Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

No yritän vähäsen.

Kirjallisuuden periodit edustavat vallitsevaa tapaa/käsitystä siitä miten todellisuutta tulisi kuvata. Näitä ovat esim. romantiikka, realismi, modernismi ja postmodernismi.

Genret ovat kirjallisuuden lajeja. Esimerkiksi elämänkerta-, salapoliisi- tai bildungsromaani.

Tyylisuunnalla mää käsitän tarkoitettavan ikään kuin periodin tarkennetta, eli tapaa jolla romaani on tehty. Modernisteja oli juuri impressionisteja, ekspressionisteja ja mitä ties nistejä. Täten romaanikin voisi edustaa vaikkapa impressionistista tyylisuuntaa, jos se on konstruktoitu tämän tyylisuunnan edustamien periaatteiden mukaisesti.

Höö. En kyllä siltikään osaa käsittää tai eritellä miksi esim. postmodernismi ei olisi genre. Voisin kirjoittaa nyt vaikka novellin, joka edustaa romantiikkaa (tosin vaatisi aika paljon viinaa), enkä kokisi sitä mitenkään periodiin sitoutuneeksi vaan ajattelisin sitä genrenä.

Kuuluvatko termit impressionismi, kubismi yms. kirjallisuuteen? Itse olen ajatellut noita termejä lempparitaiteilijoihini liittyen. Perhana, tämä hämää. Pitääkö juuri ruveta perehtymään asioihin.

Eikö nyt vaan keskityttäisi siihen normaaliin sarkasmiin ja vittuiluun. Ei tarvi ajatuselimiä niin paljon kiusata.

Jatketaanpas vielä kirjallisuusaiheisilla tyhmillä kysymyksillä: minkä takia etenkin vähän vanhemmassa venäläisessä kirjallisuudessa ei mainita useita yksityiskohtia? Kirjoissa saattaa lukea esim. "Oli huhtikuun 2. vuonna 18XX", "hän asui R-kadulla sijaitsevassa tiilitalossa", "hän ylitti K:n sillan" jne. Etenkin Rikosta ja rangaistusta lukiessa tuollainen osui silmään melko usein.

Ja nyt pääsee varmaan Raskolnikov kunnolla vauhtiin...

Ja eriytyisesti kertokaa, että miksi "Saatana saapuu Moskovaan"-kirjasta oli Neuvostoliitossa sensuroitu useasti lause "ja hän hymyili näyttäen hampaansa"?

Höö. En kyllä siltikään osaa käsittää tai eritellä miksi esim. postmodernismi ei olisi genre. Voisin kirjoittaa nyt vaikka novellin, joka edustaa romantiikkaa (tosin vaatisi aika paljon viinaa), enkä kokisi sitä mitenkään periodiin sitoutuneeksi vaan ajattelisin sitä genrenä.

No tällä taitaa olla nyt tekemistä vain sen kanssa, että mitä sanoilla ajatellaan tarkoitettavan. Jos kirjoittaisin romantiikkaa edustavan romaanin, niin romantiikalla tarkoitettaisiin (kirjallisuudentutkimuksessa) sitä, millainen aiheen kuvaamistapasi on. Yleensä eri periodit ovat pyrkineet mahdollisimman "oikeaan" tapaan kuvata todellisuutta.

Genre voisi sitten olla vaikka romanttinen romaani tai novelli. Periodi kiinnittyy aiheen kuvaamistapaan, genre aiheeseen eli tematiikkaan

Kuuluvatko termit impressionismi, kubismi yms. kirjallisuuteen? Itse olen ajatellut noita termejä lempparitaiteilijoihini liittyen. Perhana, tämä hämää. Pitääkö juuri ruveta perehtymään asioihin.

Nämä tyylit tai tyylisuunnathan saattavat lähteä esim. maalaustaiteesta tai arkkitehtuurista, mutta usein niitä sovelletaan muun muassa kirjallisuudessa tai vaikkapa musiikissa. Impressionistinen maalaus: Muchin "Huuto", impressionistinen romaani: Hamsunin "Nälkä". Kirjallisuudessa ehkä hiukan vaikeammin sovellettavissa...

Eikö nyt vaan keskityttäisi siihen normaaliin sarkasmiin ja vittuiluun. Ei tarvi ajatuselimiä niin paljon kiusata.

Sori, mullon tosi huono päivä tänään...

Jatketaanpas vielä kirjallisuusaiheisilla tyhmillä kysymyksillä: minkä takia etenkin vähän vanhemmassa venäläisessä kirjallisuudessa ei mainita useita yksityiskohtia? Kirjoissa saattaa lukea esim. "Oli huhtikuun 2. vuonna 18XX", "hän asui R-kadulla sijaitsevassa tiilitalossa", "hän ylitti K:n sillan" jne. Etenkin Rikosta ja rangaistusta lukiessa tuollainen osui silmään melko usein.

En mää usko et sillon sen enempää merkitystä kuin ajan konventio ja tietyn yleispätevyyden korostaminen. Kai sen voi tulkita vaikka niin, että tapahtumat vois sattua missä vain. Gogolin novelleissa erityisen tavallista. Muistaakseni aiheeseen ei ainakaan venäläistä realistista kirjallisuutta käsittelevällä luennolla sen tarkemmin pureuduttu.

Ja eriytyisesti kertokaa, että miksi "Saatana saapuu Moskovaan"-kirjasta oli Neuvostoliitossa sensuroitu useasti lause "ja hän hymyili näyttäen hampaansa"?

Koska neukut oli ylibyrokraattisia hulluja ja Saatana saapuu Moskovaan on toinen niistä kahdesta kirjasta, jotka ikinä olen jättänyt kesken. Eli aika tylsä, ainaki 15-vuotiaan luettavaksi.

Montaa kirjaa en sitkeyttäni ole jättänyt kesken eikä Rikos ja rangaistus ole niistä kumpikaan.

Tuota minäkään en ole jättänyt kesken, mutta olen jättänyt varmaan 200 kirjaa kesken. Olen tullut siihen tulokseen, että jos kirja ei miellytä, niin miksi ihmeessä luen sitä. Maailmassa on niin paljon hyviä kirjoja, etten kerkeä niitä ikinä lukemaan. Miksi tuhlaan aikaani huonon kirjan lukemiseen.
Jos noin 20 pinnaa kirjasta luettuani en pidä, niin hyllyyn takaisin ja uusi tilalle.

Mikäs tää juttu on ku terveystiedon opettaja kerto, että ovat jossain löytäneet uuden sokerilajin. Tyyliin 1murunen tätä sokeria vastaa noin 1dl normaali sokeria. Eli karkeista ja limsoista tulis lähes kalorittomia. Tie sitten miten levii karkkitehtaisiin sunmuihin ku sokeriviljelijöille tää olis vissiin aika iso miinus. Ooteko tällästä kuullu?

Välttäkää sitä aspartaamia, kauheata myrkkyä... kaikki keinotekonen suuhunpantava kyllä on aika epäilyttävää.
Mielummin syön sokeria vaikka ei sekään hyvä vaihtoehto ole.
Onneks peruskokista voi vielä vetää ilman lisäaineita.

Kumpikin, sukraloosi ja aspartaami on keinotekoisia, mutta onhan noita luonnollisiakin makeutusaineita, mutta ei tule lähellekkään keinotekoisia makeudessa.

Edit: siis ei ole luonnollisia makeutusaineita koska makeutusaineet on aina keinotekoisia :D mutta nojoo, nus nus.

Mikäs tää juttu on ku terveystiedon opettaja kerto, että ovat jossain löytäneet uuden sokerilajin. Tyyliin 1murunen tätä sokeria vastaa noin 1dl normaali sokeria. Eli karkeista ja limsoista tulis lähes kalorittomia. Tie sitten miten levii karkkitehtaisiin sunmuihin ku sokeriviljelijöille tää olis vissiin aika iso miinus. Ooteko tällästä kuullu?
Joo varmaan siis oli puhe makeutusaineista, jotka ei sinällään oo uus juttu. Onhan noita sokerittomia karkkejakin ollut jo ties kuinka kauan, mutta ei niitä melkein kukaan syö. Eihän karkkeja syödä pelkästään maun vuoksi, vaan siitä karkin syönnistä tuleva hyvä olo johtuu juuri siitä sokerista.

Kyse taitaa olla Stevia nimisestä yrttikasvista, jota löytyy Paraguayn viidakosta ja johon Coca-Cola ja Pepsi hakee lupaa käyttää makeutusaineena. Ja kyllä, siitä valmistettava yhdiste olisi täysin luonnonmukainen, nollakalorinen makeutusaine.

Linkki.

Tuota minäkään en ole jättänyt kesken, mutta olen jättänyt varmaan 200 kirjaa kesken. Olen tullut siihen tulokseen, että jos kirja ei miellytä, niin miksi ihmeessä luen sitä. Maailmassa on niin paljon hyviä kirjoja, etten kerkeä niitä ikinä lukemaan. Miksi tuhlaan aikaani huonon kirjan lukemiseen.
Jos noin 20 pinnaa kirjasta luettuani en pidä, niin hyllyyn takaisin ja uusi tilalle.
Tosta tuli mieleen tämä. Tyyppi siis luki jotain 100 sivua reilu 900 sivuisesta kirjasta ja totesi sen paskaksi. Alusta se toki aika tylsä onkin, mutta loppua kohti muuttuu aina vaan kiinnostavammaksi. Itse luin viimeiset 700 sivua kai kolmessa päivässä, kun kirja vähän vetikin mukaansa. Noi kommentit kertoo ihan samaa. Loistava kirja, yksi parhaista lukemistani, joka on sadan ensimmäisen sivun perusteella haukuttu. Aika surullista.

Mistä saadaan PowerPoint-esitykseen ranskalaisen viivan tilalle sellainen pallukka? Ei tajua
Muuta sen dian tyyliksi sellainen, missä on ylhäällä on otsikko ja alhaalla ne pallukat. Niiden pallukoiden tyyliä voi sitten muuttaa klikkaamalla niitä hiiren oikealla ja valitsemalla "Luettelomerkit ja numerointi"

Muuta sen dian tyyliksi sellainen, missä on ylhäällä on otsikko ja alhaalla ne pallukat. Niiden pallukoiden tyyliä voi sitten muuttaa klikkaamalla niitä hiiren oikealla ja valitsemalla "Luettelomerkit ja numerointi"

Kiitos, pelastit tukkani, olin jo sitä raastamassa kaksin käsin pois :D

Miten mäkihypyssä mitataan hypyn pituus?

Onko se
-mäkiprofiilin mitta( eli tavallaan lanka aseteltuna rinteeseen jolloin kaikkia kurvitkin lasketaan mukaan)
-luotisuora etäisyys hyppyrin nokalta alastulopisteeseen
-vai kenties vaakasuora etäisyys hyppyristä alastulopisteeseen(epätodennäköistä...)

Tämä typerä asia on vaivannut jo pitkään eikä google tuo tuskaan helpostusta.... Answers, anyone??

Back
Ylös Bottom