Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Tupla-J sanoi:
Se on kyllä aika omituista, että Suomessa velkojasta tulee se mulkku eikä siitä joka ei maksa. Monet kerrat on käyny sillei, että kun lainaa toiselle, niin se "unohtaa" sen velan useamman maksupyynnönkin jälkeen, ja sitten kun viimein maksaa, niin näyttää siltä kun olisin tehnyt sille suurtakin väkivaltaa.

No, onneks ei ole sitä ongelmaa tällä haavaa, mä taidan olla saatavieni puolella miinuksella. No, pari kuukautta ja omilleni.
Maksa velkas, ryökäle :D

Mikä on perimmäinen syy että antibioottikuurin aikana ei saisi nauttia alkoholia?

Tekeekö alkoholi antibiootin tehottomaksi vai tuleeko jotain sivuvaikutuksia?

Vai johtuuko se siitä jos oksentaa sitten ne pillerit pois... :urjo:

Lisäkysymys: Miksiköhän mahdollisia sivuvaikutuksia kerrota ohjeissa?

Lääkkeet on suunniteltu niin, että ne imeytyvät, vaikuttavat aikansa ja sitten niiden pitäisi poistua elimistöstä. Poistuminen tapahtuu maksan kautta, jossa erilaiset sytokromi-entsyymit muokkaavat molekyylejä - yleensä vesiliukoisiksi, jotta ne yhdisteet voisivat poistua virtsan mukana.

Alkoholin + lääkkeen tai monen samanaikaisen lääkkeen otossa tulee eteen sellainen ongelma, että maksassa on rajallinen määrä eri sytokromityyppien katalysoimia metaboliareittejä. Näin ollen alkoholi ja lääke joutuvat kilpailemaan samasta poistumisreitistä. Tämmöisessä tilanteessa lääkkeen vaikutusaika voikin muuttua jolloin lääkkeen suhteellinen osuus tai vaikutusaika kasvaa liian suureksi. Lääke voi saavuttaa toksiset tai vaaralliset rajat elimistössä.

Mutta sä kysyit alkoholista. Etanoli hajotetaan maksassa P-450 entsyymin katalysoimana ja sitä samaa katalyysireittiä käyttävät monet eri lääkkeet kuten:
  1. Unilääkkeet
  2. Antihistamiinit
  3. Psyykenlääkkeet
  4. Diabeteslääkkeet
  5. Opioidit

Nämä voivat sitten johtaa vähemmän mukaviin ilmöihin kuten: keskushermoston lamautumiseen, hengityslamaan, liikenneriskit lisääntyvät, tajuttomuus...

Mun outo kyssari; hittolainen kun jotkut kuulakarkikynat on sitten hyvia!!! Useimmiten parhaat kuulikset on sellasia, joita saa tyopaikoilta ja yrityksilta vieraillessa. Se on jotenkin todella ihana juttu kun on hyva kuulakarkikyna. Sitten kun loytyy hyva kuulis, sita ei oikein raaski kayttaa kun ei tieda mista seuraava hyva kuulakarkikyna tulee vastaan. Kamalaa riskipelia :D
Mista saa selville, mika virma tekee kuulakarkikynia millekin virmalle? Sitten voisi tilata suoraan sielta kynavirmalta satoja kynia. Voi helvetti, se olisi sitten hienoa.
Pari vuotta sitten olin tuurailemassa teollisuuslattia firmassa mista sain aivan alyttoman hyvan kuulakarkikynan! Tahtoisin saada selville mista saisi lisaa ilman etta menen talle toimistolle kaymaan. Voisivat tykata kyttyraa etta menen morjestamaan vaan etta voisin kysya saisinko kynan kiitos.
Luennoilla muistiinpanojen hikipaissaan rustailu kay selvemmin ja mukavemmin kun on hyva kyna milla tehda kirjoitusennatyksia. Hyva kyna on tarkea tyovaline! :D
Kuka naita kynia tekee?

Kyna ja paperi kunniaan!

En jaksanut selata koko ketjua läpi, joten pahoittelen, jos näihin on jo vastattu:

1. Miksi ei-syntyperäisiä oululaisia kutsutaan tullista tulleiksi?

2. Miksi teknobileissä/raveissa/whatever tanssimista kutsutaan tamppaamiseksi?

Kerkeiskö joku ystävällinen ihminen laittamaan minulle linkin tms paikkan, jossa on nostoliikeiden kuvia? Siis välillä olen törmännyt linkkeihin lukiessani, mutta tyhmänä en ole laittanut sivuja muistiin.
Tuhannet kiitokset etukäteen ( taas).
.

Dragon sanoi:
Lääkkeet on suunniteltu niin, että ne imeytyvät, vaikuttavat aikansa ja sitten niiden pitäisi poistua elimistöstä. Poistuminen tapahtuu maksan kautta, jossa erilaiset sytokromi-entsyymit muokkaavat molekyylejä - yleensä vesiliukoisiksi, jotta ne yhdisteet voisivat poistua virtsan mukana.

Kaikki antibiootit (kuten muutkaan lääkkeet) eivät kumminkaan maksan CYP-enstyymeihin päin edes vilkaise. Tässäkin riippuu aineesta, mutta periaatteessa ei kumminkaan koskaan voi olla 100% varma, miten viina vaikuttaa, joten parempi olla ilman.

Metronidatsoli on siitä veikeä antibiootti, että sen kanssa ei ihan oikeasti kannata juoda viinaa. Tai jos haluaa kokeilla miltä antabus-reaktio tuntuu, niin sitten..

Edit: Yhteisvaikutukset voivat tulla tietysti muutakin kautta kuin maksan sytokromi 450 entsyymien kautta. Alkomaholi vaikuttaa kumminkin moneen paikkaan elimistössä ja voi "provosoida" lääkkeiden harvinaisia haittavaikutuksia helpommin esiin.

Hellion sanoi:
Maksa velkas, ryökäle :D
Kuten sanoin, pari kk ja omilleni. Tällä haavaa cashia on aika nihkeesti. Ens viikolla (työnantajan täsmällisyydestä riippuen) lisää.

Gillyanne sanoi:
1. Miksi ei-syntyperäisiä oululaisia kutsutaan tullista tulleiksi?

Nyt on kyllä vaan arvaus kyseessä, mutta mahtaiskohan tää johtua siitä et ainakin etelästä tultaessa joutuu melkein väkisin ajamaan Ouluntullin kautta.... Voi olla et meni ihan metsään, mut tämmönen nyt äkkiseltään tuli mieleen.

Millainen on lääkärin/terveydenhoitajan tekemä nikotiinitesti?
Miten pitkään nikotiinijälki näkyy testissä edellisen tupakan jälkeen?

Allah sanoi:
Millainen on lääkärin/terveydenhoitajan tekemä nikotiinitesti?
Miten pitkään nikotiinijälki näkyy testissä edellisen tupakan jälkeen?
Ei kai tässä vaan pelätä kiinnijäämistä koulussa ja sitä kautta saa äiti tietää, että poltellaan koulussa :D

nigster sanoi:
Ei kai tässä vaan pelätä kiinnijäämistä koulussa ja sitä kautta saa äiti tietää, että poltellaan koulussa

Vanhemmat tietää. Mielenkiinnosta kysyn, koska huomenna on testi.

Naene sanoi:
Kuka naita kynia tekee?

Avaa kynä ja katso mustesäiliön kyljestä valmistaja.

Sanokaas viisaat ja enemmän asiaan perehtyneet miks Elitserienin Färjestadissa saa pelaaja nimeltään Pelle Prestberg pelata numerolla 100. Eikös yleensä numerot pitäis olla välillä 1-99.

amf sanoi:
Sanokaas viisaat ja enemmän asiaan perehtyneet miks Elitserienin Färjestadissa saa pelaaja nimeltään Pelle Prestberg pelata numerolla 100. Eikös yleensä numerot pitäis olla välillä 1-99.

Jos miehen nimi on Pelle, saa mun puolesta pelata vaikka ilman kypärää ja munasuojia. :)

Se on varmaan niin gurko, että se saa tommosia erivapauksia.

SniffDaddy sanoi:
Jos miehen nimi on Pelle, saa mun puolesta pelata vaikka ilman kypärää ja munasuojia. :)

Tää mullekkin tuli mieleen yhtenä mahdollisena perusteluna.
Oletettu keskustelu välillä Pelle Pretsberd ja joukkueen johto(P=Pelle J=Joukkueen edustaja):

P:"Vitsi siis mä en oikeen nyt kyl tiedä et millä numerolla mä pelaisin"
J:"No ei kai sillä nyt niin väliä ole"
P:"Mä oon kyl aina pelannu #27, mutta kun se Emil Kåberg tuli ja vei mun numeron"
J:"No otat sitten jonkun muun"
P:"Mutta kun ei mikään muu oo niin hyvä kun mun oma numero"
J:"No sanot nyt vaan et minkä otat nii tiedetään laittaa se sulle sitten selkään"
P:"No meidän äiti kyllä sano et se 27 oi niinq mun numero"
J:"No se on nyt jo varattu"
P:"No mutta kun mä haluun just sen"
J:"Otat jonkun muun"
P:"No minkä muun"
J:"Oot niin vitun pelle jätkä et ota mun puolesta vaikka 100. Mua ei enää kiinnosta"

Ja loppu onkin sitten arvattavissa

Back
Ylös Bottom