Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Sain itsekin samat tulokset, joten ovat kyllä melko suurella todennäköisyydellä oikein (ei siis siksi, että itse sain ne tulokset vaan siksi, että 2 saanu samat :D). En kyllä itsekään saanut yhtälöä, joka menisi analyyttisesti (yksikään ratkaisu ei ole esim. kokonaisluku, jolloin saisi jaettua tekijöihin). Aika jännä juttu, kun ei mun mielestä noissa pääsykokeissa yleensä oo semmosia tehtäviä ollu, joissa pitäisi numeerisesti laskea. Ehkä tuossa on joku "hieno", mutta käytännön kannalta yks vitun hailee -kikka, jolla menee analyyttisesti.

Oon aika varma että tuo numeerinen ratkaisu on ainoa oikea. Sinänsä vähän tyhmää kysyä tuollaisia pääsykokeissa, kun ei ainakaan itselleni lukioaikana opetettu noita asioita. Eikä varmaan nykyäänkään opeteta kun opetusta karsitaan koko ajan.

Helvetti kun tuo henkin äskeistä viestiä edeltävä viesti oli kuvottava. :urjo:

Kuvottavan älykäs mies muutenkin. Tajuton panomies ja vetää vielä tommosia... laskuja. Jos tuon joskus tajuaisin, niin voisin kuolla onnellisena.

Miksi vesi maistuu eriltä eri paikoissa? Muistan esim. Tampereella veden maistuvan todella klooriselta. Piti oikein ostaa pullotettua, kun ei pystyny vetämään sitä.

Kaksi tuntematonta, tarvitaan 2 lin. riippumatonta yhtälöä. Ensin käytin yhdenmuotoisia kolmioita, sitten sijoitin pythagoraan lauseeseen. Sievennettynä siitä tulee x^4 + 6x^3 - 126x^2 + 54x + 81 = 0. Sitten ratkaistaan Newtonin iteraatiolla. Eli: Xk+1 = Xk - f(Xk)/f`(Xk).

Tässä f(X) = x^4 + 6x^3 - 126x^2 + 54x + 81 ja f`(X) sen derivaatta. Alkuarvaukseksi otin X0 = 10, suppeni kolmella iteraatiokierroksella arvoon X = 8,3. Siihen sitten lisätään se neliön sivun pituus niin saadaan toinen kateetti.

Toivottavasti auttoi. Kysy jos et tajunnut :).
Eiköhän tällä tavalla saa ainakin 4 pistettä kuudesta. Tehtävässä tosin kysytään sekä tarkkaa arvoa, että likiarvoa, joten pakkohan siinä on sitten joku toinen ihmekonsti olla :wtf: Jo 3 tuntia pähkäilly tänään tota tehtävää, mutta aina päädyn tohon neljännen asteen yhtälöön, jonka voi sit heittää newtonin kaavaan. Pitää sitte kai vaan toivoa ettei tällasta tule tämän vuoden kokeissa :D

Helvetti kun tuo henkin äskeistä viestiä edeltävä viesti oli kuvottava. :urjo:
Selvä kuin saliohjelma, jos vähän ymmärtää matikan päälle :puntti:

Eiköhän tällä tavalla saa ainakin 4 pistettä kuudesta. Tehtävässä tosin kysytään sekä tarkkaa arvoa, että likiarvoa, joten pakkohan siinä on sitten joku toinen ihmekonsti olla :wtf: Jo 3 tuntia pähkäilly tänään tota tehtävää, mutta aina päädyn tohon neljännen asteen yhtälöön, jonka voi sit heittää newtonin kaavaan. Pitää sitte kai vaan toivoa ettei tällasta tule tämän vuoden kokeissa :D

Et olis perkele sanonut tuota, nyt mä mietin tota koko loppuillan :D.

Miten helvetissä tollasia pääsykokeissa pystyy laskemaan, jos ei edes taulukkokirjaa saa olla mukana?!

No tuo iteraatio nyt on aika yksinkertainen muistettavaksi ja se on tosi helppo päätellä jos sen unohtaa kunhan sen on joskus opetellut

No eipä tuommoista iteraatiotehtävää voi TKK:n kokeeseen tulla, koska vaadittavat tiedot on lukion pitkän matematiikan 10 ensimmäistä kurssia. Eli pakko olla joku toinenkin konsti laskea tuo tehtävä..

Miksi vesi maistuu eriltä eri paikoissa? Muistan esim. Tampereella veden maistuvan todella klooriselta. Piti oikein ostaa pullotettua, kun ei pystyny vetämään sitä.

Eiköhän johdu siitä, että miten se puhdistetaan, eli vähän eri määrällä paikasta riippuen klooria ym. Sitten kun on vielä makuaisti tottunut toisenmakuiseen veteen, eron huomaa helposti. Itse olen huomannut saman, varsinkin kun juo porakaivovettä jonkinaikaa ja sen jälkeen siirtyy tavalliseen vesijohtoveteen.

Eiköhän johdu siitä, että miten se puhdistetaan, eli vähän eri määrällä paikasta riippuen klooria ym. Sitten kun on vielä makuaisti tottunut toisenmakuiseen veteen, eron huomaa helposti. Itse olen huomannut saman, varsinkin kun juo porakaivovettä jonkinaikaa ja sen jälkeen siirtyy tavalliseen vesijohtoveteen.

Erikoista vain, että vedessäki voi noin paljon eroa olla. Ja miksi jotain vettä "puhdistetaan" enemmän kuin toista? Vaikka onhan siellä etelässä ollu hieman ongelmia noiden kakkavesien kanssa... :D

Osaako joku vippaa pikaisesti Jyväskylästä Hotelli Rentukan välittömästä läheisyydestä jotain kelpoa ruokapaikkaa? Pizzaa, kebua, kiinalaista, whatever. Plussaa olisi, jos paikka olisi pitkään auki, ei varmaan ennen huomista iltakymmentä tule syötyä.

City baari on siinä ihan lähellä, tunnen omistajat ja tiedän että tekevät ainakin kunnon aineksista pitsat, eikä hintakaan päätä hirvitä, sinne vaan syömään.
Keskustassa on toki sitten muutakin mut toi city on siinä ihan lähellä, kauppakeskuksessa joka varmaan näkyy siitä hotellilta jo melkein.

EDIT: ei taida olla enää auki, hmm keskustaan joudut menemään, matkaa ei ole kuin pari kilometriä eli jos reipas iltakävely maittaa niin kyllä siellä noita kebabbiloita ja pitserioita on useita, tosin, helpoimmalla pääset jos soitat pitsa-bestiin ja tilaat sieltä suoraan hotelliovelle kuljetettuna, varsinkin rulla kebu on poikaa. (014) 610 068

Kiitos vastauksesta! Googlasin tuon Pizzeria Bestin, se on 21.30 asti auki ja kotiinkuljetus on 21.00:aan, vähän tiukille vetää. Jos torstaina on aikaa, voisi silloin viimeistään käydä kokeilemassa.

Et olis perkele sanonut tuota, nyt mä mietin tota koko loppuillan :D.
Meidän matikkaihmisten ikuinen kirous. Tehtäviähän ei missään tapauksessa jätetä kesken :whip:

Auttaisikohan tää linkki ;)? Tähän aikaan en jaksa alkaa enää laskemaan sulle vastausta valmiiksi, sorry :D.

:worship: Hohoo kiitoksia paljon linkistä! Olis pitäny tajuta tehdä tuo CD jana ja sitä kautta ottaa yhdenmuotoisuus.. nyt ärsyttää kun en itse älynny :wall:
Pystyn sittenkin nukkumaan tänä yönä kun ei tarvi enää miettiä tota tehtävää, samoin Henki :D

No kun se on eri vettä eri paikoissa, ja pitää käsitellä eri lailla. Esim Helsinkiin tulee iso osa vedestä Päijänteestä, johon kalat pissii, ja vettä pitää siten putsata.
Tampereella vesi maistuu erilaiselta jopa eri puolilla kaupunkia: itäinen puoli ja keskusta taitaa käyttää pintavettä, jota seisotetaan pilaantumassa Kaupin tornissa, kun taas lännessä vesi tulee pohjavedestä ja on niin hyvää, ettei juoda raaskisi.

No kun se on eri vettä eri paikoissa, ja pitää käsitellä eri lailla. Esim Helsinkiin tulee iso osa vedestä Päijänteestä, johon kalat pissii, ja vettä pitää siten putsata.
Tampereella vesi maistuu erilaiselta jopa eri puolilla kaupunkia: itäinen puoli ja keskusta taitaa käyttää pintavettä, jota seisotetaan pilaantumassa Kaupin tornissa, kun taas lännessä vesi tulee pohjavedestä ja on niin hyvää, ettei juoda raaskisi.

Vesihuoltoinsinööri hyväksyy vastauksen.

Näin se jotakuinkin on. Vedenpuhdistuprosessi riippuu ihan siitä, minkälaatuista käytettävä raakavesi on. Ja sit vesilaitokset toteuttaa aina sen näkemyksen mukaan vedenpuhdistusta kuin käyttöpäällikkö pitää hyvänä...eli sama vesi voidaan mieltymysten ja budjetin mukaan puhdistaa eri tavoin.

Bullin ketjussa oli puhetta American Dinneristä, mutta en viitsi siellä heittää offtopiciks niin kysyn täällä että mitä hyviä burger-paikkoja Tampereella on? AD:n lisäksi on tullut käytyä Speak Easyssa ja sitten niissä molemmissa mehiko-ravintoloissa joiden nimee nyt en saa päähäni.

mitä tarkoittaa "johtava valmistaja"?

Varmaankin valmistaja, jolla on suurin markkinaosuus. Eli siis jos Y:n valmistavaa WC-pönttöä myydään 51% kaikista myytävistä pöntöistä, olisi Y johtava valmistaja. Ihan perstuntumalla, voi olla täysin metsässäkin.

Back
Ylös Bottom