Mä en nyt jaksa kysyä tätä tuolla lakipuolella ja häiritä tatua vaan ajattelin, että ehkä tämä selviää ihan maalaisjärjellä tai jos jollain mulla olisi tietoa...
Oltiin kavereiden kanssa bileissä ja käveltiin sieltä kotiinpäin. 5km Joensuun keskustasta kohdataan kaverin kanssa hyvin humaltunut nuori mies, jolla on päällä vain kengät, farkut ja T-paita. Kaveri pysyi just ja just pystyssä ja puheesta sai jotenkin selvää. Okei ilmanlämpötila on +10<sup>o</sup>C ko 5.00 aamuyöllä, että ei nyt mitään kovin fataalia. Tämä humalainen jamppa oli ollut bileissä, joiden isäntä oli sammunut ja ilmeisesti bilepaikkaan oli jäänyt takki, avaimet, kukkaro ja puhelin. No me sitten koiteltiin auttaa kaveria ja soiteltiin sen isälle ja kavereille mutta kukaan ei vastaa. Sitten mä ajattelin että kysäisin paikalliselta poliisilaitokselta, että jos ne ovat partioreissulla lähellä, niin voisko ne kenties heittää kaverin isänsä luokse keskustaan. Hälytyskeskuksen vastaaja oli melko vittuuntuneen oloinen kertomastani ja kommentoi vaan, että aikuisen ihmisen täytyy pitää itsestään huoli ja totesi ettei asia kuulu heille. Kysyin mahdollisesta syyllistymisestä heitteillejättöön mutta edelleen vastaus oli kyseisen humalaisen kohtalo kuulu heille - mulle lyötiin vielä luuri korvaan. :curs:
Onko tämä nyt oikeasti näin? Kyllähän mä nyt ymmärrän, että tärkeämpiäkin tehtäviä on olemassa ja poliisi ei ole juoppokuski mutta minnes ihmeeseen se jamppa menee yöksi vai hilluuko vaan viluissaan kaupungilla, kunnes pääsee vaikka koululle lämpimään. Olisiko tilanne ollut erilainen pakkasella? Onneksi kaverini otti sen sisälle solukämppänsä keittiön sohvalle, niin ei jantterin tartte hytistellä ulkona kolmea tuntia.