Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Kenen "omistuksessa" on esim. Jyväskylän aluehälytyskeskuksen ajoja ajavat ambulanssit? Onko ne pelastuslaitoksen vai onko niillä joku oma "omistaja"? Omistaako keskussairaalat jotai niistä? Yksityisiäkin firmoja on sen tiedä, mutta tuli töissä tästä kauhea vääntö ja kellään ei ole muuta kuin mututietoa. Pikaisia faktaan perustuvia vastauksia odottelen.
 
Mistä/miten maitoon tulee valkoinen väri??
 
Jugetsi sanoi:
Mistä/miten maitoon tulee valkoinen väri??

FrĂĄn http://www.milkworks.net:

Maidon läpinäkymättömyys johtuu sen sisältämistä aineosista: rasvasta, proteiineista ja kivennäisaineista.

Maidon kaseiinimisellit ja rasvapallot heijastavat maitoon tulleet valonsäteet, joten maito näyttää valkoiselta. Kun maidon rasva poistetaan, maito muuttuu läpinäkyvämmäksi ja saa sinertävän vivahteen.
 
Integrandi sanoi:
Rekat sun muut erikoisen painavat ajoneuvot yleensä jämähtävät paikoilleen ylämäissä. Luulisin, että ohituskaistojen alkuperäinen idea ja sijoitus ylämäkiin johtuu nimenomaan noista teiden tukkeista.

Ja nämä neljällä pyörällä kulkevat teidentukkeet on aina ekana ohituskaistalla, ärsyttävää. Toinen kysymys on se, että miksi hitossa lähes kaikki nostaa nopeuttaa kun ohituskaista alkaa? Muuten ajetaan 90 km/h satasen alueella, mutta ohituskaista kohdalla pitää ikäänkuin vittuillakseen ajaa satasta tai yli ettei vain kukaan ohittaisi. Miksi näin?
 
Timba79 sanoi:
Ja nämä neljällä pyörällä kulkevat teidentukkeet on aina ekana ohituskaistalla, ärsyttävää. Toinen kysymys on se, että miksi hitossa lähes kaikki nostaa nopeuttaa kun ohituskaista alkaa? Muuten ajetaan 90 km/h satasen alueella, mutta ohituskaista kohdalla pitää ikäänkuin vittuillakseen ajaa satasta tai yli ettei vain kukaan ohittaisi. Miksi näin?

Villi arvaus: leveällä tiellä nopeus ei tunnu yhtä kovalta, joten sitä kasvatetaan vähitellen huomaamatta. Tuskin kukaan tahallaan kiusaa tekee toisille, mutta huvittavaahan tuota on sivusta seurata.
 
seppo-x sanoi:
Kumpi on enemmän homo, törkkijä vai törkittävä?
Se kumpi tykkää siitä enemmän.
 
Miksi Suomen Kiälessä yksi ja sama sana on tungettu moneen eri yhteyteen, esim. tämän päivän hesarista:"Yhdeksän ihmistä loukkaantui puutavararekan, pienoisbussin ja pakettiauton välisessä kolarissa aamupäivällä Ylläsjärvellä Kolarissa." Tiedän vielä erään, jonka sukunimi on Kolari, joten artikkeli vois mennä näin "Yhdeksän ihmistä loukkaantui Kolarin kuljettaman puutavararekan, pienoispienoisbussin ja pakettiauton välisessä kolarissa aamupäivällä Ylläsjärvellä Kolarissa. Kolarin mukaan Kolarissa tapahtuneessa kolarissa tuli lieviä henkilövahinkoja."
 
Uncle Sam sanoi:
Miksi Suomen Kiälessä yksi ja sama sana on tungettu moneen eri yhteyteen, esim. tämän päivän hesarista:"Yhdeksän ihmistä loukkaantui puutavararekan, pienoisbussin ja pakettiauton välisessä kolarissa aamupäivällä Ylläsjärvellä Kolarissa." Tiedän vielä erään, jonka sukunimi on Kolari, joten artikkeli vois mennä näin "Yhdeksän ihmistä loukkaantui Kolarin kuljettaman puutavararekan, pienoispienoisbussin ja pakettiauton välisessä kolarissa aamupäivällä Ylläsjärvellä Kolarissa. Kolarin mukaan Kolarissa tapahtuneessa kolarissa tuli lieviä henkilövahinkoja."

Noh, tuohon on vähän vaikea sanoa muuta ku siksi. Jos kaikille asioille olis erilliset nimitykset, olis kielessä mahroton määrä sanoja muistettavaksi. Siksi kielissä esiintyy homonyymejä ja polyseemeja.

Tässä sun tapauksessa sana "kolari" esiintyy kylläkin sekä appellatiivina, että proprina, joten se ei edes ole homonyminen tai polyseeminen. En tunne "Kolarin" etymologiaa proprina, en paikan nimenä, enkä sukunimenä, joten en osaa vetää niiden välille mitään yhtäläisyyttä. Liekö yhtäläisyyttä olemassa, usein sukunimet on saatu paikannimen mukaan.

Sana "kolari" appellatiivina on muuten vielä muutama vuosikymmen sitten luettu puhekieliseksi, ennen puhuttiin liikenneonnettomuuksista. Mutta taaskaan en tiedä sen etymologiasta sen tarkemmin.
 
Raskolnikov sanoi:
Siksi kielissä esiintyy homonyymejä ja polyseemeja.

Tarkoittaako polyseeminen monimerkityksellistä?
 
dear_a sanoi:
Tarkoittaako polyseeminen monimerkityksellistä?

Jeps, polyseeminen sana on sana, jolla on useita merkityksiä. Homonyymisillä sanoilla on sama ulkoasu, mutta eri merkitys.
 
Timba79 sanoi:
Ja nämä neljällä pyörällä kulkevat teidentukkeet on aina ekana ohituskaistalla, ärsyttävää.

Niimpä, rekka pääsee kaistan aikana nippanappa ohi siitä ladalla köröttelevästä maaseutupapasta joka olisi kuitenkin kohta kääntynyt ja sen seurauksena kukaan muu ei pääse ohi mistään eikä kenestäkään :curs:

Toinen mikä vituttaa on puskurissa roikkuvat kuorma-autoilijat, samat hemmot valittavat nyt kuinka rajoitinta ei saa missään nimessä laskea oliko se nyt 80 kilometriin tunnissa. Mun mielestä tuo nimenmaan auttaa koska nyt kun niillä pääsee sen 85-90 niin perseessä roikutaan heti jos joku henkilöautoilija ajaa 1 kilometrinkin tunnissa hitaampaa. Ja selityksenä joku kuormautoliiton apina antoi "sitten häviää pelivara" jos rajoitinta lasketaan :david:

Mihin helvettiin se pelivara häviää kun nytkin jo ajetaan rajoitinta vasten koko ajan ? :wall:

Ja tämä tuli siis nupissa muutaman kerran istuneen huomiona, ei pelkästään vittuuntuneena henkilöautoilijana.

edit: hmm mahdoinkohan sittenkään ihan ymmärtää kenestä Timba puhui, no saimpa avauduttua :lol2:
 
Raskolnikov sanoi:
Jeps, polyseeminen sana on sana, jolla on useita merkityksiä. Homonyymisillä sanoilla on sama ulkoasu, mutta eri merkitys.

Mitäs eroa noilla kahdella on. Esimerkiksi sana kuusi sopii noihin molempiin määritelmiin. Onko se polyseeminen vai homonyyminen?
 
Integrandi sanoi:
Mitäs eroa noilla kahdella on. Esimerkiksi sana kuusi sopii noihin molempiin määritelmiin. Onko se polyseeminen vai homonyyminen?

Sana kuusi on homonyyminen eli kuusi ja kuusi ovat täysin eri sanoja, joilla on sama muoto. Sanan kuusi tapauksessa homonymia ei edes kata kaikkia muotoryhmiä, esim. genetiivissä toinen on kuusen ja toinen kuuden. Sanojen etymologia ( alkuperä) on erilainen, eli sanat ovat tulleet kieleemme eri "suunnista".

-edittiä-

Esim. sana kieli on käsittääkseni polyseeminen. Yksi ja sama sana, jolla on monta eri merkitystä:

Kieli = elin
Kieli = puhuttu kieli
Kieli = soittimen kieli
Usein tässä yhteydessä mainitaan myös kieli = jonkin lainen lärpäke, mutta en oo kyl ite päässy perille, että mikä hiton lärpäke se on.
 
Raskolnikov sanoi:
Usein tässä yhteydessä mainitaan myös kieli = jonkin lainen lärpäke, mutta en oo kyl ite päässy perille, että mikä hiton lärpäke se on.

esim kengän läppää oon kuullu sanottavan kieleks.
 
Timba79 sanoi:
Ja nämä neljällä pyörällä kulkevat teidentukkeet on aina ekana ohituskaistalla, ärsyttävää. Toinen kysymys on se, että miksi hitossa lähes kaikki nostaa nopeuttaa kun ohituskaista alkaa? Muuten ajetaan 90 km/h satasen alueella, mutta ohituskaista kohdalla pitää ikäänkuin vittuillakseen ajaa satasta tai yli ettei vain kukaan ohittaisi. Miksi näin?

:offtopic: Just! Ja kun ohituskaista loppuu, niin lähes paniikkijarrutuksella vauhti tiputetaan taas siihen yhdeksäänkymppiin, että pääsee taas kisaamaan seuraavalla ohituspätkällä.
 
Pyranha sanoi:
Toinen mikä vituttaa on puskurissa roikkuvat kuorma-autoilijat, samat hemmot valittavat nyt kuinka rajoitinta ei saa missään nimessä laskea oliko se nyt 80 kilometriin tunnissa. Mun mielestä tuo nimenmaan auttaa koska nyt kun niillä pääsee sen 85-90 niin perseessä roikutaan heti jos joku henkilöautoilija ajaa 1 kilometrinkin tunnissa hitaampaa. Ja selityksenä joku kuormautoliiton apina antoi "sitten häviää pelivara" jos rajoitinta lasketaan :david:

En ole kylläkään rekka-Pekka, mutta jos takana tulevat vituttaa niin mene Essolle kahville - helpottaa. Toinen vaihtoehto on se mitä rekkamiehet käyttää karkottaakseen liian lähellä takapuskurissa tunkevat pikkuautoilijat -> aja siten, että oikean puoleiset renkaat ovat ulkona asfaltilta ja kivet lentävät takana tulevan tuulilasiin :jahas: .
 
shargo sanoi:
En ole kylläkään rekka-Pekka, mutta jos takana tulevat vituttaa niin mene Essolle kahville - helpottaa. Toinen vaihtoehto on se mitä rekkamiehet käyttää karkottaakseen liian lähellä takapuskurissa tunkevat pikkuautoilijat -> aja siten, että oikean puoleiset renkaat ovat ulkona asfaltilta ja kivet lentävät takana tulevan tuulilasiin :jahas: .

Tuossa Pyranhan postauksessa on sen verran järkeä, että joko hän ajaa itse reilusti alle rajoituksen tai sitten vaan sattunut kohdalle joku puupää rekka-pekka joka tosiaan laskee rajoitinta vasten huolimatta siitä onko rajoitus sen 50km/h vai 80km/h. Esim. tämmöisellä talvikelillä mitä nyt on,olisi hyvä jättää kuorma-autolla ainakin 50metriä pelivaraa,yhdistelmällä 100m pelivaraa edellä ajavaan henkilöautoon. Henkilöauton lukkojarrutustilanteessa se jää auttamatta takana tulevan ison auton alle tai sitten tuo rajoitinta vasten ajeleva rekkakuski ajaa ulos yrittäessään väistöliikettä.
 
Miten kalat nukkuu?

Mistä voi tietää ilman vaakaa, miten paljon 25 kiloa painaa?
 
Back
Ylös Bottom