Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Riippuu yhtiöstä ja asunnon tyypistä(talvi+ sähköstä riippuva lämmitystapa tuo omat rajoituksensa asiaan).

Kannattaa maksaa tai sopia koska katkasu ja kytkentä on satasen ja voi joutua maksaa vakuusmaksunkin vielä...

Paras tapa teroittaa puukko/veitsi?

Helpoin tapa veitselle:
functional_form_rollsharp_veitsenteroitin_857000.webp

Paras tapa veitselle:

Rapala-Sportsman-teroituspuikko.jpg

Ainut oikea tapa puukolle:

Teroitus1.webp

Ja sen jälkeen:

757267.webp

Ostat hyvän hiomakiven, jossa on kaksi eri karkeusaluetta, pääsee hyvin alkuun.

Ostat hyvän hiomakiven, jossa on kaksi eri karkeusaluetta, pääsee hyvin alkuun.

Esim Wüsthoffin tuotteet on toimivia. Vaatii vähän harjoittelua mutta kun homman opettelee, terottuu keittiöveitset, puukot ja nylkyveitsetkin niin että hirven voi melkeinpä nylkeä hamarapuolella.

Meillä on taloyhtiössä lämmitystolpissa tuommoset digitaaliset ajastimet. Osaan kyllä käyttää mutta tänään huomasin yhden jutun, eli siis kun avaimella avaan sen luukun enkä vielä paina mitään nappia niin siinä näytössä on aika, niin onko se siis/pitäisikö siinä olla tämän hetkinen kellonaika? 9:00 aikaan siis kävin ja tolpassa oli lukema 5:55. Eli onko tuo kellonaika nyt sitten vituillaan? En oo kun vasta pari kertaa lämmittäny ja silloinkin lauhemmilla keleillä eikä silloin tuntunu hyvin lämpeävän.
Pitääkö tuo kellonaika siis säätää tuon kuvitteellisen ajan mukaan vai oikean?
Vittu olen kyllä viisas :D

On "vituillaan", helpottaa paljon kun sen säätää näyttäämään ns. oikeaa, juuri sillä hetkellä meneillään olevaa aika ainakin kun ajastinta käyttää. Jos taasen vain käy kääntämässä sen lämpötilasta riippuen "manuaalisesti" lämpiämään 2h -½ h ennen ajoon lähtöä niin sillä ei ole merkitystä onko lämmitystolpan kello missä ajassa hyvänsä. Ja ei tuota lämpiämistä lauhoilla ilmoilla sillee erota ellei ole sisätilanlämppäriä käytössä ja jos vielä säteilylämmitin. Mulla ei kyllä noita säteilylämppäreitä vastaan mitään, hyvin tuntuu toimivan ja sitä perinteistä lohkoa ei edes saanut autooni asentaa!

Voiko alaikäinen matkustaa ilman vanhempiaan esim euroopan sisällä? Jos matkaseurana on kuitenkin täysi-ikäisiä niin voivatko he toimia "huoltajina" matkalla vai tarvitseeko jotain suostumus papereita vanhempien suunnilta?

Ei multa ole koskaan mitään huoltajia kysytty matkustaessa alaikäisenä. Toki nyt alle 12v. yleensä on "Unaccompanied minor" ja lentoyhtiöt yleensä pistää tiettyyn osaan konetta että lentoemot pystyy pitämään silmällä, mutta saattaa olla vähän outoa jos olet lähössä reissuun pikkulasten kanssa ilman vanhempia muutenkin. Mä olen ainakin 16 vuotiaasta täysi-ikäiseksi matkustanut kaverien kanssa ja ei tosiaan kukaan ole mitään ihmetellyt.

Sain äidiltä joululahjaksi vaahtomuovisen pötkön, jonka etiketissä lukee foam roller 90cm. Yritin kysellä kyseisen esineen käyttötarkoitusta, mutta sain vain vastauksen: "Sä tarviit sen". Öööh.... Mihin???? Kuuluuko sillä kuntoilla, venytellä, hieroa vai mitä?? Tekeekö sillä oikeasti yhtään mitään?

Kävi niin, että oli työvuoro sovittu listassa 15-22. Työnantaja kuitenkin soittaa klo 9 aamulla, että työvuoro onkin vain 15-18. Ehdotti että tulen aikaisemmin töihin, jolloin saldoon ei jäisi niin paljon takaisintehtäviä tunteja. Työvuoro oli lyhennetty, koska töitä ei olisikaan ollut enään klo 18 jälkeen, vaan olisi mennyt sormienpyörittelyksi loppuilta. Meniköhän tämä nyt kaiken lakipykälien mukaan?? TEHYn piirissä ollaan ja käsittääkseni tälläisestä työvuoron muutoksesta pitäisi ilmoittaa viimeistään edellisen työvuoron aikana.

Kävi niin, että oli työvuoro sovittu listassa 15-22. Työnantaja kuitenkin soittaa klo 9 aamulla, että työvuoro onkin vain 15-18. Ehdotti että tulen aikaisemmin töihin, jolloin saldoon ei jäisi niin paljon takaisintehtäviä tunteja. Työvuoro oli lyhennetty, koska töitä ei olisikaan ollut enään klo 18 jälkeen, vaan olisi mennyt sormienpyörittelyksi loppuilta. Meniköhän tämä nyt kaiken lakipykälien mukaan?? TEHYn piirissä ollaan ja käsittääkseni tälläisestä työvuoron muutoksesta pitäisi ilmoittaa viimeistään edellisen työvuoron aikana.

Itse ottaisin puheeksi luottamusmiehen kanssa. Hänellä on todennäköisesti parempi ymmärrys kuin pakkislaisilla ja varmasti paremmat mahdollisuudet puuttua asiaan jos siihen on aihetta.

Ei mennyt kaikkien pykälien mukaan. Paitsi, jos tähän itse suostuit?

Muutoksista ilmoittaminen menee teidän TESsin mukaan. Nopeasti pähkäiltynä-->Työnantaja ei voi yksipuolisesti muuttaa vuoroa sinun tappioksesi samana aamuna. ( Eli vaatia tekemään tunteja myöhemmin takaisin), mutta ovat velvollisia järjestämään korvaavaa työtä tai sormien pyörittelyä olisit toki voinut tehdä 22 saakka. Joka tapauksessa huonoa työnjohdollista toimintaa!!!

Itse ottaisin puheeksi luottamusmiehen kanssa. Hänellä on todennäköisesti parempi ymmärrys kuin pakkislaisilla ja varmasti paremmat mahdollisuudet puuttua asiaan jos siihen on aihetta.

+1...sillä eri alat tulkitsevat sopimuksiaan erilailla!

Ei mennyt kaikkien pykälien mukaan. Paitsi, jos tähän itse suostuit?

Ei annettu vaihtoehtoja, kuin että tulenko aikaisemmin töihin vai teenkö joskus muulloin tunnit takaisin. Klo 18 loppui työt joka tapauksessa sinä päivänä.

Kiitokset vastauksista, jatketaan näillä.

Meidän firmassa noi ei tiedä hevonpaskaa mistään, varsinkaan plm. En kyllä kuulu liittoonkaan. Suosittelen myös itsekkin lukemaan sen TES kirjan.

Back
Ylös Bottom