Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Mahdollisia hätäjarrun käyttötilanteita ovat ainakin tulipalot, sairaskohtaukset, väkivaltatilanteet, ovien väliin jäämiset sekä ovista tippumiset. Hätäjarrulla ei näissä tilanteissa välttämättä pysäytetä junaa, vaan estetään sen liikkeellelähtö.
 
roa sanoi:
Mitä tapahtuu jos ajat valon nopeudella ja räväytät ajovalot päälle..?
Kysymys ei ole tyhmä vaan mieletön. Nykyisen fysiikan käsityksen mukaan materian kiihdyttäminen valonnopeuteen vaatii äärettömästi energiaa. Tämän vuoksi et saa ajovaloa kulkemaan valonnopeudella, etkä täten voi räpätä valoja päälle tässä nopeudessa.
 
lIhaa sanoi:
Kysymys ei ole tyhmä vaan mieletön. Nykyisen fysiikan käsityksen mukaan materian kiihdyttäminen valonnopeuteen vaatii äärettömästi energiaa. Tämän vuoksi et saa ajovaloa kulkemaan valonnopeudella, etkä täten voi räpätä valoja päälle tässä nopeudessa.

Tätä asiaa ei olekkaan täällä vielä tarpeeksi pohdiskeltu...
 
Powerhousu sanoi:
Ja feminismikö ei ole negatiivinen asia? Kaikki kukkahattufeministit ainakin pyrkii polkemaan kaikki miehet maan rakoon ja valloittamaan maailman. Mitä tasa-arvoa se on? Miesten vihaajia ne on eikä tasa-arvon puolestapuhujia. Mielestäni vielä negatiivisempi asia kuin sovinismi.

Tuostakin kun löytyy puolensa. Hyvä ja paha niin sanotusti. Ennemminkin meinasin sitä että kun sana feminismi tarkoittaa naisten tasa-arvon ja oikeuksien parantamista, jotka ovat hyviä asioita, niin tälle sovinismi ei oikein ole vastakohta.
 
Eikös tälle valonnopeus, valonvauhti, vauhdikas valo keskustelulle, pohdiskelulle, jaarittelulle, thread, viestiketju, nettikeskustelulle voisi, saisi, pitäisi, pitäisikö saisiko tehdä, suunnitella, valmistaa, aloittaa oman paikan, alueen, mestan, suorastaan oman kodin jossa voisi miettiä, funtsia, kelata, kelailla, ajatella pelkästään tätä ajovalo-valonnopeus-voisiko-onnistuisiko-eikö-miksei onnistuisiko-asiaa?
 
ribu sanoi:
Eikös tälle valonnopeus, valonvauhti, vauhdikas valo keskustelulle, pohdiskelulle, jaarittelulle, thread, viestiketju, nettikeskustelulle voisi, saisi, pitäisi, pitäisikö saisiko tehdä, suunnitella, valmistaa, aloittaa oman paikan, alueen, mestan, suorastaan oman kodin jossa voisi miettiä, funtsia, kelata, kelailla, ajatella pelkästään tätä ajovalo-valonnopeus-voisiko-onnistuisiko-eikö-miksei onnistuisiko-asiaa?

Ei kannata, eikä, negatiivinen kannanotto, kun asia, käsittelyssä oleva esittämäsi asia, valon, fotonien liikkeen, etenemän, eteenpäin menemisen, kulkemisen, menon, eteen päin menon, eteen päin etenemän, on käyty, käsitelty, siitä on puhuttu, asiasta on jauhettu, keskusteltu, mietitty asiaa, väsymykseen, keskustelun kuivumiseen, tarpeeksi, asti, saakka, tässäkin, tällä hetkellä käsittelyssä, aiheessa jossa tämä viesti, teksti, on, sijaitsee. Ei se, asia, valon, fotonien liikkeen, etenemän, eteenpäin menemisen, kulkemisen, menon, eteen päin menon, eteen päin etenemä siitä enää lisää jauhamalla, keskustelemalla, juttelemalla, väittelemällä, parane, muutu vähemmän huonoksi, epähuonone, etene.
 
mxm sanoi:
Pelastusliivit on halvempia ja riittävän luomaan illuusion turvallisuudesta.
Yhtä järkevää on se, että junissa tai metroissa on hätäjarrut vaunuissa, millä helvetin perusteella niitä voisi käyttää? Ehkä jos jää lehti ostamatta niin voi nykäistä hätäjarrusta, kipittää Ärrälle ja tulla takas jatkamaan matkaa.

Kyllä niistä pelastusliiveistä on korvaamaton apu jos se hätälasku mereen onnistuu. Mutta miettikääpä miten onnistuisi laskuvarjohypyt vitun kovaa alas tulevasta suihkarista kun varmaan 99% matkustajista ei olisi ikinä moista härveliä edes kokeillut? Ja laskuvarjot painaa varmaan 10 x enemmän mitä nuo pelastusliivit, jos riittääkään.

Mutta muakin ihmetyttää miksi junissa on se hätäjarru, onko sellaisesta oikeasti ollut joku hyöty joskus? Paljonkohan tulisi maksuja jos ihan vain testimielessä nykäsisi siitä jarrusta? Ja onko se jarru ihan oikeasti jarruihin liittyvä, vai antaako se vain jonkun signaalin veturille, että kahvasta on vedetty, nyt olisi syytä jarruttaa?
 
Monissa vetureissa on erikseen hätäjarrukahva, jota käyttämäällä jarruletku tyhjenee heti ja aiheuttaa voimakkaan jarrutuksen koko runkoon. Hätäjarrun avulla juna saadaan vaaratilanteessa pysähtymään nopeasti. Myös JKV osaa käyttää hätäjarrua automaattisesti, mikäli kuljettaja ei noudata annettuja opasteita, samoin ns. kuolleenmiehen kytkimen painamatta jättäminen aiheuttaa hätäjarrutuksen. Hätäjarrutuksen huonoja puolia on mm. se että se aiheuttaa usein veturiin / vaunuihin lovipyörän. Pyörien lukkiuduttua junan massa ja pieni kitkakerroin pyöräkerran ja kiskon välillä aiheuttaa sen ettei juna puysähdy välittömästi vaan liukuu kiskon pinnalla. Hätäjarrutusta voidaan tehostaa lisäämällä kiskoille hiekkaa veturin hiekoituslaitteella. (Perttu Karttunen 5.10.2005)

http://www.perinnemarkkinat.fi/tekniikkamuseo/?page=junat&PHPSESSID=b753381c01de3899e8e8f356f5617a7e
 
Pitääkö paikkansa että nuo veturin pyörät joudutaan jotenkin "työstämään" tuollaisen hätäjarrutuksen jälkeen? Ja vissiin on kohtuu arvokasta hommaakin tuollainen.
 
Tuo että raiteita hiekoittamalla saadaan lisää kitkaa ja siten hyötyä kuulostaa ihan joltain vitsiltä, mutta kai se on pakko uskoa...

Kai ne pyytää jonkun summan siitä hätäjarrukahvan vetämisestä eikä laskuta sua erikseen jokaiseen akselin työstöstä.

Vielä tuli mieleen, että junissahan ei tunnetusti ole tasauspyörästöä akseleilla, niin sutiiko se toinen pyörä sitten jokaisessa kaarteessa?
 
amf sanoi:
Joku halus varmaan kellottaa johonkin tapahtumaan kuluvaa aikaa tarkemmin kun aurinkokellolla oli mahdollista.


:) totta. Alkuperäinen kysymykseni oli hieman väärin muotoiltu. Mitä tarkoitusta varten sekuntikello kehitettiin? Mitä oli tarve kellottaa?

Kuka keksi tunti/minuutti/sekunti-pohjaisen ajanmittausperiaatteen?
 
Babylonialaiset kehittivät tunnit, minuutit ja sekunnit jo useamman tuhat vuotta sitten. Tarkoitusta voi vain arvailla, mutta veikkaan että tähtitieteen tarpeisiin/seurauksena nuo kehitettiin. Siitä kuinka tarkasti aikaa kyettiin mittaamaan en osaa sanoa oikein mitään, erilaisia vesikelloja ja tiimalaseja nuo varmaankin ovat käyttäneet.
 
syclone sanoi:
Tuo että raiteita hiekoittamalla saadaan lisää kitkaa ja siten hyötyä kuulostaa ihan joltain vitsiltä, mutta kai se on pakko uskoa...

Kai ne pyytää jonkun summan siitä hätäjarrukahvan vetämisestä eikä laskuta sua erikseen jokaiseen akselin työstöstä.

Vielä tuli mieleen, että junissahan ei tunnetusti ole tasauspyörästöä akseleilla, niin sutiiko se toinen pyörä sitten jokaisessa kaarteessa?
Eikös se pyörä, vai millä nimellä kulkeekaan ole sellainen, että se kapenee ulospäin mentäessä. Eli sen halkaisija pienenee ulospäin mentäessä, jolloin sen nopeus on suurempi tai pienempi riippuen onko se ulko vain sisäkaarteessa. Toivottavasti oli ymmärrettävästi selitetty.
 
blobbari sanoi:
Tuostakin kun löytyy puolensa. Hyvä ja paha niin sanotusti. Ennemminkin meinasin sitä että kun sana feminismi tarkoittaa naisten tasa-arvon ja oikeuksien parantamista, jotka ovat hyviä asioita, niin tälle sovinismi ei oikein ole vastakohta.

Eikös feminismi tarkoita tasa-arvopyrkimystä noin yleensä, erityinen paino on vain naisten aseman parantamispyrkimyksillä? Jos pyrkii kohentamaan omaa asemaansa huonontamalla muiden asemaa, ei se kyllä mitään feminismiä taida sitten olla.
 
Willie sanoi:
sairaskohtaukset, Hätäjarru

Kannattaa todellakin harkita tuota kahdesti.. Keskelle metsää kun junan pysäyttää hätäjarrulla, niin ei välttämättä nopeammin hoitoon pääse..
 
Miksi pipo pyörii päässä aina oikealle :)? P:n saa aina hakea tuolta oikean korvan yltä.
 
Siks ku ollaan pohjoisella pallonpuoliskolla, eteläisellä pallonpuoliskolla se pyöris vasemmalle...
 
On olemassa muusikkokokoonpanoja, kuten kvartetti (4 muusikkoa), kvintetti (5), sekstetti(?)(6), mutta mikä on seitsemän (muusikon) kokoonpanon nimitys?
 
Back
Ylös Bottom