Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Jättää tulematta johonkin tai jättää tekemättä jonkin sovitun asian ilmoittamatta tai ilmoittamalla siitä todella myöhään.

Minä ymmärrän tuon myös, jos vaikkapa videoita editoi, niin voi 'feidata' (engl. 'fade') lopun, jolloin video pimenee hiljalleen.

B kortilla MAX 750kg kärriä (kok.paino)
Be kortilla MAX 3500 yhdistelmää (kok. paino. [kärrin+veturin])
BeC kortilla edeltävää, mut veturin massan ylittäessä 3500 saa vetää MAX 750kg kärriä

kaikilla autoillahan EI saa vetää edes tuota 750kg (jarruttomana tai edes jarrullisena), joten aina pitää tarkastaa rekisteriotteesta.

Nus Nus

Nus nus vaan.

Sen verran virheellistä/epämääräisen kuuloista tietoa (ei sentään ihan kaikki!), että jokainen sisälukutaitoinen asiasta kiinnostunut ottakoon itse faktoista selvää mm.:

http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm

Olisiko sulla muuten heittää yhtään esimerkkiä autosta, jossa on laillisesti asennettu vetokoukku, mutta jolla ei saa vetää enintään 750 kg painavaa kevyt perävaunua?

Jos jollain on tietoa suomesta kielenä niin mieltäni on usein askarruttanut muutamat verbit. Eli jos preesensissä yksikön ensimmäinen muoto on minä kutian tai toinen muoto sinä kutiat niin mikä on kyseisen verbin perusmuoto? Ainoa ehdotelma mielessäni on kudita, mutta kuulostaa hoopolta. Kutista ei käy, koska on eri sana.

Ja toinen on kirkua. Mikä siitä on esim. juuri tuo yksikön eka muoto. Minä kirun? Näitä on mietitty monenkin äidinkielen opettajan kanssa.

Ja tiedän, ketään ei kiinnosta, hankin elämän, mutta jos joku kielitieteilijä voisi asiaa valottaa. Ja nyt jos täällä on tuttuja, niin kaikki tunnistaa.. :D

Jos jollain on tietoa suomesta kielenä niin mieltäni on usein askarruttanut muutamat verbit. Eli jos preesensissä yksikön ensimmäinen muoto on minä kutian tai toinen muoto sinä kutiat niin mikä on kyseisen verbin perusmuoto? Ainoa ehdotelma mielessäni on kudita, mutta kuulostaa hoopolta. Kutista ei käy, koska on eri sana.

Ja toinen on kirkua. Mikä siitä on esim. juuri tuo yksikön eka muoto. Minä kirun? Näitä on mietitty monenkin äidinkielen opettajan kanssa.

Ja tiedän, ketään ei kiinnosta, hankin elämän, mutta jos joku kielitieteilijä voisi asiaa valottaa. Ja nyt jos täällä on tuttuja, niin kaikki tunnistaa.. :D

Kutina?
Kirkun?

Anteeksi, en tod. ole kielitieteilijä.

Edit. ennen kuin kukaan vastaa, niin ei sittenkään mitään. Kutina ei taida olla verbi. Pitäisi poistaa koko viesti, kunkas se tehdään?

Ei ole perusmuotoa? Kyseisenlaisten verbien perus- tai muut mahdottomat muodot kaiketi kierretään käyttämällä toisenlaisia muotoja sisältäviä ilmaisuja, luulisin. Toisaalta voinee miettiä onko sellaisilla muodoilla edes käytännössä käyttöäkään.

E: esim. tuo kirkua - ei liene oikein mielekästä että henkilö toteaa "minä kirun" samalla kun kirkuu. hänen kirkumisensa lienee ilmiselvää vaikka ei sitä itse erikseen toteaisikaan.

E2: voiko perusmuoto olla kutista?

Kyllä ne mun mielestä voi olla kudita ja kirun, vaikka hölmöltä kuulostaakin..

Jos Kela sanoo "lakkauttavansa opintotuen", mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Sitä, että opintotukea ei enää tipu.

Tuo siis käytännössä, mutta mistä se johtuu en osaa sanoa. ;)

Miten litran jugurttipurkista saa ne viimeisetkin jugurtit syötäväksi helposti, siististi ja kivuttomasti?!

Ärsyttää tuollainen toiminnallinen hukkatilavuus...

Mä taitan sen pohjan sauman suuntaisesti kaksinkerroin ja painan sivustat sisään ja lypsän/puserran pohjasta päin ja imasen sen tursuavan jukurtin siitä nokasta.

Yleisillä paikoilla saattaa aiheuttaa tiettyä hilpeyttä. Siihen voi sitten huutaa vaikka "This is SPARTAAAA". :)

Miten litran jugurttipurkista saa ne viimeisetkin jugurtit syötäväksi helposti, siististi ja kivuttomasti?!

Itselläni on tapana avata se purkin pää kokonaan auki ja lähteä sitte pohjasta taittelemaan purkkia kohti aukinaista päätä :) Tiedä nyt sitten saako tuosta sen kummemmin selvää mutta tulipahan sanottua.

edit: kaikki ehti ensin. tuota tokkopaiston systeemiä siis käytän suurinpiirtein milteipä tasan.

Mä taitan sen pohjan sauman suuntaisesti kaksinkerroin ja painan sivustat sisään ja lypsän/puserran pohjasta päin ja imasen sen tursuavan jukurtin siitä nokasta.

Yleisillä paikoilla saattaa aiheuttaa tiettyä hilpeyttä. Siihen voi sitten huutaa vaikka "This is SPARTAAAA". :)
Juuh, noin se onnistuu. Purkki alaspäin, molemmilla käsillä etusormet painaa pohjan kaksinkerroin ja siitä sitten alaspäin puristaen saa loput valumaan. Samalla purkki litistyy roskista varten. Muah, niskalenkki pienestä ärsyttävästä asiasta.

Pitää tehdä varmaan video.

Pistät juomalasin alle ja purkin lasin päälle seinää vasten pystyyn ja tunteroisen päästä juot lasista ne jämät pois...

Sit kun siellä pohjalla on yksi annos, niin puukolla pohja pois ja yläosasta raavitaan lusikalla jukurtit pohjalle. Tulee vähemmän tiskiäkin kun ei tarvi mitään kulhoa ottaa :)

Pirkassa oli muistaakseni vuosia sitten joku laittanut tällaisen niksin: Kaada purkkiin tuoremehua, sekoita niin että mehu ja jogurtti sekoittuu hyvin keskenään. Näin saat ihanan raikasta nektaria kesän helteisiin.

En ole kokeillut.

Back
Ylös Bottom