- Liittynyt
- 1.1.2005
- Viestejä
- 3 839
-Insert Name- sanoi:mitä oikeastaan on äänivallin rikkoutuminen?
Ns. äänivalli on kuvitteellinen muuri joka pitää läpäistä yliääninopeuteen kiihdytettäessä. Termi sai alkunsa kun lentokoneet ensimmäisiä kertoja joutuivat transsooniselle alueelle ja koneen pinnoille alkoi muodostua sinne tänne tanssivia shokkiaaltoja jotka saivat koneen tärisemään ja ohjainpintojen toimintaa häiritessään käyttäytymään levottomasti. Monet koneet myös menettivät ohjattavuutensa täysin ja hajosivat ilmassa tai syöksyivät maahan. Syntyi mielikuva läpäisemättömästä seinästä.
Äänikin on väliaineessa liikkuvia paineaaltoja ja ilmassa paineaallot kulkevat siis äänen nopeudella. Kun lentokone liikkuu suurella nopeudella, sen edellä kulkee paineaaltoja jotka tavallaan varoittavat edessä olevia ilmamolekyylejä, jotta ne alkaisivat väistää konetta jo ennen sen tuloa. Kun lentokone liikkuu ääänen nopeudella, nämä paineaallot eivät enää pääse koneelta karkuun, vaan ne kertyvät kasaan painuvan jousen lailla yhdeksi voimakkaaksi paineaalloksi joka leviää kartion muotoisena äänen nopeudella koneesta poispäin. Tämä tiivistysaalto (shockwave) on kuultavissa yliääänipamauksena tai ns. 'äänivallin murtumisena'. Kyseessä ei siis ole yksittäinen pamaus joka syntyy kun kone saavuttaa äänen nopeuden, vaan yliääninopeudella lentävä lentokone tuottaa ääntä jatkuvasti ja jokainen shokkiaallon tielle osuva henkilö voi kuulla sen.
Shokkiaalto voi olla niin voimakas, että se rikkoo ikkunoita ja muita rakenteita ja yleinen sääntö on että mitä suurempi lentokone, sitä voimakkaamman shokkiaallon se tuottaa. 15 km:n korkeudessa lentävän lentokoneen tuottama shokkiaalto voi olla kuultavissa jopa 40 km päässä sen lentoreitin molemmilla puolilla. Aluetta jolla yliäänipamauksen voi kuulla, kutsutaan englannin kielessä nimellä 'sonic boom carpet'.
Lähde: http://www.netti.fi/~halle/planes/termit.htm
