Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kun juo vitamiiniporetabletin sekoitettuna veteen, niin tyhjän lasin pohjalle jää valkoista jauhetta. Onko tässä jauheessa itse sitä vitamiinia, vai onko se vain jotain sidosainetta tms. turhaa?

Mistä sitä tietää? Mä kylläkin täytän sen lasin aina uudestaan vedellä ja ravistelen hiukan jotta ne poretabletin viimesetkin rippeet tulis juotua.

No siis täysin mutuilulla mietin, että se voisi olla jotain sidosainetta joka ei liukene niin hyvin veteen. Se kuitenkin maistuu ihan erilaiselle kuin se muu lasillinen, sellaiselta suolaiselta.

Lamppuongelmia osa 2:

Mulla on makkarissa sellanen lamppu, missä on monta haaraa ja niissä jokaisessa haarassa on siis sellainen pieni lamppu. Tosi hyvin selitetty hehheh. Kuitenkin, nyt tuo lamppu päällä ollessaan sammui ihan kokonaan? Onko mahdollista, että jokainen lamppu paloi loppuun sillä samalla sekunnilla, vai mikä sitä oikein vaivaa? Mulla paloi myös viereisestä huoneesta lamppu melkein samaan aikaan..voikohan se johtua mitenkään siitä, että ostin tänne olohuoneen valaisimeen vahingossa sellaisen lampun, missä on enemmän vatteja kuin ennen on ollut? Vai onko kaikki maailman lamput nyt kääntyneet minua vastaan?

:D joo ei tiiä mikä paskamyrsky siitä sinun neuvomisesta tulee taas. Mutta miten ne tarkistetaan? Tuo on tuollainen vanhanaikainen, missä on sellaisia palluroita.

:D joo ei tiiä mikä paskamyrsky siitä sinun neuvomisesta tulee taas. Mutta miten ne tarkistetaan? Tuo on tuollainen vanhanaikainen, missä on sellaisia palluroita.

Pohjasta näkee, onko "nappi" tullut ulos. Vertaa muihin ehyisiin. Jos siellä on mitään tekstiä sulakkeiden yläpuolella, niin joku valaistus tms. sulakkeista on rikki. Jos et suoraan näe, mikä on rikki, niin ruuvaa yksitellen kaikki valaistukseen viittaavat sulakkeet irti, ja tarkista tuleeko nappi ulos.

Tarvit tilalle samankokoisen sulakkeen, isompi ei mene paikoilleen. Veikkaan kooksi 10 A tai 15 A. Löytyy yleensä sähkökaapista vaihtokappaleita.

Lynkkausta ja trollisyytöksiä odotellessa.

Pohjasta näkee, onko "nappi" tullut ulos. Vertaa muihin ehyisiin. Jos siellä on mitään tekstiä sulakkeiden yläpuolella, niin joku valaistus tms. sulakkeista on rikki. Jos et suoraan näe, mikä on rikki, niin ruuvaa yksitellen kaikki valaistukseen viittaavat sulakkeet irti, ja tarkista tuleeko nappi ulos.

Tarvit tilalle samankokoisen sulakkeen, isompi ei mene paikoilleen. Veikkaan kooksi 10 A tai 15 A. Löytyy yleensä sähkökaapista vaihtokappaleita.

Lynkkausta ja trollisyytöksiä odotellessa.

Noniin, nyt on uudet sulakkeet vaihdettu, eikä vieläkään tule valoa. Mitä sitten pitää tehdä, jos olisi ylikuumentunut? En usko että on, koska ei edes ehtinyt olemaan kauaa päällä ja vieläkään ei tule valoa. Kai se olisi jo jäähtynyt.

Noniin, nyt on uudet sulakkeet vaihdettu, eikä vieläkään tule valoa. Mitä sitten pitää tehdä, jos olisi ylikuumentunut? En usko että on, koska ei edes ehtinyt olemaan kauaa päällä ja vieläkään ei tule valoa. Kai se olisi jo jäähtynyt.

Jos joku toinen lamppu toimii samasta pistorasiasta niin tuo valaisin on hajalla. Itse en edes yrittäisi rikkinäistä käyttää. Jos kovin arvokas, niin voi yrittää viedä ammattikorjaajalle, muuten veisin itse serrikeräykseen.

Eli siis makuuhuoneen "viereisen huoneen" lamppu alkoi toimimaan lampun vaihdon jälkeen? Mutta makuuhuoneen ei?

Voiskohan sellaisia lamppuja olla olemassa, että lamput on kytketty sarjaan, ja yhden lampun poksahtaessa pimenee kaikki?

Voihan sieltä olla kytkin sanonut itsensä vanhuttaan irti.. Kerran sulla se ruuvimeisseli todistetusti pysyy kädessä, niin omalla vastuulla voit kokeilla: makuuhuoneen lampun sulake irti, jos tiedät mikä se on tai sitten pääsulake. Avaat kytkimen peitelevyn (ensin kehys ympäriltä, sitten keinuvivut) talttapäällä avittaen ja alta paljastuvat 2 ruuvia irti (joko taltta tai ristipää, kun vanha talo), vedät kytkimen ulos rasiasta ja irroitat kytkimen johdonpäistä irti. Voit merkata kytkimen pohjaan johdin järjestyksen jos et muista. Sitten sulake paikalleen ja mahdollisimman kaukaa kiinni pitäen johdon päät varovasti yhteen. Räpsähtää VÄHÄN. Jos lamppu katossa syttyy, vika on kytkimessä. Jos ei syty, niin valaisimessa itsessään tai lampuissa.

Jos päätät kokeilla, niin järki mukana ;)

Edit. Kasaaminen päinvastoin ilman sulaketta. Kahdella ruuvilla peitelevyn alla säädät kytkimen takaisin suoraan.

Jos joku repii pelihousut, nii ihan sama.

Editoinnin jälkeen pitäisi olla maallikollekkin turvalliset ohjeet. Itse oon olevinaan niin kova jätkä, että tekisin virrallisena ;)

Kiva tekee jos DIY -henkeä löytyy. Mikäs sen parempaa naisessa ;)

Jos joku toinen lamppu toimii samasta pistorasiasta niin tuo valaisin on hajalla. Itse en edes yrittäisi rikkinäistä käyttää. Jos kovin arvokas, niin voi yrittää viedä ammattikorjaajalle, muuten veisin itse serrikeräykseen.

Mutta miten sekä makuuhuoneen, että tuon toisen huoneen valaisimet ovat yhtäkkiä menneet melkein samaan aikaan rikki? Eikö se ole vähän epätodennäköistä..

Eli siis makuuhuoneen "viereisen huoneen" lamppu alkoi toimimaan lampun vaihdon jälkeen? Mutta makuuhuoneen ei?

Ei..vaan ensin pimahti makuuhuoneen lamppu, sitten viereisen huoneen lamppu. Ja nämä ovat olleet nyt koko ajan pimeinä, kumpikaan ei ole toiminut.

Avaat kytkimen peitelevyn (ensin kehys ympäriltä, sitten keinuvivut) talttapäällä avittaen ja alta paljastuvat 2 ruuvia irti (joko taltta tai ristipää, kun vanha talo), vedät kytkimen ulos rasiasta ja irroitat kytkimen johdonpäistä irti. Voit merkata kytkimen pohjaan johdin järjestyksen jos et muista. Sitten sulake paikalleen ja mahdollisimman kaukaa kiinni pitäen johdon päät varovasti yhteen. Räpsähtää VÄHÄN. Jos lamppu katossa syttyy, vika on kytkimessä. Jos ei syty, niin valaisimessa itsessään tai lampuissa.

??? :eek::eek: mulla ei nyt ainakaan syty.

Ihan sama, eletään sitten pimeessä s....tana.

^Missä asut? Menkää nyt joku asentaan noi lamput kunnolla ennen kun nainen tappaa itsensä. Jos asut tampereella niin voin tulla joku päivä :D

Alkaa kuulostamaan jo siltä, että tarvit sähkäriä :D Toimiiko kaikki pistorasiat makuuhuoneessa ja "viereisessä huoneessa"? Veikkaan edelleen sitä sulaketta.. Tai niitä kytkimiä eli katkaisijoita.

Se kytkin/katkaisija näyttää suurinpiirtein tältä:
enstokatkasija.jpg

Pienehköllä talttapäisellä meisselillä kampeat kehyksen ja paino-osan välistä.Tuossa mallissa paino-osa pongahtaa eka ulos, sitten alla on toinen osa keskellä, joka lähtee kanssa kampeamalla. Kehys lähtee mukana. Vanhoissa kytkimissä voi napit lähteä ennen kehystä (ainakin näin muistelen).
Alta paljastuu 2 ruuvia, jotka auki pyörittämällä kytkin/katkaisija lähtee seinästä ulos. Johdot kytkin osasta lähtee pyörittämällä (tai oikein pienellä meisselillä painamalla johdon vieressä olevasta reiästä). Johdot erilleen toisistaan. Sulake kiinni. Painat johdon päät (eli kupariset osat) yhteen mahdollisimman kaukaa johdon eristeestä kiinni pitäen. Jos lamppu syttyy, niin katkaisijassa vika.

Kasaaminen päinvastoin sulake irti. Rasioiden ruuvit väin vähän kiinni ja kytkimen säätöreiät (eli samat mistä olivat alla olevassa rasiassa kiinni), mallaat kytkimen suoraan. Toisella kädellä pidät kytkimen suorassa ja toisella kiristät ruuvit. Peitelevyjen osat menee kiinni laittamalla keskiosa kehykseen ja sitten painetaan paikoilleen. Menee vain yhdessä asennossa. Sitten keinuvivut eli painikkeet. Sulake takaisin ja avot.

Jos et ymmärtänyt vieläkään, niin pahoittelen vajavaisia kirjallisia taitojani. :)

^Missä asut? Menkää nyt joku asentaan noi lamput kunnolla ennen kun nainen tappaa itsensä. Jos asut tampereella niin voin tulla joku päivä :D

Kiitos tarjouksesta, mutta toistaiseksi asun vielä jonkin aikaa Oulussa :D

Ja hoyhen_k, ei ole sulakkeessa vikaa kun vaihdoin ne kaikki uusiin varmuuden vuoksi. Enkä koske sinne katkaisimiin kun ne ei edes ole tuon näköiset, vaan niissä on sellaiset tapit mitkä sojottaa. Ja en uskalla koskea yhteen ainoaan johtoon eli nyt vain elän täällä pimeässä ja kehitän pimeänäköäni ja pidän jouluvalot ikkunoissa toukokuuhun asti. ====)

Mutta miten sekä makuuhuoneen, että tuon toisen huoneen valaisimet ovat yhtäkkiä menneet melkein samaan aikaan rikki? Eikö se ole vähän epätodennäköistä..

Kyllä tuo joltain laitevialta kuulostaa, mahdollisesti jopa kiinteissä asennuksisa. Itse kokeilisin tosiaan valaisinten vaihtoa ainakin testimielessä, jos sulakkeita ei palanut tai niiden vaihto ei auta. Muihin omatoimisiin sähköasennuksiin en suosittele ryhtymään jos niiden teko edes vähän hirvittää (esim kytkinten purkamiseen en itse lähtisi). Huoltomieheltä voinee pyytää apua kun omat taidot loppuu.

Muuten, olit laittanut liian ison polttimon johonkin? Valaisimiin on merkitty suurin sallittu wattimäärä. Sitä ei parane ylittää, tai voi mennä laitteita rikki. Toki nykyisillä energiansäästölampuilla rajojen ylitys on aika haastavaa.

Back
Ylös Bottom