Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

sgmlx2.jpg

Mun pitäisi saada juuri tämännäköinen kuvaaja aikaiseksi, mutta taidot loppui kesken. Tällä hetkellä mulla on taulukossa vain nimet, vuodet ja luvut (jotka osoittaa siis prosenttiosuuksia).

Mitä tuolle taulukolle pitää tehdä (Excel 2010), että siitä saa tuollaista kuvaajaa ulos?

Modet poistakoot jos kokevat mainonnaksi, mutta onko tuossa fitnesstukun itiksen myymälässä samat hinnat/tarjoukset kuin verkkokaupassa?

Modet poistakoot jos kokevat mainonnaksi, mutta onko tuossa fitnesstukun itiksen myymälässä samat hinnat/tarjoukset kuin verkkokaupassa?

Ainakin viimeksi ku kävin ni kaikki oli normihintaista ilman noita verkkokaupan alennuksia, joten suosittelen vaan tilaamaan.

Voiko Suomessa muuttaa nimensä siten, että siihen lisätään von -liite?

Suomen nimilaki lähtee siitä, että nimen pitäisi löytyä omasta suvusta, viiden sukupolven ajalta. Aatelisnimeä muistuttavan nimen (ja etuliitteen) voi saada, jos hakijan esivanhemmat ovat käyttäneet sitä. Yleisenä perusteena tällaisen nimen luvalliselle ottamiselle on se, "että uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hänellä tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena" (10 §). Suomalaisiin nimiin tällaiset etuliitteet sopivat huonosti, joten hakemuksen hylkäämisperusteena pätisi myös 11 §: "Ilman erityistä syytä ei uudeksi sukunimeksi voida hyväksyä nimeä joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen". Supisuomalainen aatelisperinne ei tällaisia etuliitteitä edellytä, sillä vanhat meikäläiset aatelissuvut (Tavast, Fleming, Kurki, Horn, Rankonen, Karpalainen ja Kirves) eivät niitä käyttäneet.

Kelpaako vastaukseksi? :D
Oon iteki joskus ajatellu sukunimen muuttamista alkuperäiseen saksalaiseen muotoon jossa oli von-etuliite mutta siitä on jo useampi sata vuotta ettei taida enää onnistua. Noh, taitelijanimenähän voi käyttää mitä vaan :rolleyes: Ja mikä nyt sitten on tuo tarkoituksenmukaisuus... Jonkun rikoskeissin takia oman itsensä suojelu varmaan kelpais :rolleyes:

Kopioin tämän saman nyt tännekin puolelle kun olen itse ihan käsi ja nopiaa tarvitsen neuvoa:

Tilanne on nyt sellainen että tarvitsisin uuden koneen käyttövalmiina jo tänä vkl jos vaan mahdollista. Mikä oöisi järkevin tapa kun pitää hommata sekä kone+netti+virustorjunta? Joku könttäpaketti soneralta vai kone vaikka gigantista ja dna:lta 4g-mokkula-laajakaista tsydeemin. Mutta meneekö esim. tuon netin käyttöön saamisessa kauan?

Suomen nimilaki lähtee siitä, että nimen pitäisi löytyä omasta suvusta, viiden sukupolven ajalta. Aatelisnimeä muistuttavan nimen (ja etuliitteen) voi saada, jos hakijan esivanhemmat ovat käyttäneet sitä. Yleisenä perusteena tällaisen nimen luvalliselle ottamiselle on se, "että uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hänellä tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena" (10 §). Suomalaisiin nimiin tällaiset etuliitteet sopivat huonosti, joten hakemuksen hylkäämisperusteena pätisi myös 11 §: "Ilman erityistä syytä ei uudeksi sukunimeksi voida hyväksyä nimeä joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen". Supisuomalainen aatelisperinne ei tällaisia etuliitteitä edellytä, sillä vanhat meikäläiset aatelissuvut (Tavast, Fleming, Kurki, Horn, Rankonen, Karpalainen ja Kirves) eivät niitä käyttäneet.

Kelpaako vastaukseksi? :D

Joo, kelpaa. Jää siis Otto von Xxxxxxxxxxx pelkäksi haaveeksi :(

:D

Mitä tapahtuu jos syö kärpässienen, tai edes haukkaa palasen?
Kuinka vaarallista ja millanen hoito?
Tämmöstä syksy aiheista asiaa mietin. :)

"Punakärpässieni sisältää hermomyrkkyjä, joilla on muun muassa pahoinvointia aiheuttavia sekä huumaavia vaikutuksia, mutta niistä johtuvat kuolemantapaukset ovat todella harvinaisia." Valkokärpässienessä taas on jo sen sortin solumyrkkyjä, että kuolema taitaa olla aika fakta.

Kukas sanoi tänä aamuna yle x:n aamushown mainoksessa että "olen kehonrakentaja (punttien kolinaa) ja aina kun rakennan kehoani kuuntelen yle x:ää..." Olin treenaamassa ja tottakai kolistelin juuri nimen kohdalla joten meni ohi...

Tavallinen punakärpässieni on se stereotyyppisin myrkkysieni, kuvissa ja ihmisten mielissäkin. Onhan se jo varoittavan näköinenkin. Mutta se ei ole lähellekään myrkyllisimmistä päästä Suomen luonnon myrkkysieniä, voimakkaampiakin löytyy. Esim. ruokasienenä käytettävä korvasieni rawina nautittuna vetää todennäköisesti munuaiset rikki. Lisäksi vaikkapa kasveista näsiällä ovat marjat haitallisia, pikkulapsi kuolee kansanuskomusten mukaan 15:lla näsiänmarjalla. Tuollaista näsiänmarjaakin on pitänyt joskus maistaa, sellainen luumarja se on ja ärsyttää voimakkaasti suuta. Eli jo yksi sellainen on aika raju.

Poikana vedonlyönnin häviäjä joutui syömään kärpässientä ja minähän sen vedon hävisin. Ei siinä tapahtunut mitään, vaikka olin vielä joku alta 60 kiloinen. Isompina annoksina varmasti aiheuttaa pahaa oloa ja muuta lievää, mutta aika helvetillisen saavin saa vetää, että joutuisi hoitoon. Ja siitä on kuolemaan vielä matkaa.

Eli voit ihan huoletta syödä kärpässienen.

No niin, Saunalahden 4g wlan reititin johon saa simkortin. Malli huawei b593. Kysymys: mitä nuo laskurit tarkoittaa siellä cpe:ssä?
Laite nollattu ja muutamassa kymmenessä minuutissa kymmeniä jopa satoja gigoja vastaanotettua ja lähetettyä dataa??

Nyt tarkistin niin 2 tuntia 15 min päällä ja lähetettyä 10,86 ja vastaanotettua 222,45Gt

edit: Niin en lataa, enkä jaa mitään (ainakaan tietoisesti)

Back
Ylös Bottom