. Ja puntilla käytössä 2-jakonen ohjelma.

Aikaa käytin uintiin 1-2h. Välillä kovalla sykkeellä ja välillä rauhallisesti. Yleensä vedin 500m rintaa nopeella temmolla ja sit 200m vapaalla ja taas alusta. Vapaauinnilla niin nopeasti kuin jakso ja pysy pinnalla eikä tyyli kärsiny. Ja kyllä sen huomas muutaman viikon jälkeen että on joutunu keskivartalo töihin. Oli tullu lihaksiin "ryhtiä" jos sen niin voi sanoa.

Kyllä toi ainakin omasta mielestäni on hyvä lisä punttisaliin ja jos haluaa kiinteyttää samalla.

Mielestäni uinti on paras aerobinen vaihtoehto punttisaliharjoitteluun.

Onkos uinnissa yhtä tärkeä se oikea tekniikka, eikä niinkään se suoritusnopeus? Itse kun en ole juuri lainkaan vapaauintia harrastanu, aina vaan rintaa, mutta tekis mieli ottaa vapaauintikin mukaan ( poliisikoulu tähtäimessä ).

Kannattaa ottaa oikeesta tekniikasta selvää, menee loppupeleis sit paljon lepposammin uinti. Ekaks tekniikka ja sit nopeutta lissää omaa vauhtii.

Juuh, tekniikka kuntoon niin helpottaa sitä uimista huomattavasti. Pystyy silloin säätelemään sitä nopeutta ja "rasittavuuttaakin" helpommin. Onneksi itellä on uintitaustaa lapsuusajalta, joten tekniikka ei ole kuitenkaan unohtunut vaikken muutamiin vuosiin ole altaalla hirveesti käynytkään.

Jos haluaa vähän kovempaa treeniä yläkropalle uinnin yhteydessä, suosittelen ostamaan sellaisen vaahtomuovisen kellukkeen jalkojen väliin. Silloin tulee jalat kivasti ainoastaan perässä, kun ylävartalo tekee työn. Vice verca sellanen läppänä lautakelluke käsille antaa hyvän treenin jaloille.

ceesar;2932040 begin_of_the_skype_highlighting**************2932040******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************2932040******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Jos haluaa vähän kovempaa treeniä yläkropalle uinnin yhteydessä, suosittelen ostamaan sellaisen vaahtomuovisen kellukkeen jalkojen väliin. Silloin tulee jalat kivasti ainoastaan perässä, kun ylävartalo tekee työn. Vice verca sellanen läppänä lautakelluke käsille antaa hyvän treenin jaloille.

Tämä on sitten vaan yksi mielipide, ei Totuus, mutta:
Mun mielestä tuo kelluke ja lautakelluke ei vaan ole tarpeellisia. Jos haluaa keskittyä jostain syystä vain käsivetoihin (vapari, selkä tai rintauinti) niin sitten ei vaan käytä jalkoja. "Korsetti" kannattaa silti pitää kasassa ja koittaa pitää yllä sen verta kovaa tempoa esim. vaparissa, että jalat ei lähde vajoamaan kohti pohjaa. Sitten jos haluaa treenata vaan jalkoja niin ojenna kädet eteen ja nappaa vaikka toisen käden peukalosta kiinni. Tuolloinkin täytyy pitää korsetti tiukkana, muuten on vaikeampi pysyä tarpeeksi suorana, että saisi helposti haukattua happea ilman ihmeempää niskan jännittämistä.

Mutta itse tykkään uida koko kropalla koko ajan mitä altaassa olen. Jos haluan keskittyä enemmän yläkroppaan niin sitten vaan kiinnittää käsivetoihin enemmän huomiota, että tekee jokaisen vedon oikealla tekniikalla ja niin voimalla/vauhdilla kuin haluaa. Jalkojen kohdalla sama vain toisin päin: laittaa yläkropan autopilotille ja keskittyy hakemaan tuntumaa potkuihin samalla keskittyen edelleen sen keskivartalon syvien lihasten tiukkana pitämiseen.

Anyway, itse aiheeseen: nyt kun on selän kuntoutus menossa niin uin melkein joka päivä. Tänään ensimmäinen välipäivä pariin viikkoon. Yleensä menen heti aamusta joskus 8-9 aikoihin niin saa aika rauhassa uida ja menee joku 1-2km päivästä/fiiliksestä riippuen, että uinko enemän palauttavaa, pidempää lenkkiä jos ed.iltana on ollu salitreenit vai uinko nopeasti kovalla temmolla kun on puntista välipäivää (punttitreeniä vaan 3 x vk tällä hetkellä tuon selän takia).
HIIT uima-altaassa on aika mukava veto: 200m lämpöä, 50m vaparia niin lujaa kuin lähtee, 50m rinulia takas rennosti keskittyen hyvään liukuun ja hengittämiseen. Noita niin monta kierrosta kuin jaksaa ja sitten loppuun vielä 200-400m verryttely kevyempään tahtiin.

Btw, yksi mistä kannattaa uidessa huolehtia, etenkin jos ui yli... no, ainakin yli 60min. Nesteytys. Uidessa hikoilua ei helposti huomaa, mutta parhaimmillaan olen ollu uinnin jälkeen 1,7kg kevyempi kuin ennen uintia, eli vaikka kovin moni ei sitä selvästikään tee (ainakaan en ole uimahalleissa tätä juuri nähnyt) niin aika suositeltavaa olisi pitää sitä vesipulloa radan päädyssä mistä välillä ottaa huikkaa vaikka 15min välein. Ja tietty ennen uintia on hyvä juoda jonkin verran, ei siis ihan ennen aloittamista vaan vaikkapa 1-2h ennen altaaseen menoa.

Vielä 2 random-ajatusta uinnista: uimisen jälkeen ainakin mulla on enemmän nälkä kuin vaikkapa juoksulenkin jälkeen. En ole muuta apua tuohon löytäny rasvanpolttoa ajatellen kuin runsaan veden juonnin sekä itsekurin.
Toinen ajatus: kovasti uskoisin tämän olevan jotain... pumppia tai jotain muuta, en usko että voi mitenkään olla lihasta kun ei siinä tunnu olevan järkeä, mutta kun olen nyt about kuukauden päivät uinut melkein päivittäin ja about joka toinen päivä aika kovia/nopeita vetoja kroolia niin tuntuu, että hartiat on leventyneet ja "pullistuneet" kuten yleisesti rinnanympärys vaikka kalorit olen pitäny about siinä rajalla, ettei ole ainakaan hirveästi plussan puolella. Vyötärö taasen ei ole levinnyt yhtään, mutta kiloja on kertynyt muutama lisää. Jos joku osaa jotain selitystä tälle ilmiölle antaa niin olisin kiitollinen.

Hartiathan siinä uinnissa levenee, kattelee esim. jotain +10v uintia harrastaneita niin kaikil on aivan järkyt kolmiot.

Asiaan,

Nyt reilun vuoden uinu viikottain välillä 5x välillä 1x, ja ihan voimareenin ohella. Tulokset on noussu, paino tippunu ja syöty on kuitenkin aivan vitusti. Eli helvetin hyvä kontrolloida kaloreita tolla - omasta mielestä paljon parempi ku millään muulla aeroobisella(juoksulla tms), koska rasittaa kokonaisvaltasesti koko kroppaa eikä käy niveliin niin pahasti. Tosin jos jynttää aina samalla tyylillä jotain askeettista sammakkoo niin äkkiä tulee "uimarin olkapää". Eli kannattaa vaihdella; perhonen, rinta, vapari jne.

Brotherille vielä, että mulla on itellä ihan samaa havaittavissa hartia/vyötärö ration suhteen jne. Ja jotenkin hyvä paine yläkropassa koko ajan.

Itse uintia harrastelen ja altaassa tulee oltua enemmän kuin tarpeeksi. Sen verran voisin sanoa, että vapaauintia uidessa kannattaa opetella tekemään oikea volttikäännös, sillä läpi yläasteen olin ainoa, joka sai vatsalihasten piippitestissä aina täydet pisteet vaikka en vatsoja juuri treenannutkaan. Päättelin vatsalihasten hyvän kunnon johtuvan nimenomaan käännöksistä, sillä vaikka 1000m metriä lyhyellä radalla uidessa tulee 39käännöstä, ja yleensä reeneissä uitiin 3-5km usein pääosin vapaauintia, joten niitä toistoja tulee... Tietysti uinti muutenkin ottaa rankasti keskivartaloon, sillä se on pidettävä jännitettynä uinnin ajan. Selkä on myös levennyt hyvin, mutta jalat ei juuri uimalla kasva, vaikka nykyisin päälajini on rintauinti. Rasvaakaan ei juuri kehoon haitaksi asti ole kertynyt ja uidessahan se vain kelluttaa, tosin näillä harjoitusmäärällä melkein mikä vain laji varmasti kuluttaa niin paljon ettei väkisinkään saa syötyä itseään lihavaksi.

Jos tavoitteena on rasvanpoltto niin kannattaa seurailla vähän omaa sykettään. Optimaalinen rasvanpoltto syke pyörii siinä 100-130 välimaastossa, jolloin uida voi aika rauhalliseen tahtiin. Kovemmassa rääkissä elimistö suosii ensisijaisesti "nopeampaa" energiaa.

Kovan punttireenin jälkeen hyvänä loppuverryttelynä toimii vesijuoksu, vetää vaan palkkarit välissä ja käy vähän saunassa rentoutumassa. Ehkäisee hyvin sitä tukkoista oloa mikä tulee usein treenin jälkeen... suosittelen:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom