Uinnin aloitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ExE_93
  • Aloitettu Aloitettu
Okei, eli aluks, en tienny mihin osioon tää pitäis pistää, joten saa siirtää muuallekkin.

Juu ja sitten asiaan. Eli tarkoituksena olisi aloittaa uinti, heti kunhan nuo jäät tuosta sulavat ja vesi lämpenee sen verran, että edes pystyy uimaan. Kysyisin tässä, että paljonko olisi mahdollista tiputtaa painoa ja kehittää kestävyyttä (koska lihasta se ei suuremmin kehitä) Kesäloman aikana, joka kestää sen 2 ja puol kuukautta? Tiedän, ettei paljoa mutta kuitenkin. Sitten tietysti jatkaisin, mutta näin aluksi. Itse olen ~90 kg ja pituutta ~186cm. Ikää se 17 vuotta ja loppuvuodesta tulee 18 täyteen. Nyt olen vihdoin tehnyt päätöksen aloittaa kunnolla liikkumisen, kun kunto on hieman huono ja mahakin alkaa jo pömpöttää. Olen yrittänyt vuosien varrella aloitella kaikenlaisia harrastuksia, mutta kaikkihan niistä on jäänyt, mutta nyt aloittelin uintia, kun siitä pidän muutenkin.

Tarkoituksena olisi siis harrastaa uintia se 2 kertaa päivässä, 3-5 päivää viikoss, noin ½-1½ tuntia kerrallaan. Ihan perus rintauintia ja välillä kenties kroolausta. Olen uinut koko pienen ikäni, joten tekniikkan pitäisi olla kelpo kunnossa. Lihasmassaa siis en yritä kasvattaa, vaan tarkoituksena olisi kiinteyttää lihaksia ja saada tuo pelastusrengas tuosta vyötäröltä pois :)

Tässä samalla voisin myös ruokavaliota parantaa, kun se sattuu koostumaan aika paljolti roskaruuasta ja muusta epäterveellisestä. Tarkoituksena olisi ruveta syömään terveellisemmin, eli perus kasviksia ja hedelmiä, ja jättää ne herkut pois. Tietenkin kun kesä tulee niin saatan jätskin nauttia silloin tällöin, mutta siis yleisesti vähentää herkkuja ja lisätä kasviksia ja hedelmiä. Tämän toivoisin auttavan painon pudotuksessa.

Eli siis kyselisin mielipiteitä tästä ja toivoisin tuohon yllä mainittuun kysymykseen vastauksia. Toivottavasti tämä harrastus tulisi jäädäkseen:thumbs:

Eikö ole mahdollista käydä uimahallissa uimassa? Uimahalli on turvallisempi paikka harrastaa uintia kuin järvessä uiminen. Toki tuosta järviuinnistakin saa turvallista sitomalla vaikka jalkaan tai käteen uintilaudan tms. Sitä kun ei etukäteen tiedä koska kramppi iskee ja voimat saattaa uinnissa loppua yllättävän nopeasti. Eihän kukaan tietoisesti mene järvelle hukkumaan. Uinti on todella hyvä kuntoharrastus, mutta muista turvallisuus järvellä uidessa.

Kysymykseen kuinka paljon on mahdollista pudottaa painoa 2,5 kuukaudessa sanoisin, että puoli kiloa - kilo per viikko on hyvä vauhti ja toi kilo per viikko aikalailla maksimi. Ekalla dieettiviikolla saattaa lähteä helposti kolmekin kiloa, mutta se on suurilta osin nestettä. Mutta eihän sulla tuota ylipainoa juuri ole. Minkälainen tausta sulla on liikunnan osalta? Sanoisin, että helposti pääset lähelle 80 kiloa tuossa ajassa.

Tuohon kestävyyteen on vaikea sanoa mitään. Uinnissa kehitty hapenottokyky kyllä hyvin ja alussa tietysti oli liikuntamuoto mikä hyvänsä tulee tuloksia, eli tuota kestävyyttä, nopeasti. Uinnissa tekniikka korostuu ja kun saat sen kuntoon, käy uiminen helpommaksi. Kaikista tärkein on kuitenkin laittaa se ruokavalio nyt ensin kuntoon. Tältä foorumilta löytyy kyllä hyvät vinkit siihen. Ei muuta kun selaamaan.

Tuohon itse uintiin vielä. Kannattaa heti opetella tuossa rintauinnissa oikea tekniikka, eli pää veden alle liu'ussa. Sillä pää pinnalla tyylillä saat niskat, selän ja hartiat todella pahasti jumiin. http://www.fit.fi/videot/janin-uimakoulu-rintauinti/1565 Esim. tossa on ihan hyvät ohjeet. Sama homma tottakai kroolin kanssa.

Back
Ylös Bottom