Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

.
.
.
"AACS LA ilmoitti myös 16. huhtikuuta että eräiden mediasoittimien avaimet on peruutettu, ja niillä ei voi toistaa 23. huhtikuuta jälkeen masteroituja levyjä."

Tarkoittaako tää sitten sitä, että jos menen viimeinkin hankkimaan sen blu-ray soittimen, niin kohta sillä ei voi katsoa mitään uusia levyjä? Näin mä asian ymmärrän. Voiko noi oikeasti mennä peruuttamaan jonkun avaimen ja tehdä täten jostakin soittimesta käytännössä turhan, eli uusia levyjä ei voi toistaa? Vai onko tässä jotain mikä meni multa ohi?

Jos asia on tosiaan näin, niin homma on todella perseestä. Hanki nyt sitten puolen vuoden välein uusia soittimia, kun vanhat ei enää toimi. Vai voikohan noiden soittimien avaimia päivitellä? No, hommansa siinäkin. Toivon tosiaan, että ymmärsin jotain väärin.

AACS:n sivuilta http://www.aacsla.com/news/ voi tuosta lukea lisää. Uutinen päivätty 16.4.2007.

Jokaisen BD soittimen softa on mahdollista päivittää, joten sikäli ei vaaraa. Omaankin soittimeen on olemassa uudempi softa, mutta eipä ole kiinnostanut päivitellä, kun toimii aivan moitteetta ilmankin.

AACS:n sivuilta http://www.aacsla.com/news/ voi tuosta lukea lisää. Uutinen päivätty 16.4.2007.

Jokaisen BD soittimen softa on mahdollista päivittää, joten sikäli ei vaaraa. Omaankin soittimeen on olemassa uudempi softa, mutta eipä ole kiinnostanut päivitellä, kun toimii aivan moitteetta ilmankin.
Jaha. Mutta mahdollista on siis, että jotkin uudet levyt eivät toimi ilman päivitystä?

Todellakin tuntuu että lähes kaikki tutut, työkaverit ja sukulaiset on olleet vähän ajan sisään sairaana. Itellä ei oo ollut koko talvena mitään, jota suuresti ihmettelen.

Jaha. Mutta mahdollista on siis, että jotkin uudet levyt eivät toimi ilman päivitystä?

Olen antanut itseni ymmärtää, että esim. BD-live lisämatskujen kanssa voi tulla ongelmia, ellei viimeisin softa ole koneessa, mutta itse leffan kanssa näin ei kai pitäisi voida tapahtua. Ja jos taas haluaa käyttää noita live extramatskuja pitää soittimessa joka tapauksessa olla verkkopiuha kiinni jolloin softapäivitykset tunkevat sieltä perille.

Olen antanut itseni ymmärtää, että esim. BD-live lisämatskujen kanssa voi tulla ongelmia, ellei viimeisin softa ole koneessa, mutta itse leffan kanssa näin ei kai pitäisi voida tapahtua.
Ahaa. Jos tosiaan näin on, niin ei kai tässä sitten mitään hätää. Aloin vaan ihmetteleen tota asiaa, kun huvikseni lueskelin wikipediasta mitä siellä Blu-raysta sanotaan. Otti aika pahasti silmään, kun tollasta ylipäätään tekevät. Toisinsanoen ihan turha taistelu. Vaihtaa ne sitten avaimia miten paljon vain, niin jokainen niistä kuitenkin kohta murretaan.

Ei ole kyllä kovin yksinkertainen tuo integraali, tai sitten mä vaan jäädän. Jos saat tuon analyyttisesti tehtyä, niin pistätkö pari välivaihetta tähän? Jos tuonne vaan sijoittaa u=4x^4, niin jää integroitavaksi u^(-3/4)sin(u), mistä en heti keksi miten se lähtisi. Osittaisintegrointi ei ainakaan tunnu auttavan, eli tässä varmaan tarvittaisi jokin toinen sijoitus, mikäli tämä integraali on edes tehtävissä.

Ei ole kyllä kovin yksinkertainen tuo integraali, tai sitten mä vaan jäädän. Jos saat tuon analyyttisesti tehtyä, niin pistätkö pari välivaihetta tähän? Jos tuonne vaan sijoittaa u=4x^4, niin jää integroitavaksi u^(-3/4)sin(u), mistä en heti keksi miten se lähtisi. Osittaisintegrointi ei ainakaan tunnu auttavan, eli tässä varmaan tarvittaisi jokin toinen sijoitus, mikäli tämä integraali on edes tehtävissä.

Sin(4x^4)
= -cos(4x^4)* 4/5 * x^5
= -4/5 x^5 cos(4x^4)

Tolleen mä tekisin. En oo ihan satavarma.

Aika pahalta näyttää... En jaksanu miettiä vaan luotin koneen laskutaitoihin: :D
http://integrals.wolfram.com/index.jsp?expr=sin(4x^4)&random=false
EDIT: taitaisin kallistua numeerisen laskennan puolelle... :hyper:
EDIT2: Missä sä tollasta edes tarviit? gamma-funktioita ja ties mitä tossa "vastauksessa" :D
Juu, eli ei ratkea suljetussa muodossa, vaan tässä tarvitaan tuota epätäydellistä gammafunktiota, joka on siis gammafunktion yleistys kompleksitasoon. Gammafunktiohan ei ole esitettävissä alkeisfunktioiden avulla, eli siis funktiolla sin(4x^4) ei ole integraalifunktiota. Määrätyn integraalin voi tietysti laskea numeerisesti.

Alyssa: ei mene nyt oikein toi. Jos derivoit tuota sun ratkaisuna saamaasi funktiota, niin siitä ei tule sin(4x^4). Yhdistetylle funktiolle ei ole olemassa mitään "integrointikaavaa", vaan siihen pitää saada sisäfunktion derivaatta eteen, ja sitten integroida sitä ulkofunktiota.

Muakin kiinnostaisi tietää, että missä tämä ongelma on tullut esiin. Jos on joku laskaritehtävä, niin kyseessä lienee painovirhe, koska ei tuota tosiaan saa analyyttisesti ratkottua paitsi tuon epätäydellisen gammafunktion avulla.

Saako periaatteessa kuka tahansa vaihtaa kattolampun seinässä olevan valokatkaisijan vai vaatiiko homma aina oikean sähkömiehen?

(Eikä tarvitse muistuttaa ettei mihinkään sähkölaitteisiin ylipäänsä pidä kajota jollei tiedä mitä tekee. Kiinnostaa vain, onko tuollaisen pikkuhomman itse tekeminen periaatteessa laillista.)

Mistä tietää onko persjalkainen? Eli onko olemassa jotain tiettyjä mittoja (esim. jalkosen osuus pituudesta pitäis olla x %) jotka kertois asian?

Alyssa: ei mene nyt oikein toi. Jos derivoit tuota sun ratkaisuna saamaasi funktiota, niin siitä ei tule sin(4x^4). Yhdistetylle funktiolle ei ole olemassa mitään "integrointikaavaa", vaan siihen pitää saada sisäfunktion derivaatta eteen, ja sitten integroida sitä ulkofunktiota.

Kappas, ei muuten menekään noin. Sanoinhan, etten ole ihan varma :D
Meillä on joskus ollut kokeessa tollasia... Ja kirjassakin on samantyylisiä. En oo tainnu ikinä osata.

e. eiku ei tainnukkaa ihan tollasia olla :D samantyylisiä kumminkin.

Back
Ylös Bottom