Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Ultimecia sanoi:
Eikös siinä oo vaikuttavana aineena ibuprofeeni? Kato siitä paketin kyljestä, vai missä muovipussissa sä lääkeitä säilytät? :jahas:
Oliskohan se ollu vinoilua mulle? Ei tarkoita sitä etteikö BadHair sitä itse tietäisi. :jahas:

Ultimecia sanoi:
Eikös siinä oo vaikuttavana aineena ibuprofeeni? Kato siitä paketin kyljestä, vai missä muovipussissa sä lääkeitä säilytät? :jahas:
Tais mennä ohi? Kyse oli Powerhousun (joka jo asian korjasikin) kommentista, jossa erehdyksessä sotki asiat. Tiedän hyvin, että Buranassa ei ole parasetamolia. Ilmeisesti hymiöiden käyttöni ei ole tarpeeksi selkeää?

Yleensä säilytän lääkkeeni alkuperäispakkauksissaan.

-edit- Powerhousu olikin nopeampi. Kiitos selvennyksestä. :)

Ultimecia sanoi:
:( Miks mun aivot toimii eri lailla kuin muiden? Sori pojat ;) .

Koska olet ainutlaatuinen. ;) :piis:

BadHair sanoi:
Koska olet ainutlaatuinen. ;) :piis:

:haart: :love:

...even God's little creatures, they have to die.

Feikkiedit: kyllä mun sarkasmisuodin on tähän asti pelittänyt, mutta tuo ei valitettavasti edes ollut tyhmimmästä päästä kysymyksiä joita olen eloni aikana kuullut.

Ultimecia sanoi:
Itseasiassa kaverilla oli kerran takakontti täynnä isoja muovipussillisia buranaa. Kaikille sukulaisille ja kavereille tuli vuoden tarpeiksi vaikka oli minkälainen käyttäjä. Intissäkin lääkkeet annettiin vaan pusseissa.

Powerhousu sanoi:
Juu. Jos otat puolikkaankin buranan kaljan kanssa, niin maksa sanoo välittömästi poks. Kyllä siinä tarvitaan vähän pidempiaikaista altistusta noille, että siitä jotain tulee. Välittömiä haittoja siitä ei ole, eli siitä ei mene ihan vitun sekaisin. Itseasiassa siitä ei mene yhtään sen enempä sekaisin kuin pelkästä kaljastakaan.

Ei vaan ihan _aikuisten_ oikeasti parasetamoli (esim. panadol) on aika myrkkyä maksalle suurina annoksina. Ilman viinaakin esim. 4g vuorokausi annoksella on lähdetty maksan siirtoon 6-7g on jo aika varma maksansiirto. Viinan kanssa voi pienempikin annostus riittää. Mielestäni kannattaa yleensäkkin jättää lääkkeet ja viina erikseen, mutta jos on tarvetta ottaa jotain kipulääkettä niin ottaa muuta kuin parasetamolia.

Pexi_ sanoi:
Burana ei käsittääkseni aiheuta mitään "sivuvaikutuksia" alkoholin kanssa nautittuna. Joten ota vaan Buranas.
Ibuprofeenilla vain tuppaa olemaan liiallisessa käytössä haitallisia vaikutuksia suolistolle ja vatsalle...lisää mahahaavan riskiä ja sitä kautta vatsasyöpää. Näin siis jos usein käyttää. Parasetamoli taas on vatsaystävällisempää, joskaan ei kannata tosiaan sen alkomahoolin kanssa ottaa.

kas-vain sanoi:
Ei vaan ihan _aikuisten_ oikeasti parasetamoli (esim. panadol) on aika myrkkyä maksalle suurina annoksina.
Ja ihan aikuisten oikeesti asiaa ei ole edes tutkittu paljoa. Alla olevassa linkissä puhutaan jopa alkoholin suojavaikutuksesta, ja kehotetaan kroonisesti alkoholia käyttävien pitämään parasetamoliannokset alle 2g/vrk. Kuulostaa varmalta maksavauriolta sun tietojen mukaan.

Linkki (pdf)

Powerhousu sanoi:
Ja ihan aikuisten oikeesti asiaa ei ole edes tutkittu paljoa. Alla olevassa linkissä puhutaan jopa alkoholin suojavaikutuksesta, ja kehotetaan kroonisesti alkoholia käyttävien pitämään parasetamoliannokset alle 2g/vrk. Kuulostaa varmalta maksavauriolta sun tietojen mukaan.

Linkki (pdf)

Eli sä ilmoittaudut vapaaehtoiseksi koekaniiniksi? Eikös nyt kumminkin ole varmempi jättää se panadol ottamatta jos on tullut viunaa otettua, koska sillä on todellakin maksaa kuormittavia ominaisuuksia. Tai sama asiahan se on, kun jengi ajaa ilman turvavyötä. Sanovat, että ei se kumminkaan auta mitään korkeintaan jättää kitumaan. :jahas:

kas-vain sanoi:
Eli sä ilmoittaudut vapaaehtoiseksi koekaniiniksi?
Ja sitten vedettiin herne nenään. :D En mä siitä mitään puhunut, vaan sanoin ainoastaan, että koko asiaa ei ole edes tutkittu kunnolla. Linkissä oli jotain uutta tietoa aiheesta, ei siitä suuttua tarvitse. Siellä kyllä sanottiin, että tähän asti on varmuuden vuoksi suositeltu ettei käytettäisi alkoholia ja parasetamolia sekaisin. Siellä sanotaan myöskin rivien välistä, että sillä ei ole tasan mitään merkitystä, jos nyt yhden kaljoittelureissun aikana satutkin ottamaan parasetamolia ihan normaalina annoksena. Se ei heti johda maksavaurioon.

Powerhousu sanoi:
Ja sitten vedettiin herne nenään...
:piis: Joo eihän yhdellä panadolilla varmaankaan ole mitään merkitystä, koska jos olisi niin tuskin ihan käsikauppatavarana myytäisiin. Lähinnä kyseeseen voisi tulla jamppa perusjätkä joka ajattelee kaikesta, mitä enemmän sen parempi. Esim. Jampalla on aamulla hieman tukkoinen olo ---> ottaa panadol hotin ja päivän mittaan lisää, illalla ajattelee "jos nyt muutaman paukun ottaisi jos tuo kröhä sillä lähtisi". Jamppa tunnetusti ei sylje lasiin ja potee kauheita krapuloita. Jamppa päättää varautua mahdolliseen aamuiseen krapula hedariin (jampalla muutma ei ikinä ole jäänyt muutamaan vaan aina täydet sarjat) kipulääkkeellä ennen juomista---> ottaa yhden panadolin. Yöllä Jamppa tulee kotiin baarista pienessä laskuhumalassa. Krapula kolkuttelee ovella ja Jamppa ajattelee ottaa varmuuden vuoksi toisen panadolin yötä vasten. Aamulla Jamppa herää hillittömään darraan sekä hedariin ja heittää nyt pari panadolia huiviin "notta nyt ainakin lähtee kivut". Flunssakaan ei ole lähtenyt ja panadol hottia naamariin Näin saadaan tuollainen kiva 4+ g/vrk annos ihan huomaamattaan menemään alas ja lopputulos voi olla pahimmassa tapauksessa maksan siirto.

Parasetamolin letaali annos on aikuisilla 10-25g ja vastaainehoidot on aloitettava jos nautittu määrä on yli 7,5g / 150mg/painokilo ja veren pitoisuus ylittää 1400mmol/l.

Loppukaneettina krapulapäänsäryn aiheuttaa 95% tapauksissa nestehukka, joten sen välttääkseen ei tarvitse kuin huitoa nestettä alas ennen nukkumaan menoa. Itse olen huomannut n. 1l auttavan jo kummasti.

kas-vain sanoi:
Loppukaneettina krapulapäänsäryn aiheuttaa 95% tapauksissa nestehukka, joten sen välttääkseen ei tarvitse kuin huitoa nestettä ennen nukkumaan menoa. Itse olen huomannut n. 1l auttavan jo kummasti.

Minun mielestä krapulapäänsäryn aiheuttaa viinan ja särkylääkkeiden puutostila.
Olen luonnonkeinona parannellut juodessani sitä sairautta 3 l jotain karkinmakuista siideriä ja 2 buranacapsilla. Sitten ei säre yhtään ja voi taas juoda lisää.

Muutama mieltä askarruttava kysymys.

1) Kun tekee jauhelihakastiketta pitäiskö jauheliha maustaa paistettaessa vai riittääkö että maustaa kastikkeen?

2) Saako lavuaariin kaataa kiehuvaa vettä vai pitäiskö samalla päästää hanasta kylmää vettä sekaan?

3) Voiko arabi/muslimimaissa ikinä toteutua demokratia selaisena kun me sen tunnemme vai pysyykö ne "kurissa" vain pakottamalla (esim. talebanit, saddam...) ?

minium sanoi:
1) Kun tekee jauhelihakastiketta pitäiskö jauheliha maustaa paistettaessa vai riittääkö että maustaa kastikkeen?
Se on oikeasti varmaan ihan sama, koska siirtyy ne mausteet siitä kastikkeesta jauhelihaankin ihan samalla tavalla kuin jauhelihasta kastikkeeseen. Itse kyllä maustan aina ensin jauhelihan

2) Saako lavuaariin kaataa kiehuvaa vettä vai pitäiskö samalla päästää hanasta kylmää vettä sekaan?
Ei tarvitse. Aika harva muovi sulaa vielä 100 asteen lämpötilassa, ja vesi ei normaalissa ilmanpaineessa ylitä 100 asteen lämpötilaa. Kyllä luulisi, että viemärit on tehty sellaisesta muovista joka ei tossa lämpötilassa sula, ei siinä olisi muuten mitään järkeä.
Edit: Ainakaan mun viemärit ei oo sulaneet vielä.
3) Voiko arabi/muslimimaissa ikinä toteutua demokratia selaisena kun me sen tunnemme vai pysyykö ne "kurissa" vain pakottamalla (esim. talebanit, saddam...) ?
Ei ne pysy kurissa kuin nukettamalla.

Back
Ylös Bottom