Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Pysäköintikiekon käytöstä:
Parkkialueella tarvitsee pysäköintikiekkoa 06-24 välisenä aikana. Maksimi pysäköintiaika on 4h. Tulen illalla parkkiin ja laitan kiekkoon 10 (22), onko mulla parkkiaikaa klo 6 vai 8 asti aamulla?

Minulle on neuvottu, että aika päättyy klo 6, mutta nyt kun kaivelen asialle lähteitä, niitä en löydä. Hämeen lääninoikeuden ratkaisussa vuodelta 1995 on vastaavassa tilanteessa ilmeisesti katsottu, että kiekon käyttövelvollisuusajan ulkopuolista aikaa ei lasketa pysäköintiajaksi, joten sinun tapauksessasi aika päättyisi klo 8. En ole löytänyt muita vastaavanlaisia oikeustapauksia.

Mutta varoituksen sana: löysin useita hallinto-oikeuksien ratkaisuja kysymykseen, mikä kellonaika pitää kiekkoon laittaa jos pysäköi kiekon käyttövelvollisuusajan ulkopuolella (esim. jos pysäköi klo 1:20 kun käyttövelvollisuus alkaa klo 6). Helsingin hallinto-oikeus tänä vuonna ja Turun hallinto-oikeus vuonna 2013 katsoivat, että kiekkoon saa laittaa todellista saapumisaikaa seuraavan puolituntisen (esimerkissäni 1:30), mutta Itä-Suomen hovioikeus on tänä vuonna ja Helsingin hallinto-oikeus vuonna 2011 päätynyt päinvastaisella kannalle (ne katsoivat, että ko. tilanteessa kiekkoon pitää laittaa 6:00). Selvästikään edes saman tuomioistuimen aiempi päätös ei sido tulevia päätöksiä (hölmöä).

Muistaakseni on niin että alimmainen kyltti on aina ylempää täydentävä.

Lisäkilpien järjestyksellä ei käsittääkseni ole merkitystä. Pääsääntöisesti lisäkilvet tarkentavat päämerkkiään, mutta esimerkiksi pysäköintikiekon käyttövelvollisuuden tapauksessa aikarajoitus koskee ko. käyttövelvollisuutta. Asia on kyllä epäselvästi sanottu asetuksessa mutta esimerkiksi http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2000006-v-03liikennemerkkiohje.pdf suosittelee vakiojärkestystä lisäkilville.

Mistä saisi ostettua englannin kielisiä kirjoja halvalla? Suomeksi lukeminen on niin tylsää, ja Tampereen kirjaston englannin kielisten kirjojen tarjonta on niin surkeaa.

Mistä hyvät ja edulliset kyynärlämmittimet? En ala investoimaan mitään lähemmäs 100 euroa rehbandiin tai SBD:hen, koska haen vain lämmittävää efektiä. SBD:n polvilämppärit kun jo löytyy ja ovat ihan helvetin jämäkät.
Riippuen missä asut niin halvat löytyy ainakin stadiumilta, 5€ kpl kun ite hain aikoja sitten.

Parkkialueella tarvitsee pysäköintikiekkoa 06-24 välisenä aikana. Maksimi pysäköintiaika on 4h. Tulen illalla parkkiin ja laitan kiekkoon 10 (22), onko mulla parkkiaikaa klo 6 vai 8 asti aamulla?
Mun kotikadulla on vastaavat pysäköintisäännöt ja minun mielestä saat sakot heti klo 6 sikälimikäli lappuliisa paikalle sattuu. Tuossa tilanteessa teen itse aina niin, että laitan saapumisajaksi klo 6, niin "saan" periaatteessa pysäköidä aamulla klo 10 asti, vaikka voisinhan saada sakot jo silloin klo 10 jälkeen illalla. En kuitenkaan usko, että kukaan siihen aikaan virkaansa suorittaa, enkä ole vielä yksiäkään sakkoja tässä saanut.

Mistä saisi ostettua englannin kielisiä kirjoja halvalla? Suomeksi lukeminen on niin tylsää, ja Tampereen kirjaston englannin kielisten kirjojen tarjonta on niin surkeaa.
Amazon Kindle on ehkä paras ratkaisu, ja halvin mikäli paljon lukee. Tablettiin saa Kindle sovelluksen jolla voi lukea e-kirjoja jotka on ostettu Amazonista, tai sitten voi ostaa varsinaisen Kindlen. Normaalisti näiden kirjojen hinta Amazonista on 2-10$. Vanhemmat kirjat ovat usein alle vitosen.

Minulla on Kindle lukulaite enkä ole kyllä mitään pahaa sanottavaa siitä. Akku kestää helposti useamman kirjan lukemisen ja valo ei häikäise, joten kirjojen luku esimerkiksi iltaisin sängyssä ilman valoja ei rasita silmiä. Tietysti kirjat maksavat murto-osan e-kirjoina verrattuna painettuun versioon.

Klo 8 asti. Saat olla sen 4h tuota kiekolla rajoitettua aikaa. Väliä 24-06 ei siihen lasketa.

Ei varsinaisesti tyhmä kysymys, mutta en jaksanut etsiä tälle parempaa topikkia.

Mistä saisi saman mallisia t-paitoja kuin nämä ftukun uudet fitnesstukku athlete paidat, eri painatuksilla tietenkin? L koko on kuin nakutettu itselle. Saa näyttämään siltä, että on joskus jumpannutkin

Moi!
Olen yrittänyt googletella Tampereen musiikki- ym. tapahtumia ajankohdalle 24 - 26.7, mutta en ole löytänyt alueen tapahtumakalenteria, joka näyttäisi tapahtumat noin pitkälle. Osaisiko joku ihana ihminen jelppiä? Mielellään päivä-ilta-aikaan olevia tapahtumia.

Kilometrikorvaukset on ilmeisesti verotuksessa takautuvasti voimassa 5v? Tarkoittaako tämä myös sitä jos näin hypoteettisesti ajatellaan; rullaan tänävuonna 3000e edestä km-korvauksia, joista omavastuun jälkeen jää mitä lienee 2350e? No, tienaan kuitenkin sen verran vähän ja pienellä prosentilla että veroa tuloista lähtee 2000e. Saanko lukea tuon käyttämättä jääneen 350e hyväksi ensivuoden verotukseen (toki se menee ensivuoden omavastuuseen mutta kuitenkin).

Tarviiko yksityisen parkkipirkon (pysäköintiturva) sakkoa maksaa? Tilannehan oli vielä semmoinen että mulla oli lippuautomaatista otettu lappu konepellillä kun lähdin autosta mut kun tulin se oli kuskin jalkatilassa. Jostai vain kuullut että yksityisten sakkoja ei tarvitse eikä kannata maksaa! Näitähän ei laillisesti perintään saa ja miten he todistavat parkkirikkeen? Autoa ei saa kuvata sisältä. Kuuluu kotietsinnän piiriin ja kamera jolla kuvaavat ei voi todistaa kellonaikaa. Lappu kaiken lisäksi paperia joka näyttää ihan tietokoneella tulostetulta ja näkyy vain auton rekisterinumero? Kannattaako jättää siis maksamatta ja katsoa miten käy?

Kilometrikorvaukset on ilmeisesti verotuksessa takautuvasti voimassa 5v? Tarkoittaako tämä myös sitä jos näin hypoteettisesti ajatellaan; rullaan tänävuonna 3000e edestä km-korvauksia, joista omavastuun jälkeen jää mitä lienee 2350e? No, tienaan kuitenkin sen verran vähän ja pienellä prosentilla että veroa tuloista lähtee 2000e. Saanko lukea tuon käyttämättä jääneen 350e hyväksi ensivuoden verotukseen (toki se menee ensivuoden omavastuuseen mutta kuitenkin).

Tarkoitat ilmeisesti matkakulujen vähennystä verotuksessa? Matkakulujen vähennys ei tule sinulle 1:1, vaan vähentää vain verotettavaa summaa.

Oman auton käytöstä saat vähentää 0,25€/km. Ajat 12000 km vuodessa kodin ja työpaikan väliä, joten: 12000X0,25 = 3000€ - omavastuu 750€ = 2250€.

Jos tienaat vuodessa vaikka 20000 euroa, vähennetään tuosta 20000 €:stä tuo 2250€ ja sinua verotetaan täten 17750 eurosta.

Tarviiko yksityisen parkkipirkon (pysäköintiturva) sakkoa maksaa? Tilannehan oli vielä semmoinen että mulla oli lippuautomaatista otettu lappu konepellillä kun lähdin autosta mut kun tulin se oli kuskin jalkatilassa. Jostai vain kuullut että yksityisten sakkoja ei tarvitse eikä kannata maksaa! Näitähän ei laillisesti perintään saa ja miten he todistavat parkkirikkeen? Autoa ei saa kuvata sisältä. Kuuluu kotietsinnän piiriin ja kamera jolla kuvaavat ei voi todistaa kellonaikaa. Lappu kaiken lisäksi paperia joka näyttää ihan tietokoneella tulostetulta ja näkyy vain auton rekisterinumero? Kannattaako jättää siis maksamatta ja katsoa miten käy?

KKO:n ennakkopäätöksen mukaan maksuvelvollisuus voi syntyä. Valvontayhtiö voi haastaa sinut oikeuteen, joka sitten päättää todistelun perusteella, kumpi on oikeassa. Jos oikeus katsoo sinut maksuvelvolliseksi, velka on ulosottokelpoinen. Mukaan tulee siinä tapauksessa itse parkkisakon lisäksi myös paljon perintäkuluja.

Auton sisäpuolen kuvaaminen ei ole käsittääkseni kiellettyä.

Onkos nykyään mitään estettä armeijan aikana matkustamiselle esim. Viroon? Tarvitseeko anoa mitään lupia tai muuta? Vanhemmat sanovat vain että heidän nuoruudessa ei saanut matkustaa, mutta luulisi, että nykyään ei pitäisi olla estettä.

^Kusi haisee joo, mut ei siksi, etteikö se toimisi, vaan siksi kun känniset urpot ei osu siihen laariin ja sohii seinille.
Sitä systeemiä pitäis tosiaan markkinoida vahvasti tuonne etelään, missä vedellä on oikeasti jotain arvoa.

Back
Ylös Bottom