Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Entä jos ostan virallisesta myyntipaikasta nimettömän tapparan pelipaidan ja sitten siihen käyn painattamassa Laine 29? Ja myyn tämän paidan sitten hänelle ? Eli logoa en painata, vaan pelkän Laine ja pelinumero 29? Vai onko Laineen nimi ja numero kanssa trademerkattu ?

Kertokaa tyhmälle, että miten loma-asiat menevät, jos työpaikkaa vaihtaa? Kun siis olen ollut yhtäjaksoisesti töissä vuosia samassa paikassa ja nyt työsopimus on päättymässä huhtikuun lopussa. Jos oikein näppärästi kävisi, niin vaihtaisin työnantajaa lennosta toukokuun alusta. Minulla ei ole mitään hajua noista vuosiloma-asioista kun ei ole koskaan tarvinnut asiaa kummemmin miettiä. Niitä ilmeisesti kertyy pari päivää per työssäolokuukausi, mutta tarkoittaako se siis sitä, että en voi pitää kesälomaa tänä vuonna koska en ole sitä uudessa paikassa vielä ansainnut, vai miten se menee?

Kertokaa tyhmälle, että miten loma-asiat menevät, jos työpaikkaa vaihtaa? Kun siis olen ollut yhtäjaksoisesti töissä vuosia samassa paikassa ja nyt työsopimus on päättymässä huhtikuun lopussa. Jos oikein näppärästi kävisi, niin vaihtaisin työnantajaa lennosta toukokuun alusta. Minulla ei ole mitään hajua noista vuosiloma-asioista kun ei ole koskaan tarvinnut asiaa kummemmin miettiä. Niitä ilmeisesti kertyy pari päivää per työssäolokuukausi, mutta tarkoittaako se siis sitä, että en voi pitää kesälomaa tänä vuonna koska en ole sitä uudessa paikassa vielä ansainnut, vai miten se menee?

Kyllähän ne lomat siinä tavallaan 'palaa'. Itse vaihdoin kanssa juuri uusiin haasteisiin ja kerätyt lomat maksettiin lopputilin yhteydessä ulos. Varmasti ihan sovittavissa oleva asia, miten tulevana kesänä lomaa pystyy pitämään, tällä hetkellä tosin jo monessa paikassa (toivottavasti) alkaa lomalistat olemaan viilausta vaille valmiita, joten loman sijoittaminen sinne jonnekin väliin on vähän siinä ja siinä. Mutta summa summarum, vanhat lomat tosiaan vanhan työnantajan palveluksesta ei siirry uuden listoille, vaan kerääminen alkaa ns. alusta.

Ja vielä, tämä enemmän mutu, mutta ekan vuoden aikana kertyy sen kaksi päivää per kk ja sitten alkaa tulemaan paikasta ja alasta riippuen joidenkin kertoimien mukaan 2,5 päivää per kk tai enemmänkin, mikäli vuosia tarpeeksi. Siinä alkaa sitten olemaan jo talvilomaakin, joillain useampaankin pätkään. Kunnallisilla aloilla taitaa vieläkin olla maksimissaan se 38 lomapäivää, ja kun lauantaita ei lasketa, on siitä semmonen kahdeksan viikkoa lomaa voden aikana, ihan jees...

Arrrh, onpas nyt kertakaikkiaan perseestä. Loman menetyksen nyt sinänsä voisinkin kestää mutta se laittaa kyllä kyrpimään, että kun on tuota jälkikasvua siunaantunut ja kun koulujen kesäloma on koko kesä- ja heinäkuun ja elokuustakin kolmasosan, niin mihinkäs sitten kakaraa pompottelen koko kesän jos en saa itse edes sitä peruslomaa pidettyä ja miehen kesäloma on jo toukokuussa. Jos nyt siis edes töitä saan. Melkein houkuttaisi olla ihan tarkoituksella koko kesä työttömänä sitten mutta kun silloin tulot romahtaisivat aivan törkeän alas. Tajusin juuri, että enhän minä pälli ole tajunnut liittyä mihinkään työttömyyskassaan joten ansiosidonnaista en taida saada vaan se olisi sitten kitkuteltava sillä peruspäivärahalla. Hyvä minä olen kyllä kitkuttamaan mutta rajansa kaikella. Yliopistolla olen siis ollut töissä ja tuskinpa lipaston työntekijät automaagisesti mihinkään kassoihin kuuluvat. Mun kaltaisille tahvoille pitäisi kyllä olla pakollisena jokin kansalaiskurssi, jossa kerrottaisiin tällaisia asioita rautalangasta vääntäen niin että tulisi vaikeammaksi perseillä näin.

On tässä nyt toki vielä sellainen mahku, että työsopimustani jatkettaisiin sen verran että pääsen yli noista hankalista kesäkuukausista ja saisin sen lomankin pidettyä, mutta se on epätodennäköistä. Tai sitten koitan keplotella itseni töihin toiseen tutkimusryhmään yliopistolla, joka periaatteessa kait ajaisi saman asian kun työnantaja pysyisi samana ja tutkimushommissa lomien sumpliminen sujuu aina kivuttomasti.

Mun kaltaisille tahvoille pitäisi kyllä olla pakollisena jokin kansalaiskurssi, jossa kerrottaisiin tällaisia asioita rautalangasta vääntäen niin että tulisi vaikeammaksi perseillä näin.
Ei nää niin vaikeita ole. Lomanmääräytymisvuosi on 1.4. - 31.3. ja lomaa kertyy 2.5 päivää kuukaudessa tai mikäli työsuhde on lomanmääräytymisvuoden päättyessä jatkunut alle vuoden, kertyy lomaa kaksi päivää kuukaudessa. Tarkemmin sanottuna niin että kun tuo 31.3. tulee täyteen ja jos olet ollut siihen mennessä alle vuoden töissä olet ansainnut jokaiselta kuukaudelta lomaa kaksi päivää ja jos olet ollut yli vuoden, olet ansainnut kaksi ja puoli päivää. Ne tulee siis tavallaan takautuvasti etkä voi kesken lomanmääräytymisvuoden tienata kaksi tai kaksi ja puoli päivää lomaa vaan se on joko tai. Nyt kun sun työsuhde loppuu huhtikuun lopussa ja oletettavasti uusi alkaa toukokuun alussa niin sulla ei ole ensi talvena talvilomaa, koska et ole ansainnut sitä. Eikä sulla ole itse asiassa seuraavanakaan talvena koska keväällä 2018 kun lomanmääräytymisvuosi päättyy, olet ansainnut edelliseltä vuodelta vain ne kaksi päivää kuukaudessa lomaa koska työsuhde on siinä vaiheessa alle vuoden vanha. Eli sen lisäksi että sulta palaa kesäloma, palaa sulta myös kaksi talvilomaa.

Hauskaa, eikö? :D

Voit aina neuvotella palkallista tai palkatonta vapaata uuden työnantajasi kanssa. Se on aika yleistä, että uuteen paikkaan mentäessä on sovittu esim. 2vkon palkallisesta vapaasta kesälle. Lisäksi on voitu sopia vielä palkatonta vapaata suoraan työsopimuksessa tai sitten se on muuten helposti työpaikalla järjestettävissä. Palkattoman vapaan suhteen kannattaa huomata mahdollisuus menettää lomapäiviä jos kuukauden työpäivät jäävät alle 14.

Voit aina neuvotella palkallista tai palkatonta vapaata uuden työnantajasi kanssa. Se on aika yleistä, että uuteen paikkaan mentäessä on sovittu esim. 2vkon palkallisesta vapaasta kesälle. Lisäksi on voitu sopia vielä palkatonta vapaata suoraan työsopimuksessa tai sitten se on muuten helposti työpaikalla järjestettävissä. Palkattoman vapaan suhteen kannattaa huomata mahdollisuus menettää lomapäiviä jos kuukauden työpäivät jäävät alle 14.
Harmittavan usein unohdetaan että lähes kaikki asiat on sovittavissa ja harvempi työantaja on niin natsi ettei omat lomat onnistu, toki jos sotkee ison pakan niin silloin on eri juttu.
Toisaalta pitää myös muistaa toiseen suuntaan eli silloin kun sinulta pyydetään joustoa niin kannattaa joustaa koska kun seuraavan kerran menet itse pyytämään joustoa....

Jaahas, jaahas. Jaaaaaaahas, tämäpä oli mukava juttu kertakaikkiaan.

Jos vanhasta työpaikasta lomat maksetaan rahana, niin pidät uudessa työpaikassa kesällä muutaman viikon palkatonta lomaa. Itse olen työpaikkaa vaihtaessa saanut aina (kolmesti) neuvoteltua palkattomia vapaita lomakaudelle. Ylimääräisiä palkallisia lomapäiviä en ole saanut, mutta viime kesänä sellaisia kyllä myönsin.

Jaahas, jaahas. Jaaaaaaahas, tämäpä oli mukava juttu kertakaikkiaan.

Toki tulee muista, että nykyinen työnantajasi on velvoitettu antamaan lomaa tai maksamaan sitä vastaava rahallinen korvaus. Saat siis ansaitsemasi lomapäivät lomana tai rahana. Eivät ne mihinkään muuten "pala", paitsi jos työsuhteen päättymisen jälkeen menet heti uuteen työhön, jolloin loma jää pitämättä.

Ookoo ja kiitos, pidän nämä asiat mielessä jos nyt satun sitä uutta työtä saamaan. Iso mahku on kuitenkin jäädä kokonaan ilman, tohtoreiden työttömyyskin on kasvussa erityisesti ilmeisesti luonnontieteiden aloilla. Ja siellähän minä tietystikin satun vaikuttamaan. :D Juuri nyt olisi kyllä todella hienoa, jos saisin pari lisäkuukautta yliopistolta, auttaisi aivan suunnattomasti tässä muutenkin hankalassa tilanteessa (väikkärin synnytys ja projektirahoituksen loppuminen).

Onko miedot nuuskat joissa on vain vähännikotiinia esim Göteborg xr rape "terveelisempää" kuin vaikka odens cold dry jossa on nikotiinia noin 3x enemmän?
Toinen kysymys, kun yleisesti puhutaan,että nuuskassa on 20kertaa enemmän nikotiinia ,kuin tupakassa niin mihin nuuskaan tätä verrataan?

Onko miedot nuuskat joissa on vain vähännikotiinia esim Göteborg xr rape "terveelisempää" kuin vaikka odens cold dry jossa on nikotiinia noin 3x enemmän?
Toinen kysymys, kun yleisesti puhutaan,että nuuskassa on 20kertaa enemmän nikotiinia ,kuin tupakassa niin mihin nuuskaan tätä verrataan?

En osaa suoraan vastata kumpaankaan, mutta otathan huomioon, että molempien nautintoaineiden "äkäisyyteen" vaikuttavat myös monet muutkin tekijät, kuin nikotiini. Tupakassa ainakin mausteet ja nuuskassa suola.

Eilen frendin kanssa vähän "sparrailtiin" ja kaveri tinttas kovan suoran otsaan, kaaduin tästä maahan mutta ei lähtenyt taju tai sumentunut näkö. Hanskat oli toki kädessä. Jatkettiin vielä vartti ja sitten kun kotia pääsin, siinä pari tuntii telkkarii kattelin ja menin maate niin alkoi vähäsen päätä särkemään. Ja tänään on koko päivän särkenyt päätä ja niska ehkä aavistuksen jäykän puoleinen. Kipu ei oo mikään jomottava vaan semmoinen tasaisen vittumainen.

Katonko vielä pari päivää vai huomenna lekuriin? Oliko tää ketjun tyhmin kysymys? :D

Eilen frendin kanssa vähän "sparrailtiin" ja kaveri tinttas kovan suoran otsaan, kaaduin tästä maahan mutta ei lähtenyt taju tai sumentunut näkö. Hanskat oli toki kädessä. Jatkettiin vielä vartti ja sitten kun kotia pääsin, siinä pari tuntii telkkarii kattelin ja menin maate niin alkoi vähäsen päätä särkemään. Ja tänään on koko päivän särkenyt päätä ja niska ehkä aavistuksen jäykän puoleinen. Kipu ei oo mikään jomottava vaan semmoinen tasaisen vittumainen.

Katonko vielä pari päivää vai huomenna lekuriin? Oliko tää ketjun tyhmin kysymys? :D
Päähän tuleva isku aiheuttanut tod.näk.. aivotärähdyksen ja jos tulee pahoinvointia tai tajunnantilan muutoksia tai poikkeuksellisen kovaa päänsärkyä niin kannattaa mennä lekuriin mutta jos vaan jumittaa niin tuskin mitään vakavampaa mikä ei menisi levolla ohi.

Tuli tuosta mieleen että koitin kerran peruuttaa tolppaan autolla n.60km/h ja täräytin keskitolpan mäkeen takaraivolla (ht-auto) jonka seurauksena katu-uskottava 20cm vekki takaraivossa.
Tätä ei kuvattu millään tavalla ja olin lekurissa ehken pari tuntia ja sain samat ohjeet jotka itse äsken annoin...

Vuokrakämpässä asun ja vuokranantaja otti yhteyttä kun tammi-helmikuussa kuulema tuplasti sähkönkulutus lisääntynyt, ja sanoi lähettävänsä kuitin laskusta ja vaatii että n. 100e pitäisi maksaa. Ja auton lämmityksestä pitäisi kuulema 10e/kk maksaa

Hommahan on niin että sähkö sisältyy vuokraan, ei siis ole mitään sovittua kiinteää kuukausimaksua. Vuokrasopparissa mainitaan vain ja ainoastaan vuokran suuruus, ei mitään muita maksuja, ei edes auton lämmityksestä. Itseasiassa hän suullisesti näytössä mainitsi että "joo talvella autoa saa ulkopistorasiasta lämmittää".

Onko mulla mitään velvollisuutta maksaa tuota summaa vaikka sopimuksessa ei lue mitään että "tämän summan ylittäessä pitää extraa maksaa plaa plaa" tms, vai voinko haistattaa hänelle vitut ja olla maksamatta. Onko jokin pykälä olemassa että jos sähkönkulutus nousee liian isoksi niin joutuu maksamaan?
Auton lämmityksestä en ainakaan maksa sentin senttiä kun ei siitä ole sopparissa mitään mainintaa

Onko sähkölämmitys vai miten onnistut tuplaamaan kulutuksen? :hyper:

Itse kyllä maksaisin pois. Eihän tuo 100 € paljon ole, jos töissä käyt.

Tämä on tätä kun mistään ei halua maksaa. Tosin, onhan se ilkeä jos peritään rahaa tyhjästä, mutta tuntuu vähän omassakin asenteessa olevan vikaa.

Et sitten vuokranantajalta kysynyt mistä moinen hinnan korotus? Ja kun kerta normaalisti sis. vuokraan niin varmasti on olemassa mittarit josta voi seurata sähkönkulutuksen.

Kannattaa siis soittaa ja selvittää vuokranantajan kanssa, ehkä selittää ja näyttää pykälät ilman vittujen haistattamista.

Kannattaa myös sitä kautta selvittää autopistoke paikka.

Mutta jos jotain ilmenee niin käsittääkseni täältä voi kysellä https://www.vuokralaiset.fi

Back
Ylös Bottom