Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Häh, oikeestikko?? Tuohan on tosi yleistä et ensin vuoden määräaikainen soppari, sit jatkuu toistaiseksi voimassa olevana? Ja joutuu maksamaan jonkun "sakkomaksun" jos purkaa vuokrasopparin ennen vuoden määräaikasuutta.
Juups, oikeesti. Tosin siinä on pieni porsaanreikä. Lainvastaista on solmia toistaiseksi voimassaoleva soppari, joka alkaa määräaikaisella jaksolla. Vaan... Jos vuokranantaja ilmoittaa asiasta toisin sanakääntein "Ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä on vuoden kuluttua.", onkin homma valitettavasti toisin, joskaan nää vuokrasysteemiliitot ei tuosta tykkääkään, vaan pitävät sääntöjensä vastaisena.
Kandee siis olla tarkkana.
Mutta jos se on tolleen normaalityyliin ilmoitettu vuoden määräaikaiseksi, sillä määräaikaisuudella voi pyyhkiä hanuria.

^

Haluaisin tästä asiasta jotain faktaa. Itse olen eri käsityksessä ja olin lukevinani jostain, että alla oleva esimerkki on täysin laillinen.

Eli ymmärränkö oikein, että on lainvastaista vuokrata asunto "toistaiseksi voimassaolevalla" -vuokrasopimuksella ja mainita vuokrasopimuksessa, että asunnossa pitää kuitenkin asua vähintään vuosi sopimuksen alkamispäivästä ja että jos irtisanoo sopimuksen ennen kuin vuosi on kulunut, täytyy maksaa sopimusrikkomaksua yhden kuukauden vuokran verran?

^

Haluaisin tästä asiasta jotain faktaa. Itse olen eri käsityksessä ja olin lukevinani jostain, että alla oleva esimerkki on täysin laillinen.

Eli ymmärränkö oikein, että on lainvastaista vuokrata asunto "toistaiseksi voimassaolevalla" -vuokrasopimuksella ja mainita vuokrasopimuksessa, että asunnossa pitää kuitenkin asua vähintään vuosi sopimuksen alkamispäivästä ja että jos irtisanoo sopimuksen ennen kuin vuosi on kulunut, täytyy maksaa sopimusrikkomaksua yhden kuukauden vuokran verran?
Tolleen se menee. Googlailemalla löytyy asiasta kyllä juttua. Yksi lehtiartikkeli mm. tässä.

Toisin sanoen, vuokrasoppari on joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassaoleva. Täälläkin jotain lisää.

Mitä kaikkia keinoja on olemassa ilmansuunnan määrittämiseen luonnossa liikuttaessa, jos ei taivaankappaleita ole näkyvissä? (eikä kompassia =) )

Jäkälä ja sammal kasvaa mieluiten kivien pohjoispuolella.

Mäntyjen rungossa se mustempi kaarna kasvaa korkeammalle pohjoispuolella.

Miksi ulkomaiseen numeroon lähettämäni viestit eivät mene perille, MIKSI? Tunnus ja nummero oikein.

Operaattorien välillä pitää olla sopimus viestien välittämisestä. Toisin kuin puhelut, viestit ei mee muuten perille.

Sateliittiantennit sohottavat suurinpiirtein etelään...

Vielä parempi:

Etsit metsästä malmipitoista kalliota ja sieltä louhit kvartsikivestä tehdyllä hakulla kuparia, rautaa ja alumiinia.
Väsäät puukeppien avulla nuotion ja teet kivistä kotitekoisen ahjon. Rautamalmista teet sauvan muotoisen kappaleen ja sitten muokkaat kuparista riittävästi lankaa, jolla saat tehtyä käämin. Sähkömagneettikentän, antennin (teet raudasta), kondensaattorien (jotka teet alumiinista ja eräästä tuntemattomasta metallista jota löysit ) ja simpukan (kuuloke) avulla väsäät siis radion. Kondensaattorien kotelot teet luonnollisesti lumpeenlehdistä. Tällä radiolla pystyt kuuntelemaan Novosibirskin paikallisradiota ja näin ollen kääntymällä radio kädessäsi pystyt paikallistamaan idän (paras kuuluvuus). Sitten vaan operoimaan kohti kohdetta :johanvenninen:

Mitä kaikkia keinoja on olemassa ilmansuunnan määrittämiseen luonnossa liikuttaessa, jos ei taivaankappaleita ole näkyvissä? (eikä kompassia =) )

Kuljet vaistolla kuten jänkäjoosepit:)
Tai kuten eräs kaveri että ei koskaan lähde metsällekään niin kauas autosta etteikö sitä näkisi.

Muutamia tunnettuja faktoja:

Aurinko nousee idästa – laskee länteen. Muurahaiskeko on yleensä puun eteläpuolella ja sen loivin sivu viettää usein etelään. Avoimella paikalla suuren puun oksat ovat etelän puolella pidemmät ja tuuheammat. Naava, sammal ja jäkälät viihtyvät kivien, kantojen ja puiden pohjoispuolella.

Jos aurinko näkyy, viisarikellon tuntiviisarin osoittaessa aurinkoa kohti etelä on sen ja klo 12 puolivälissä. Toimii klo 6 - 18 (no periaatteessa kai sen ulkopuolellakin, mutta puoliväli pitää arpoa "ulkokautta" kiertäen).

Oon töissä yhdessä suuressa kotimaisessa rakennusalanfirmassa ja tuli työtarjous yhdestä johtavasta muuttofirmasta myöskin suomessa ja ulkomailla. Nyt siis tiukkaakin tiukempi kysymys ja ehkä tyhmäkin, olisko kannattavampaa vaihtaa firmaa JOS ne maksais parempaa liksaa? Siis näin työkokemuksen ja työtodistuksen kannalta?

Back
Ylös Bottom