Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

kaveri ei esim saanut visaa vaikka oli näyttää työsoppari ja yli puolen vuoden säännölliset tulot ym eli rahaa kyllä oli tilillä. mutta jos on

Ilmeisesti on tosiaan kovin paljon tuuripeliä. Kun itse aikoinaan hain ensimmäisen maksuaikakorttini (Visa) heti opiskelujen päätyttyä, ei kortin saamisessa ollut mitään ongelmia. Nuori, sinkku mies, työsopimus 3 kk kerrallaan ja rahaa pankkitilillä yhden kuukauden menojen verran. Luottoraja tuli n. 1000 euroa (elettiin markka-aikaa vielä silloin).

No miksei ihmisillä ole oikeita pankkikortteja vaan noita lastenvisoja eli electroneja? Miten vaikeaa on saada pankkikortti ja miksei sellaista voi hankkia niin olisi meidän kaikkien elämä helpompaa? Itselläni on ollut pankki- JA luottokortti jo monen monta vuotta, vaikka olen koko ajan ollut ryysyköyhälistöön kuuluva opiskelija (nyk. työtön samaa kastia). Ei siis ole tuloista ainakaan kiinni kortinsaanti.

Samaa olen ihmetellyt itsekin, kun kuulee jatkuvasti valitusta siitä, miten jonkun electron ei taaskaan toiminut jossain. Pankkikortti ja siihen joko maksuaikaominaisuus tai oikea luotto-ominaisuus niin toimii varmasti kotimaassa ja ulkomailla.

Electronissa häviää heti se summa tililtä. Tyypit ei siis luota siihen, että tilillä on tarpeeksi rahaa/muista paljonko siellä on tms. Electronilla ei siis teknisesti pitäisi pystyä vetämään tiliä miinukselle. Pankkikortillahan se summa häviää vasta ajan kanssa.

Mulla on käytössä molemmat samalle tilille, electron ja pankki/Visa. Electronia käytän niissä paikoissa missä tiedän sen nopeaksi ja toimivaksi, pankkikorttia muualla (ei jaksa seistä kassalla/saada kiireisiltä takanaseisojilta turpaan) ja Visaa netissä + ulkomailla. Ihan näppärähän toi electron on, mutta en uskaltaisi pelkästään sen varassa olla, etenkään ulkomailla.

Electronissa häviää heti se summa tililtä. Tyypit ei siis luota siihen, että tilillä on tarpeeksi rahaa/muista paljonko siellä on tms. Electronilla ei siis teknisesti pitäisi pystyä vetämään tiliä miinukselle. Pankkikortillahan se summa häviää vasta ajan kanssa.

Jos tarkkoja ollaan, niin ei electronillakaan se summa häviä tililtä saman tien. Tililtä tehdään ostohetkellä varaus ja se menee maksuun sitten myöhemmin.

Ja tuosta Visan saanti vaikeudesta: Olen jostain lukenut, että opiskelu aikana visan saa helpommin kuin valmistuttuaan. Tällä taisivat jopa mainostaa visa korttia opiskelijoille.

Ja tuosta Visan saanti vaikeudesta: Olen jostain lukenut, että opiskelu aikana visan saa helpommin kuin valmistuttuaan. Tällä taisivat jopa mainostaa visa korttia opiskelijoille.

Jep, hommasin oman Visan opiskellessani. Vaatimukset olivat muistaakseni, että tarvitsee olla todistetusti minimissään 90 op:tä. Todistin, että minulla oli ne pojot suoritettuna ja sain kortin.

Jos tarkkoja ollaan, niin ei electronillakaan se summa häviä tililtä saman tien. Tililtä tehdään ostohetkellä varaus ja se menee maksuun sitten myöhemmin.

No joo, mutta pointti on kuitenkin että sitä rahaa ei voi käyttää moneen kertaan. Jos siellä on niitä varauksia nettipankissa näkyy "rahaa tilillä" ja "rahaa käytettävissä" ja automaatilla vain se "rahaa nostettavissa", vaikka tililtä ei olisi vielä ostokset fyysisesti hävinneetkään. Pankkikortilla voit vetää tilin aika roimastikin miinukselle, jos olet tyhmä/huolimaton/rikollinen.

edit. opiskelijavisa mullakin, en muista onko pakko ottaa mutta mulla on ainakin siinä se luottoraja kiinteä, eli se ei "nollaudu" kuukausittain vaan jos ostan koko luotolla tappiin sitä pitää maksaa pois ennen kuin voi ostaa lisää. KK-lyhennyksen sain kyllä (siis osamaksun), alkuun piti maksaa aina koko lasku kerralla.

Jep, hommasin oman Visan opiskellessani. Vaatimukset olivat muistaakseni, että tarvitsee olla todistetusti minimissään 90 op:tä. Todistin, että minulla oli ne pojot suoritettuna ja sain kortin.

Sama täällä, silloin riitti 80 opintoviikkoa eli puolet tutkinnon vähimmäisopintoviikkomäärästä. Opintorekisteri pankkiin ja kortti tassuun.

Tuleekohan noista ylityksistä jotain sanktioita jos niitä tulee tarpeeksi paljon?
Eikös joka kerran kun käytät korttia tilin ollessa miinuksella, mene joku tietty määrä semmoista pahansuopaa sakkoa..?

Mä valitsen "tyhmä" -kohdan, vaikkakin pakon edessä oli pakko höylätä tiliä päivä toisensa jälkeen miinuksella :(

Jos haen työpaikkaa ja siihen on valmis hakemuspohja, kannattaako tuohon liittää oma hakemus tai CV mukaan?

Entä kannattaako siihen laittaa vielä kuva mukaan, vaikka sitä ei erikseen pyydetä ilman, että leimataan tyhmäksi?

Eikös joka kerran kun käytät korttia tilin ollessa miinuksella, mene joku tietty määrä semmoista pahansuopaa sakkoa..? Mä valitsen "tyhmä" -kohdan, vaikkakin pakon edessä oli pakko höylätä tiliä päivä toisensa jälkeen miinuksella :(

Joo, joku 1-2 euroa sieltä tulee muistaakseni sakkoa, mutta ajattelin lähinnä jotain maksuhäiriömerkintää...Mulla valinta menee ehkä enemmän huolimaton/rikollinen linjalle. Pitäisi kyllä lopettaa moinen leikkiminen.

:nolo: Minkähän noista kolmesta valitsisi... ;)

Tuleekohan noista ylityksistä jotain sanktioita jos niitä tulee tarpeeksi paljon?

Eikös joka kerran kun käytät korttia tilin ollessa miinuksella, mene joku tietty määrä semmoista pahansuopaa sakkoa..?

Mä valitsen "tyhmä" -kohdan, vaikkakin pakon edessä oli pakko höylätä tiliä päivä toisensa jälkeen miinuksella :(

Sammossa maksaa tilinylitys kympin, mutta en tiedä kuinka usein noita tarkistellaan. Itsellä on mennyt kerran, kun sieltä oli lähtenyt ennen liksaa jotain palvelumaksuja joita en edes muistanut (olin tilannut siis uuden tunnusluvun ja siitä meni maksu). Nostin tilille muutaman euron Visalta paikkaamaan vajeen, ei tullut koskaan sanktiota. Ja teen kyllä sitä, että liksaa edellisenä päivänä ostan tyhjältä tililtä koska sinne ehtii tulla rahaa ennen kuin menee.

:nolo: Minkähän noista kolmesta valitsisi... ;)

Omassa pankissa oli kai 10e sakkoa jos tili on päivän päätteeksi miinuksella. Tosin itse selvisin kun hokasin kämmin ja soitin heti perään.

Maksuhäiriömerkintää nyt ei tuollaisesta tule, vähän pankki voi vittuilla jos asiakseen näkee jossain vaiheessa.

Minkä ihmeen takia melkein kaikki "amikse" pitää sitä karhulippistään tmv. silleen puoliksi pystyssä? Olen miettinyt tätä jo pidemmän aikaa.

[nelo];1620412 sanoi:
Jos haen työpaikkaa ja siihen on valmis hakemuspohja, kannattaako tuohon liittää oma hakemus tai CV mukaan?

Entä kannattaako siihen laittaa vielä kuva mukaan, vaikka sitä ei erikseen pyydetä ilman, että leimataan tyhmäksi?

totta kai cv. mutta muista että se on sivun mittanen, ei yhtään pitempi.

ja kuvaa käytetään aika yleisesti keski-euroopassa. laita ihmeessä jos sulla on tyylikäs kuva. ja kuvan voi liittää esim cv:n yläreunaan esim näin:
good1a.gif

ja tuosta cv:stähän kannattaa tehdä "itsensä näköinen" ja markkinointihenkinen ym trendisanojen mukainen :D

totta kai cv. mutta muista että se on sivun mittanen, ei yhtään pitempi.

ja kuvaa käytetään aika yleisesti keski-euroopassa. laita ihmeessä jos sulla on tyylikäs kuva. ja kuvan voi liittää esim cv:n yläreunaan esim näin:

ja tuosta cv:stähän kannattaa tehdä "itsensä näköinen" ja markkinointihenkinen ym trendisanojen mukainen :D

Kiitos, näin teen. Perskula kun on hienoja nuo CV:t verrattuna omaan pohjaan, jonka olen joskus tehnyt ja sitä aina muokkailen..

Miksi se pitää nyt pestä? Jos jossain yksittäinen tahra, kannattaa putsata se varovasti pois. Eikö puvussa ole tarkempia pesuohjeita? Jos ei, mistä tiedät että se kestää vesipesua ja oletko varmistanut, että myös vuorikangas kestää vesipesua?

Jos puku tosiaan kestää vesipesua, siitä tulee luultavasti lähinnä puhdas ja materiaalista riippuen enemmän tai vähemmän ryppyinen. Mitähän ainetta pukusi mahtaa olla?

Takissa varmaan ainakin on myös vuorikangas. Puvussa pitäisi olla tarkemmat pesuohjeet: pesulämpötila ja saanko lingota. Varmaan 30 tai 40 astetta ja hienopesu. Kevyellä kädellä pesuainetta (ja jos puku villaa, suosisin villalle tarkoitettua pesuainetta). Jos saa lingota, hienoa, sen jälkeen voit ripustaa puvun hengariin kuivumaan. Takille leveäolkaiminen hengari, housuille sellainen jossa lahkeet laitetaan prässien mukaan "nipsulla" kiinni (eli housut roikkuu ylösalaisin). Jos ei saa lingota, rutistele ensin kuivaksi ja kuivaa pahimmat vedet tasokuivauksena venymisen välttämiseksi. Sitten hengariin.

Edit: riippuen materiaalista, ei välttämättä edes kaipaa silittämistä. Silitysohjeetkin pitäisi olla pesuohjelipussa.

Lähinnä siksi että pitäähän housuja nyt joskus pestä, ei niissä sen kummemmin mitään likaa/hajuja ole. Ja pesuohjeen mukaan 30 eli tuon vaiheen vielä uskaltaisikin tehdä, lähinnä se silittäminen arveluttaa eli miten hyvin pitää muotonsa. Vittumaista alkaa prässejä silittämään jos niitä ei löydy. :D

Lähinnä siksi että pitäähän housuja nyt joskus pestä, ei niissä sen kummemmin mitään likaa/hajuja ole. Ja pesuohjeen mukaan 30 eli tuon vaiheen vielä uskaltaisikin tehdä, lähinnä se silittäminen arveluttaa eli miten hyvin pitää muotonsa. Vittumaista alkaa prässejä silittämään jos niitä ei löydy. :D

Kyllä niiden prässien pitäisi säilyä pesussakin. Ei nyt mieleen enkö ite oo omia prässihousujani (useammat on) ikinä pessyt vai eikö niille vaan tarttenut tehdä mitään pesun jälkeen...:D Mutta ei ne prässit nyt totaalisesti voi pesussa kadota.

Ja oon kyllä sitä mieltä, että ellei sulla oo tuon kummempaa syytä pestä pukua niin jätä väliin. Varsinkin jos on villaa, sitä ei juuri tartte pestä. Takki ois eri asia jos hikoilee paljon kainaloista tms. Ilmeisesti haluat vain jännitystä elämään? ;)

No miksei ihmisillä ole oikeita pankkikortteja vaan noita lastenvisoja eli electroneja? Miten vaikeaa on saada pankkikortti ja miksei sellaista voi hankkia niin olisi meidän kaikkien elämä helpompaa? Itselläni on ollut pankki- JA luottokortti jo monen monta vuotta, vaikka olen koko ajan ollut ryysyköyhälistöön kuuluva opiskelija (nyk. työtön samaa kastia). Ei siis ole tuloista ainakaan kiinni kortinsaanti.

Itse pistin pankkikortin saksilla paloiksi kun siirryin keikkatöihin, ihan vaan siksi ettei tili vahingossakaan menisi pahasti miinuksille. Muutenkin piti budjetti suunnitella tarkasti kun ei koskaan voinut olla 100% varma seuraavan liksan suuruudesta. Onneksi esim. ärrällä ei enää kestä sitä kymmentä minuuttia kun sillä maksaa, toisin kuin alkuaikoina..

Back
Ylös Bottom