Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Jos muija on ottanut syystä tai toisesta jälkiehkäisypillerin muutamaa päivää ennen menkkojen alkua vaikuttaako se mitenkään menkkojen jälkeen käytettävien E-pillerien käyttöön?

Ekana moralisointi alta pois. Jos sieltä edellisen kuukauden listasta on jäänyt niitä ehkäisynappeja ottamatta, niin käyttäkää sitä kumia hyvät immeiset.

Jos ehkäisyasioissa on epävarmuutta, ehdottomasti suosittaisin aina soittaamaan vaikka sinne tk:n perheneuvonnan päivystykseen ja kysymään ohjeistusta. Ylipäätään jos ottaa sellaista myrkkyä kuin jälkiehkäisykin on, niin kannattaa lukea se lääkkeen mukana tuleva paperilappunen. Sieltä pitäisi nimittäin löytyä vastaus tähänkin kysymykseen. Ja tulevaisuudessa sitten olette fiksumpia - tämä täti ei ole koskaan jälkinappeja joutunut vetämään kun on ollut järki päässä, mutta nuorempana tuli katsottua vierestä kun parikin kaveria voi pikkasen heikosti megahormooniannoksen jäljiltä.

Kuinka moni poliisi tarkastaa rekisteriotteesta onko se vetokoukku irroitettava vai ei? Ja kyllähän noi kaikki nykyään on "irroitettavia". Kuula ja ranka toimitetaankin erikseen.

Lukeeko se siellä? Ei oo kyllä koskaan sattunu silmään..

Joo tuohan se hyvä rahastuskeino olisi seuraaville "tehoviikoille", mulla on kaikissa kolmessa autossa irroitettava, tai no joskus ollu, mutta kaikesta päätellen ollut aina kiinni. Kerran yritin ottaa läpällä pois, mutta paskat se vipu mihinkään liikkunut :D

Lukeeko se siellä? Ei oo kyllä koskaan sattunu silmään..

Joo tuohan se hyvä rahastuskeino olisi seuraaville "tehoviikoille", mulla on kaikissa kolmessa autossa irroitettava, tai no joskus ollu, mutta kaikesta päätellen ollut aina kiinni. Kerran yritin ottaa läpällä pois, mutta paskat se vipu mihinkään liikkunut :D

No siinä hyvä vastalause :D

Konstaapeli on hyvä ja ottaa sen malliksi irti.

Ei kun perkele, sekotin nyt pikku simassa dokumentit :D ei se kait rekisteriotteessa lue. Mut kyllä melkolailla kaikissa autoissa nykyään on ns. irroitettavat vetokoukut. Lähinnä tarkoittaa sitä, että sen saa irti käyttämättä rälläkkää tai polttoleikkausta. Onhan toki niitäkin, mitä saa pois ihan vivusta vääntämällä tjms. Mut mun käsittääkseni ainakin varustelistassa "irroitettava vetokoukku" voi tarkoittaa myös sellasta, missä kuula on kiinni pulteilla. Eli käytännössä jälkiasennettua.

Kaveri heitti pahan väitteen, että jos sulla on irrotettava vetokoukku ja ajat turhanpäiten se kiinnitettynä, niin voit saada poliisisedältä sakot. Vähän epäilyttää tämä lausunto, mutta miten on?

Se pointti ei taida olla tuo koukku itsessään vaan sen asennettuna ollessaan peittämä rekisterikilpi. Koskenee siis autoja joissa kilpi puskurissa esim. sedan Passatilla voi saada sakot mutta farkulla tai Jetalla sille ei ole perustetta.

Se pointti ei taida olla tuo koukku itsessään vaan sen asennettuna ollessaan peittämä rekisterikilpi. Koskenee siis autoja joissa kilpi puskurissa esim. sedan Passatilla voi saada sakot mutta farkulla tai Jetalla sille ei ole perustetta.

facepalm-card.webp

Kumpi osaa lukea kellon ja kumpi osaa kirjottaa ajan oikein?

Kävi eilen aika mielenkiintonen tilanne. Olin kuljettamassa kavereita ja yhdelle iski hirveä kusihätä joten pysähdyttiin tien sivuun, kaveri lähtee juoksemaan erään ladon taakse kuselle ja liikkuva poliisi ajaa just meidän ohi ja huudetaan kaverille et "Älä juokse, poliisit menee tossa". Kaveri pysähtyy ja totee että "pakko" ja jatkaa juoksuaan ladon taakse ja samalla poliisi pysähtyy myös siihen noin 30m päähän meistä noin 30sec ajaksi ja sen jälkeen teki u-käännöksen ja lähti tulosuuntaansa.

Mietittiin just että poliisin silmään tilanne saatto näyttää siltä, että kaveri olisi lähtenyt heitä pakoon sillä he pysähtyivät, joten onkohan mahdollista että voin saada postissa jotain kutsua kuulusteluihin selvittämään tilannetta?

Kävi eilen aika mielenkiintonen tilanne. Olin kuljettamassa kavereita ja yhdelle iski hirveä kusihätä joten pysähdyttiin tien sivuun, kaveri lähtee juoksemaan erään ladon taakse kuselle ja liikkuva poliisi ajaa just meidän ohi ja huudetaan kaverille et "Älä juokse, poliisit menee tossa". Kaveri pysähtyy ja totee että "pakko" ja jatkaa juoksuaan ladon taakse ja samalla poliisi pysähtyy myös siihen noin 30m päähän meistä noin 30sec ajaksi ja sen jälkeen teki u-käännöksen ja lähti tulosuuntaansa.

Mietittiin just että poliisin silmään tilanne saatto näyttää siltä, että kaveri olisi lähtenyt heitä pakoon sillä he pysähtyivät, joten onkohan mahdollista että voin saada postissa jotain kutsua kuulusteluihin selvittämään tilannetta?

...on hyvin mahdollista. Vapaalla jalallahan on tällä hetkellä se muutaman kerran paennut murhaaja joka karkasi männä viikolla. Luultavasti poliisit olettivat että tämä kuselle juoksija oli juurikin tämä pakenija ja lähtivät samoin tein poliisiasemalle kirjoittamaan sinulle kuulustelukutsua postin kautta lähetettäväksi. Nyt varaat ensi viikolle aikaa, kuulusteluihin kannattaa mennä ajallaan, ettei tule lisäongelmia.

Todennäköisesti ladolla on menossa piiritystilanne parhaillaan. Miettivät olisiko mahdollisesti karkuunjuoksija kuullut huumausaineista taikka jopa joskus ollut sellaiseen yllyttävää korua kaulassa. Tällöin olisi oikeus mennä kotietsinnän varjolla latoon sisään, muuten joutuu soittamaan tuomarille keskellä yötä ja neuvottelemaan asiasta, tuomarin rouvakin ehkä vähän pahastuu kun aina töissä. On kuitenkin oikeus tähän yhteen puhelinsoittoon. Oliko autossasi kiinni irroitettava vetokoukku? Jos oli, niin sakkoa antavat siitä joka tapauksessa.

...on hyvin mahdollista. Vapaalla jalallahan on tällä hetkellä se muutaman kerran paennut murhaaja joka karkasi männä viikolla. Luultavasti poliisit olettivat että tämä kuselle juoksija oli juurikin tämä pakenija ja lähtivät samoin tein poliisiasemalle kirjoittamaan sinulle kuulustelukutsua postin kautta lähetettäväksi. Nyt varaat ensi viikolle aikaa, kuulusteluihin kannattaa mennä ajallaan, ettei tule lisäongelmia.

Näin epäilinkin, ajan sain ensiviikon keskiviikolle. Hyvä että saadaan asia selvitettyä näin nopeasti! Saatanan poliisit kun tolleen kuumottelee. Parempi se on itse käydä myöntämään rehellisesti että kyydissäni oli sarjamurhaaja, Hitlerin apulainen, Josif Stalinin ruumis ja WTC iskujen tekijä.

mulla on kaikissa kolmessa autossa irroitettava, tai no joskus ollu, mutta kaikesta päätellen ollut aina kiinni. Kerran yritin ottaa läpällä pois, mutta paskat se vipu mihinkään liikkunut :D
Tällainen tilanne mullakin on. Sitä ei saa irti varmaan edes dynamiitilla. Heti kun ostin ton niin koitin ottaa pois, mutta siellä istuu kuin hitsattuna. Eipä se mua oikeastaan edes haittaa, koska on käynyt mielessä repiä koko koukku muutenkin v...uun sieltä auton alta. En ole ikinä eläessäni tarvinnut vetokoukkua ja tuskin tarvitsen nytkään.

Antakaa anteeksi, mutta nyt on pakko opettaa kun sama kirjoitusvirhe on toistunut tämän aiheen tiimoilta jo toistakymmentä kertaa. Se ei ole irroitettava, vaan irrotettava.
T: Kielipoliisi.

Kuka soittelee mun ovikelloa sunnuntaina? Eka toi kerrostalon ovisummeri, sitten tuli samantien mun ovelle, eli selkeästi mua varten liikkeellä eikä kukaan ovelta ovelle kiertelijä. Olin alasti joten kävin vaan kurkkaan ovisilmästä niin kaksi naista siellä seisoi. Ja kävi samat naiset myös aiemmin noin viikko sitten. Nyt jäi ärsyttämään kun en ehtinyt pukea päälle ja avata ovea, kuten en aikaisemmallakaan kerralla :D

tulee mieleen että pakkohan niitten on jotain jehovan todistajia olla kun sunnuntaina tulee, mutta miksi ne ei mene naapuriin? Vaan mun ovea soittaa? Joo ja ei ollut virpojia :david:

Kuka soittelee mun ovikelloa sunnuntaina? Eka toi kerrostalon ovisummeri, sitten tuli samantien mun ovelle, eli selkeästi mua varten liikkeellä eikä kukaan ovelta ovelle kiertelijä. Olin alasti joten kävin vaan kurkkaan ovisilmästä niin kaksi naista siellä seisoi. Ja kävi samat naiset myös aiemmin noin viikko sitten. Nyt jäi ärsyttämään kun en ehtinyt pukea päälle ja avata ovea, kuten en aikaisemmallakaan kerralla :D

tulee mieleen että pakkohan niitten on jotain jehovan todistajia olla kun sunnuntaina tulee, mutta miksi ne ei mene naapuriin? Vaan mun ovea soittaa? Joo ja ei ollut virpojia :david:

Huuda oven läpi että hetki menee, odottakaa :)

joo seuraavaan kertaan on kyllä varauduttu kun huomasin että selvä kaava tässä käytöksessä havaittavissa. Mutta joudun elään mahdollisesti nyt viikon tai jopa koko loppuelämäni raastavassa epätietoisuudessa

Jos et tätä pienimuotoista vittuilua kestä täällä, niin sulla ei ole mitään toivoa pärjätä baarissakaan, siellä kestokyky pitää olla 1000%

Pikaisella silmäyksellä Drinkkiklubin sivut ovat hyvät, helppo haku ja ohjeet kondiksessa, kuvat mukana. Baarissa et ehdi sitä kyllä pläräämään, ja jos tulee tilanne että asiakas tilaa jotain mitä et tiedä, niin reippaasti kysäiset vaan asiakkaalta apuja.

Vittuilu jossa on ideaa jopa piristää, mutta tyhmien kysymysten kerhossa esitettyyn tyhmään(?) kysymykseen liittyvä vittuilu ei mielestäni ole tätä.

En ajatellutkaan baarissa alkaa pläräämään, vaan hieman yritän laittaa vaan pohjia kuntoon, jottei aivan kaikkea tarvitse asiakkaalta kysyä. Jos asiakas vielä sattuisi olemaan pakkikselta, niin pelkkää vittuiluahan sieltä tulisi takaisin :))

No voithan sää lueskella niitä reseptejä mistä lystäät, mutta vaikea niitä on muistaa ilman muuta kontaktia niiden tekemiseen. Se, mitä drinkkejä sun tarvitsee muistaa, riippuu pitkälti siitä, mitä siinä paikassa joutuu tekemään, mihin työllistyy. Se meinaan vaihtelee aika paljon asiakaskunnasta ja paikan tyylistä riippuen. Aina joutuu lisäksi soveltamaan, mikä olisi se isoin apu, että tajuaa mitkä maut sopii yhteen ja osaa esimerkiksi erilaiset juomapohjat jne.

Sun mahdollisuudet työllistyä eivät lisäksi ole mitkään maailman parhaimmat, jos kantimet on tossa kunnossa, että katsotaan netistä, että mitenkäs niitä drinkkejä oikein tehdäänkään...
No ne pienet mahdollisuudet kävivät toteen ja töitä tuli. Saanko kysyä uuden tyhmän kysymyksen, että mitenkä neuvoisit niitä perusteita sitten harjoittelemaan?

Mä kävin nuorena likkana ravintolakoulun eikä siellä opetettu ihan hirveästi noita drinkkejä tekemään, vaan opettaja sanoi että työ opettaa. Tai harjoiteltiin me noi klassikkodrinkit, eli Dry Martinit, Bloody Maryt ja sen semmoiset, mutta niitä tuskin kukaan tilaa ainakaan perusyökerhossa.

Varmaan tolta Drinkkiklubin sivuilta löytyy ne yleisimmät, tyyliin Valkovenäläiset, Ville Vallattomat, Caipiroskat, Gin Tonicit, Hot Shotit, Mummontossut, Irish Coffee, Minttukaakao (enemmän talvijuomia noi kaksi viimeistä) jne...

Pääsääntöisesti noissa paukuissa on yleensä 4cl sitä alkoholia (ja loput limsaa/vettä/maitoa/vettä), ellei laiteta tuplia tai triploja, joka on alkoholilainsäädännön mukaan kiellettyä (oon kyllä aina saanut noita, kun oon pyytänyt).

Ehkä noiden perusjuttujen lisäksi kannattaa opetella tekemään "tee mulle joku kiva drinkki", jota yleensä naiset tykkää. Ehkä jopa kaksi sellaista, joku happamampi ja toinen makeampi. Ja sit kantsii harjoitella tekemään Hot Shot kerroksittain siten, ettei likööri, kahvi ja kerma sekoitu keskenään. Kerrosjuomissa laitetaan aina se painavin neste alimmaiseksi. Ja sit joku Irish Coffee samalla lusikkatekniikalla sen jälkeen, kun viina, kahvi ja fariinisokeri on sekoitettu keskenään.

Jos meet ruokapaikkaan töihin, niin harjoittele muutama takuuvarma aperitiivi sekä jälkiruokajuoma (esim. konjakki/likööri) sekä muutama viini- ja olutsuositus eri tyyppisten ruokien kanssa. Shamppanja/kuohuviini sopii kaikkien kanssa. Vakihenkilökunta osaa kyllä neuvoa, kun niiltä kysyy. Lisäksi kannattaa opetella tarjoilemaan oikein (miltä puolelta mikin juttu ojennetaan/otetaan, kelle tarjoillaan ensin, ruokavälineiden järjestys, vadin/lautasten/brikan (tarjottimen) kanto jne.

Jotain yleistä neuvoa:

Koko ravintolakäyttäytymisen opas

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5037/Olin_Mirka.pdf?sequence=2

Kiitokset asiallisesta vastauksesta :)

Perusteet jotenkin kunnossa anniskelupassin ja muutamien drinkkien tuntemisen kautta, mutta tosiaan hieman pohjustusta ennen kuin tiskin taakse aika koittaa.

Baarialalle hain töihin kesäksi, kertokaapa sivusto josta voisi helposti opiskella eri drinkkejä+muuta baarikikkailua. Mieluiten suomen kielinen. Kiitos :)

Turhaa edes selailet mitään muuta kuin fbsk:n virallista sivustoa. Reseptiikka siellä ainakin on yleisesti hyväksyttyä ja niillä pärjää jo suhteellisen pitkälle. Itse olen opetellut näitä (aliarvostettuja?) klassikoita työn ohessa siten, että olen päättänyt "viikon cocktailin", jota olen sitten twistannut tai tehnyt originaalina vähän joka toiselle asiakkaalle, t'llöin ne myös jäävät paremmin mieleen.

Baarialalle ilman kokemusta pääseminen on vähän arpapeliä, tällä alalla aika moni jättää lomansa pitämättä ja maa on puolillaan tyyppejä, jotka kulkee sesongista sesonkiin. Toki sitten, jos sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.. tai tuntemaan oikeita ihmisiä. Lähes kaikki baarimikot (ainakin ilman alan koulutusta) aloittaa plokkaamalla, siihen kannattaa varautua. Eikä tää oo iisi ja siisti seurusteleva sisätyö, jossa vähän nakellaan pulloja ja tehhään hienoja cocktaileja. Palijon tää on jäläkien siivoamista ja sitä kaljan kaatamista.

Tsempit enikeis hakemiseen ja mahdolliseen työhön. Muista pitää yllä hyvää työasennetta ja halua oppia. Se kantaa usein pitkälle.

E:
No ne pienet mahdollisuudet kävivät toteen ja töitä tuli. Saanko kysyä uuden tyhmän kysymyksen, että mitenkä neuvoisit niitä perusteita sitten harjoittelemaan?

No, lähdetään siitä, minkätyyppinen paikka on kyseessä? Yökerho/pubi, keskustassa/lähiössä, onko painotusta/erikoistumista? Näillä kaikilla on merkitystä esim. sen kannalta, mitä kannattaa ekana opetella. Toisissa paikoissa ei koskaan tarvii tehdä mitään ihmeellisyyksiä niiden valkovenäläisten ja jekkubattereiden oheen, toisissa klassikkojen tilaaminen on jokailtaista. Lähtisin kuitenkin opettelemaan itse ensimmäisenä talon omat drinkit/suositusdrinkit.

Ja tuossa aiemmin jo mainitsin oman oppimismetodini. Ole lisäksi kiinnostunut myös vapaalla ollessasi siitä, mitä muut baarimikot tekevät, tarkoittaen siis sitä, että tiskillä istuessa voi juomisen ohesa myös tarkkailla sitä, miten toiset baarimikot työtään tekevät.

Onneksi olkoon tässä tapauksessa.

Niin, se tosiaan auttaisi arvailemaan paremmin, että mitä työ pitää sisällään, jos tietäisi vähän, että minkälaiseen mestaan nää oot menossa. Mutta joka tapauksessa lähtisin nyt siitä, että jos sulla ei ole minkäänlaista kokemusta tiskin takaa, niin tässä tilanteessa drinkkien tunteminen on toissijaista ja pitäisi opetella ihan nää perusjutut baarityöhön liittyen. Ensimmäisenä joudut opettelemaan paikat ja talon tavat. Missä on mikäkin artikkeli tiskin takana, missä on jäitä, jäämurskaa, hedelmiä, miten talossa tehdään tietyt asiat ja niin edelleen.

Seuraavaksi kriittisin asia on varmaankin kassakone ja kortinlukija. Helpottaa aika olennaisesti kaupan tekemistä, kun tietää, missä tuotteet on kassassa, miten ne sinne lyödään ja miten nuo vehkeet yleensäkin toimii.

Sen jälkeen pitäisi opetella oikeat työskentelytavat ja rutiinit. Miten tiskin takana yleensä toimitaan, että paikka ei ole kaaoksessa ja homma toimii sulavasti. Em. pitää sisällään ihan yksinkertaisia pieniä asioita tyyliin, että tavarat löytävät paikkansa käytön jälkeen, omat jäljet siivotaan jne. Lasitkin loppuu, jos joku ei hae niitä pöydistä ja tiskaa. Kaiken tällaisen pitäisi toimia automatisoituna.

Ja kun nämä "välineelliset" taidot rupeaa olemaan hanskassa, niin pitäisi vielä löytää orientaatio siihen työn tekemiseen. Loppujen lopuksi se homma kulminoituu vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa, jotain pitäisi koittaa löytää se oma tyyli tehdä tota hommaa. Aluksi se menee ihan totutellessa yleensäkin olemaan kontaktissa erilaisten asiakkaiden kanssa, mutta siitä se lähtee muokkaantumaan, jos tuosta tulee sulle pitkäaikaisempi pesti. Välillä on enemmän kiire ja välillä v*tuttaa enemmän, mutta välillä voi olla pirun hauskaakin :) Se työn luonnekin ottaa itsessään vähän tottumista.

Ei näitä voi oikein järkevästi selittää ilman käytännön kosketusta. Just eilen, kun kävin pitkästä aikaa heittämässä yhden vuoron vanhassa duunipaikassa, siellä aloitti uusi harjoittelija touhuamaan ensimmäistä päivää. Tällä oli jo selvästi jotain kokemusta ja ymmärrystä, mutta aika ruohonjuuritasolta hänenkin kanssaan piti lähteä asioita läpikäymään. Toivottavasti joku henkilökunnasta perehdyttää sut kunnolla, ettei homma mene perinteiseen tyyliin niin, että kun kävelet ensimmäiseen vuoroon, niin tiskin takaa kuuluu "tossa on baari, tossa on kassa, ala myymään" :)

Safiiralta tärkeä huomio tuo, että hyvällä asenteella ja halulla oppia pääsee pitkälle. Ilman noita siitä ei oikein tule mitään. Kehottaisin myös itsekin käymään tutustumassa siihen mestaan, mihin olet menossa, ja rupattelemassa henkilökunnan kanssa. Se helpottaa hommaan sisälle pääsemistä siinä vaiheessa, kun työt pitäisi aloittaa.

FBSK:sta isot kiitokset! :)

Taisi sittenkin olla tyhmä kysymys, koska en tuon tarkemmin alkuperäiseen kysymykseen suht oleellisia tietoja sisällyttänyt. Kyseessä siis yökerho jossa kaikenikäistä porukkaa, joten noita klassikoitakin menee silloin tällöin, mutta aika pitkälti juurikin Valkovenäläiset, Kossubatteryt, bisse, lonkero ja siideri riittävät. Silti "varmuuden vuoksi" ja osin oman kiinnostuksen vuoksi noita muitakin drinkkejä haluaisin tuntea ainakin jonkin verran, jotta edes joku haju on niistäkin sikäli mikäli kun niitä joskus vastaan tulee. Ravintola-ala on tuttua, joten en mitään siistiä sisäduunia odottanutkaan ja täten myös kassalla toimiminen (kassakone, kortinlukija, asiakaskohtaaminen) hyvin hanskassa ja jokin haju myös täten työskentelytavoista ja rutineeista, vaikka hieman poikkeavatkin toisistaan. Paikat ja talon tavat myös tiedossa ja tutustuttu on myös henkilökuntaan. Plokkaamiseeen(/blokkaamiseen?) on varauduttu ja näin alkuun pääasiassa siihen hommaan pestattukkin, mutta halu olisi päästä pidemmälle, joten sen yhteydessä yritän aina mahdollisuuden tulle sinne tiskin taakse myös ängetä. Ja jo ennen kuin alalle edes mietin lähteväni, olen kyllä katsellut ja välillä kysellytkin baarimikoilta toimintatavoista ja yllättävän paljon noista saanut keskusteluakin aikaiseksi.

Muutamat vuorot siis nyt jo takana plokaten/hieman myyden ja kyllä toi tuntuu ns. omalta hommalta. Toki niitä huonojakin päiviä tulee, mutta niinhän niitä tulee joka paikassa.

Back
Ylös Bottom