Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Olen ymmärtänyt että vanhojen tanssit ovat nykyään merkittävä tapahtuma, jota varten pitää harjoitella tansseja kuukausikaupalla ja hommata kallis ja tyylikäs puku ja kampaus jne jne. Silloin 10 vuotta sitten kun olin itse lukion kakkosluokalla ainakaan meidän koulussamme vanhojen tanssit eivät käsittääkseni ollut lainkaan noin iso ja vakava juttu. Ovatko ajat tosiaan muuttuneet noin paljon vai oliko meidän koulumme tuolloin joku poikkeus?

Jos nuo kertoimet pitää saada pelkästään kuvaajaa tutkimalla, niin ehdotan seuraavaa. Etsit kuvaajalta 4 (x,y) pisteparia kohdista, joista arvot saat mahdollisimman tarkasti luettua. Sijoita arvot tuohon 3. asteen yhtälöön, jolloin saat 4x4 yhtälöryhmän, jonka ratkaisuna nuo kertoimet tulevat. Jos nuo pisteet on luettu kuvaajalta täysin tarkasti niin, tuloksena on täysin sama kuvaaja. Pisteillä ei ole mitään muuta väliä kuin, että ne ovat kaikki eri pisteitä. Sen takia joidenkin erikoispisteitten etsiminen (kuten vaikka derivaatan nollakohta) on turhaa.

Itse tosin sovittaisin tuon funktion suoraan siihen dataan pienimmän neliösumman menetelmällä, mutta sitähän tässä ei kysytty.

Jos lineaarisen yhtälöryhmän ratkaisu tuottaa vaikeuksia, niin heitä 4 pistettä tänne niin saat kertoimet.

Koitin jo niin, että otin yhteensä 10 pistettä, laitoin yhtälöön(/yhtälöihin) ja koitin ratkaista simultaneous equationilla (laskimena TI-84, siinä sai PolySimultiin laitettua just ton 10 equationia samaan aikaan). Ei antanut mitään tuloksia, sanoi vaan että 'no solutions'. Kyseessä on siis data, jossa on iän ja BMI:n välinen suhde, eli 100% tarkkaa kaavaa tuskin saa. Laskimesta sai suht tarkan, mutta sitä ei saa käyttää ennen kuin laskee oman kaavan :jahas:

Edit. Eikun ei enää mitään, toimikin kun laitoin hiukan vähemmän noita equationeita... Kiitos tositosi paljon, vihdoin tämä etenee johonkin! :)

Itsekin katselin noita ikeassa mutta luulin niiden olevan aitoja :D Täytyypä mennä uudestaan katsomaan sinne tai sitten etolaan. Kiitos tästä :thumbs:

Ostin oman jo edesmenneen bonsaini ikeasta ja se ainakin oli ihan elävää sorttia...

Joku hifisti voisi kertoa että riiittääkö tämä vahvistin:

http://www.blaupunkt.com/fi/7607792121_main.asp

Pyörittämään tätä subwooferia:
http://www.pioneer.fi/fi/products/25/130/201/TS-W257D4/index.html

Edes noiden speksejä katsomatta olisin voinut vastata että tietysti riittää, mutta helvata sentään, onhan tuossa vahvistimessa tehoa irrotamaan naapurinkin corollasta ruosteet. Eri asia mitä tehot ja tehonkestot todellisuudessa on, mutta itse sanoisin, että riittää varmasti.

Edit: Vahvistin onkin nelikanavainen. Eikö olisi parempi kaksikanavainen, jonka saa sillastettua monoksi (siis jos subbareita on yksi)? Paitti tietty jos ajat samalla myös pääkaiuttimia.

Ostin oman jo edesmenneen bonsaini ikeasta ja se ainakin oli ihan elävää sorttia...

Itsekin elävän version ostoa harkinneena, kauanko mahtoi mennä ennen kuin omastasi aika jätti? Ja oliko sulla paljonkin osuutta asiaan? :D eli tuliko hoidettua huonosti kun käsittääkseni nuo ei ole mitään horsmia, jotka kasvaa kun hoitaa sinne päin..

Toi subi on kaksipuhekelainen, eli pystyy kytkemään tuolle subille koko vahvarin varsin helposti.

Yli 100w riittää oikeasti subille kuin subille, jos ei kuuntele lujaa. Jos kuuntelee lujaa, niin sitten lisää tehoja. Jos taas ei muka liikahdakkaan pienemmillä tehoilla, niin subi on huono. Tai sitten se on tehty jotain äänenpainetta varten vain ja on epälineaarinen. Tuossa tapauksessa voi sanoa, että toimii ihan hyvin, jos kytketty oikein. Ei pitäisi tulla impedanssien kanssa ongelmia jne.

"RMS-teho, 2-kanava @ 4 Ohm (W): 2x180" kuulostaa ihan järkevältä tuolle subille.

Toi subi on kaksipuhekelainen, eli pystyy kytkemään tuolle subille koko vahvarin varsin helposti.
Aah, eipä tullut tutkittua tarpeeksi huolella. Niin, pointti oli siinä, että nykyään on niin älyttömästi tehoa ja hyviä kaiuttimia tarjolla, että nuorisolla menee todellisuudentaju. TOISTA SE OLI minun nuoruudessani jne jne. Heh. Silloin oli muuten autoihin tarjolla tosi paskoja äänentoistoja ja kalliitakin ne olivat silti. Setä on puhunut.

Itsekin elävän version ostoa harkinneena, kauanko mahtoi mennä ennen kuin omastasi aika jätti? Ja oliko sulla paljonkin osuutta asiaan? :D eli tuliko hoidettua huonosti kun käsittääkseni nuo ei ole mitään horsmia, jotka kasvaa kun hoitaa sinne päin..

Sen käsityksen minäkin olen saanut, että ovat aika vaativia kasveja. Ja tuo omani vain vahvisti sitä käsitystä :D

Ostin piiruuttani sellaisen kokeeksi ja olisikohan 4kk pysynyt hengissä :D Kastelin sitä säännöllisesti(en liikaa) ja pari kuukautta se elikin ihan hyvin, mutta sen jälkeen alkoi tiputtaa lehtiä. Kaiken näköistä koitin, mutta mikään ei auttanut ja lopulta heivasin sen roskiin, kun siinä ei ollut enää kuin muutama lehti jäljellä...

En tiedä vaikuttiko tuohon lehtien tippumiseen syksyn tulo, jonka johdosta puu ei saanut paljon valoa...
Jouduin myös pitämään sitä ikkunalaudalla, patterin päällä, joten silläkin voi olla jotain tekemistä tuon lehtien tippumisen kanssa...

Pitää ostaa uusi taas keväällä ja koittaa jos se eläisi pidempään.

Mitä widdua mun jalalle tapahtu eilen....
Istuin sohvalla ja vaihdoin asentoa, niin alko tuntuu kunnon kipu jalkapöydässä ja siinä palloluun vieressä edessä. Tuntu kuin se pitäis saada naksahtamaan, mutten onnistunut. Nukuin sitten yön yli, niin aamulla jalkapöydässä kaks mustelmaa ja kävely vähän hankalaa. Nilkan pyörittäminen sattuu törkeesti. Apuaaaaaaaaaaaahhh

Onkohan täällä ketään joka osaisi jyrsintä laskuja? Tehtävässä on annettu arvot esim hammassyöttö, hammasluku ja lastuamisnopeudet, mutta en löydä kun sorvaamiselle kaavoja. Pelkät kaavatkin tulisi tarpeeseen!

"RMS-teho, 2-kanava @ 4 Ohm (W): 2x180" kuulostaa ihan järkevältä tuolle subille.
Joo, tostahan tulee molemmille keloille yhteensä 360w, ja subbarin tehonkesto 350w, eli ihan hyvä JOS ei tule hirveästi luukutettua. Yleensähän kannattaa valita hiukan liian iso vahvistin, jolloin luukutustilanteessa ei tarvitse ottaa kaikkea vahvistimelta irti, eikä signaali säröydy. Signaalin leikkaantuminen kun on omiaan polttamaan subbarin kelan.

Olen ymmärtänyt että vanhojen tanssit ovat nykyään merkittävä tapahtuma, jota varten pitää harjoitella tansseja kuukausikaupalla ja hommata kallis ja tyylikäs puku ja kampaus jne jne. Silloin 10 vuotta sitten kun olin itse lukion kakkosluokalla ainakaan meidän koulussamme vanhojen tanssit eivät käsittääkseni ollut lainkaan noin iso ja vakava juttu. Ovatko ajat tosiaan muuttuneet noin paljon vai oliko meidän koulumme tuolloin joku poikkeus?

Ootko jostain maalta/ pikkukoulusta? Meillä oli 10v sitten (suurehko kaupunki, "hyvä" lukio) juuri kuvailemasi meininki, tanssien harjoittelua varten oli ihan oma puolikas liikuntakurssi. Varsinkin naisilla meni meikkiin, kampaukseen ja pukuun paljon rahaa. Mäkin teetin puvun eikä sitä mitenkään erikoisena toimintana pidetty. Haastavinta oli kuitenkin täyspäisen tanssipartnerin hommaaminen, koska koulussamme oli noin tuplasti tyttöjä ja ne pojat oli, hmm, vähän nörtähtäviä. :rolleyes:

Kun haen vartijakorttia, niin siinähän on menee n. 2 viikkoa aikaa että saa sen muovisen kortin. Saako sen 2 viikon ajaksi jonkin paperilirpakkeen että voi tehdä töitä sen kahden viikon aikana?

Ootko jostain maalta/ pikkukoulusta? Meillä oli 10v sitten (suurehko kaupunki, "hyvä" lukio) juuri kuvailemasi meininki, tanssien harjoittelua varten oli ihan oma puolikas liikuntakurssi. Varsinkin naisilla meni meikkiin, kampaukseen ja pukuun paljon rahaa. Mäkin teetin puvun eikä sitä mitenkään erikoisena toimintana pidetty. Haastavinta oli kuitenkin täyspäisen tanssipartnerin hommaaminen, koska koulussamme oli noin tuplasti tyttöjä ja ne pojat oli, hmm, vähän nörtähtäviä. :rolleyes:

Nojaa, ei nuo tanssit meidänkään koulussa mikään elämää suurempi juttu ollut. Kyllähän tytöt osti kivat mekot ja laitto hiukset nätisti, mutta tanssit tulivat ja menivät aika huomaamattomasti. Tosin mä en itse tanssinut (enkä koe jääneeni mistään paitsi), ei vaan kiinnostanut eikä ollut aikaa harjoituksille. Riippuu varmaan aika paljon koulusta ja ihmisistä, ei niinkään siitä että onko iso vai pieni kaupunki/koulu (mun entisellä kotipaikkakunnalla, aika pienessä lukiossa, otettiin paljon enemmän huumaa wanhoista).

Kun haen vartijakorttia, niin siinähän on menee n. 2 viikkoa aikaa että saa sen muovisen kortin. Saako sen 2 viikon ajaksi jonkin paperilirpakkeen että voi tehdä töitä sen kahden viikon aikana?
Haet 4kk (väliaikainen vartija) korttia niin

- jos haet 4kk korttia niin saat semmosen paperin millä voit tehä töitä sen aikaa ennenku se muovinen tulee, tosin tossaki saattaa kestää pariki päivää ennenku sen paperisen saat, riippuu miten se hemmo kuka niitä kattoo ni on paikalla. Itelläni kesti sillon ku alotin ni 2.päivää enenku sain sen paperin kun oli päällikkö jossaa vapailla, kannattaa tossa tilanteessa vähä hoputtaa ja kysyy et saisko sen mahollisimman nopeest.

Okei. Hieno homma jos asia noin on. Kurssin vetäjä sanoi vaan että täytyy olla muovinen läpyskä ennenkuin voi tehdä hommia...

Okei. Hieno homma jos asia noin on. Kurssin vetäjä sanoi vaan että täytyy olla muovinen läpyskä ennenkuin voi tehdä hommia...
No sit kurssin vetäjä puhuu täyttä p****a, saat semmosen A4-kokosen paperin mis on allekirjotukset ja poliisilaitoksen leimat et saat tehä töitä sillä paperilla sen ajan enneku se muovinen kortti tulee. Näin ainakin 1½-vuotta sitten ja vähän epäilen että noin radikaalisesti muuttuis homma, että eiköhän se vielä tänäpäivänäki mene noin. :)

Joo, tostahan tulee molemmille keloille yhteensä 360w, ja subbarin tehonkesto 350w, eli ihan hyvä JOS ei tule hirveästi luukutettua. Yleensähän kannattaa valita hiukan liian iso vahvistin, jolloin luukutustilanteessa ei tarvitse ottaa kaikkea vahvistimelta irti, eikä signaali säröydy. Signaalin leikkaantuminen kun on omiaan polttamaan subbarin kelan.

Tää keskustelu ei ihan tähän topikkiin sovi, mutta yleensä se virran vähyys tuottaa siihen puhekelaan sitä säröä. Usein parempi/isompi vahvari on varustettu paremmalla kondensaattoripankilla ja näin olleen se tuo sitä tuntua, että on ollut tehonpuutetta. Hyvin usein vikaa on siinä virtapuolessa normikäytössä. Joskus myytiin ulkopuolisia kondensaattoreita virtapiikien tasoitukseen hyvinkin paljon. Nykyään onneksi nuoret osaa kytkeäkkin noita vahvareita kunnon virtajohdoilla ja kunnon liitoksilla. Toista se oli mun nuoruudessa. :D Yleisin vika oli huono maadoitus, ei huono vahvari. Yksikin tyyppi poltti muutaman subin ja yhden vahvarin. Maahantuojan edustaja pyysi käymään laitteiston läpi ja maadoituspisteestä pystyi mittaamaan 2 voltin jännitehäviön suoraan mittarilla. Kyllähän ne peräkärryn valot toimi siitä maadoituspaikasta, mutta kilowatin vahvari ei ihan niin nätisti.

Loppujen lopuksi ei sitä absoluuttista tehoa tarvita niin kauheasti ja tehonkestolla ei ole juuri mitään tekemistä sille, että kuinka iso vahvistin tarvitaan "pyörittämään" subia. Enemmän se asennus autokäytössä merkkaa. Ja tietenkin luukutustarpeesta. Subihan kestä aika paljonkin musiikkitehoa oikeanlaisessa kotelossa. Eri juttu sitten, jos tykkää kuunnella jotain 30 hertsin pörinää. Iso subwoofer on yleensä herkempi, mitä pienempi, joten se vaatii vähemmän tehoa saman paineen aikaansaamiseksi. Kuitenkin autohifipiireissä se vedetään päälaeleen ja isompi subi tarvitsisi muka isomman vahvarin. Tietenkin liikkuva massa on isompi, mutta sitä pitää liikuttaa vähemmän, jotta saadaan sama möly. Hos taas halutaan kaikki mahdollinen irti, niin se on sitten eri juttu.

Back
Ylös Bottom