Tyttöjen ketoosikokemuksia?

Olen jo pitemmän aikaa suunnitellut, että toteuttaisin kevään dieettini ketolla. Oon kahlannut aika hyvin tuon treeni ja ravinto -osion ketothreadit, ja nyt tiedustelen, että miten teidän tyttöjen ketoosit on onnistuneet. Millaisia tuloksia saavutitte (kg/dieettiviikot)?

Yritin käyttää searchia, mutta en löytänyt vastausta seuraavaan :nolo:
Eli otatteko hiilaria (esim. maltoa) ennen treeniä ketolla, ja kuinka paljon? Jaksaako treenit vetää muuten kunnolla läpi?

Ei ole toistaiseksi henkilökohtaisia kokemuksia ketoilusta, mutta jos tavoitteena on toteuttaa ihan oikea ketodietti, niin hiilareita ei oteta edes ennen treeniä, vaan vasta sitten kun on tarve tankkauspäivälle.

Tästä aiheesta myös minulla on toivottavasti jonkinlaisia henkilökohtaisia kokemuksia kesään mennessä :)

Vanhat ketoilijat, esim. Ironbutt ja hiljaiseloa palstalla pitänyt Panda, kertokaahan tän aiheen ekspertteinä omia kokemuksianne. Mielellään kuulisin minäkin kokemuksia ketoilusta, erityisesti juuri naisnäkökulmasta .

Mulla ketoosi on toiminut kuin häkä: hiilareilla kroppa tuntuu keräävän nestettä ihan pirusti. Ketodietti on ollut oikeastaan ainoa mikä on toiminut jos nyt ei ihan mahottoman matalille kaloreille lähdetä. Olen tässä vuoden aikana ehtinyt testailemaan kaikensorttisia juttuja. Keto on tähän mennessä osoittautunut parhaaksi.

Nyt on kokeilussa ketodietin pidemmälle viety versio eli "Ultimate Diet 2.0", jossa ketoiluun yhdistetään oikeaoppinen treeni ja varsinainen ketojakso on vain 4 päivää. Sitten on 1 päivä ylensyöntiä (hiilareita) ja kaksi päivää normaalia ruokavaliota.
Paino ei tällä dietillä putoa yhtä nopeasti kuin perusketoilulla, mutta toisaalta tän dietin tarkoitus olisi säästää lihasta mahdollisimman paljon. Tulevaisuus näyttä miten hyvin tämä toimii.

Mutta takaisin ketoon: ekaa kertaa kokeilemalla ketodietti tuntuu aivan karmealta. Tämä fiilis on tosin vain ekan viikon. Kannattaa varautua päänsärkyyn (siitä pääsee eroon buranalla) ja siihen että ajatus ei kulje. Ekan viikon aikana voi paino tippua useammankin kilon kun nesteet häipyy, tämä tuntuu tietenkin psyykkeen kannalta hirmu hyvältä ja motivoi jatkamaan.

Nesteen poistumisen jälkeen painon putoaminen hidastuu. Kun syö vaan 500 kcal alle kulutuksen niin paino tippuu sellaisen puolisen kiloa viikossa. Minä pidin hiilaritankkauksen aina kerran viikossa, yhden päivän, jolloin söin tasan kulutukseni verran - en kuitenkaan enempää. Hiilaritankkauksen jälkeen paino yleensä hyppää takaisin aloituslukemiin (pidempään jatkaessa ei tietenkään ihan niin ylös), tämän ei pidä antaa masentaa kun se on vain nestettä. Neste poistuu taas parin päivän ketoilulla.

Pidempään jatkaessa ketoilu tekee minulla aina sen, että painon putoaminen tapahtuu aina jaksoittain. Punnitsin itseni parhaimmillani päivittäin ja välillä paino junnasi samassa kilomäärässä 100 g tarkkuudella monta päivää ja sitten yhtäkkiä paino saattoikin olla seuraavana päivänä jopa 700 g alempana... tämä liittyy tietenkin tuohon hiilaritankkaukseen mutta aika hassulta se tuntuu.

Ketoosiin pääsy hiilaritankkauksen jälkeen on henkilökohtaista - minulla ketotilaan siirtyminen on aina vain vauhdikkaampaa mitä enempi ketoilukokemusta on takana. Aerobisen tekeminen tietenkin auttaa. Nykyisin kroppa hyppää ketoon jo ekana päivänä, huomaan tämän aina lievänä tykyttävänä päänsärkynä - joka kuitenkin katoaa kun ketotila pääsee jylläämään. Nykyisin en tarvitse enää särkylääkkeitä - päänsärky on siirtymätilassa todella pientä, lähinnä se enää huvittaa.

Alussa ketoosiin pääsy ilman aerobista hiilaritankkauksen jälkeen voi viedä 4-5 päivää. Suosittelenkin aerobisen mukaan ottoa, sillä voi tuntua vähän turhalta tankata hiilareita jos on ollut ketotilassa vasta päivän tai kaksi.

Minulla ei ole treeni kärsinyt ketoilussa (eka viikko takkusi vähän). Virtaa riittää vähän liiankin hyvin - muutun ketolla hyperaktiiviseksi ja unikaan ei maita. Hiilareita en käytä treeniä ennen enkä jälkeen - se on tuntunut vain häiritsevän tahtia. Treeniin kannattaa ketolla kiinnittää hieman enemmän huomiota - minulla ainakin sarjojen väliset palautusajat voivat jäädä turhan lyhyeksi kun koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain...

Olen parhaimmillani ketoillut sellaisen 6 viikkoa putkeen. Ketoilu on yleensä katkennut johonkin vaivaan: ekalla kerralla meni vatsa sekaisin kun en huolehtinut riittävästä kuidun saannista (tyhmä pää), toisella kertaa iski flunssa 2 viikoksi jne.
Kiloja sain ketolla pois viime keväänä "pysyvästi" sellaisen 4. Mielestäni hyvä saavutus varsinkin kun ei tarvinnut nähdä ylettömästi vaivaa.

Keto on siitä hyvä että nälkä ei ole - kunhan huolehtii öljyn saannista. On suorastaan ihme että "kurniva" vatsa saattaa hiljetä pelkällä ruokalusikallisella öljyä!
Tasaisin väliajoin kannattaa kuitenkin syödä, mutta sitä öljyä mukaan niin on hyvä olo kaiken aikaa.

Olen nyt huomannut olevani "leipäaddikti" eli voin syödä leipää mielinmäärin ja se ei vie nälkää. Tai vie vähäksi aikaa... tunnin kuluttua on taas nälkä. Leivät kun karsii ruokavaliosta pois niin pysyy painokin kurissa!

Jalkatreeni kannattaa muuten tehdä hiilaritankkauksen jälkeen. Jalkatreeni kuluttaa eniten energiaa ja auttaa osaltaan ketoosiin pääsyä. Hiilaritankkaus taas antaa energiaa jalkatreeniin, joten jaksat vetää sen täysillä putkeen.

Mulla on kanssa hyviä kokemuksia ketodieetistä, tosin ajalta ennen punttailua.

Ja sattumalta tänä aamuna alkoi meikäläisen eka TKD-pätkä. Syklinen ei vielä onnistu, ei oo tarpeeksi treenipäiviä.

Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta Ironbutt. Oikeastaan just ton jalkapäivän takia kyselin siitä hiilarin otosta ennen treeniä. Mulla kun se on perjantai ja ajattelin että jos koko viikon on ketoillut, niin saattaa olla puhti pois. Jostain luin, että pari tuntia ennen perjantain treeniä voisi ottaa pienen määrän hiilaria (esim. proteiinipatukka). Oli se jotenkin perusteltukin.. Mutta eikös se katkaise ketoosin?? Tähän asti oon pitänyt kunnon hiilariherkkupäivän (=vuorokauden) la-illasta su-iltaan. Glykogeenivarastot täynnä on kiva tehdä maanantaina rintatreeniä :) mutta mähän rupeankin nyt suunnittelemaan uutta treenijakoa niin, että saisin jalat maanantaille.

Tähän asti oon muuten vaan ollut vähähiilarisella ruokavaliolla, että tuskin tuottaa vaikeuksia tiputtaa niitä lisää. Ainoon ongelman muodostaa aamupala, koska liha ei silloin maita. Ehdotuksia?

Toi puoli kiloa viikossa kuulostais tosi optimaaliselta. Pois tarttis saada 4-5 kg.
Kiitos vielä neuvoista :worship: Mä kans ahdistelen tod. näk. vielä lisää...

Lyle (siinä ketogenic diet kirjassaan) suositteli että hiilareita otettaisiin n. puoli tuntia ennen treeniä 25 - 50 g, treenistä ym. riippuen, tuo siedetty hiilarimäärähän on eri ihmisillä hyvinkin erilainen. Varmaan meille naisille määrät on aika pieniä. Siinä oli myös suositus käyttää jotain nopeasti imeytyvää hiilaria, makeisia ym. Itse olen tankannut banaanilla.

Mutta tää on tosiaan tuohon targetoituun ketogeeniseen, en osaa sanoa sotkeeko tällainen syklisellä koko systeemin. Tarkoitus olisi ottaa hiilaria vain treenin tarpeisiin joten ketoosin ei pitäisi juuri katketa, jos hiilarin määrä on oikea ja se on otettu oikeaan aikaan. Mutta oon käsittänyt että syklisellä tällaiseen ei pitäisi olla tarvetta, jos treenit on suunniteltu oikeille päiville (?)

Tuota pientä hiilarimäärää ennen treeniä kannattaa kyllä kokeilla. Riippuu pitkäli omasta kropasta miten se siihen reagoi. Mulla pienet hiilarimäärät saa olon vain vähän oudoksi ketodietillä - treeni kulkee paremmin ilman niitä.

Kyseessä on kuitenkin sen verran vähäinen määrä, että se ei katkaise ketoosia kokonaan - hiilarit käytetään energiaksi heti treenin alussa ja lopputreeni + mahdollinen aerobinen meneekin sitten rasvaa poltellessa. Lyle suosittelee pientä (20-30 g) hiilarimäärää myös UD 2.0 dietin yhden treenin alussa, jotta kroppa siirtyisi "optimaaliseen anaboliseen tilaan".

Uskoisin että ainakin minulla tuo "outo olo" johtuu nimenomaan siitä, että kun hiilarit on käytetty loppuun ja rasvan hyödyntäminen pitäisi aloittaa niin kropalla on jotain vaikeuksia löytää sitä energiaa. Veren sokeritasot romahtaa jne.

Mulla loppu ketodieetti tässä vähän aikaa sitten. Paino tippui aluksi tosi hyvin ja varmasti olisin saanut ainakin 10kg pois 4 kuukaudessa, mutta olin dieetillä vaan kaksi kuukautta. Lähti n. kilo viikossa.. välillä tuli vähän takapakkia.
Söin alle 30g hiilareita päivässä ja maltoa en ollenkaan. Päivän suurimman annoksen hiilareita otin vasta treenin jälkeen, eli palautusjuoman (heraprotskua ja siitä vähän ajan päästä rahkaa). Treenatessa tuntui, että puhti loppuu, koska lihaksissahan ei ollut yhtään glykogeenia. Muuten dieetti tuntui toimivan ja hirveetä näläntunnetta ei ollut kun vasta loppuvaiheessa. Kyllä mä ainakin tykkäsin tosi paljon ja tää oli vasta mun eka dieetti :) otan varmaan uusiksi tossa kesällä...

Palailin hyväksi havaittuun ketodiettiin tuossa viikko sitten. Ultimate Diet 2.0 kun sai toistuvasti kropan ihan solmuun, tuli rasitusvammaa ja flunssaa jne.
En uskalla ihan heti lähteä UD:tä vääntämään kun muuten menee jatkuvaksi sairasteluksi. Teen tässä välissä ihan perus ketoilua.

Diettailen ketotyyliin ma-pe ja pidän mässypäivän lauantaina. Sunnuntaina syön hiilareita vielä aamiaisella (eli n. klo 12) ja käyn tekemässä tosi tehokkaan treenin iltapäivällä. Sitten iltaa kohden takaisin ketosysteemiin.
Palautusjuomana kaikissa treeneissä vain protskua, ei hiilareita.

Ketopäivät ma-pe:
Kalorit n. 1700-1800
Proteiineja 150 g
Rasvaa 100-110 g
Hiilareita <30 g

Mässypäivä la:
Kalorit 2200
Proteiineja 120-150 g
Rasvaa <50 g
Hiilareita 300-350 g

Sunnuntai:
Kalorit 1800
Proteiineja 150 g
Rasvaa 60-90 g
Hiilareita 80-100 g

Treenejä vedän alkuvaiheessa 3 jaetulla ohjelmalla. Siirryn ehkä 4 jakoiseen. Aerobista vedän alussa vain treenien perään 20-30 min. Aloittelen aamuaerobiset jossakin välissä.

Tänään se sitten alkoi :)

Mulla on nyt ruokavaliossa
110 g proteiinia
20 g hiilareita
100 g rasvaa

eli noin 35P/5H/60R. En nyt ainakaan vielä ota hiilaria ennen treeniä, katotaan miten lähtee kulkemaan. Taidanpa tämän myötä liittyä Team Fatlessiin!

pikkuinen sanoi:
Tänään se sitten alkoi :)

Mulla on nyt ruokavaliossa
110 g proteiinia
20 g hiilareita
100 g rasvaa

eli noin 35P/5H/60R. En nyt ainakaan vielä ota hiilaria ennen treeniä, katotaan miten lähtee kulkemaan. Taidanpa tämän myötä liittyä Team Fatlessiin!

Lueskelin tuossa Lyle McDonaldsin The Ketogenic Diet -kirjasta ja siinä Lyle sanoi että ekan 3 viikon aikana tulisi päivittäinen protskunsaanti pitää vähintään 150 g:ssa vaikka omien painokilojen mukaan optimaalinen protskunsaanti olisikin vähäisempi. Tämä sen vuoksi, että lihakset eivät katoaisi.

Tuo 3 viikkoa on maaginen raja, jonka jälkeen elimistö on jo sen verran tottunut ketoosiin, ettei enää niin herkästi syö omia lihaksiaan. Alkuvaiheessa elimistö lähtee hirmu herkästi purkamaan lihaksistoa.

Ketodietissä on erilaisia vaiheita jotka Lyle on tuossa kirjassaan erittäin tarkasti kuvannut, niihin liittyy vaikka mitä solutason energia-aineenvaihduntajuttuja, joita en viitsi lähteä tähän sepustamaan.

Lylen ohjeistus "lyhyesti":
- Kaloreita ei saa leikata dietin alussa liikaa. 10-20 % leikkaus ns. "ylläpitokaloreista" on riittävä. Ylläpitokalorit ovat siis se määrä jonka voit syödä lihomatta (sisältää siis päivittäisen liikunnan).
- Ekat 3 viikkoa proteiinia vähintään 150 g, Hiilareita max. 30 g, Rasvaa loput kalorirajaan asti
- 3 viikon jälkeen protskuja kannattaa tiputtaa mutta rasvan määrää pitää vastaavasti nostaa. Protskujen korkea määrä saattaa pitempään jatkuvassa ketodietissä estää ketoosiin pääsyn. Sopiva protskumäärä on lylen mukaan 1,6-1,8 g / kg. Mikäli läskiä on kehossa paljon niin protskumäärä kannattaisi laskea "tavoitepainon" mukaan, sillä läski ei proteiinia tarvitse. Rasvan riittävä saanti pitää kuitenkin muistaa.

Mie oon vetänyt ketopäivinä joskus aamiaiseksi rahkahässäkän (250 g rahkaa, fun lightia, pellavansiemenrouhetta, öljyä ja vehnäleseitä). Rahka sisältää jonniin verran hiilareita, joten loppupäivän ruokailut pitää olla sen mukaiset.

Lyle sanoi että ekan 3 viikon aikana tulisi päivittäinen protskunsaanti pitää vähintään 150 g:ssa vaikka omien painokilojen mukaan optimaalinen protskunsaanti olisikin vähäisempi. Tämä sen vuoksi, että lihakset eivät katoaisi.

Jahas, täähän oli ihan uutta. Kiitti tiedosta, täytyy heti muutella noita suhteita. Ja suuri kiitos taas kerran kaikille muillekin, tästä on uskomattoman paljon apua!

Kalorit on nyt -400, kolmas päivä menossa, olo ei oo muuttunut mitenkään lukuunottamatta yöllisiä painajaisia siitä, että syön vahingossa perunaa :lol2:

Noista ruokaohjeista. Kana tai jaukkari on tosi hyvää parsan ja raejuuston kanssa. Lisäks ihan ehdoton suosikki on tehdä salaatti seuraavista: jäävuorisalaatti 200g, tomaatti 100g, kurkku 100g, marinoitu kanasuikale 150g. Sitä pistelen sitten useaan otteeseen päivässä.

Aapuva!
Olisko vinkkejä mitä syödä aamupalaksi...
Koko päivän kcal on 2500 ja aamupalasta pitäisi tulla kcal n.450-500.Protskuja päivän mittaan tulee noin 300g :nolo: . Se on aika paljon mutta kun noilla kcal mennään.
Ei oikein aamulla putoo kana, kala, ym.... Eikä oikein raejuustoakaan noiden kacl edestä....heh he...
Muut päivän murkinat onkin sitten helpompia.

Fimale sanoi:
Aapuva!
Olisko vinkkejä mitä syödä aamupalaksi...
Koko päivän kcal on 2500 ja aamupalasta pitäisi tulla kcal n.450-500.Protskuja päivän mittaan tulee noin 300g :nolo: . Se on aika paljon mutta kun noilla kcal mennään.
Ei oikein aamulla putoo kana, kala, ym.... Eikä oikein raejuustoakaan noiden kacl edestä....heh he...
Muut päivän murkinat onkin sitten helpompia.

Vaihtoehtoja (ketodietille):
1. Väsää rahkabombo (jos maistuu): rahkaa, fun lightia, ja öljyä reippaasti sekaan niin saat kaloreita.
2. pekonia ja kananmunia
3. valkuaismarenkia (vatkaa valkuaiset vaahdoksi, paista uunissa). Yhdistä vaikka rahkaan. Öljyshot päälle.
4. Jauhelihaa ja pakastevihanneksia (mun suosikki), öljyä

Kiitos vinkeistä. Hm...valkuaismarenki kuulostaa hyvältä! :)
En ole varsinaisesti dietillä tai laihistelemassa. Mutta pitää vähän "kikkailla" ravinnolla että pystyy pitämään kacl 2500 ilman että alkaisi kertymään liikaa fläsää...
Olen nyt parin viikon ajan kokeillut tätä, täytyy sanoa että hyvältä on tuntunut! On paljon energisempi olo ja kropasta on lähtenyt sellainen ihme "pöhö" pois. Näyttää kiinteemmältä.

Fimale sanoi:
Kiitos vinkeistä. Hm...valkuaismarenki kuulostaa hyvältä! :)
En ole varsinaisesti dietillä tai laihistelemassa. Mutta pitää vähän "kikkailla" ravinnolla että pystyy pitämään kacl 2500 ilman että alkaisi kertymään liikaa fläsää...
Olen nyt parin viikon ajan kokeillut tätä, täytyy sanoa että hyvältä on tuntunut! On paljon energisempi olo ja kropasta on lähtenyt sellainen ihme "pöhö" pois. Näyttää kiinteemmältä.

Kannattaa kokeilla erilaisia marenkisysteemeitä. Itse sotkin kerran vähän mansikanmakuista herää valkuaisen joukkoon ja vatkasin vasta sitten. Tuli herkkua! Kandee kuitenkin testailla pienellä määrällä, sillä hera juoksettaa valkuaisen helposti - tällöin voit paistaa satsin jossain syvässä astiassa joko uunissa tai mikrossa. Ei tule ihan niin kuohkeaa kuin marengista, mutta silti hyvää. vaniljasokeri, kaakaojauhe jne. on myös ihan jees maustamisessa. Keinotekoinen makeutusjauhe sopii myös.

Marengit on tosi kätsyjä välipaloja "tien päälle": heitä pussiin tai rasiaan. Säilyvät hyvin ja sisältävät oivalliset ravintoarvot. Sitten siemaus öljyä pullosta...

Fimale sanoi:

Mikäli Hulkkia on uskomista (ja minähän uskon :) ), niin ketolla ei pysty kasvattamaan lihasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom