Uhkailu ja kiinnikäynti..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zeezze
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kellään kokemuksia uhkailuksi joutumisesta ja siitä mitä poliisi tekee jos asiata ilmottaa??

Tuli tossa viime viikolla tällänen "mä tapan sut" viesti joka sit jatkui tänään eri henkilön toimesta päälle käynillä ja saman tapasilla uhkauksilla et mä oon ostanut haulikonkin vaan sitä varten et voin ampuu sut.. ja tämä viime viikkonen kaveri tuli vielä mukaan tilanteeseen nyrkit pystyssä ja uhkaili jotain tyyliin et juosta voit mut karkuun et pääse..

tätä touhua on nyt jatkunut jonkun aikaa.. lähtenyt alkuun 3 vuotta sitten parin muijan takia jokseenkin itte en ollut kummasakaan tapauksessa se ketä jutun alotti.

Henkilökohtaisesti sopis se vaihto ehto hyvin et annettais asian olla enkä oo mitenkään lähtenyt provosoimaan vaan pysynyt mahdollisimman kaukana näistä tyypeistä.

Mietityttää vaan se et meneeks homma huononpaan suunta jos asia puidaan oikeudessa..

Joo ja tässä tapauksessa ei oo sitä vaihtoehtoa et kävis kostamassa.. ensinäkin ittellä ei oo väkivaltaan mitään mielenkiintoa ja toiseks siitä ei tässä asiassa oo mitään hyötyä tulis vaan jonkunlainen kosto kierre..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Poliisille kannattaa ilmoittaa asiasta, mutta käytännössä poliisi ei varmaan voi paljon tehdä asialle mitään. Aika vittumainen tilanne sulla. Tommosia väkivaltaisia kusipäitä jos osuu kohdalle, niin sille ei oikein voi mitään, ennen kuin jotain oikeasti tapahtuu.

Tuli tossa viime viikolla tällänen "mä tapan sut" viesti joka sit jatkui tänään eri henkilön toimesta päälle käynillä ja saman tapasilla uhkauksilla

rikosnimike on laitonuhkaus. itsekki saanu joskus siitä syytteen ku jonku tappelun yhteydessä menin sanomaan et tapan sen toisen.

Niin kannattaa varmaan vaan yrittää vältellä sitä kaveri niin paljon kun pystyy, jospa se jossain vaiheessa lopettais. Luulis silläkin olevan jotain muuta elämää kun sun ahdistelu.

Jos uhkaukset tulevat esim. tekstiviestitse, niin tallenna ne matkapuhelimeesi ja sen lisäksi kirjoita ne vielä varmuuden vuoksi vaikkapa ylös paperille. Eli uhkauksen sisältö, päivämäärä, kellonaika sekä puhelinnumero, mistä viestit tulevat. Lisäksi voit näyttää viestin jollakin ystävällesi, joka tarvittaessa todistaa nähneensä puhelimessasi tällaisen viestin.

Jos viestit tulee puhelimitse tai ne lausutaan suusanallisesti, niin laita ylös taas nämä samat asiat sekä mahdollisten kuulijoiden (todistajia) yhteystiedot. Kyseessä on laiton uhkaus. Jos sinuun käydään kiinni, on kyseessä pahoinpitelyrikos (lievä, tavallinen, törkeä).

Kaikki nämä ovat rikoksia, joista voi tehdä rikosilmoituksen poliisille henkilökohtaisesti poliisilaitoksella käymällä. Vaikka esim. laiton uhkaus on pelkkä sakkojuttu ja sinällään "pieni juttu", niin siitä huolimatta niistä kannattaa tehdä rikosilmoitus varsinkin silloin, jos se on jatkuvaa ja tarvittaessa hakea lähestymiskieltoa. Ja varsinkin, jos kyseessä on todellinen uhka eli sinua kohtaan on jo käytetty väkivaltaa ja sen uhka on koko ajan olemassa sekä todellinen.

Esimerkiksi laiton uhkaus on nk. asianomistajarikos. "Lievemmät" rikokset ovat yleensä sellaisia ja vakavammat ovat yleensä yleisen syytten alaisia rikoksia. Jos asianomistakarikoksessa ei vaadi tekijälle rangaistusta, niin silloin poliisilla ei pääsääntöisesti ole oikeutta tutkia rikosta. Tämän takia suosittelen vaatimaan sitä. Sinun itsesi ei tarvitse määritellä sitä, mikä se rangaistus on, vaan suostua ainoastaan siihen, että tekijää saa ylipäätään rangaista jollain tavoin. Yleisen syytteen alaisissa rikoksissa poliisilla taas on velvollisuus tutkia rikos siitäkin huolimatta, että asianomistaja (=uhri) ei vaatisikaan rangaistusta. Ongelmaksi muodostuu välillä vain se, että jos uhkauksista ei ole mitään näyttöä (esim. viestejä, todistajia), on kyseessä sana vastaan sana tilanne ja juttua on vaikea näyttää toteen, vaikka se olisikin totta.

Lähestymiskieltoa on vaikeaa saada käräjäoikeudesta, jos ei ole mitään näyttöä asiasta, eli siksi kannattaa tehdä näitä rikosilmoituksia. Lähestymiskielto ei sinällään estä ketään tekemästä silti sinulle pahaa, mutta suurinta osaa ihmisistä se hillitsee. Ja jos lähestymiskieltoa rikkoo, on se taas uusi rikos ja siitä kannattaa tehdä uusi rikosilmoitus. Ja jos kyseessä on sellainen akuuttitilanne, jossa sinua pahoinpidellään, niin soita heti poliisin hätänumeroon 112. Pelkistä uhkauksista taas voi ilmoittaa poliisille myöhemminkin.

Ja aina voi tietysti yrittää ratkaista tilannetta itse niin, että vaihtaa puhelinnumeronsa salaiseksi ja laittaa osoitteen myös salaiseksi. Suosittelen myös, että ei itse uhkaile toista takaisin päin, vaan yrittää pitää matalaa profiilia. Tietty voi sanoa, että aiot ilmoittaa poliisille, jos moinen jatkuu. Pitää myös muistaa, että poliisilla ei ole mahdollisuutta suojella 24h kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat vastaavanlaisissa tilanteissa.

Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse sietää. Yllättävän paljon ihmiset sietävät erilaisia asioita, esimerkiksi jatkuvaa puhelinhäiriköintiä jne...

Ehkä se kannattaa melkein mennä maanataina käymään poliisi asemalla. Joo no tästä tän päiväsestä pahoinpitelystä sen verran et kaveri näki sen mut ei kuullut niitä jälkimmäisiä uhkauksia.

Sepä siinä ku ei osotteen ja numeron vaihta/salaiseksi pistäminen auta ku on niin pieni kylä.. alle 2500 asukasta ja se välttelykin on hieman vaikeaa.. Ja jollei elämä olis niin helppoa ni tämä joka lähetti sen "mä tapan sut" viestin on samassa työpaikassa ja kaiken lisäksi olen itte hommannut sille tämän työpaikan ennen ku tää touhu alko.. =)

Vittu et ihminen voi olla tyhmä.. =)

Mä jotenkin aavistelen, että uhkaaja ja sinäolette suht' nuoria, vai pitääkö olettamus paikkansa? Onnistuuko sellainen, jos soitaisit hänelle asiallisesti ja yrittäisit jutella asian selväksi? Tärkeää on tietty se, että olet itse asiallinen etkä provosoi.

Jos tämä rauhanhieronta ja "kättä päälle" -yritys ei puhelmitse tunnu onnistuvan, voit sanoa hänelle että aiot tehdä poliisille rikosilmoituksen, jos hän aikoo jatkaa. Heti alkuun ei ehkä kannata ottaa poliisia puheeksi. Pyydät vaikka jotain ystävääsi kuuntelemaan puhelua varmuuden vuoksi, jotta hän on todistamassa jos tyyppi taas uhkailee sinua.

Ja jos mikään ei auta, niin sitten teet sen rikosilmoituksen.

no ei tässä ihan teinejä olla.. itte 25v ja nää kaverukset taitaa olla 27v ja 23v.

En todellakaan oo asiaa mitenkään provosoinut eikä tuli mieleekään.. nyttenkin vaan koitin suojata itteäni ja poistua tilanteesta.

Joo toi on ihan hyvä idea mut ei tunnu auttavan. Kyllä mä tänäänkin sanoin et asia voidaan sopia ihan puhumalla ja selvinpäin.. itte en ollut kännissä. Ja tää toinen kaverus joka on samassa paikkassa töissä ei oo n. vuoteen sanonut mulle sanaakaan töissä.

Sitä vaan mietin et meneeks tää touhu ihan hulluks jos tähän sekottaa poliisit. Se tyyppi joka kävi kimppuun sanos siinä haulikko jutun yhteydessä et kyllä hän voi sen 5 vuotta istuu mun takia.

toisaalta poliiseille ilmoittaminen voi tehdä asiasta vieläkin pahempaa.... "vittuako menit kytille puhumaan" jne jne...

:offtopic: mutta mistä näin iso riita että ihan haulikolla uhataan ampua? :wtf:

Tiedän kyllä noista tilanteista, että neuvoja on helppo antaa, mutta niiden toteuttaminen sitäkin vaikeempaa. Ite en oo noin pahoihin tilanteisiin joutunut, mutta suosittelisin aivan vilpittömästi menemään vaikka sen uhkailijan kanssa töissä sen toimistoon tai muuhun rauhalliseen paikkaan kahdestaan ja keskustella rakentavassa hengessä asia halki. Puhelimessa on niin paljon helpompaa haistattaa paska toiselle ja löydä luuri korvaan, koska ei olla konkreettisessa sosiaalisessa tilanteessa sen kanssa. Kasvotusten ja kahdestaan kumpikin on samalla tasolla eikä silloin uskalla kovistella mitään niin herkästi. Vielä kun pysyttäytyy erittäin rauhallisena, eikä lähde kiristämään tarkoituksella tunnelmaa syyttämällä toista (vaikka aihetta olisi), niin sopukin voisi onnistua.

Kuten jo sanottiinkin, niin poliisille ei ehkä kannattaisi mennä ihan heti puhumaan, koska se ei koskaan palauta tilannetta enää samalle tasolle, vaan syytetylle jää asiasta paska maku suuhun ja niistä ei taaskaan tiedä, mitä ne tekee seuraavalla kerralla baarissa, kun tulee lähelle. Tietty jos tilanne on sitä tasoa, että ovesta ulos astuessaan tarvii pälyillä melkeinpä jo ympärilleen niin poliisille heti.

Pannu sen mutsia, siskoa ja/tai tyttöystävää :dance2:

Ja sitten vakavasti ottaen. Kannattaa mennä keskustelemaan esim. duunipäivän päätteeksi kun olet varma että ko. apina/herra on selvinpäin. Yrittää vaikka sitten vähän "nöyrtyä" ja pyydellä anteeksi tilannetta ja paiskata kättä päälle, siis jos ei halua käydä hakkaamaan agressioita ulos tyypistä. Ja kerro toki ihmeessä mitä vittua oikein olet tehnyt vai onko kyseessä vain oikeasti hullu(siis vastapuolena)?

Sen EX muija rupes joskus soittelemaan mulle.. yllätys yllätys.. sama juttu kummankin sankarin kanssa.. Ekassa tapauksessa muija väitti kiven kovaa et ne on eronnut useita kuukausia sitten.. mistä senkin nyt sit olis voinut tietää et ne palaa joskus yhteen.. ja tokassa tapauksessa tiesin ittekin et erottu on tyyliin kolme kuukautta aikaa ja se on kuultu molempien suusta..

Periaattessa ymmärän sen et jotain voi harmittaa et joku on oman exän kanssa mut niinhän ne aina on mut tässä taitaa vaan olla se lisämauste et kaikki tuntee kaikki..

Pieni kylä... pienet piirit..

Ei tässä oikeen vois mihinkään muuttaakaan kun on koko suku täällä ja vähän muitakin velvollisuuksia.

Pienikylä pienet piirit... sen helpompi kertoa äijille että jos ne ei lopeta uhkailua niin sä rupeat kavereides kanssa pistämään takas, aina enemmälti. Näiden pikkukylien sankarit tunnetaan, ne säikähtää kun et menekkään karkuun. Tämä siis jos ei puhe auta.

Tietty jos tilanne on sitä tasoa, että ovesta ulos astuessaan tarvii pälyillä melkeinpä jo ympärilleen niin poliisille heti.
Tilanne olis se et itte tulin paloaseman ovesta ulos ja kävelin autolle ni tässä vaiheessa kaiffari juoksee tien yli ja huuta et oota vähän.. No helvetti mähän ymmärsin et se haluaa puhua jostain.. Noh eihän se ihan niin menny vaan heti ku pääsi etäisyydelle ni alko nyrkkit heilumaan ja jalka lentämään..

Sepä siinä ku ei osotteen ja numeron vaihta/salaiseksi pistäminen auta ku on niin pieni kylä.. alle 2500 asukasta ja se välttelykin on hieman vaikeaa..

LOL... Ton kylän koon huomioiden, niin annas mä arvaan. Oot menny tietenki joskus kännipäissään näyttään keskaria joillekkin uhkaajista, etkä välttämättä edes muista sitä. Tämä tietenkin voi olla tapahtunut joskus viimeisen 5 vuoden aikana. Toki kyse voi olla jostain huomattavasti pahemmasta ja oot saattanu mennä haukkumaan jotain HOMOKSI! Tästä kyllä sietää jo turpaan saadakki ja monen vuoden kyräilyt on ihan paikallaan. Suosittelen, että muutat naapurikuntaan ja kun oot saanu kerran pataan naapurikunnan junteilta, niin liittoudut niiden kanssa ja menette porukalla pieksämään nämä uhkailijat. Kannattaa kuitenkin muistaa, että landella lakeja aletaan kunnioittamaan siinä vaiheessa, kun itselle tulee turpaan. Varaudu siis siihen, että nämä uhkailijat nostavat syytteet ja itkevät poliisille.

Pahoittelen jos tuli hieman epäasiallinen viesti. Olen vaan sattunut seuraamaan vastaavia tapauksia ihan riittävästi, kun olen tehnyt ovihommia tässä jonkun aikaa vähän kasvukeskusten ulkopuolella.

Ihan oikea neuvo sit jos haluat päästä eroon noista kavereista ja kehittyä elämässä: Muuta kaupunkiin!

Kuten jo sanottiinkin, niin poliisille ei ehkä kannattaisi mennä ihan heti puhumaan, koska se ei koskaan palauta tilannetta enää samalle tasolle, vaan syytetylle jää asiasta paska maku suuhun ja niistä ei taaskaan tiedä, mitä ne tekee seuraavalla kerralla baarissa, kun tulee lähelle. Tietty jos tilanne on sitä tasoa, että ovesta ulos astuessaan tarvii pälyillä melkeinpä jo ympärilleen niin poliisille heti.

No samaan baarin ei kannata mennä jollei sit halua ruveta urheilemaan.. Tää tilanne oli sellanen et itte tuli paloaseman ovesta ulos ja tää kaiffari juoksi tien yli pubista ja huusi et älä mee mihinkään.. mä luulin et se on tulossa puhumaan mut sit ku etäisyys oli hyvä rupes välittömästi tulemaan nyrkkiä etc..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom