Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Melatoniinia ei voi Suomesta ostaa ilman reseptiä. Kuitenkin esim. iherbistä, josta myös D-vitamiinia olen onnistuneesti tilannut, voi melatoniinia tilata. Mitenköhän tossa tullissa todennäköisesti käy: päästävät läpi, jättävät sinne vai voiko jopa tulla jotain sanktiota?

Miksi keskisormen näyttäminen, esim valtion virkamiehelle on jotenkin loukkaavaa tai laitonta?
Keskisormi on sormi muiden joukossa, ei missään lue (vai lukeeko?) että se on muka joku loukkaus yms.

Olin viikko takaperin isän kyydissä ja vastaantuleva poliisiauto teki niin typerän ohituksen kun voi tehdä, mutkassa rekan ohi, katsomatta tuleeko niitä autoja vastaan vai ei. Pillit ei ollu päällä. Piti jarruttaa helvetisti ja vetää auto ihan tien sivuun ettei rysähdä. Isä sitten vanhana old school OG:na (:D) kunnioitti poliisien hienoa ohitusta tällä "kansainvälisellä käsimerkillä".Poliisit palas omalle kaistalleen ja kääntyivät ympäri (jep, ympäri juuri kun oli päästy siitä rekasta ohi:thumbs:)automme perään. Jonkunlainen saarna olisi luultavasti tullut ellei siihen radioon olisi tullut ilmoitusta ja molopäät lähteneet.

Miksi keskisormen näyttäminen, esim valtion virkamiehelle on jotenkin loukkaavaa tai laitonta?
Keskisormi on sormi muiden joukossa, ei missään lue (vai lukeeko?) että se on muka joku loukkaus yms.
No otatko sä sen loukkauksena/vittuiluna vai sormena muiden joukossa?

No siis onko lain mukaan kiellettyä näyttää keskisormea poliisille?

Jos ei niin ei se sitten mistää kytästä riipu...
Ei ole lain mukaan kiellettyä mutta koitappas huviksee, kato missä vaiheessa tärppää eli kyllä, se riippuu kytästä.

no jos joku näyttää keskisormea mulle niin siinähän näyttää. Kyllä ei oo henkilöllä helppoo jos pitää tuollaisesta vetää herneet nenään .
Näinhä tuo on.

No jos se ei lain mukaan ole kiellettyä niin milläs perusteella annetaan sakot?
Aletaan sitten pilkkua nussimaan eli kerron nyt vaikka tähän tositarinan elävästä elämästä: olin tankkaamassa, pari kaveria kyydissä, poliisit ajaa ohi ja kaveri näyttää keskisormea, maija ympäri ja poliisit viereen tuloksena = kaveri putkaan viettämää uusivuosi.

Sitten vähän muuta:

Rikoslaki

9 § (9.6.2000/531)
Kunnianloukkaus

Joka

1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.

Mutta kun tuossa sanotaan "julkisessa virassa" missä poliisi toimii niin pitäis kestää rivikansalaista enemmän kritiikkiä/vittuilua mutta se itse vanhempi konstaapeli kuka nyt onkaan päättää että miten sen ottaa, jos tunnet syvää vääryyttä kyseisestä asiasta että tulee sakkoa niin ei muutakun oikeuteen katsomaan että missä se hyväksyttävä raja menee.

No ei se nyt ihan noin taida mennä.
Joo, ei pitäisikään mennä mutta tässä kauniissa maailmassa kyllä menee.

No ei siitä nyt ainakaan kunnianloukkauksen perusteella voi sakkoja saada, ellei asiaa käsitellä oikeudessa. Ei poliisilla ole mitään oikeutta kirjoittaa sakkoja kunnianloukkauksesta. Varsinkaan itseensä kohdistuvasta.

No ei siitä nyt ainakaan kunnianloukkauksen perusteella voi sakkoja saada, ellei asiaa käsitellä oikeudessa. Ei poliisilla ole mitään oikeutta kirjoittaa sakkoja kunnianloukkauksesta. Varsinkaan itseensä kohdistuvasta.
Itseasiassa se poliisi voi kirjoittaa rangaistusvaatimuksen

Rangaistusvaatimuksen antaminen 3 §

Rangaistusvaatimuksen antaa poliisimies, tullimies tai muu laissa säädettyä valvontaa suorittava virkamies omasta aloitteestaan tai syyttäjän puolesta.

Laki rangaistusmääräysmenettelystä 26.7.1993/692

poliisimieheksi kutsutaan lain mukaan:

6  §
Poliisimies

Poliisimiehiä ovat asetuksessa mainitut päällystöön, alipäällystöön ja miehistöön kuuluvat virkamiehet.

Poliisilaki

tätä ennen tosin tehdään suppea esitutkinta

ja kaiken tämän jälkeen asia menee kihlakunnansyyttäjälle joka kattoo että onko se aiheellinen ja jos sakotettavan näkemys tästä on erillainen niin sit asia menee käräjäoikeuteen missä sitä sit puidaan.

Viimeksi muokattu:
Eikö muka? Ainakin muut sakot riippuu kytästä.

No sakot riippuu tietysti kytästä jos ajat vaikka ylinopeutta mutta jos koko saatanan lakiin ei ole kirjoitettu pykälää keskisormen "loukkaavuudesta" niin taitaapi sakotuksen peruste olla aika heikoilla kantimilla. Itse en ainakaan maksaisi sakkoa joka tulisi jostain poliisin itse keksimästä pykälästä.
Keskisormen näyttö ei edelleenkään ole millään virallisella mittapuulla LOUKKAUS.

Back
Ylös Bottom