Voi veljeni Kerpele!
Tuo kovalevyn osiointi näyttää olevan monille aika vaikea paikka. Ubuntun pitäisi kyllä asentua xp:n rinnalle ihan nätisti ilman sen liukunamikan vääntämistäkin.
Toinen vaihtoehto on asentaa jokin osiointiohjelma xp:n puolelle (laittomasti Partition Magig / Partition Manager tai ilmainen gpated) ja tehdä sillä Linuxille oma osio. Se osio valitaan sitten siinä asennusvaiheessa.
Suosittelen lukemaan aluksi tuota foorumia
http://forum.ubuntu-fi.org/ ja käyttämään kuuluisaa haku-toimintoa. Jollain muullakin on saattanut olla samoja kysymyksiä.
Minä otin ja sanoin Windoosille lopulliset hyvästit ja rupesin tyytyväiseksi ubuntun käyttäjäksi. Mulla kertakaikkiaan paloi hermo sen W:n jatkuvan hoitamisen kanssa.
Ensinnäkin siinä oli viirustutka ja antispywaretutka, jotka piti päivittää joka päivä (kun autoupdate ei aina toimi) ja ajaa läpi ainakin kerran viikossa.
Lisäksi oli kaksi yleispuhdistinta, jotka siivosivat W:n keräämän kaiken turhan paskan pois. Nämä piti ajaa molemman kerran viikossa ja silloin kun poisti jonkun ohjelman. Näitä oli siis kaksi, kun toinen löysi aina jotain mitä toinen ei. Erikseen oli vielä rekisterinpuhdistussofta.
Hoitamisen lisäksi rupesi päätä kiristämään kun ihan peruskäytössä tarvittavia ohjelmia piti asentaa jopa epärehellisillä keinoilla, eikä nämä ohjelmat sitten tietyn ajan jälkeen enää suostuneet käynnistymään.
Linuksin käytössä olen kyllä ihan rookie, mutta mukavaa on ollut, ja homma alkaa toimia aika nopeasti kun älyää jotain perusasioita.