Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kerran oon karhun nähny ja kyllä meikä ainaki meikä aika kovaa juoksi siinä vaiheessa karkuun . Järkevää ... ei . Tuliko parempaa ideaa siinä vaiheessa mieleen... no ei :( ... Ikää tosin tais olla reipas 10

Tuosta päätellen jäi sellainen kuva, että olisit kuitenkin nähnyt karhun vaikkapa eläintarhassa?:D Vai miten kävi?

Aina puhutaan, että karhun kohdatessaan tulisi leikkiä kuollutta. Onko tämä ihan hatusta heitetty "saattaa se joo toimia"-tyylinen ehdotus, vai onko asiasta ihan empiiristä tietoa?
Olen kuullut saman "leikkiä kuollutta"-idean vaikka kuinka usein, mutta kaipa sille karhulle nyt "kuollutkin" liha kelpaa, varsinkin jos se haisee täysin tuoreelta:) Itse olen kuullut vihjeen, että pitäisi mennä puun taakse ja kiertää sitä ympäri karhua pakoon, koska ihminen on karhua nopeampi kiertämään puuta ja karhu luovuttaa ennenpitkää.

Itse tullut joskus nuorempana kans juostua aika äkäseen, kun kesken yö pissareissun huomasin pihalla karhun... Sisälle päästy kattelin kun se lähti jolkotteleen metsänpimentoon...

Mä taas oon kuullu et karhun kohdatessa pitäs pitää mahdollisimman paljon ääntä ja näyttää mahd. isolta, eli levittää takki ja kädet yms. Voisha sitä tietenki kokeilla niinki et alkais juoksee sitä karhuu päin, ja toivoo et se lähtis sua karkuun :hyper:

Illan viimeinen kysymys liittyy aseisiin, tosin vain ilmakivääriin.

Eli millaista vahinkoa tulee, jos ampuu ilmakiväärillä toista ihmistä? Etäisyys luonnollisesti vaikuttaa, mutta ihan noin yleisellä tasolla? Räkättirastaisiin yksi pati riitti.

Ketään en ole siis ampumassa tms. Tuli vain vuorostaan tällainen kysymys mieleen.

Eli millaista vahinkoa tulee, jos ampuu ilmakiväärillä toista ihmistä? Etäisyys luonnollisesti vaikuttaa, mutta ihan noin yleisellä tasolla? Räkättirastaisiin yksi pati riitti.

Ketään en ole siis ampumassa tms. Tuli vain vuorostaan tällainen kysymys mieleen.

Myös aseen laatu vaikuttaa. Minua on ilmakiväärilla ammuttu, ei jäänyt jälkeä eikä sattunut erikoisesti. Mutta tehokas ase ja läheltä ammuttuna luultavasti erittäin vaarallinen.

Voisha sitä tietenki kokeilla niinki et alkais juoksee sitä karhuu päin, ja toivoo et se lähtis sua karkuun :hyper:

Voishan toikin tietysti toimia, jos olisi ex-sumopainija ja naama norsunvitulla ryntäis karhua kohti pitäen gorillamaisia ääniä... tai sitten ei :D. Kukas lähetetään testaamaan tätä? Isokokoisia, rumia?

Aina puhutaan, että karhun kohdatessaan tulisi leikkiä kuollutta. Onko tämä ihan hatusta heitetty "saattaa se joo toimia"-tyylinen ehdotus, vai onko asiasta ihan empiiristä tietoa?

Olen varma, että jos karhu huomaa sinut metsässä ja lähtee jostain syystä tulemaan vauhdilla kohti, niin eipä siinä maahan heittäytyminen auta. Tassusta tulee. Sen jälkeen hampaista.

Ensisijainen keino ei ole leikkiä kuollutta, vaan olla rauhallinen, eli ei kantsi juosta pakoon, kyllä se tulee sen verran lujaa perässä. Karhut tekevät usein "valehyökäyksiä" ja pysähtyvät vasta ollessaan erittäin lähellä. Liiku hitaasti, peruuta kävellen.

Jos karhu kuitenkin tulee kimppuun (näin on käynyt esim. jenkkilän kansallispuistoissa), niin silloin "leikitään kuollutta". Ei kamppailla vastaan, koska se yllyttää vaan karhua. Oikea asento ei kuitenkaan ole sellainen maassa lojuva sammunut juoppo -tyylinen, vaan sikiöasento, otsa maata vasten, kädet ristissä niskan takana, leuka rinnassa. Näin suojaat haavoittumimmat kohtasi pahimmilta puremilta ja kynsiltä. On pelastanut ainakin yhden hepun hengen, luin tarinan Valituista Paloista lapsena kun ei ollut mökillä muuta tekemistä:D

edit: ja ihmissyöjäkarhuista en ole kuullutkaan:D

Myös aseen laatu vaikuttaa. Minua on ilmakiväärilla ammuttu, ei jäänyt jälkeä eikä sattunut erikoisesti. Mutta tehokas ase ja läheltä ammuttuna luultavasti erittäin vaarallinen.

Ala-asteella luokkakaveria ampui päähän ilmakiväärillä hänen veljensä. Sivusta päin tuli osuma, pari senttiä silmästä taakse päin. Oli uponnut luuhun ja lääkäri oli sanonut, että oli hyvin lähellä näön menetys.

Omia havaintoja: Karhut kuin muutkin eläimet aistii/haistaa pelon ja sillon niillä loppuu kärsivällisyys. Itellä on kokemuksia, muttei onneksi karhuista. Toinen riski on siinä että alkaa hätäilemään.

Mutuilua: jos pelkää eläimiä niin kohdatessa ei saa antaa pelon näkyä ja jos kohtaa niin pitää olla semmosella hieman ylimielisellä asenteella niin eläin alkaa epäröimään, muttei karhu välttämättä.

Kerran oon karhun nähny ja kyllä meikä ainaki aika kovaa juoksin siinä vaiheessa karkuun . Järkevää ... ei . Tuliko parempaa ideaa siinä vaiheessa mieleen... no ei :( ... Ikää tosin tais olla reipas 10

Olin marjastamassa :) ... siellä se söi puolukoita puun takana . En jääny pahemmin ottaa lisää selvää asiasta . Ja ikää oli 8 :D ku tarkemmin muistellaan .

Been there, done that, got a scar to prove it. Eipäs kun se oliki pistooli. Mutta laadukas sellanen ja etäisyyttä pari metriä. Ei muistaakseni menny paidasta läpi, mutta sattu ihan perkeleesti ja arpi jäi. Kaulaan tai silmiin osuessa voi paskalla säkällä varmaan olla hengenlähtökin lähellä.

edit: Karhu-kysymykseen; Uwishin toimintasuunnitelma kuulostaa oikeelta, itekin lukenu jotain ton suuntasta.

Mikä on "pankin haara" !?!? Ladbrokes vaatii sitä, enkä löydä. Kaikki ihmeen swift koodit ja muut kyllä löysin, vaikka en ollu koskaan kuullukaan

Mikäs juttu se oli kun karhu hyökkäsi naisen kimppuun ja lähti pakoon saatuaan monosta kuonoon? Voisikohan tota pitää yhtään yleisemmin pätevänä toimintamallina. Jos karhu tosissaan hyökkää kimppuun niin eikai vastaan tappelemalla mitään menetä. Kiipeäminen tiheäoksaiseen puuhunkaan ei olisi välttämättä huono ratkaisu. Vai?

Jos kebab-mestalla on xx neliöinen liiketila yhdellä Tampereen kalleimmista liikealueista, 4 henkilöä samaan aikaan duunissa, pitakebab maksaa 3,90e ja olettaen, että jokainen ostotapahtuma kirjataan kirjanpitoon niin kysymys kuuluu, että miten vitussa tosta busineksesta voi jäädä jollekin jotain voittoa? :D

Back
Ylös Bottom