Baarialalle hain töihin kesäksi, kertokaapa sivusto josta voisi helposti opiskella eri drinkkejä+muuta baarikikkailua. Mieluiten suomen kielinen. Kiitos
Mä kävin nuorena likkana ravintolakoulun eikä siellä opetettu ihan hirveästi noita drinkkejä tekemään, vaan opettaja sanoi että työ opettaa. Tai harjoiteltiin me noi klassikkodrinkit, eli Dry Martinit, Bloody Maryt ja sen semmoiset, mutta niitä tuskin kukaan tilaa ainakaan perusyökerhossa.
Varmaan tolta Drinkkiklubin sivuilta löytyy ne yleisimmät, tyyliin Valkovenäläiset, Ville Vallattomat, Caipiroskat, Gin Tonicit, Hot Shotit, Mummontossut, Irish Coffee, Minttukaakao (enemmän talvijuomia noi kaksi viimeistä) jne...
Pääsääntöisesti noissa paukuissa on yleensä 4cl sitä alkoholia (ja loput limsaa/vettä/maitoa/vettä), ellei laiteta tuplia tai triploja, joka on alkoholilainsäädännön mukaan kiellettyä (oon kyllä aina saanut noita, kun oon pyytänyt).
Ehkä noiden perusjuttujen lisäksi kannattaa opetella tekemään "tee mulle joku kiva drinkki", jota yleensä naiset tykkää. Ehkä jopa kaksi sellaista, joku happamampi ja toinen makeampi. Ja sit kantsii harjoitella tekemään Hot Shot kerroksittain siten, ettei likööri, kahvi ja kerma sekoitu keskenään. Kerrosjuomissa laitetaan aina se painavin neste alimmaiseksi. Ja sit joku Irish Coffee samalla lusikkatekniikalla sen jälkeen, kun viina, kahvi ja fariinisokeri on sekoitettu keskenään.
Jos meet ruokapaikkaan töihin, niin harjoittele muutama takuuvarma aperitiivi sekä jälkiruokajuoma (esim. konjakki/likööri) sekä muutama viini- ja olutsuositus eri tyyppisten ruokien kanssa. Shamppanja/kuohuviini sopii kaikkien kanssa. Vakihenkilökunta osaa kyllä neuvoa, kun niiltä kysyy. Lisäksi kannattaa opetella tarjoilemaan oikein (miltä puolelta mikin juttu ojennetaan/otetaan, kelle tarjoillaan ensin, ruokavälineiden järjestys, vadin/lautasten/brikan (tarjottimen) kanto jne.
Jotain yleistä neuvoa:
http://www.angelfire.com/cantina/opinnayte/KokoOpas.htm
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5037/Olin_Mirka.pdf?sequence=2