Tyynyn valinta

Lueskelin jotain vanhaa keskusteluja patjoista, futoneista ja sängyistä joten ajattelin itse avata keskustelua siitä kuinka valita oikea tyyny.
Itse olen ostanut parin vuoden välein uuden. Ei kalleinta, mutta en halvintakaan mallia. Nyt katselin tuossa eräästä kuvastosta viskoelastista tyynyä. Sijauspatjani on jo sellaista materiaalia ja olen ollut tyytyväinen. Eli se sellainen joka muotoutuu ruumiinlämmön mukaan. Mietin että uskaltaiskohan tehdä riskisijoituksen ja ostaa monen kymmenen euron tyynyn. Kuinka paljon mukavampia unia olisi luvassa. Vai löytyykö pakkotoiston uniklubilta hyviä ehdotuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omasta mielstä tuohon tyynyyn kannattaa pelimerkkejä laittaa. Itse voin lämpimästi suositella Tempur Millemiumia. Kokemusta on halvemmistakin niskatyynyistä, mutta ne ovat joko pehmenneet liian nopeasti tai sitten pakkautuvat suojapussiin toiseen laitaan. Erityisesti Hemtexin niskatyynyä vaivaa tämä pakkautumisongelma.

Alkuun tyynyn materiaali tuntuu kovalta, mutta siihen tottuu yllättävän nopeasti ja laadukas tyyny säilyttää ryhtinsä todella pitkään.

Hinnaltaan tuo Millenium maksaa valitettavasti todella monta kymmentä euroa.

Viskoelastinen tyyny on ainakin itellä ollu jo jonkin aikaa käytössä, patjatehtaalta sai ilmaiseksi lähes niin monta kun teki mieli, olin kesätöissä siis siellä (joku virheellinen mitta niissä tyynyissä nii antoivat pois). Kyllähän toi hitaasti muotoutuva materiaali on aika jees, varsinkin petareissa, mutta sekin on niin mielipidekysymys. Kyllä voin silti itse suositella.

Sain n.200 euron muovautuvan kotimaisen tyynyn ja sen jälkeen ei ole kertaakaan särkenyt päätä tai niskoja aamulla. Eli kyllä tyyny kannattaa hankkia muualta ku Ikeasta :)

Tuollaisia spessuvaahtomuovityynyjä on muillakin kuin Tempurilla eikä niissä juuri eroja ole. Näitä saa jollain 50€:lla ja hyvin tuntuu toimivan. Itsekään en pois vaihtaisi.

Omassa tyynyssä oli joku irrotettava päällinen, jota pidin jonkun aikaa tyynyliinan lisäksi, mutta on se parempi pelkällä tyynyliinalla.

Palautetaan mieleen patjavertailu, jossa ikean vastaava pesi Tempurin.

Minulle on pääasia, että tyyny on ohuehko ja että sitä voi väänellä ja käännellä niskan alle miten haluaa. Nukun vatsallani. Käytän myös toista tyynyä, mutta sillä ei ole niin väliä, koska asettelen sen osittain tuohon kyljen ja vatsan alle, koska minulla on notkoa selässä ja vatsalleen nukkuessa tuo notkon alue väsyy. Selällään en osaa nukkua.

Itse käytän tätä "Familon Ultra Muotoiltu täyttötyynyä", joka on kuvassa tyynykasassa ylinpänä:

http://images.google.fi/imgres?imgu...+muotoutuva&start=18&gbv=2&ndsp=18&hl=fi&sa=N

Itse voin lämpimästi suositella Tempur Millemiumia.

Kuinka vatsallaan nukkuminen onnistuu tämän tyynyn kanssa?

Tempurit on aivan hanurista. Yhden ostin ja dumppasin roskiin. Tykkään mutistella tyynyä yön aikana ja nukkua milloin mitenkin päin. Tuossa tuli vain niskat kipeäksi.

Hotelleissa (esim. Kämpissä ja Tornissa) on aivan helkkarin hyvät untuvatyynyt, sellaisen kun jostain löytäisi niin voisi vaikka mitä maksaa. Mistähän tommosia "ammattilaistyynyjä" saisi? Paksuja ja pehmeitä ja säilyttävät hyvin muotonsa.

Itse kärsin niskakivuista tuossa muutama vuosi aikaisemmin. Päätin sitten sijoittamaan muistaakseni n.50 € tuollaisen muovautuvan tyynyn. Pari yötä meni totuttelemisessa (tuntuu aluksi kovalta ja korva tuli kipeäksi) mutta kun totuin niin niskakivut hävisivät. Nykyään en käytä tuota tyynyä, koska niskakivut eivät ole tulleet takaisin ja perinteinen muutaman euron pehmeä tyyny (varmaan nykyisen tyynyn hinta on max. 10 €) tuntuu mukavammalta.

Tempurit on aivan hanurista. Yhden ostin ja dumppasin roskiin. Tykkään mutistella tyynyä yön aikana ja nukkua milloin mitenkin päin. Tuossa tuli vain niskat kipeäksi.

..
Yleensä Tempureista kokeillaankin vaan sitä original-mallia ja sehän ei käy kaikille mitenkään päin. Nykyään niilläkin on 5 erilaista mallia riippuen missä asennossa nukut. Pehmeempi malli olis Supersoft, mutta ei sekään mikään untuvatyyny ole koska ajatuksenahan on että tyyny tukee yön aikana niskaa ja päätä riippumatta nukkuma-asennosta.
Mulla meni reilu kk ennenkuin pystyin tempurilla nukkumaan yöt hyvin ja sen jälkeen ei ole niskaa tai päätä särkenyt. Aluksi piti vaihtaa tyynyä vanhaan välillä kun uusi tyyny oli liian kova.

e
vatsallaan nukkuminen on tietysti selälle ja niskalle se pahin vaihtoehto, mutta jos se on ainoa mahdollinen asento, niin muotoillut tyynyt voi olla huono vaihtoehto ylipäätään. Pitäisi ainakin saada tyynystä joku kokeilumalli kotiin muutamaksi yöksi..

Kyllä 20-40 € kannattaa tyynyyn sijoittaa. Välttämättä paljoa enempää en kuitenkaan laittaisi. Viskolelastisuudet jne. kuulostaa lähinnä myyntikusetukselta... Perusasiat kannattaisi ensin selvittää.

Tyynyjähän on luonnontäytteillä (untuva/höyhenet) ja synteettisillä täytteillä (pallo-, ontelo- jne. kuidut). Jos allergiat eivät estä, ottaisin luonnontäytteisen. Näissä tyynyn kantokyky (=kovuus) riippuu siitä, mikä on höyhenien/untuvan osuus. Mitä enemmän höyheniä, sen kovempi. Esim. omassani (Ajungilak, n. 30-40 €) on 60% untuvaa/40% höyheniä, juuri sopivan jämäkkä itselleni.

En tiedä saako mainostaa, mutta JYSK on siitä hyvä tyynykauppana, että siellä on tyynyjen kantokyvyt ilmoitettu tarkkaan.

Tyynyjähän on luonnontäytteillä (untuva/höyhenet) ja synteettisillä täytteillä (pallo-, ontelo- jne. kuidut).

Kolmas vaihtoehto on vaahtomuovi ja Viskolelastisuudet on vain erilaista vaahtomuovia. Ei se silti kusetusta ole. Se on kusetusta, että Tempur myy samaa tavaraa paljon kalliimmalla, koska se on "Tempur" materiaalia.

No itsellä on kokemusta useammastakin niskatyynystä. Lopuksi päädyin tuohon mainitsemaani Tempur Milleniumiin. Hieman syljettää ne rahat, joita turhaan tuli pistettyä halvempiin malleihin. Onneksi niillekin tyynyille löytyy käyttöä, sillä otamme ne vaimon kanssa messiin matkalle lähtiessä. Kyläpaikoissa vierastyynyt tuppaavat välillä olemaan sitä sun tätä.

Nykyisellä tyynyllä olen nukkunut selkä, kylki ja maha-asennossa. Hyvin on toiminut, mutta kuten aiemmin on jo mainittu. Kaikki tyynyt eivät sovi kaikille ja olisikin mainiota, jos tyynyjä voisi koeajaa. Onneksi joissakin hotelleissa on tyynybaari, josta voi käydä lainaamassa mieleisensä tyynyn tai mielenkiinnosta koenukkua uusia malleja.

Ite sain vesityynyn lahjaksi puoli vuotta sitten, se on hyvä tyyny. Sen voi täyttää omien mittojen mukaan ja se on kookas niin ei lopu tyyny kesken nukkuessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom